Hoe lang/hoeveel uur kun je fitnesschoenen gebruiken?

06-12-2019 16:30 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees heel veel informatie over hardloopschoenen en de gebruiksduur hiervan. Ik zoek echter naar hoe lang ik indoorschoenen kan gebruiken (zowel cardio als kracht) voordat ze versleten zijn. En dan m/n hoeveel uur, want in 1 jaar kun je natuurlijk 52 keer of 200 keer sporten...
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt toch niet alleen af van hoeveel uur je sport, maar ook van je voeten en de kwaliteit van de schoen en zo.
Alle reacties Link kopieren
Dat voel je, normaal gezien. Verschilt van persoon tot persoon natuurlijk.

Mijn man gaat twee keer in de week hardlopen (zo'n 10 km) en koopt elk jaar nieuwe hardloopschoenen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Indoor cardio/kracht is zo weinig specifiek dat daar bijna geen generieke uitspraak over te doen zal zijn. Goede schoenen zouden wel zo'n 1600 uur mee moeten gaan denk ik.
Roseaux schreef:
06-12-2019 16:40
Indoor cardio/kracht is zo weinig specifiek dat daar bijna geen generieke uitspraak over te doen zal zijn. Goede schoenen zouden wel zo'n 1600 uur mee moeten gaan denk ik.
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
06-12-2019 16:43
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Mijn duim.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet alleen om hoeveel uur je de schoenen gebruikt. Maar ook dat de lijm en materiaal na een tijdje vergaan.

Het zijn vooral de fabrikanten die beweren dat hun onderzoeken uitwijst dat je heel vaak schoenen moet vervangen.

Ik vervang mijn schoenen wanneer ik denk dat het niet meer gaat, om wat voor reden dan ook. En dat kan na 1 jaar zijn, maar ook na 10 jaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om de demping van de zool: je kunt ook alleen de zooltjes tussentijds vervangen. Bij de meeste sportschoenen kun je de binnenzool verwijderen. Los te koop bij iig de Perrysport, maar vast ook bij andere zaken.

Ik sport gemiddeld 3 a 4x per week 1,5 uur op mijn indoorschoenen. Ik vervang het zooltje ong elk jaar, en de schoen als er gaten komen (bij mij altijd eerste in de hoek van de kleine teen). Das meestal na een jaar of twee.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
06-12-2019 17:48
Als het gaat om de demping van de zool: je kunt ook alleen de zooltjes tussentijds vervangen. Bij de meeste sportschoenen kun je de binnenzool verwijderen. Los te koop bij iig de Perrysport, maar vast ook bij andere zaken.

Ik sport gemiddeld 3 a 4x per week 1,5 uur op mijn indoorschoenen. Ik vervang het zooltje ong elk jaar, en de schoen als er gaten komen (bij mij altijd eerste in de hoek van de kleine teen). Das meestal na een jaar of twee.
Dit is nuttig om te weten, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
06-12-2019 16:40
Indoor cardio/kracht is zo weinig specifiek dat daar bijna geen generieke uitspraak over te doen zal zijn. Goede schoenen zouden wel zo'n 1600 uur mee moeten gaan denk ik.
Het gaat om o.a. om HIIT training als het om cardio gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb goede kwaliteit Nikes overigens. Ik twijfel ivm klachten of ze op zijn. Ik ga het eerst maar eens proberen om de zooltjes te vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 jaar met m’n skechers gedaan,ook fitness en 5x in de week 1,5 uur.
Ze zijn nog niet helemaal versleten maar ik heb nu new balance gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Telkens terugkerende gevoeligheid rond knieën of onder mijn voetzolen zijn voor mij het teken dat ik vervangers moet gaan zoeken. Als mijn zolen te zacht worden en onregelmatig afgesleten raken (bij mij aan de buitenkanten) dan staat je knie ook niet meer recht op je onderbenen en je lichaam gaat dan compenseren wat bij mij op overbelasting komt te staan. Je gaat er niet dood aan maar op het laatst loop je niet graag meer.

Ik koop dan nieuwe die ik aanvankelijk een of twee keer per week draag. Langzaam worden de oude schoenen dan uit het rijtje schoenen verwijderd maar pas als ik zeker ben dat de nieuwe goed lopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoenen die ik met krachttraining aan heb (2x per week) gaan al meer dan 10 jaar mee denk ik. Ze vallen nog niet uit elkaar, zo niet weten waarom ik die zou moeten vervangen. Demping hebben ze nooit gehad, zijn gewoon indoor-sportschoenen met dunne vlakke zool. Gebruik ze ook op indoor fiets.

Als ik hardloop op loopband (zelden) dan doe ik m'n hardloopschoenen aan. Die vervang ik regelmatig. Maak ze dan altijd wel even netjes schoon vooraf, gym vind 't niet aardig als je daar met je buiten-modderschoenen binnenkomt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven