Wennen aan zwemmen in het koude bad?

13-11-2019 18:14 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn conditie slecht is, ben ik begonnen met zwemmen
Ik zwem in het warme bad. Dit vind ik soms al koud (ik ben een koukleum). Maar eigenlijk wil ik in het grote koude bad zwemmen. Daar kun je vaak door zwemmen. Het warme bad lukt dat niet vaak. Gister toch een poging gedaan om in het koude bad te zwemmen, maar ik kreeg het echt niet warm. Toch naar het warme bad gegaan. Is er een manier om toch aan het koude water te wennen?
Ik raak altijd de tel kwijt met tellen van de baantjes, hebben jullie daar ook een manier voor?
Waarom zou je dit willen?

Gewoon lekker warm blijven zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Voor je het bad in gaat van lauw naar koud douchen. Meteen in het bad duiken en de eerste paar banen beetje boven je vermogen zwemmen. Dat helpt mij om warm te 'voelen' en dan kan ik langer doorzwemmen.

Baantjes tel ik niet. Ik zwem een uur en het boeit me niet hoeveel baantjes ik gedaan heb. Ik heb een uur intensief bewogen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-11-2019 18:18
Waarom zou je dit willen?

Gewoon lekker warm blijven zwemmen.
Als je conditie wil opbouwen is het niet fijn als je niet 'door' kan zwemmen. Blijkbaar is het 'warme' bad een geen 'baantjes zwemmen bad'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Het dubbelspook is weer actief.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-11-2019 18:18
Waarom zou je dit willen?

Gewoon lekker warm blijven zwemmen.
In het bad waar ik nu in zwem, is het mega druk. Waardoor ik niet door kan zwemmen. Daarom wil ik dus in het koude bad
Alle reacties Link kopieren
Niet te hete douche nemen voordat je het koude bad in springt.
De eerste paar minuten heb ik het ook altijd koud maar daarna gaat het wel als ik blijf doorzwemmen.
Verder tel ik geen baantjes meer want raak ook altijd de tel kwijt.
Ik kijk nu naar hoe lang ik heb gezwommen en dat vind ik ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
13-11-2019 18:18
Voor je het bad in gaat van lauw naar koud douchen. Meteen in het bad duiken en de eerste paar banen beetje boven je vermogen zwemmen. Dat helpt mij om warm te 'voelen' en dan kan ik langer doorzwemmen.

Baantjes tel ik niet. Ik zwem een uur en het boeit me niet hoeveel baantjes ik gedaan heb. Ik heb een uur intensief bewogen.
De douche is altijd warm. Kan ik ook niet kouder zetten.
Gewoon er doorheen, dan maar niet warm. Daarna warm afdouchen en thuis opnieuw even lekker warm douchen.
En waarom tellen?
Waarschijnlijk wil TO tellen om te kijken of je op den duur sneller wordt en meer baantjes heb afgelegd in dezelfde tijd?
Alle reacties Link kopieren
Een stevig tempo zwemmen, in ieder geval in het begin. Of starten met paar minuten watertrappelen. Het is hetzelfde met naar buiten gaan voor wandelen/hardlopen: in het begin heb je het te koud, maar daarna ga je zweten en heb je het juist warm.

Ik zwom inderdaad meestal ook op tijd, omdat ik de tel kwijt raakte. Als je een erg constant tempo zwemt kun je nog kijken hoe lang je over 1 baantje doet, als je dan even de tel kwijt bent kun je terugrekenen naar aantal baantjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag daar ook een gesprek over. Ik vind het water in beiden baden altijd zo ontzettend koud in het zwembad. Echt onprettig. Ik heb het liever zo warm als het bubbelbad water. Ik zit te trillen als een rietje en kippenvel overal. Waarom is het water überhaupt zo koud? Ik neem in ieder geval een badjas mee voor de rustmomenten, dan zit je niet bibberend aan een tafeltje.
Welke slag zwem je? Borstcrawl?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:41
Ik had vandaag daar ook een gesprek over. Ik vind het water in beiden baden altijd zo ontzettend koud in het zwembad. Echt onprettig. Ik heb het liever zo warm als het bubbelbad water. Ik zit te trillen als een rietje en kippenvel overal. Waarom is het water überhaupt zo koud? Ik neem in ieder geval een badjas mee voor de rustmomenten, dan zit je niet bibberend aan een tafeltje.
Aan een tafeltje zitten?
Ik ga sporten en dus een uur baantjes zwemmen. Aan een tafeltje zitten associeer ik met een 'zwemparadijs'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er door gestopt en een warmere hobby gezocht. Ik kreeg na een half uur krmp van de kou.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:41
. Waarom is het water überhaupt zo koud?
Wat denk je dat het kost om zo’n groot bad te verwarmen?
Ik vind zwembadwater ook bijna altijd te koud als ik er in ga maar gewoon echt steviger gaan door zwemmen helpt, inderdaad net wat iemand zegt over buiten gaan hardlopen. Met wandelen heb ik het ook al vaak eerst koud en dan is de jas eigenlijk ineens te warm.
dolfje wijzigde dit bericht op 13-11-2019 18:47
1.88% gewijzigd
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:41
Ik had vandaag daar ook een gesprek over. Ik vind het water in beiden baden altijd zo ontzettend koud in het zwembad. Echt onprettig. Ik heb het liever zo warm als het bubbelbad water. Ik zit te trillen als een rietje en kippenvel overal. Waarom is het water überhaupt zo koud? Ik neem in ieder geval een badjas mee voor de rustmomenten, dan zit je niet bibberend aan een tafeltje.
Omdat het voor 'echte' /meeste sporters/zwemmers niet nodig is dat het zo warm is.
En juist fijn na een tijdje flink zwemmen.

Daarom is er bijna altijd een warmer bad zoals bij TO waardoor je ook kan kiezen op bepaalde tijden en dagen in een warmer doelgroepenbad te zwemmen als je niet in het 'koude' bad wil zwemmen.

En ik heb nog nooit een badjas meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Lady-Diva schreef:
13-11-2019 18:25
De douche is altijd warm. Kan ik ook niet kouder zetten.
Jammer! Dat kan in 'mijn' zwembad wel.
Misschien dat je dan eerst in het 'warme bad' een soort van watergym kan doen waardoor je lichaam zelf opwarmt en dat 'verplaatsen' naar het koude bad en dan de eerste banen flink doorzwemmen?

*Ik herken het echt. Ben al sinds kind fervente zwemmer maar ook echt kouwelijk*
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg juist hoofdpijn omdat ik het bad waarin ik zwem te warm vind ;-) Maar ik zwem dan ook echt sportief, daar zit wel een groot deel van het verschil in denk ik.

Maar je kunt ook nog een zwem-wetsuit overwegen als je het te koud vindt, zijn eigenlijk voor open water zwemmen maar kan ook binnen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
13-11-2019 18:46
Aan een tafeltje zitten?
Ik ga sporten en dus een uur baantjes zwemmen. Aan een tafeltje zitten associeer ik met een 'zwemparadijs'.
Nee ik ben er echt voor de lol. Voor de glijbanen etc, niet om echt baantjes te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:41
Ik had vandaag daar ook een gesprek over. Ik vind het water in beiden baden altijd zo ontzettend koud in het zwembad. Echt onprettig. Ik heb het liever zo warm als het bubbelbad water. Ik zit te trillen als een rietje en kippenvel overal. Waarom is het water überhaupt zo koud? Ik neem in ieder geval een badjas mee voor de rustmomenten, dan zit je niet bibberend aan een tafeltje.

Voor een koukleum als ik is het water inderdaad net even te koud. Voor mijn vriend daarentegen weer net te warm. Omdat er een keer iets was in het wedstrijdbad waren wij ook in het warme bad gaan zwemmen. Ik had het nog wel lekker maar kon niet lekker doorzwemmen. Vriend kwam er totaal oververhit uit en moest na elk kwartier echt even rusten omdat hij zich niet zo lekker voelde door de hitte.
Een ander zwembad zoeken met een warm bad dat minder druk is?
Sjulia schreef:
13-11-2019 18:51
Nee ik ben er echt voor de lol. Voor de glijbanen etc, niet om echt baantjes te trekken.
Je hebt het dus niet over het sportbad en de vraag/het probleem van TO.. waar dit topic over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het is juist hartstikke slecht voor je lijf als het water zo warm is als je echt flink zwemt.
Ik ben actief bij wedstrijdzwemmen en het water mag niet warmer zijn dan 28 graden -en met speciale dispensatie 30 graden-.
Als er lange afstanden gezwommen moeten worden in zo'n dispensatiebad is dat echt verschrikkelijk, omdat je lichaam z'n warmte niet kwijt kan.
Eén remedie dus: flink doorzwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 18:47
Omdat het voor 'echte' /meeste sporters/zwemmers niet nodig is dat het zo warm is.
En juist fijn na een tijdje flink zwemmen.

Daarom is er bijna altijd een warmer bad zoals bij TO waardoor je ook kan kiezen op bepaalde tijden en dagen in een warmer doelgroepenbad te zwemmen als je niet in het 'koude' bad wil zwemmen.

En ik heb nog nooit een badjas meegenomen.
Ja hier is ook een warmer en kouder bad, maar het warme bad vind ik nog steeds best fris. Helaas is hier geen subtropisch zwembad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven