Niet kunnen hardlopen

02-12-2019 22:50 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet hardlopen maar ik wil wel; het lijkt me heerlijk om ‘s avonds een sprintje te kunnen trekken door het park. Maar zolang ik me kan heugen is het me nog nooit gelukt om ook maar 1-2 km door te lopen. Ik raak tot duizelen toe buiten adem, hart wil uit borstkas, schenen doen pijn en ik word vanbinnen kwaad en gefrustreerd. Ik snap niet wat ik fout doe; te snel (ga heel langzaam)?

Sinds ik 20 jaar geleden weleens met vriendinnen ging rennen (nouja zij renden en ik bleef hijgend kwaad achter) is dit zo.

Ik ben inmiddels 40, bmi van 21, rook niet en verder normaal actief (fiets elke dag 16km, houd van wandelen/hiken en bij bv krachttraining of yoga boek ik normale progressie).

Herkenbaar? En iemand tips?
dan ren je te hard, begin eens met dribbelen
Hardlopers zijn doodlopers.

Voor zover mijn advies.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-12-2019 22:51
dan ren je te hard, begin eens met dribbelen
Als ik bijna gewoon lopen?
Probeer het eens met schema 1
https://www.sportzorg.nl/blessure-advis ... bouwschema
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen geboren hardloper, alles behalve. Met trainen kon ik een tijdje 7,5 km lopen. Je gaat denk ik veel te snel en je ademt verkeerd. Begin eens met een minuutje joggen, minuut lopen, minuut joggen, etc. En dan goed ademen en vooral niet te snel gaan rennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit met de podcasts van Evy kunnen rennen tot 3x 7 minuten. Dus echt met dat schema opgebouwd. Zou dat graag weer doen maar heb weer last van hielspoor.

Het is gewoon niet voor iedereen weggelegd denk ik dan maar.
Het zit hem allemaal in de ademhaling.
Het is van belang dat je bezighoudt met uitademen en dat zover mogelijk doet. Inademen gaat vanzelf, daar wordt je toe gedwongen.

Het is goed om eerst eens met een langzame intervaltraining te beginnen, dat houdt in dat je 2 minuten jogged en 2 minuten snel wandelt en dat afwisselt voor een minuut of 20. Als je dagelijks herhaalt dan bouw je vanzelf de conditie op om te rennen.

Zo worden mariniers getraind.
Begin eens met een beginnersschema.
Deze bijvoorbeeld: https://www.runnersworld.nl/files/Runne ... 5KM_AB.pdf
MadameJean schreef:
02-12-2019 22:52
Als ik bijna gewoon lopen?
ja blijkbaar heb je nog geen loopconditie
Hardlopen moet je zorgvuldig opbouwen, ook al heb je verder een goede conditie. Gewoon maar wat gaan rennen is geen goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle tips. Ik ben idd na 2 minuten Idd helemaal buiten adem. En dan ga ik wandelen maar mss (ook te hard). En op ademhaling let ik al helemaal niet. maar het kan dus, helemaal geen loopconditie hebben maar verder wel redelijk fysiek functioneren?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-12-2019 22:54
Het zit hem allemaal in de ademhaling.
Het is van belang dat je bezighoudt met uitademen en dat zover mogelijk doet. Inademen gaat vanzelf, daar wordt je toe gedwongen.
Dat ademhalen is wel echt een ding. Ik heb er al verschillende keren training bij fysio en longarts voor gehad maar nog lukt mij het niet om rustig te ademen als ik iets anders doe dan rustig op de bank of bed zitten of liggen.
Alle reacties Link kopieren
En is er iemand die de frustratie en woede herkent? Ik heb dat dus vooral met hardlopen. Niet met andere sport (en ook niet met werk ofzo).
MadameJean schreef:
02-12-2019 22:59
Thanks voor alle tips. Ik ben idd na 2 minuten Idd helemaal buiten adem. En dan ga ik wandelen maar mss (ook te hard). En op ademhaling let ik al helemaal niet. maar het kan dus, helemaal geen loopconditie hebben maar verder wel redelijk fysiek functioneren?
ja natuurlijk kan dat. je wordt niet geboren als topsporter dat moet je trainen
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:01
En is er iemand die de frustratie en woede herkent? Ik heb dat dus vooral met hardlopen. Niet met andere sport (en ook niet met werk ofzo).
nee maar als het zo diep zit: niet aan beginnen
ga iets anders doen. fietsen, volleybal, stijldansen doe wat je leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ontdekte vorig jaar in de zomervakantie dat ik tot mijn ‘schaamte” maar een kleine 500 meter hard kon lopen. Terwijl mijn algemene conditie en lijf prima in orde zijn.
Ik heb Start to run gedownload en ben gaan trainen. Het was even doorzetten, maar na een paar maanden liep ik in 30 min 5 km
Het is me eigenlijk heel erg meegevallen!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-12-2019 23:02
ja natuurlijk kan dat. je wordt niet geboren als topsporter dat moet je trainen
Ja ok logisch. Ik zal geduldiger zijn dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon geen hardloper. Dat kan. Ik loop met trektochten zonder problemen 2 weken lange afstanden met bepakking, ik beweeg veel, maar hardlopen is een sport die mij niet past. Gooi me in een zwembad en dan ga ik als een malle. Jaren geschaatst en dat vond ik ook heerlijk. Je hoeft niet alles te kunnen he? Sommige lichamen lenen zich beter voor bepaalde sporten dan andere lichamen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
02-12-2019 23:03
nee maar als het zo diep zit: niet aan beginnen
ga iets anders doen. fietsen, volleybal, stijldansen doe wat je leuk vindt.
Het zit idd wel diep ja. Maar het lijkt me leuk om te kunnen rennen uit alle macht. Fietsen doe ik al, en zoek juist iets dat ook in eigen tijd kan en overal...
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:04
Het zit idd wel diep ja. Maar het lijkt me leuk om te kunnen rennen uit alle macht. Fietsen doe ik al, en zoek juist iets dat ook in eigen tijd kan en overal...
daar gaat het al mis, als je uit alle macht gaat rennen dan hou je het niet lang vol. Sprinten is explosief. Dat doe je op de atletiekbaan. Hardlopen in het park is duursport daarbij gaat het erom om lange afstanden te lopen
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:01
En is er iemand die de frustratie en woede herkent? Ik heb dat dus vooral met hardlopen. Niet met andere sport (en ook niet met werk ofzo).
Ja ik herken dat wel.
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:01
En is er iemand die de frustratie en woede herkent? Ik heb dat dus vooral met hardlopen. Niet met andere sport (en ook niet met werk ofzo).
Nee je moet gewoon beginnen met een schema. Bij het begin.
S-Meds schreef:
02-12-2019 23:06
daar gaat het al mis, als je uit alle macht gaat rennen dan hou je het niet lang vol. Sprinten is explosief. Dat doe je op de atletiekbaan. Hardlopen in het park is duursport daarbij gaat het erom om lange afstanden te lopen
Precies. Doseren is heel belangrijk. Als ik ga sprinten ben ik ook binnen 1 minuut moe.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-12-2019 22:54
Het zit hem allemaal in de ademhaling.
Het is van belang dat je bezighoudt met uitademen en dat zover mogelijk doet. Inademen gaat vanzelf, daar wordt je toe gedwongen.

Het is goed om eerst eens met een langzame intervaltraining te beginnen, dat houdt in dat je 2 minuten jogged en 2 minuten snel wandelt en dat afwisselt voor een minuut of 20. Als je dagelijks herhaalt dan bouw je vanzelf de conditie op om te rennen.

Zo worden mariniers getraind.
Dagelijks zou ik niet doen.
TO wat is je motivatie? Kan je geen sport vinden die je leuk vindt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven