Mijn squat gaat niet lekker :/

22-09-2019 12:44 61 berichten
Ik ben gek op crossfit en doe dit een paar keer per week.
De oefening waar ik moeite mee blijf hebben is het simpele Ik krijg nu sinds een paar weken ook last van mijn knie. Vooral als ik deze oefening ‘los’ heb gedaan, in combi met gewicht heb ik vaak minder last.
Ik ben nu bang dat ik een verkeerde manier heb van squatten en dat wil ik uit mijn systeem hebben.

Ik heb uiteraard filmpjes bekeken en dit thuis uitgeprobeerd en dan merk ik wel verschil. Mijn coach kijkt ook goed mee en vaak gaat het goed.....maar naderhand toch weer last. Als ik squat, squat ik erg diep.
Misschien heeft iemand een simpele tip of aanwijzing voor mij :-)
Alle reacties Link kopieren
Je coach. Of zeg ik dan iets geks?
Alle reacties Link kopieren
Maar als je last krijgt van je knieën, moet je opletten dat je knie niet voorbij je voet komt tijdens de squat.
Misschien kun je oefeningen doen om de spieren rond je knie te versterken, zodat er bij het squatten minder druk op je kniebanden komt te staan.

Mits het je kniebanden zijn waar je last van hebt.
julius schreef:
22-09-2019 12:48
Je coach. Of zeg ik dan iets geks?
Nee hoor, hij kijkt goed mee. Maar na 300 squats vanmorgen, voel ik het weer. Ik dacht eraan om eens buiten een wod naar ze toe te gaan en dit extra te oefenen.
julius schreef:
22-09-2019 12:49
Maar als je last krijgt van je knieën, moet je opletten dat je knie niet voorbij je voet komt tijdens de squat.
Oké, dit vond ik inderdaad op internet. Dus meer met je billen naar achter, dat voelt zeker wezenlijk anders voor mij.
Sansa_ schreef:
22-09-2019 12:51
Misschien kun je oefeningen doen om de spieren rond je knie te versterken, zodat er bij het squatten minder druk op je kniebanden komt te staan.

Mits het je kniebanden zijn waar je last van hebt.
Ja ik vraag me dit ook af. Ik bedenk me dat er er ook fysio rondloopt op sommige dagen, misschien toch eens aankloppen.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 12:52
Oké, dit vond ik inderdaad op internet. Dus meer met je billen naar achter, dat voelt zeker wezenlijk anders voor mij.

Als een squat wezenlijk anders voelt op het moment dat je hem goed uitvoert, zou ik een andere coach overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Een paar tips:

- Knieën niet voorbij je voet heb ik persoonlijk nooit op hoeven letten. Waar ik wél op let: knieën hard naar buiten duwen, dat stuur je eigenlijk aan vanuit je bovenbenen. Dit is echt wat bij mij alles heeft veranderd. Je zakt dóór je knieën vanuit/door je bovenbenen naar buiten te duwen, je HOUDT je knieën ook naar buiten en je belast ze op die manier dus niet.
- Gewichthefschoenen helpen je met het laatste stukje mobiliteit, daardoor zak je makkelijker en belast je je knieën minder (maar volgens mij speelt dit niet zo bij jou?)
- Ellebogen naar achter en naar boven houden
- Schouderbladen naar onderen en naar achter
- Met een band/hip circle om je bovenbenen en dan je knieen al zittende naar buiten duwen, versterk je die beweging

Goed squatten heb ik geleerd in maar liefst 9 maanden personal training. Ik kan je dat enorm aanraden, maar er zijn helaas maar weinig pt's die dit echt goed beheersen en goed kunnen overbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en juist met minder gewicht squatten, is uitdagend. Veel gewicht duwt je naar beneden. Het beste leer je dit dus ook met 30, maximaal 40 kilo (incl. stang).
julius schreef:
22-09-2019 12:58
Als een squat wezenlijk anders voelt op het moment dat je hem goed uitvoert, zou ik een andere coach overwegen.
Ik denk dat ik goed begin en het later wederom verkeerd oppak. Ik ben verder erg tevreden (meer dan!) met de begeleiding en dit is voor mij geen reden om een andere coach te overwegen.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 12:51
Maar na 300 squats vanmorgen, voel ik het weer. Ik dacht eraan om eens buiten een wod naar ze toe te gaan en dit extra te oefenen.
Ik heb geen ervaring met CrossFit, alleen andere sporten. Is 300 misschien niet gewoon te veel? Het klinkt niet gezond om een beweging zo vaak opnieuw te doen iig (maar dat ligt misschien aan mij ;) ). Kan het overbelasting zijn? Je zegt dat je er met gewicht minder last van hebt. Doe je er met gewicht dan ook minder?
heartsxdaggers schreef:
22-09-2019 12:59
Een paar tips:

- Knieën niet voorbij je voet heb ik persoonlijk nooit op hoeven letten. Waar ik wél op let: knieën hard naar buiten duwen, dat stuur je eigenlijk aan vanuit je bovenbenen. Dit is echt wat bij mij alles heeft veranderd. Je zakt dóór je knieën vanuit/door je bovenbenen naar buiten te duwen, je HOUDT je knieën ook naar buiten en je belast ze op die manier dus niet.
- Gewichthefschoenen helpen je met het laatste stukje mobiliteit, daardoor zak je makkelijker en belast je je knieën minder (maar volgens mij speelt dit niet zo bij jou?)
- Ellebogen naar achter en naar boven houden
- Schouderbladen naar onderen en naar achter
- Met een band/hip circle om je bovenbenen en dan je knieen al zittende naar buiten duwen, versterk je die beweging

Goed squatten heb ik geleerd in maar liefst 9 maanden personal training. Ik kan je dat enorm aanraden, maar er zijn helaas maar weinig pt's die dit echt goed beheersen en goed kunnen overbrengen.
Ik denk oprecht dat dit een onderbelichte oefening is, iedereen doet hem snel en denkt hem goed te doen.
Met name je eerste tip: yes! Die helpt enorm!
Ik ga iedere dag een paar keer x20 squatten met deze aandacht en dan hoop ik dat het nieuwe erin slijpt 👌🏼
Alle reacties Link kopieren
Als je last blijft hebben, minder squats doen. Je wil je knieën niet naar de knoppen helpen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 13:08
Ik denk oprecht dat dit een onderbelichte oefening is, iedereen doet hem snel en denkt hem goed te doen.
Met name je eerste tip: yes! Die helpt enorm!
Ik ga iedere dag een paar keer x20 squatten met deze aandacht en dan hoop ik dat het nieuwe erin slijpt 👌🏼
Maar hoe komt het dat je coach dit nog niet gezegd heeft? Dat vind ik erg raar, eerlijk gezegd.
Life is short. Eat dessert first.
Kit_Kat schreef:
22-09-2019 13:07
Ik heb geen ervaring met CrossFit, alleen andere sporten. Is 300 misschien niet gewoon te veel? Het klinkt niet gezond om een beweging zo vaak opnieuw te doen iig (maar dat ligt misschien aan mij ;) ). Kan het overbelasting zijn? Je zegt dat je er met gewicht minder last van hebt. Doe je er met gewicht dan ook minder?
Het is dan 6 x 50 of 3 x 100
In een afwisselende ronde. Dit was ook extreem hoor, niet mijn favoriet.
doornroosje9 schreef:
22-09-2019 13:08
Maar hoe komt het dat je coach dit nog niet gezegd heeft? Dat vind ik erg raar, eerlijk gezegd.
Dat heeft hij ongetwijfeld wel gedaan, maar ik krijg het vaak door mijn eigen focus tijdens de training dan niet voor elkaar. Nu sta ik in de keuken te oefenen en heb ik meer rust om te voelen en te ervaren. Ik krijg het gewoonweg zelf niet altijd voor elkaar om het goed door te voeren tijdens de training. Daarom dacht ik eraan om hier speciaal een afspraak te maken, dan is er aandacht en rust en kan de fysio meekijken.
Alle reacties Link kopieren
Kit_Kat schreef:
22-09-2019 13:07
Ik heb geen ervaring met CrossFit, alleen andere sporten. Is 300 misschien niet gewoon te veel? Het klinkt niet gezond om een beweging zo vaak opnieuw te doen iig (maar dat ligt misschien aan mij ;) ). Kan het overbelasting zijn? Je zegt dat je er met gewicht minder last van hebt. Doe je er met gewicht dan ook minder?
Dat ja. Daar is je lichaam niet voor gemaakt hoor, om 300 x te sqatten.
.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk druk je bij de hogere aantallen je knieën minder goed naar buiten. Stukje vormverlies dus. En dat je coach dat niet opvalt is omdat het als het goed is bij het merendeel van je squats wel gewoon goed gaat.

Focus dus op je knieën naar buiten drukken, als dat niet lukt dan kun je beter iets minder diep gaan en/of de aantallen schalen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
22-09-2019 13:08
Maar hoe komt het dat je coach dit nog niet gezegd heeft? Dat vind ik erg raar, eerlijk gezegd.
De opleiding tot level 1 crossfitcoach duurt twee dagen.
Alle reacties Link kopieren
Als die opdracht van je coach kwam, zou ik me afvragen of hij wel helemaal goed snik is. En een andere coach zoeken.
Wat bezielt iemand (jij dus) ook om zo'n opdracht uit te voeren?
impala wijzigde dit bericht op 22-09-2019 13:38
23.23% gewijzigd
.
Roseaux schreef:
22-09-2019 13:14
Waarschijnlijk druk je bij de hogere aantallen je knieën minder goed naar buiten. Stukje vormverlies dus. En dat je coach dat niet opvalt is omdat het als het goed is bij het merendeel van je squats wel gewoon goed gaat.

Focus dus op je knieën naar buiten drukken, als dat niet lukt dan kun je beter iets minder diep gaan en/of de aantallen schalen.
Mijn gedachte!

Don’t burn my coach down please.....deze man heeft al heel wat bereikt en is mijn vertrouwen is enorm groot! Ik verwacht echt niet van iedereen om mijn heen een foutloze ondersteuning, jullie wel?! Ik houd ervan om samen dit probleem te tackelen en zodoende dat ik het hier ook vraag.
Bedankt tot zo ver!

En tsja 300 x squatten lijkt enorm veel, maar het wordt verdeelt in stukjes en ik ben eigenlijk best trots op mezelf dat ik dat kan! ik had een jaar geleden zo’n energieloos lijf en flink overgewicht en als ik kijk wat dit mijn leven heeft veranderd in positieve zin: WAUW! Het is ook eindelijk een sport die ik gigantisch leuk vind. Dus die squat wil ik onder de knie krijgen, want het ontneemt nu mijn soepelheid en plezier van crossfit ❤️
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 13:28
Mijn gedachte!

Don’t burn my coach down please.....deze man heeft al heel wat bereikt en is mijn vertrouwen is enorm groot! Ik verwacht echt niet van iedereen om mijn heen een foutloze ondersteuning, jullie wel?! Ik houd ervan om samen dit probleem te tackelen en zodoende dat ik het hier ook vraag.
Bedankt tot zo ver!

Van mijn sportinstructeur verwacht ik wel een foutloze ondersteuning waar het om techniek gaat. Dat is de enige reden dat ik een instructeur heb.

Je coach is ongetwijfeld top en hij motiveert je als de beste, maar op technisch gebied is ie kennelijk wat minder.
Een coach van wie je blessures krijgt, is geen goede coach...
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 13:28
Mijn gedachte!

Don’t burn my coach down please.....deze man heeft al heel wat bereikt en is mijn vertrouwen is enorm groot! Ik verwacht echt niet van iedereen om mijn heen een foutloze ondersteuning, jullie wel?! Ik houd ervan om samen dit probleem te tackelen en zodoende dat ik het hier ook vraag.
Bedankt tot zo ver!

En tsja 300 x squatten lijkt enorm veel, maar het wordt verdeelt in stukjes en ik ben eigenlijk best trots op mezelf dat ik dat kan! ik had een jaar geleden zo’n energieloos lijf en flink overgewicht en als ik kijk wat dit mijn leven heeft veranderd in positieve zin: WAUW! Het is ook eindelijk een sport die ik gigantisch leuk vind. Dus die squat wil ik onder de knie krijgen, want het ontneemt nu mijn soepelheid en plezier van crossfit ❤️
Het kan ook om een centimeter gaan hè. Het gaat om die druk naar buiten houden. Maar geef wel aan bij je coach dat je last krijg van je knie, want dan kan er een passende oplossing worden gezocht zoals bandend air squats, box squats en/of lagere aantallen. Je moet het zo kunnen uitvoeren dat je geen last krijgt van je knie.

De squat is een complexe oefening, dus onzin om die je plezier teniet te laten doen omdat je die nog niet geperfectioneerd heb. En ik kan erover meepraten, want ik heb veel moeite met squatten vanwege gebrek aan flexibiliteit op bepaalde plekken, maar met name mijn heup. Cue nummer 1 voor mij is die druk naar buiten houden en dan maar iets minder diep gaan, maar wel de juiste spieren gebruiken en vorm vasthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven