Bang tijdens skiën

06-12-2019 16:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de zoveelste les in skiën en ik blijf maar hangen op dit niveau.

Heb jaren last van mijn lichaam gehad en hierdoor sta ik als een plank die bang is om te buigen op de skies.

Nu heb ik geen pijn meer en kan ik in principe vrij bewegen. Dagelijks lukt dit maar tijdens het skiën blijf ik maar hangen.

Zoals mijn leraar zegt kom uit die comfort zone en durf te knallen... makkelijk gezegd maar hoe?!! Gewoon doen zou je denken maar dat is hem dus niet.

Iemand tips om ervoor te zorgen dat ik is niet zo bang ben om de controle te verliezen.
Niet skiën .
Alle reacties Link kopieren
Als je zo bang bent ga je heel krampachtig skiën en daardoor val je veel eerder.

Is het een moetje, dat skiën?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
tja... voor sommige is het gewoon niet wat. Mijn ervaring is ook dat angstige skiërs sneller blessures oplopen/brokken maken.

Ik zou in mijn achterhoofd houden dat het geen verplichting is, als je het eng blijft vinden dan ga je toch gewoon niet skiën?
Kijk eens op wintersport.nl. Daar stond een tijdje geleden een artikel over ski- angst en hoogtevrees. Er zijn speciale lessen/ cursussen voor, in ieder geval in snowworld Zoetermeer.

Voor mij hielp een paar lessen op een tapijtbaan al, omdat ik meteen betere techniekbehersing me zekerder voel, ook op een steilere helling. Al denk ik dat ik de zwarte pistes niet meer af ga.
Maar als je echt wilt, zou ik zo’n training doen in Zoetermeer. Die verlengde piste in hal 3 is best een goede testcase.
Wat ik me nog van mijn eerste skiklas ooit kan herinneren dat de mensen die echt bang waren op de ski's (en dat na 4 dagen nog waren) er uiteindelijk mee stopten, ook omdat ze het daardoor niet echt leuk vonden.

Als je niet door je knieen durft te zakken op de ski's wordt het denk ik sowieso lastig. Juist door wel te zakken beweeg je makkelijker en is het makkelijker om, als je echt de controle lijkt te verliezen, je gewoon te laten vallen in de sneeuw. Als je je gewoon laat zakken op zo'n moment is er niets aan de hand, terwijl je veel vervelender kan vallen als je rechtop blijft en dan toch valt.

Heb je in eerste instantie wel rustig opgebouwd? Stapjes zijwaarts omhoog, op heel lage heuveltjes starten, oefenen met remmen etc. zodat je je wat zekerder op je ski's gaat voelen? Want als je te snel een te moeilijk helling afgaat is dat natuurlijk altijd eng en door dat te snel te doen ga je naar mijn idee echt niet beter skieen, integendeel.
Alle reacties Link kopieren
Bij skieen hoort vaak ook dat je een keertje onderuit gaat. Wanner je zo gespannen bent, is de kans op blessures erg groot.

Waarom moet je perse skieen? Doe dit niet wanneer je er geen lol aan hebt. Ga lekker wandelen, langlaufen (wel een stuk zwaarder) of met een boek onder een dekentje in de zon zitten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Niet gaan skiën. Het is geen moetje he.
Alle reacties Link kopieren
Hele gezin skiët en zou toch zo graag met hun mee willen/durven.

Lijkt me zo fijn om met zijn allen door de bergen te gaan
Alle reacties Link kopieren
Ski al jaren op snowblades (hele kleine skietjes) lekker wendbaar en gaat niet zo snel.
Minder kracht voor nodig en minder last van spierpijn.
Het ziet er misschien niet zo stoer uit maar ik heb dikke pret op die dingen.
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
Niet skiën

Lekker met de lift naar boven daar samen wat drinken en dan jij met de lift weer naar beneden
Keertje samen sleeën
Verder lekker wellness als zij gaan skiën.

Ja ik ski zelf wel maar ik zie bij mensen om me heen dat als ze angstig zijn dat het gewoon blijft en juist die hebben de pech dat ze rottig vallen enzo
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
06-12-2019 17:51
Hele gezin skiët en zou toch zo graag met hun mee willen/durven.

Lijkt me zo fijn om met zijn allen door de bergen te gaan

Hoe fijn zal het voor iedereen zijn in als jij met angstzweet in je bilnaad een blauwe piste af gaat, en de rest gaat mee?

Wat hierboven al wordt gezegd: spreek ergens op de piste af, ga lekker met een boek in de zon zitten, lunch samen.
En ga af en toe lekker een wandeling maken met je familie.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kijk eens op “ theskiisthelimit.nl
Die organiseren een slipcursus voor angst, maar er zijn er meer. Kost wel wat, maar als je dan weer met plezier kunt skieen, lijkt het me de moeite waard. Heb je ooit wel gedurfd of ben je altijd angstig geweest?
Alle reacties Link kopieren
W203 schreef:
06-12-2019 18:31
Ski al jaren op snowblades (hele kleine skietjes) lekker wendbaar en gaat niet zo snel.
Minder kracht voor nodig en minder last van spierpijn.
Het ziet er misschien niet zo stoer uit maar ik heb dikke pret op die dingen.
Daar ga ik eens naar kijken
Alle reacties Link kopieren
Snowblade’s zijn in principe iets anders gevormde carve-skietjes van ongeveer meter lang, aan de achterkant lopen deze ski’s ook een beetje op net als de voorkant.
Je kunt het een beetje vergelijken als gewone ski’s noren zijn dan zijn snowblades ijshockeyschaatsen.
Het is even wennen in het begin maar je maakt heel makkelijk bochtjes zonder al te veel kracht te hoeven zetten.
Ook loopt de snelheid niet zo snel op wat je misschien minder angstig maakt?
Nadeel is wel als de piste helemaal aan gort is geskied, daar zijn die kleine skietjes niet echt geschikt voor. Ik vond het met gewone skies ook al niets meer aan als de piste een puinhoop is en dan is het tijd voor een luie stoel en iets lekkers.
Kies wel voor snowblades met goede skibindingen, je hebt ze ook met vaste bindingen maar die zijn in mijn ogen gevaarlijk omdat die niet uitschieten bij vallen.
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
O ja, dit herken ik helemaal.
Iedereen in het gezin skiet, maar ik blijf het eng vinden en daardoor dus ook niet leuk. Steeds bang dat ik op een piste kom die ik niet ken, of heel eng vind. Al zenuwen als ik in een lift zit die ik nog niet eerder heb genomen en de pistes eronder zie lopen. Hopend dat ik daar niet af hoef.
Maar afgelopen jaar heb ik 2 dagen een privé leraar ingehuurd in de bergen. Ik had geen zin meer in een groepsles, maar als ik niks leer wordt het nooit beter.
Dat heeft wel geholpen! Ik vind het nig steeds niet echt leuk en vaak eng, maar hij heeft mijn techniek wel heel erg verbeterd, door me steeds opnieuw te laten oefenen en me heel specifieke tips te geven.
Dit jaar doe ik dat weer,
Maar ik weet zeker dat het nooit mijn favoriete vakantie wordt...
helena2 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 09:48
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
06-12-2019 17:51
Hele gezin skiët en zou toch zo graag met hun mee willen/durven.

Lijkt me zo fijn om met zijn allen door de bergen te gaan

Dat is alleen maar leuk wanneer je op het zelfde niveau skiet. Wanneer de rest van de familie beperkt wordt in piste keuzes of steeds moeten wachten tot dat jij schuifelend van de berg af komt, dan is de lol er ook echt snel af.

Af en toe een keertje samen skiën, maar de rest van de vakantie meer op eigen niveau skiën of iets anders doen.

Wil je echt skiën, neem dan les in het wintersport land. Dat is echt anders dan in NL. Er zullen vast veel meer volwassenen zijn die niet zo goed durven of heel onervaren zijn. En een skileraar heeft veel meer geduld dan een familielid.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Star² schreef:
06-12-2019 16:09
Niet skiën .
Dit
Oh gut, ik heb in Nederland ongeveer 30 uur les gehad. Op de piste in Spaarnwoude kon ik het dan ook heel erg goed. In Frankrijk minstens 25 uur privéles. Zolang ik achter een instructeur aan kon skiën ging het heel OK, maar alleen sta ik huilend bovenaan de piste (echt stom, suf gedoe). Een blauwe piste vind ik heel leuk en ontspannen.
Later besloot ik maar te gaan schaatsen, en daar overkomt met hetzelfde. Ik durf gewoon bepaalde hobbels niet te nemen (bij schaatsen hangen in de bochten). Zowel met skiën als met schaatsen ben ik dus ook nog nooit gevallen. Zonder vallen kom je niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Skiën doe je ter ontspanning, omdat het leuk is etc. zodra dat het niet meer is, gewoon stoppen. Het is niet iets dat moet. Ga lekker wandelen, langlaufen misschien (hoewel ik daarbij ook vaker lag dan stond)
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
06-12-2019 17:51
Hele gezin skiët en zou toch zo graag met hun mee willen/durven.

Lijkt me zo fijn om met zijn allen door de bergen te gaan
Ik ga gewoon mee en wandel. Op de berg spreken we iedere dag af voor de lunch. Top vakantie!
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
08-12-2019 10:59
Ik ga gewoon mee en wandel. Op de berg spreken we iedere dag af voor de lunch. Top vakantie!
Maar wandel je dan de hele week in je eentje? Ik zou ook graag meer wandelen, maar vind het saai en eng alleen (raak snel verdwaald).
Ik heb altijd gehoord dat met een paar borrels op je veel soepeler valt en dus minder snel wat breekt, daarnaast verleg je meteen je grenzen omdat je meer durft. Maar ja, of dit de oplossing is. mening skidorp stikt van de sauna's en zwembaden, ik zou daarvan genieten en het skiën voor gezien houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook de langzaamste skiër van het gezin. Het is vooral belangrijk dat je niet boven je kunnen skiet en dat heb je al snel als je met allemaal goeie skiërs mee gaat. Daardoor word je alleen maar banger. Ga deze keer eens een hele week in een klasje op je eigen niveau ipv achter hun aan. Als je toch gaat, laat je niet gek maken. Vaak kun je kiezen op een piste linksom of rechtsom, waarbij de een rood is en de ander blauw, dan neem je lekker de blauwe.
Wat iemand hier ook zei, als je een keer gevallen bent gaat het gelijk beter. Dan merk je dat er niet zoveel gebeurt. Draag je een helm? Dat scheelt ook stukken in je zelfvertrouwen. Verder zorgen dat je topfit bent. Getrainde spieren in kuiten en bovenbenen. Die kuiten is makkelijk. Ik ga ter voorbereiding elke dag een keer op de onderste tree van de trap staan en ga dan 100x op mijn tenen staan. Kan zijn dat 100x niet gelijk de eerste keer lukt, dan ga je door tot het niet meer gaat en dan bouw je het op, begint met 50 en om de dag 10 erbij.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-12-2019 22:55
Dat is alleen maar leuk wanneer je op het zelfde niveau skiet. Wanneer de rest van de familie beperkt wordt in piste keuzes of steeds moeten wachten tot dat jij schuifelend van de berg af komt, dan is de lol er ook echt snel af.

Af en toe een keertje samen skiën, maar de rest van de vakantie meer op eigen niveau skiën of iets anders doen.

Wil je echt skiën, neem dan les in het wintersport land. Dat is echt anders dan in NL. Er zullen vast veel meer volwassenen zijn die niet zo goed durven of heel onervaren zijn. En een skileraar heeft veel meer geduld dan een familielid.
helemaal me eens. Mijn moeder is op een gegeven moment ivm angst ook afgehaakt. Wij konden daarna lekker door skiën, mijn moeder rommelde in de ochtend wat aan in het appartement ( voorwaarde was altijd een balkon in de zon;-) en met de lunch spraken we ergens af met z`n allen. Daarna ging mijn moeder nog wat wandelen en vervolgens met een wijntje en een boekje in de zon, vaak op een terras waar wij ook langs konden skiën dus dan dronk ik ff een biertje bij haar en ging nog weer een keer naar boven ;-) , Was prima zo.

Wij hielden met boeken wel meer rekening met mijn moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven