Triggerpoints: Nek-, schouder- en armspieren

22-07-2019 17:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die verstand heeft van triggerpoints.

Al jaren heb ik chronisch last van de 2 triggerpoints in mijn nek/hoofd. De pijn van de spierknopen in mijn nek straalt uit naar schouders en armen.

Na bloedtesten, scans, fysio zonder resultaat etc. begin ik te vermoeden dat deze spieren gewoon erg zwak zijn. Ik ben dan ook geen sporter. Ik wandel en doe het huishouden op hoger tempo. Echter de pijn blijft. Hoe vaak ik ook stofzuig, doekjes uitwring, dweil etc, de pijn wordt alleen maar erger. Vandaar mijn angst voor overbelasting.

Wellicht zou het helpen als ik deze spieren sterker ga maken. Alleen ben ik erg bang voor nog meer overbelasting (RSI klachten ivm werk).
Hoe train ik deze spieren zonder het over te belasten en hoe pas ik mijn voeding hierop aan? Kortom: hoe kan ik dit rustig opbouwen en weet iemand of dit echt resultaat geeft? En na hoe lang trainen zou ik minder pijn moeten ervaren?

Ik wil me graag inschrijven bij de sportschool, maar heb 0 verstand van de apparatuur en schema's. Als ik dan toch bezig ben, wil ik graag ook de rest van mijn lijf trainen dmv cardio/buik/billen/benen.

Weet iemand hoe ik zelf een schema kan maken met hoeveel sets en welke oefeningen? En hoe bouw ik dit rustig op, zodat mijn spieren kunnen wennen aan deze 'belasting'?

Alvast bedankt voor het advies!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me nou bij uitstek iets wat je onder begeleiding van een fysiotherapeut kan (moet) doen. Niet zelf aan gaan lopen klooien in elk geval.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
22-07-2019 17:06
Lijkt me nou bij uitstek iets wat je onder begeleiding van een fysiotherapeut kan (moet) doen. Niet zelf aan gaan lopen klooien in elk geval.
Zij adviseren mij naar de sportschool te gaan, vandaar..
Alle reacties Link kopieren
raindance schreef:
22-07-2019 17:10
Zij adviseren mij naar de sportschool te gaan, vandaar..

Dan zou ik lekker een andere fysio zoeken. Zij moeten je toch op z’n minst advies kunnen geven over geschikte spierversterkende oefeningen?
Lekker simpel om je naar de sportschool te verwijzen.
Er zijn ook sportscholen met fysio, superhandig want dan kunnen ze je begeleiden bij de apparaten en dat wordt wel gewoon vergoed (mits je aanvullend verzekerd bent natuurlijk, en je moet dan wel een abonnement bij de sportschool hebben).
.
Alle reacties Link kopieren
Meeste fysiotherapeuten bieden wel medische fitness aan. Dan kun je opbouwen onder begeleiding, in principe zou je daarna zelfstandig verder kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Andere fysio zoeken idd of met een goede personal trainer trainen
Alle reacties Link kopieren
Oke duidelijk! Mijn verzekering vergoed maar 9 behandelingen. De sportschool vind ik ook wel fijn om mijn conditie te verbeteren, dus dat ga ik sowieso doen. Lees dat het een positief effect heeft. Ook krachttraining. Ik dacht, wellicht mensen met ervaringen hier die mij konden vertellen wat ik moet vermijden of juist wel moet doen. Uiteraard begin ik op het laagste gewicht van de apparatuur, maar zal me vooral focussen op cardio.. en even met mijn fysio na zijn vakantie overleggen over medische fitness.
het hele dry needling is niet bewezen, en als je rsi hebt dan weet je dus waar je klachten vandaan komen (statische belasting). sporten is goed voor de doorbloeding van je spieren die zich vastzetten tijdens schermwerk. De fysio kan een schema voor je maken en je helpen bij de oefeningen
raindance schreef:
22-07-2019 18:09
Oke duidelijk! Mijn verzekering vergoed maar 9 behandelingen. De sportschool vind ik ook wel fijn om mijn conditie te verbeteren, dus dat ga ik sowieso doen. Lees dat het een positief effect heeft. Ook krachttraining. Ik dacht, wellicht mensen met ervaringen hier die mij konden vertellen wat ik moet vermijden of juist wel moet doen. Uiteraard begin ik op het laagste gewicht van de apparatuur, maar zal me vooral focussen op cardio.. en even met mijn fysio na zijn vakantie overleggen over medische fitness.
je kan alles doen maar met weinig gewicht en voorzichtig opbouwen. En let op je techniek! een goede fitnessinstructeur moet je ook wel kunnen helpen.
In ieder geval niet teveel op je smartphone en achter de pc.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde probleem.
Had pas geleden 21 knopen in rug zitten.

Doe af en toe accupunctuur.

Soms plakt de fysio crosjes ( ff googlen op crossjes bij spierknopen) zijn pleistertjes en geven bij mij direct verlichting!

Verder ben ik gaan zwemmen wat bij mij 10x beter helpt dan sportschool

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven