Mijn squat gaat niet lekker :/

22-09-2019 12:44 61 berichten
Ik ben gek op crossfit en doe dit een paar keer per week.
De oefening waar ik moeite mee blijf hebben is het simpele Ik krijg nu sinds een paar weken ook last van mijn knie. Vooral als ik deze oefening ‘los’ heb gedaan, in combi met gewicht heb ik vaak minder last.
Ik ben nu bang dat ik een verkeerde manier heb van squatten en dat wil ik uit mijn systeem hebben.

Ik heb uiteraard filmpjes bekeken en dit thuis uitgeprobeerd en dan merk ik wel verschil. Mijn coach kijkt ook goed mee en vaak gaat het goed.....maar naderhand toch weer last. Als ik squat, squat ik erg diep.
Misschien heeft iemand een simpele tip of aanwijzing voor mij :-)
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 13:28
Mijn gedachte!

Don’t burn my coach down please.....deze man heeft al heel wat bereikt en is mijn vertrouwen is enorm groot! Ik verwacht echt niet van iedereen om mijn heen een foutloze ondersteuning, jullie wel?! Ik houd ervan om samen dit probleem te tackelen en zodoende dat ik het hier ook vraag.
Bedankt tot zo ver!

En tsja 300 x squatten lijkt enorm veel, maar het wordt verdeelt in stukjes en ik ben eigenlijk best trots op mezelf dat ik dat kan! ik had een jaar geleden zo’n energieloos lijf en flink overgewicht en als ik kijk wat dit mijn leven heeft veranderd in positieve zin: WAUW! Het is ook eindelijk een sport die ik gigantisch leuk vind. Dus die squat wil ik onder de knie krijgen, want het ontneemt nu mijn soepelheid en plezier van crossfit ❤️
Je kunt beter vertrouwen op je eigen gezonde verstand.
.
Het is zo dat ik afgelopen weken niet getraind heb vanwege een noodgeval in het buitenland, waar ik heen ging. Wellicht ben ik deze week wat te enthousiast begonnen en deze last heb ik nog niet eerder heb gehad.
Wat ik vergeet te vertellen is, dat ik hypermobiel ben en daar regelmatig de nodig lasten in ervaar en dat dus vaak zelf oplos. Ik ben niet goed in direct hulp vragen, maar was dit dus wel van plan te doen.
Alle berichten op de man af, in dit geval de coach, vind ik erg flauw. Ik kan er ook helemaal niks mee. Het is een goede coach met veel ervaring en maar 1 paar ogen. Ik heb afgelopen week de oefeningen gewoonweg niet goed gedaan, te wijten aan overmatig enthousiasme en heb dus nu meer last.
Ik ga morgen weer trainen en ga dit overleggen.
gizzmo-returns schreef:
22-09-2019 13:36
Een coach van wie je blessures krijgt, is geen goede coach...
Dit is natuurlijk ook geen blessure 🙈
Alle reacties Link kopieren
Geen 300 squats doen, echt niet. Je hoeft niet van niets naar alles te gaan, er is ook nog iets tussenin.
Life is short. Eat dessert first.
ouder1980 schreef:
22-09-2019 14:01
Dit is natuurlijk ook geen blessure 🙈
soon to be
Alle reacties Link kopieren
300 squats doen als je ze niet onder controle hebt is vragen om blessures. Dat zou je coach zeker ook moeten weten.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 14:01
Dit is natuurlijk ook geen blessure 🙈
Nee natuurlijk niet 🙈
.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 14:01
Dit is natuurlijk ook geen blessure 🙈
Wat is het dan?
I wanna live my life with the volume full!
Ik heb veel last (gehad) van mijn knieën. Squatten ging niet pijnvrij, waardoor mijn trainer en ik andere oefeningen gedaan hebben om mijn benen sterker te krijgen. En nu pas, na een jaar of 2 gaat het met mijn benen goed genoeg om squats te doen. En dan niet zo diep als eigenlijk zou moeten, met heel weinig gewicht.
Echt, 300 squats in 1 training doen, zonder goede begeleiding en met pijn is vragen om die blessure..
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 13:28
Mijn gedachte!

Don’t burn my coach down please.....deze man heeft al heel wat bereikt en is mijn vertrouwen is enorm groot! Ik verwacht echt niet van iedereen om mijn heen een foutloze ondersteuning, jullie wel?! Ik houd ervan om samen dit probleem te tackelen en zodoende dat ik het hier ook vraag.
Bedankt tot zo ver!

En tsja 300 x squatten lijkt enorm veel, maar het wordt verdeelt in stukjes en ik ben eigenlijk best trots op mezelf dat ik dat kan! ik had een jaar geleden zo’n energieloos lijf en flink overgewicht en als ik kijk wat dit mijn leven heeft veranderd in positieve zin: WAUW! Het is ook eindelijk een sport die ik gigantisch leuk vind. Dus die squat wil ik onder de knie krijgen, want het ontneemt nu mijn soepelheid en plezier van crossfit ❤️

Lullig, Maar je kunt het dus niet.
En bij wie de fout ook ligt, als je er pijn bij blijft houden moet je 300 gewoon niet (willen) doen.
.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 13:08
Ik denk oprecht dat dit een onderbelichte oefening is, iedereen doet hem snel en denkt hem goed te doen.
Met name je eerste tip: yes! Die helpt enorm!
Ik ga iedere dag een paar keer x20 squatten met deze aandacht en dan hoop ik dat het nieuwe erin slijpt 👌🏼
Wat fijn om te horen!!!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik 300 squats veel vind, in een training van een uur gericht op de squat doe ik meestal 5x5 squats en 5x5 front quats. Dat zijn er dan 50 bij elkaar. Maar ik weet dat crossfit een hele andere discipline is, waarschijnlijk squat je dan ook met wat lichter gewicht?
Wat je dus kan helpen, is zo'n hip circle kopen, en daar thuis wat oefeningen mee te doen. Een alternatief is af en toe de abductor machine in de sportschool gebruiken, maar ik denk dat je daar als crossfitter niet zo snel komt?
Alle reacties Link kopieren
Ik moest opeens denken aan dit berichtje uit de telegraaf:




Vriendinnen eindigen in ziekenhuis na squat-challenge


CHONGQING - Twee beste vriendinnen zijn in het ziekenhuis beland, nadat ze elkaar hadden uitgedaagd om 1000 squats tegelijkertijd tijdens een videobelsessie te doen.

Tang (19) legt uit aan Chinese media dat ze tijdens een drie uur durende sessie de oefening aan het doen waren, om te kijken wie het het langste vol zou houden. Beurtelings voerden ze de squats uit, om te zien wie de 1000 zou halen. Ook gaf ze toe zelf niet regelmatig te sporten en dat ze het doel samen spontaan hadden bedacht.

Een paar dagen later zijn beide jonge vrouwen opgenomen in het ziekenhuis omdat ze kampten met de gevolgen van ernstige overbelasting van de spieren. Tang belandde zelf op de intensive care afdeling, meldt Chongqing Evening News.

„Ik voelde me de derde dag niet zo goed toen ik wakker werd. Allereerst voelden mijn benen erg pijnlijk. Ik kon ze niet meer buigen”, vertelt ze aan de krant. „Daarna ging ik naar het toilet en kwam tot de ontdekking dat mijn urine net zo donker als thee was.”

Rhabdomyolyse

Vervolgens besloot Tang naar de eerste hulp van een lokaal ziekenhuis te gaan, wat niet zo gemakkelijk ging. Volgens de studente had ze zo’n pijn aan haar benen dat haar vriend haar niet kon optillen. Uiteindelijk is ze heel langzaam op eigen kracht naar het ziekenhuis gelopen, waarna de dokter vaststelde dat ze last had van rhabdomyolyse, een overmatige afbraak aan spierweefsel. Hierdoor komt er myoglobine (stofje afkomstig van de afgebroken spiercellen, red.) in de urine terecht.

Niet alleen Tang, maar ook haar vriendin werd opgenomen in een ziekenhuis. Ze had dezelfde symptomen en kreeg dezelfde diagnose. Uiteindelijk mocht Tang na tien dagen herstellen weer naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Laat je coach ook eens kijken welke richting je knieën op gaan als je weer terug omhoog gaat, heel veel mensen hebben de neiging om de knieën naar elkaar toe te knijpen en dat is wellicht de reden dat je steeds last hebt van je knieën.
heartsxdaggers schreef:
22-09-2019 15:34
Wat fijn om te horen!!!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik 300 squats veel vind, in een training van een uur gericht op de squat doe ik meestal 5x5 squats en 5x5 front quats. Dat zijn er dan 50 bij elkaar. Maar ik weet dat crossfit een hele andere discipline is, waarschijnlijk squat je dan ook met wat lichter gewicht?
Wat je dus kan helpen, is zo'n hip circle kopen, en daar thuis wat oefeningen mee te doen. Een alternatief is af en toe de abductor machine in de sportschool gebruiken, maar ik denk dat je daar als crossfitter niet zo snel komt?
Het waren 6 rondes en uit mijn hoofd:
6 deadlifts
50 squats
10 pull ups
Zoiets was het, dus het totaal is dan 300.

Dus een squat zonder gewicht. Met gewicht heb ik nooit dit probleem.
Ik neem al jullie tips echt ter harte, heel erg bedankt!

Ik ben in een jaar tijd enorm vooruit gegaan en kan nu veel dingen met gemak. Je lichaam is getraind en ik ben gespierd geworden, mijn lijf kan wel wat aan nu. Ik ben er te hard ingevlogen deze week omdat ik het gemist had. Ik weet van mezelf dat ik regelmatig mijn focus verlies en dat gebeurde dus onlangs. Ik was ondertussen aan het vertellen over mijn reis blablablabla. Het ging ook niet lekker en ik baalde naderhand. Een grote les voor nu!

Ik kom inderdaad nooit in de sportschool.

En jeetje die squat-challenge 😅
Alle reacties Link kopieren
knie naar buiten drukken.
Dat van die knie niet verder dan je tenen is niet waar. Moet natuurlijk niet erg ver zijn. Maar mag best iets, dat is gewoon een natuurlijke houding. Zoals hierboven veel genoemd zou het goed kunnen zijn dat je je knieën naar elkaar toe drukt bij het omhoog gaan.

Wat kn helpen is trainen met een elastiek net boven je knieën. Dan voel je waar je moet focussen en heel bewust zorgen dat je knieën niet naar elkaar toe bewegen.

Ook andere oefeningen zoals lunges en bepaalde oefeningen op apparaten (als je dat ook leuk vindt) kunnen helpen je knie te versterken.

Succes en pas alsjeblieft op voor een blessure.
Alle reacties Link kopieren
Ben je hypermobiel? Dat las ik ergens en dat ben ik ook.

Ik doe (onder meer) crossfit en ik moet enorm opletten, juist omdat ik zo flexibel ben. Yoga heeft mij geholpen om kracht op de juiste spieren te houden. Let op je gewrichten en houd ze in hun ‘spoor’, dus niet wiebelen. Enkel, knie en heup zijn je aandachtspunten plus de spieren die je nodig hebt om te zorgen dat ze niet ‘wiebelen’! Houd focus, ook dat leer je bij yoga (ik geef yoga...vandaar).

Met hypermobiliteit kun je makkelijk heel diep squatten en dan de fout ingaan door onderin je spieren los te laten. Kun je beter minder diep gaan. Plus wat al is gezegd, na tig herhalingen opletten dat je niet slordig wordt.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 16:14
Het waren 6 rondes en uit mijn hoofd:
6 deadlifts
50 squats
10 pull ups
Zoiets was het, dus het totaal is dan 300.

Dus een squat zonder gewicht. Met gewicht heb ik nooit dit probleem.
Ik neem al jullie tips echt ter harte, heel erg bedankt!

Ik ben in een jaar tijd enorm vooruit gegaan en kan nu veel dingen met gemak. Je lichaam is getraind en ik ben gespierd geworden, mijn lijf kan wel wat aan nu. Ik ben er te hard ingevlogen deze week omdat ik het gemist had. Ik weet van mezelf dat ik regelmatig mijn focus verlies en dat gebeurde dus onlangs. Ik was ondertussen aan het vertellen over mijn reis blablablabla. Het ging ook niet lekker en ik baalde naderhand. Een grote les voor nu!

Ik kom inderdaad nooit in de sportschool.

En jeetje die squat-challenge 😅
Met gewicht doe je ook nooit zulke hoge aantallen herhalingen, hooguit met weight vest. En als je ondertussen honderduit kan vertellen over je vakantie is het inderdaad een kwestie van focus denk ik. Juist bij hoge aantallen heb je meer kans op ongemerkt vormverlies dan lage aantallen met gewicht, dus volgende keer gewoon je aandacht bij je squats houden.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
22-09-2019 16:14
Het waren 6 rondes en uit mijn hoofd:
6 deadlifts
50 squats
10 pull ups
Zoiets was het, dus het totaal is dan 300.

Dus een squat zonder gewicht. Met gewicht heb ik nooit dit probleem.
Begrijp ik wel, met gewicht moet je al die dingen al 'vanzelf' doen om focus te houden :) Overigens geldt mijn tip ook voor de deadlift! Altijd je knieen naar buiten drukken, tegen je armen aan.
Mermedina schreef:
22-09-2019 17:01
Ben je hypermobiel? Dat las ik ergens en dat ben ik ook.

Ik doe (onder meer) crossfit en ik moet enorm opletten, juist omdat ik zo flexibel ben. Yoga heeft mij geholpen om kracht op de juiste spieren te houden. Let op je gewrichten en houd ze in hun ‘spoor’, dus niet wiebelen. Enkel, knie en heup zijn je aandachtspunten plus de spieren die je nodig hebt om te zorgen dat ze niet ‘wiebelen’! Houd focus, ook dat leer je bij yoga (ik geef yoga...vandaar).

Met hypermobiliteit kun je makkelijk heel diep squatten en dan de fout ingaan door onderin je spieren los te laten. Kun je beter minder diep gaan. Plus wat al is gezegd, na tig herhalingen opletten dat je niet slordig wordt.
Wauw, zo mega toevallig 😬 ik dacht eraan om yoga erbij te gaan doen voor de rust en focus! Wat goed! En ik denk er al een aantal maanden over.
Ik word snel slordig en ga het afraffelen, grote aantallen zijn niet aan mij besteed. Nu geloof ik ook wel dat het een soort mindset is, dus wil ik dit wel oefenen. Ik kan enorm diep squaten, waar bijna iedereen jaloers op is, maar ik merk dat ik een soort ‘door mijn kracht heen ga’, en ik juist de totale lichaamsspanning bewust vast moet houden.
Zo ook met buikspieren: die moet ik bewust aanspannen, anders doe ik maar wat. Ik moet bij ied
Mermedina schreef:
22-09-2019 17:01
Ben je hypermobiel? Dat las ik ergens en dat ben ik ook.

Ik doe (onder meer) crossfit en ik moet enorm opletten, juist omdat ik zo flexibel ben. Yoga heeft mij geholpen om kracht op de juiste spieren te houden. Let op je gewrichten en houd ze in hun ‘spoor’, dus niet wiebelen. Enkel, knie en heup zijn je aandachtspunten plus de spieren die je nodig hebt om te zorgen dat ze niet ‘wiebelen’! Houd focus, ook dat leer je bij yoga (ik geef yoga...vandaar).

Met hypermobiliteit kun je makkelijk heel diep squatten en dan de fout ingaan door onderin je spieren los te laten. Kun je beter minder diep gaan. Plus wat al is gezegd, na tig herhalingen opletten dat je niet slordig wordt.
Wauw, zo mega toevallig 😬 ik dacht eraan om yoga erbij te gaan doen voor de rust en focus! Wat goed! En ik denk er al een aantal maanden over, dus laat ik er maar naar handelen.
Ik word snel slordig en ga het afraffelen, grote aantallen zijn niet aan mij besteed. Nu geloof ik ook wel dat het een soort mindset is, dus wil ik dit wel oefenen. Ik kan enorm diep squaten, waar bijna iedereen jaloers op is, maar ik merk dat ik een soort ‘door mijn kracht heen ga’, en ik juist de totale lichaamsspanning bewust vast moet houden. Zodra ik met gewichten werk, haal ik daar mijn weerstand uit, uit mezelf vind ik die weerstand moeilijk te halen, juist omdat ik snel een soort zwabber.
Zo ook met buikspieren: die moet ik bewust aanspannen, anders doe ik maar wat.
Ik moet bij iedere beweging bewust handelen en als ik een slechte focus heb, merk ik dat gelijk. Maar dit is echt de eerste sport die ik zo leuk vind en waar ik zo enorm van geniet en mezelf op verheug en daarnaast ook daadwerkelijk ga trainen en liefst 3-4 keer per week.
Ik heb niet vaak last, maar dit komt nu steeds naar voren en dat vind ik vervelend.

Dank!!!!
Alle reacties Link kopieren
Als ik moe ben en gehurkt/gebukt moet staan dan houd ik dat het beste uit met mijn knieën naar binnen en tegen elkaar stotend, zodat ik "op slot" sta. Zal niet de schoonheidsprijs verdienen maar dat kost de minste moeite.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik wilde nog even terugkoppelen.
Ik ben gister speciaal even voor dit geweest toen er niet veel andere sporters waren.
Het was hem uiteraard opgevallen dat ik de squat niet goed beheers en snel de focus verlies. Punt van aandacht dus.We hebben samen gekeken en mijn voeten staan altijd anders. Ik zet ze sowieso te ver naar buiten en wissel daarin om stabiliteit te krijgen en ze moeten meer recht naar voren. Dat gevoel was eigenlijk heel vreemd en sprak andere spiergoepen aan en dat voelde weer heel goed. Mijn rug is recht en diep squatten gaat prima. Dus vandaag heb ik bij alle oefeningen gelet op de stand van voeten en een beetje minder gewicht gepakt en ik had een hele goede training met aandacht.
Ik zag vandaag ook gelijk dat heel veel sporters hun voeten ver naar buiten zetten en daardoor stabiliteit willen krijgen.

Nogmaals bedankt allemaal!
Stand van je voeten heeft ook met de bouw van je bekken te maken, dat hoor je als trainer mee te nemen in het plaatje.

Hierboven zijn al veel goede tips gegeven. Wat nog kan helpen is tijdelijk met een box squatten, zodat je je goed focust op billen naar achteren. Verder naast je knieën naar buiten duwen ook goed spanning op je bovenbenen houden, ook onderin, dus niet gaan 'bouncen'.

Tot slot is na lange tijd niet sporten 6 x 50 squats zeker wel ambitieus, zéker als je ze ook nog heel diep maakt. Daarmee komt er extra druk op je knieschijven en patellapees en dat kan overbelastingsklachten geven. Stapje terug in herhalingen en/of diepte en van daaruit opbouwen is dus ook niet zo'n slecht idee.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
24-09-2019 13:07

Het was hem uiteraard opgevallen dat ik de squat niet goed beheers en snel de focus verlies.

Maar hij vond het niet nodig om je dat eerder te vertellen? Je laat iemand 300 squats doen, ziet dat ze niet goed gaan en denkt dan, nou, ik wacht wel tot ze last krijgt, dan komt ze naar mij en dan zal ik zeggen dat ik uiteraard heb gezien dat ze er een potje van maakte.

Bijzondere manier van coachen wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven