Geen gewicht verliezen, help

08-09-2019 23:39 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hii,

Ik ben sinds maart dit jaar lid van een sportschool en sport minimaal 3x per week ongeveer een uur. Meestal begin en eindig ik met 10 min cardio en daar tussenin doe ik dus ongeveer 40 min krachttraining. Dit wissel ik af per dag met de spiergroepen.

Op tussentijdse foto's is wel degelijk te zien dat ik dunner ben en er fitter uitzie. Maar toch ben ik in die 6 maanden tijd geen kilo afgevallen.
Ik let ook op mijn eten en eet gemiddeld 1500 calorieën per dag, en in het weekend zo nu en dan een frietje of pizza. En ik drink alleen maar water.

Toch zou ik graag een aantal kilo afvallen. Mijn ideale gewicht volgens mijn bmi ligt tussen de 55 en de 73 kilo. Momenteel weeg ik 75 en ik zou graag richting de 65 gaan.

Heeft iemand de gouden tip wat ik kan doen om toch gewicht te gaan verliezien?

Groetjesss
Alle reacties Link kopieren
Zeker weten dat aantal calorieën klopt??
Alle reacties Link kopieren
Minder kc, zo simpel als dat.
Waarschijnlijk krijg je gemiddeld genomen toch een stuk meer binnen dan die 1500. (Een flinke pizza in het weekend kan zomaar 150 per dag meer betekenen..).
.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste weten wat je rustmetabolisme is, wat verbruikt je lijf in rust? Wat is je spiermassa? Spieren wegen meer dat vet.. het kan goed zijn dat je meer spierenmassa hebt gekregen en vetmassa bent kwijtgeraakt.

Calorieen tellen: kijk niet naar wat je ongeveer eet, schrijf het eens een week zeer nauwkeurig op en je zal zien dat er stiekem heel wat aan je voorbij gaat...

Daarnaast kijken wat je doel is: spieropbouw/afvallen? en daar je training op aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt dus ruim 13% lichaamsgewicht verliezen, dat is best wel heel fors. Wat wil je precies verliezen?

Wat is je vetpercenta? Wanneer deze 30% is dan kan je makkelijk die 10 kilo gewicht verliezen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
doet je sportschool niet een metingen?
Misschien heb je flink spieren gebouwd?
Alle reacties Link kopieren
Misschien eet je juist veel te weinig?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Speciale tip: voldoende slapen en rusten.

Extra vroeg naar bed gaan.
Dus rond een uurtje of 10 uiterlijk.
Je wordt dan als het goed is na een uur of 4 geslapen te hebben 1 of 2 uurtjes wakker; gebruik deze tijd voor rust, meditatie, een douche en/of een kopje thee, maar eet niets.
Ga daarna weer terug naar bed en slaap nog 4 uurtjes ongeveer.

Het schijnt zo te zijn dat tot 3 eeuwen geleden de mensen meestal in 2 delen sliepen; eerste slaap en tweede slaap met daartussen dus een korte periode van waken.

Misschien dat deze vorm van nachtrust beter past bij sommige mensen.
Nachtrust zorgt voor gezondere hormoonspiegels door minder stress en kan daardoor helpen bij afvallen.
Als je echt 3x in de week een uur fanatiek sport zou ik zeker niet minder gaan eten. Ik zou dan met 1500 kcal per dag al omvallen.

Oftewel iets klopt er niet. Of je eet (of drinkt) een stuk meer dan je denkt, of je beweegt en sport niet zo veel en intensief als je denkt.

Ga eens beginnen met alles wat je binnen krijgt bijhouden, dat verschaft vaak al veel duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
09-09-2019 08:22
Misschien eet je juist veel te weinig?

Waarvan?
.
Alle reacties Link kopieren
Leuk artikel dit:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/06/wa ... 2-a1540076
.
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt geen medicatie? Hoe oud ben je? Wat is je lengte?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vaak maar moeilijk te geloven dat mensen structureel gemiddeld 1500 calorieën per dag eten (zoals op het forum best vaak beweerd wordt). Dat is echt een hongerdieet. Een kleine pizza bevat vaak al 700 tot 900 calorieën. Hoe je die dan nog in zo’n dieet gepast krijgt is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo gefixeerd op die stomme kilo's? Je sport, ziet dat je fitter en dunner bent en je wil het per se op de weegschaal zien? Echt waarom?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
09-09-2019 09:25
Waarom zo gefixeerd op die stomme kilo's? Je sport, ziet dat je fitter en dunner bent en je wil het per se op de weegschaal zien? Echt waarom?

Dit!

Als je begint met sporten kan je zelfs wel wat aankomen, je bouwt spieren op (beginnergains) en je houd vocht vast tussen je spieren.

Het afvallen komt vanzelf wel, het is er ook niet in een paar weken aangekomen.

Als je in de spiegel ziet dat je dunner bent geworden is dat toch positief?
Ga anders meten met een meetlint en 1x in de week wegen.

Als ik een week (of 2) niet sport weeg ik lichter, maar zodra ik weer met krachttraining begin zit er zo weer een kilo bij (vocht)

En je kan best een pizza eten in het weekend zolang je maar minder eet dan je verbruikt.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
09-09-2019 09:12
Ik vind het vaak maar moeilijk te geloven dat mensen structureel gemiddeld 1500 calorieën per dag eten (zoals op het forum best vaak beweerd wordt). Dat is echt een hongerdieet. Een kleine pizza bevat vaak al 700 tot 900 calorieën. Hoe je die dan nog in zo’n dieet gepast krijgt is mij een raadsel.

Dat ligt maar net aan wat je heel de dag doet. Met een uurtje sporten verbrand je misschien rond de 500 calorieën, als je verder heel de dag op kantoor zit en weinig beweging hebt verbrand je op een dag niet zoveel.

Ik zit heel de dag op kantoor en sport sochtends voor ik ga werken en heb aan het einde van de dag rond de 2200 calorieën verbrand.(1,68 cm en 60 kilo,36 jaar)

Dan is 1500 nog weinig ja inderdaad maar niet echt een hongerdieet.
Ik zou rond de 1700/1800 gaan zitten
Alle reacties Link kopieren
mano28 schreef:
09-09-2019 09:42
Dat ligt maar net aan wat je heel de dag doet. Met een uurtje sporten verbrand je misschien rond de 500 calorieën, als je verder heel de dag op kantoor zit en weinig beweging hebt verbrand je op een dag niet zoveel.

Ik zit heel de dag op kantoor en sport sochtends voor ik ga werken en heb aan het einde van de dag rond de 2200 calorieën verbrand.(1,68 cm en 60 kilo,36 jaar)

Dan is 1500 nog weinig ja inderdaad maar niet echt een hongerdieet.
Ik zou rond de 1700/1800 gaan zitten
wat jij doet is gokken en gevaarlijk
Bereken gewoon eens echt je BMR
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-09-2019 09:46
wat jij doet is gokken en gevaarlijk
Bereken gewoon eens echt je BMR
Mijn bmr is 1400.
Ik heb een fitbit om en heb al vaak genoeg berekend via verschillende tools. En dan kom ik ook rond de 2200 uit.

Ik sport al jaren, en wij hebben zelf een sportschool. Ik maak mijn eigen schema's en zit nu op een vetpercentage van 20% en zit goed in mn spieren
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens; je wordt op je wenken bediend:

https://www.fit.nl/afvallen/sporten-afvallen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
09-09-2019 08:30
Speciale tip: voldoende slapen en rusten.

Extra vroeg naar bed gaan.
Dus rond een uurtje of 10 uiterlijk.
Je wordt dan als het goed is na een uur of 4 geslapen te hebben 1 of 2 uurtjes wakker; gebruik deze tijd voor rust, meditatie, een douche en/of een kopje thee, maar eet niets.
Ga daarna weer terug naar bed en slaap nog 4 uurtjes ongeveer.

Het schijnt zo te zijn dat tot 3 eeuwen geleden de mensen meestal in 2 delen sliepen; eerste slaap en tweede slaap met daartussen dus een korte periode van waken.

Misschien dat deze vorm van nachtrust beter past bij sommige mensen.
Nachtrust zorgt voor gezondere hormoonspiegels door minder stress en kan daardoor helpen bij afvallen.
Leuk idee, maar dan kom je pas om 8 uur uit bed. Dan ben ik al een half uur aan het werk. En zelfs als ik dat niet hoef, dan word ik misschien wel om 2 uur wakker, maar dan wil ik gewoon verder slapen.

Misschien dat men dit tot een paar eeuwen geleden deed. Maar mogelijk was dit in het kader van veiligheid of omdat met niet beter wist. Men heeft ook heel lang gedacht dat liggend slapen slecht was, want alleen als je dood was, lag je plat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor de tips! Ga zeker eens beter bijhouden hoeveel ik nou echt binnenkrijg.
In maart ben ik wel eens gewogen op de sportschool en toen was mijn vetpercentage 32%, best aan de hoge kant dus. Zou goed kunnen dat dat nu dus gecompenseerd is met spier.

Het gaat mij ook niet zo zeer om het verliezen van gewicht maar had toch wel het idee dat als ik zoveel sport en op mn voeding let dat er toch wel ergens wat kilootjes af zouden gaan.. Zeker omdat je het echt wel aan me kunt zien dat ik dunner ben.

Ik ben trouwens 18 en lengte 1.74
Alle reacties Link kopieren
1500 kcal is voor jou lengte en gewicht en leeftijd wel laag
Je kan beter on het begin hoger in kcal gaan zitten en mocht je op een plateau komen dan gaan minderen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ff snel berekend en kom bij jou al op een bmr van 1600 calorieën. En bmr is alleen je ruststofwisseling, als je heel de dag op bed zou liggen zonder te bewegen.
Daar komt nog je beweging en dan zou je met 3x in de week sporten een onderhoud van ongeveer 2200 moeten hebben.
Ik zou 300 calorieën onder je onderhoud gaan zitten om mee te beginnen,kom je op een plateau dan 200 eraf halen.

Als je gewicht verliest ga je ook in je onderhoud omlaag.(minder gewicht = minder onderhoud)

Mocht je je streefgewicht halen ga dan je onderhoud opnieuw berekenen
doornroosje9 schreef:
09-09-2019 09:25
Waarom zo gefixeerd op die stomme kilo's? Je sport, ziet dat je fitter en dunner bent en je wil het per se op de weegschaal zien? Echt waarom?


Hier gaat het om, wat zeggen kilo's nou eigenlijk? Je gewicht ook staat niet op je voorhoofd, dus wat boeit het als je gewoon resultaat boekt.
Alle reacties Link kopieren
Oke top, dankjewel ! Ga er zeker rekening mee houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven