Nijmeegse Vierdaagse 2020

16-01-2020 13:08 34 berichten
Hoi allemaal,

Ik heb me afgelopen maandag bij Via Vierdaagse ingeschreven. Dit is een trainingsprogramma voor mensen die de Nijmeegse Vierdaagse nog nooit hebben uitgelopen. Als je aan Via Vierdaagse meedoet hoef je ook niet te loten en ben je zeker van een startbewijs. Het kost iets, maar dan heb je ook iets.
De kogel is dus door de kerk. De komende maanden zal de training opgebouwd worden om dus uiteindelijk die vierdaagse ook daadwerkelijk uit te lopen.
Wie heeft 'm al eens gelopen? Wie doet ook voor het eerst mee?

Afgelopen zomer heb ik heel veel gelopen, voornamelijk in mijn eentje. Helaas brak ik in november mijn voet en heb ik daarna niet ver meer kunnen lopen. Het eerste trainingsrondje van een uur was afgelopen dinsdag dan ook echt wel genoeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig net een mailtje gestuurd naar de organisatie van de Vierdaagse of ze in hun database na kunnen kijken wanneer ik eerder de Vierdaagse heb gelopen en of ze mijn inschrijfnummer kunnen opsturen. Dan kan ik me inschrijven tzt. Ik schat dat het zo'n 15 jaar geleden is.

Maar vorig jaar kriebelde het weer bij het kijken van het vierdaagse journaal. Dus voornemen is dit jaar weer te gaan lopen. Weer met mijn zus, maar in de cirkel om ons heen gaan er nog meer mensen. Even afwachten wie er ingeloot worden....

Sfeer is echt geweldig! We hadden toen lekker weer maar niet te warm. Mijn zus was ik al snel kwijt in de drukte. Maar dat maakt niet uit, je hebt genoeg aanspraak onderweg.

Ik raad je wel aan om ook meerdere dagen achter elkaar te oefenen. Wij hadden wel lange wandeltochten geoefend in de voorbereiding, maar nooit 2 dagen achter elkaar. Ik vond het meerdere dagen achter elkaar lopen echt heel lastig! En verkijk je niet op de via gladiola.... De laatste dag liep ik op mijn tandvlees en dacht ik bij het begin van de Via Gladiola: nu ben ik er bijna. Maar dat ding is lang..... echt niet te filmen :)
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
mamavanf schreef:
16-01-2020 13:31
Ik heb toevallig net een mailtje gestuurd naar de organisatie van de Vierdaagse of ze in hun database na kunnen kijken wanneer ik eerder de Vierdaagse heb gelopen en of ze mijn inschrijfnummer kunnen opsturen. Dan kan ik me inschrijven tzt. Ik schat dat het zo'n 15 jaar geleden is.

Maar vorig jaar kriebelde het weer bij het kijken van het vierdaagse journaal. Dus voornemen is dit jaar weer te gaan lopen. Weer met mijn zus, maar in de cirkel om ons heen gaan er nog meer mensen. Even afwachten wie er ingeloot worden....

Sfeer is echt geweldig! We hadden toen lekker weer maar niet te warm. Mijn zus was ik al snel kwijt in de drukte. Maar dat maakt niet uit, je hebt genoeg aanspraak onderweg.

Ik raad je wel aan om ook meerdere dagen achter elkaar te oefenen. Wij hadden wel lange wandeltochten geoefend in de voorbereiding, maar nooit 2 dagen achter elkaar. Ik vond het meerdere dagen achter elkaar lopen echt heel lastig! En verkijk je niet op de via gladiola.... De laatste dag liep ik op mijn tandvlees en dacht ik bij het begin van de Via Gladiola: nu ben ik er bijna. Maar dat ding is lang..... echt niet te filmen :)
In het trainingsschema van VIa Vierdaagse staat dat ik de eerste weken twee keer per week loop. Op dinsdag een uur en in het weekend een oplopende afstand. Dit weekend staat er 5 (pfff!) kilometer gepland, volgende week 7.5 en zo verder tot de 40. Op een gegeven moment ga je ook beide weekenddagen lopen om lange afstanden achter elkaar te leren lopen. Het slagingspercentage is erg hoog!

Ik loop ook alleen. Ik zou met mijn zus lopen maar die besloot twee weken voor de vierdaagse te gaan trouwen. Dan loop ik wel alleen. We wonen toch ver uit elkaar dus het trainen zal ik sowieso zelf moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdspaarder schreef:
16-01-2020 14:50
Ik zou met mijn zus lopen maar die besloot twee weken voor de vierdaagse te gaan trouwen. Dan loop ik wel alleen.

Even nieuwsgierig, waarom kan zij dan niet meer mee lopen? Ik zie het verband niet.
chocolol schreef:
16-01-2020 14:54
Even nieuwsgierig, waarom kan zij dan niet meer mee lopen? Ik zie het verband niet.
Omdat zij de tijd nodig heeft die zij aan de training zou besteden (naast haar baan natuurlijk) om de bruiloft voor te bereiden. Ze vieren het op eigen terrein, en dat moet natuurlijk wel klaargemaakt worden. Die vierdaagse lopen kost je de tijd niet, vier dagen en je bent klaar, maar er gaan eindeloze uren in het trainen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Nijmeegse eerder gelopen, 5 keer achter elkaar. Nu alweer een paar jaar niet. Maar het is zo ontzettend leuk.
Eerste keer ook met de via Vierdaagse aangemeld, erg handig. Nu is ie wel serieus duur geworden zag ik vorige week. Maar idd zonder loten.

Als je wat verder bent met trainen, kijk ook eens naar georganiseerde wandeltochten in de buurt van je. Lijkt wat kneuterig van die tochten, maar de meesten zijn echt leuk. Ook gezellig, meestal had ik wel een praatje met de een of ander. En meestal gaat het (uiteraard) over de Nijmeegse Vierdaagse. Soms doe je handige tips op van ervaren wandelaars.

Zelf maakte ik ook wandelingen verder dan ik op de Nijmeegse moest lopen. Liep ik de 40 op de nijmeegse dan trainde ik zeker 2 keer de 45 en 50 km.
Ook een jaar de 50 gelopen van de Nijmeegse, dus trainde ik tot 55 km. En idd 2 dagen achter elkaar..
Ook een keer met regen gaan wandelen, om te kijken wat voor schoenen en regenkleding daarvoor handig is.

En altijd een rolletje blauwe leukoplast tape bij me. Bij beginnende blaar plakte ik daarmee af, geeft veel verlichting en voorkwam ik vaak blaren mee.

Overigens vind ik het superstoer dat je je hebt opgegeven, maar eigenlijk al moeite hebt met een uurtje wandelen. Je hebt nog aardig wat training te gaan. Maar opbouwen kan best snel gaan hoor, als je het rustig aan opbouwt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik loop niet mee maar zal jullie elke dag komen aanmoedigen. De vroege starters zal ik misschien nog wel aan de start zien. :-D

Succes met trainen alvast.
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
17-01-2020 22:38
Leuk topic! Ik loop niet mee maar zal jullie elke dag komen aanmoedigen. De vroege starters zal ik misschien nog wel aan de start zien. :-D

Succes met trainen alvast.
Haha, dat vond ik ook altijd zo leuk. In de ochtend al die mensen die gefeest hadden en je aanmoedigde (vertellen dat je er al bijna bent 🤪)
paabs schreef:
17-01-2020 22:30
Overigens vind ik het superstoer dat je je hebt opgegeven, maar eigenlijk al moeite hebt met een uurtje wandelen. Je hebt nog aardig wat training te gaan. Maar opbouwen kan best snel gaan hoor, als je het rustig aan opbouwt.
Bedankt voor je tips! De georganiseerde wandeltochten lijken me ook erg leuk!
Afgezien van mijn voet ben ik verder fit en gezond en ik denk dus ook dat ik het snel op kan bouwen, mits ik niet overbelast. Ik ben 31 jaar en jong genoeg dat mijn lichaam veel kan hebben. De breuk was best een nare, had er nog wat andere verwondingen bij opgelopen (o.a. gekneusde ribben) en ik was wel verrast over hoe snel ik weer dingen relatief pijnloos kon. Natuurlijk helpt een goeie fysiotherapeut ook al!
Alle reacties Link kopieren
paabs schreef:
17-01-2020 22:46
Haha, dat vond ik ook altijd zo leuk. In de ochtend al die mensen die gefeest hadden en je aanmoedigde (vertellen dat je er al bijna bent 🤪)
Haha snap ik! Ik heb dat vorig jaar voor het eerst gedaan en vond het ook zo leuk. Heb toen nog 3 kwartier gewacht tot ze gingen starten, want de wedren lag op de route naar huis. Een en al gezelligheid op de vroege morgen.
Succes!

Ik heb m zelf 6x succesvol uitgelopen, 2x uitgevallen en wen aantal jaar als vrijwilligster gewerkt. Vind het echt een gaaf evenement!

In de training had ik vaak een rugzak om met gewicht. Vaak liep ik een LAW en kampeerde ik ergens. Tijdens de 4daagse liep ik dan met een heuptasje, wat liep het dan lekker licht!

Een paar meerdaagse tochten is zeker een aanrader!

Succes en geniet er van!
Het lopen gaat tot nu toe verrassend lekker. Mijn voet houdt het intensievere lopen tot nu toe prima. Ik probeer op wandeldagen mijn uur te lopen en op niet-wandeldagen een half uur tot 45 min, om toch de beweging erin te houden. Als dit zo doorgaat lukt die vierdaagse ook wel!
Tijdens het lopen luister ik luisterboeken. Daar vind ik normaal de rust niet voor. Heerlijk!
Mag ik mee komen schrijven? Net ingeschreven voor mijn 4de vierdaagse. In 2017 mijn eerste via Vierdaagse gelopen. Twee de 40 gelopen en vorig jaar de 50. Dat was zwaar, en toch net weer ingeschreven voor de 50. Heb er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me ook ingeschreven! Ik heb 'm al een keer eerder gelopen. De tweede keer dat ik me had ingeschreven had ik bij de trainingen al zoveel blaren dat het niet verantwoord was om te starten (omdat ik last van neuropathie heb). Dit jaar ga ik het toch weer proberen.
Wat leuk dat jullie ook meedoen! Hopelijk valt het mee met de blaren en kunnen jullie hem allebei uitlopen. Zijn jullie al begonnen met trainen? Wij zijn met Via Vierdaagse net opgeschaald van twee naar drie keer lopen per week. Ik heb al een paar loopjes in de stromende regen gedaan en ik vind het (als ik eenmaal onderweg ben en de drempel over ben) minder erg dan ik dacht. Komend weekend heb ik de startbijeenkomst. Ik ben heel benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee weken geleden de Egmond Wandelmarathon gelopen (twee keer 21 km), en daarvoor al een keer 15 en een keer 18 km. De komende tijd staan er nog wat tochten gepland.
De wandelmarathon zag ik ook langskomen! Leek me ontzettend leuk, maar die afstanden zijn echt nog te hoog gegrepen voor mij. Inmiddels loop ik gemakkelijk 10 en als ik even mijn best doe 15. In de weekenden zijn er allemaal vrienden die wel zin hebben om met me te lopen, dus het is een mooie reden om af te spreken en bij te kletsen.
Ik merk dat nu ik actief loop en weer in beweging ben, mijn herstel ook goed vooruit gaat. Toen ik na mijn eerste rondje van 5 km met best wel pijn thuiskwam had ik er een hard hoofd in, maar nu helemaal niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Tijdspaarder schreef:
06-02-2020 07:57
De wandelmarathon zag ik ook langskomen! Leek me ontzettend leuk, maar die afstanden zijn echt nog te hoog gegrepen voor mij. Inmiddels loop ik gemakkelijk 10 en als ik even mijn best doe 15.

Het heeft nu geen zin meer, maar je kon in Egmond ook 10 km lopen, een kwart marathon per dag.
Ach ja, dan nog is Egmond nét wat te ver weg!
Wie weet maak ik er volgend jaar een weekendje van.
Ja, wel begonnen met trainen , maar wel weer redelijk vanaf 0. Vorig jaar met de vierdaagse een knieblessure opgelopen die me wel een paar maanden aan de kan heeft gehouden. Toen dat eindelijk over was, me een aantal weken later wéér verstapt. Het leven gaat niet over rozen, hé...

Nu gelukkig weer pijnvrij en direct ook weer lekker tempo in de benen. Baal echt van de storm die er dit weekend aankomt, die gooit de plannen misschien wel in de war.

Naast mn knie gelukkig nooit last van blaren. Ik heb ze wel hoor, maar gewoon geen last van. Tip: volg tijdens de vierdaagse de facebook van Kamp Heumensoord (waar de militairen zitten). Die hebben elke dag de "blaar van de dag" :sick:

Hebben jullie nog wandelplannen dit weekend?
Vandaag heb ik de startbijeenkomst van Via Vierdaagse. Het is aan de andere kant van de stad, dus dan kan ik na afloop mooi naar huis lopen en dan heb ik mijn trainingskilometers ook weer gemaakt. Ook heb ik gisteren nieuwe wandelschoenen gekocht. Ik heb de Lowa Walker Nijmegen gekocht. Ik ben uitstekend geadviseerd in de winkel en deze zaten het lekkerst. Toen ik mijn eigen schoenen weer aantrok zaten die ineens niet zo heel lekker meer! Ik heb de nieuwe schoenen gisteravond binnenshuis nog een paar uur gedragen, en ik weet zeker dat ik de goede keus heb gemaakt.
Stoer van jullie! Beste week van het jaar in Nijmegen!
Denken jullie ook na over je verblijf. Is vaak erg moeilijk, alles stampvol! Gewoon een tip ;) Succes met trainen!
Tijdspaarder hoe was de startbijeenkomst? Ik vond het destijds er leuk en leerzaam. Ook erg leuk om de verhalen van anderen te horen en hoe zij erbij zijn gekomen de vierdaagse te gaan lopen. Fijn dat je schoenen direct goed zijn! Dat wil nog wel eens lastig zijn voor mij

En inderdaad Globe83, wat een gedoe kan dat zijn zeg... gelukkig heb ik het dit jaar al kunnen regelen. Wel een nieuwe locatie, dus wel weer even afwachten hoe het daadwerkelijk zal zijn.
De startbijeenkomst was erg leuk en informatief. Het heeft de voorpret wel echt aanwakkerd. We hebben allerlei kracht- balans- en wandeloefeningen gedaan waarbij er aandacht was voor verschillende looptempo's en wandeltechnieken. Ook werd er heel veel info gegeven over materialen en wat je allemaal mee moet nemen.

Een slaapplek vinden is voor mij geen probleem. Ik woon op fietsafstand van de Wedren en slaap lekker in mijn eigen bed! M'n vriend loopt niet mee, maar neemt wel vrij zodat hij me kan aanmoedigen, ophalen en voor me kan koken. Op die manier hoef ik alleen het lopen maar zelf te doen.
Het scheelt dat Nijmegen niet zo groot is en zelfs vanuit omliggende plaatsen er extra bussen/treinen zijn speciaal voor de lopers.
Via organisaties is er altijd een tekort aan slaapplekken. Wij hebben jaren lopers in huis gehad (iedereen moest zn bed afstaan) haha! Maar was altijd een feestje. Dus extra tip... probeer het ook buiten de organisatie.

Is de nieuwe plek een btje centraal?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven