Big Gym of Basic fit?

02-02-2020 13:57 21 berichten
Goedemiddag allemaal

Ik wil graag gaan sporten, om wat fitter te worden en wat vetrandjesweg weg te werken. ;-D Laat het zo zijn dat ik 0,0 ervaring heb op het gebied van sporten en een trainingschema nodig zal hebben.

Er zit hier een sportschool in de buurt waarvan ik weet dat zij mij die hulp kunnen bieden die ik nodig heb, maar deze sportschool kost ook meteen €60,- in de maand.

Vandaar dat ik toch even verder wil kijken. Mijn vraag aan jullie is of iemand hier ervaring heeft met persoonlijke begeleiding bij een van bovengenoemde sportscholen. (Denk hierbij ook aan voedingsadvies.)

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring bij een van beide. Zelf zit ik bij een duurdere en heel uitgebreide sportschool en dat bevalt mij prima. Hier voel ik mij meer op mijn gemak, vroeger lid geweest van een goedkope sportschool maar hier ging ik toch minder vaak met plezier naar toe. Als je geen ervaring hebt met sportscholen en je hebt het geld ervoor over zou ik zeker gaan beginnen bij de betere en duurdere sportschool.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Bij die goedkope sportscholen houdt een abonnement in dat je op bepaalde moment kunt gaan sporten. Begeleiding, adviezen etc zit dan niet inbegrepen in het abonnement. Dit kan je er vaak dan los bijkopen.

Je ziet ook steeds vaker dat er eigenlijk geen toezicht meer is in de sportzaal, alleen maar iemand bij de balie. Al zijn er ook steeds meer sportscholen waar je zelf met een pasje in gaat en er verder niemand is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zit sinds kort bij basic fit en dat bevalt prima.
Ja, het straalt 'goedkoop' uit en ja, het moet echt vanuit intrinsieke motivatie komen, want er is niemand die je helpt of pusht.
Maar voor niet al te veel geld mag je onbeperkt sporten en wat ik bij BF erg fijn vind is dat je ook onbeperkt mensen mee mag nemen (wel maar 1 per keer). Ik heb nu een paar vriendinnen die een vaste dag mee gaan en zo hebben zij het voordeel dat ze gratis kunnen sporten en ik hoef niet iedere keer alleen, wat het ook leuker maakt. Zo zou je ook met iemand een abonnement kunnen delen als jullie afspreken altijd samen te gaan.

Er is niemand die uitleg geeft, maar op de apparaten staan instructies en er ook een app met instructiefilmpjes, dus als je even de tijd neemt heb je zo door hoe het werkt.
Ook heb ik inmiddels ervaren dat er altijd wel sporters om je heen staan die al langer komen en je vanzelf helpen als iets niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
alle waar naar zijn geld. In een goedkope sportschool krijg je dus geen begeleiding of advies. Ook is het niet erg verstandig, om zonder ervaring, maar wat aan te gaan kloten in zo'n goedkoop hok.
Ervaring met beide.

Basic Fit wisselt enorm per locatie hoe het bevalt qua sfeer en voorzieningen. Wel fijn dat je niet aan één plaats gebonden bent.
Ben na jaren trainen sinds een half jaar geen lid meer en nog steeds een gevecht met de Basic Fit omdat ze willen dat ik tot eind december van dat jaar betaal, terwijl je een jaarcontract na het eerste jaar van dag tot dag kunt opzeggen...

Big Gym train ik nu nog en bevalt goed. Enige minpunt is dat de accommodatie zo groot is dat ze de temperatuur niet onder controle krijgen en het personeel poetst minder dan bij de BF. Met het opzeggen nog geen ervaring.

Beide sportscholen vragen zelfsturing, dus als je onervaren bent zou ik zeker een paar sessies met een PT doen. Daarin is de Big Gym imo beter dan de BF.
jo12345 schreef:
02-02-2020 14:43
alle waar naar zijn geld. In een goedkope sportschool krijg je dus geen begeleiding of advies. Ook is het niet erg verstandig, om zonder ervaring, maar wat aan te gaan kloten in zo'n goedkoop hok.
Er is op zich niet zoveel mis met sporten zonder begeleiding, maar als je inderdaad nog nooit gesport hebt en je lijf niet goed kent zou ik het inderdaad niet aanraden.
Heb voor deze nooit op een sportschool gezeten, maar wel altijd veel andere sporten gedaan, dus ik weet wat mijn lijf kan, hoe verkeerde bewegingen voelen en wanneer iets overbelasting of gewoon spierpijn is. Dat heb je denk ik wel nodig voor je zoiets onderneemt.

Edit; je kunt bij basic fit wel persoonlijke begeleiding afkopen, maar weet niet hoeveel je dan per maand betaalt
Ik twijfel juist tussen Basic Fit en Fit for Free. Van beide hoor ik zowel positieve ervaringen en negatief. Basic Fit zit dichterbij maar volgens mij heeft Fit for Free weer meer vestigingen. Begeleiding is leuk maar daar maakte ik bij een duurdere sportschool waar ik ooit sportte maar 2-3x gebruik van. En vaak liep er dan maar 1 begeleider rond en die was dan vaak druk met andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
Als je helemaal nooit iets aan sport gedaan hebt, lijkt het me helemaal niet nodig om bij een sportschool te beginnen. Je kunt net zo goed beginnen met buiten wandelen of fietsen tot je wat fitter bent en dan pas overstappen op apparaten. Als je spieren echt helemaal niks gewend zijn, is een sportschool geen wondermiddel dat dat in korte tijd ongedaan kan maken natuurlijk.


Ik zie hier bij de BasicFit altijd wel iemand die begeleid beweegt. Hoeveel ze dat kost weet ik niet. Laatst moest een vrouw van de ene naar de andere muur rennen. Dat kun je zelf ook gaan doen, voordat je veel geld gaat betalen voor dergelijke basisconditie dingen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man doet fysio fitness
Betaald ongeveer 40 euro per maand.
Er word in overleg een schema gemaakt en dat word regelmatig aangepast
Daarnaast is er altijd iemand aanwezig voor eventuele begeleiding
Hij word ook standaard 1x per maand gewogen.
Heeft daar ook een poos bij de fysio therapeut gelopen en dan gaan ze in overleg met de fitness als er dingen anders moeten.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ik zit bij fit for free en op de vestiging waar ik zit heerst een super goede sfeer. Ik merk dat dat wel wat doet voor je motivatie en hoe prettig je je in de sportschool voelt. Dus een tipje om eerst eens te gaan sfeerproeven.. Qua apparaten heb je idd weinig begeleiding maar zoals hierboven gezegd, ik heb in het begin gewoon aan andere sporters gevraagd of ze me konden helpen (als ze dat niet zelf al aanboden) of zelf via youtube instructiefilmpjes opgezocht. Voor mij werkte dat prima, en ik vond het juist fijn dat er niemand oplette op wat ik deed, zodat ik het heel rustig op kon bouwen op mijn eigen manier.
Ik sport nu een jaar bij Basic fit en ben heel tevreden. Wij hebben met z’n 3en een uitleg gehad van een uur. Dat was €15,- pp en daarin werden alle apparaten uitgelegd enz. Verder kan je altijd hulp vragen, er loopt altijd personeel rond. We zijn een keer uitgeweken naar een andere vestiging (vaste vestiging was een paar dagen dicht), maar die was niet prettig. Heel erg vol, apparaten echt dicht op elkaar terwijl het op onze vaste vestiging juist ruim opgezet is. Ik heb er een abonnement op hun drankje bij, dan kan ik mijn bidon onbeperkt vullen daar. Verder zijn de virtuele lessen erg leuk! Die doen we nu elke week 2 achter elkaar. Enige jammere is dat er elke keer op dezelfde tijd dezelfde virtuele les is. Dus als je altijd op een tijd komt waarop de virtuele les yoga is en dat vind je niks, is dat wel balen. Wij doen nu abs & core en een les shape. Om de 3 maanden komt er dan een andere les. Ik vind het wel fijn, want je wordt steeds beter in de oefeningen.
Hier dus tevreden over basic fit, maar dat komt wel door onze fijne vestiging hier. Als mijn eerste ervaring bij die andere vestiging was geweest, dan was ik denk ik niet zo tevreden.
Ik zat bij een dure in mijn wijk. Vond er niks bijzonders aan. Nu zit ik bij fitforfree en ben erg enthousiast. Hij is wel redelijk nieuw en daardoor redelijk modern. Ik zat ooit bij basicfit en dat vond ik net iets te basic.

Mijn man zit nu sinds kort bij biggym en heb geen idee wat hij daar van vind eigenlijk haha.
Ik zit (helaas) bij Big Gym. Inderdaad geen individuele begeleiding en als je vraagt welke oefening je voor een bepaald deel van je lichaam moet doen kunnen ze je daar niet echt bij helpen.
Ik had er een abonnement bijgenomen voor de groepslessen omdat ik specifiek yoga wilde doen. Andere groepslessen zijn te intensief voor mijn longen.
7 van de 10x geen docent en kwam je dus voor niets. Nu is de yoga helemaal van het rooster geschrapt dus ik heb niets aan mijn groepsles abbo maar opzeggen van die groepslessen kan niet. Betaal ik dus voor niets.

Ik had een zonnebankabbo erbij genomen maar de lampen waren verouderd. 3x aangegeven maar nee, er moesten eerst zoveel branduren zijn voordat die vervangen werden. (Ze werkten echt niet want ik had het een paar keer getest met een ring om).

Een klacht ingediend bij Klacht.nl en nu zijn de lampen wel vervangen maar nog niet je van het.

Zonder aangeven het abbo verhogen met 5%. (Jaja dat staat in de kleine lettertjes dat dat jaarlijks mag zonder aangeven).

Goedkoop is in dit geval duidelijk duurkoop.
Alle reacties Link kopieren
Bij Basic Fit en Big Gym wordt je wel aan je lot overgelaten. Wat betreft begeleiding hoef je niet veel te verwachten. Persoonlijk vind ik ze niet zo. Grote zalen met sporters die lijken te sporten omdat 'het moet' vanwege gezondheid etc. en niet vanuit plezier. Maar misschien is dat wel mijn subjectieve waarneming.

Probeer ze allebei eens uit en ga sporten waar je je het prettigst voelt. En ook die dure. Wellicht dat er een voordeliger abonnement is dan 60 euro per maand?


Richt je eventueel ook op waar je leuke en goede groepslessen kunt volgen. Nadat je wat conditie hebt opgebouwd of misschien nu al zou je daarmee kunnen starten. Zulke lessen kun je vaak op meerdere nivo's meedoen, van licht tot zwaar. Ook zit er een logische opbouw met warming-up, enkele piekmomenten qua intensiteit en afsluitend met een cooling down. In een uur heb je een volledige training gehad. En door de energie van de groep, docent en muziek sport je wellicht net wat fanatieker en met meer plezier dan je alleen zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
03-02-2020 10:03
Bij Basic Fit en Big Gym wordt je wel aan je lot overgelaten. Wat betreft begeleiding hoef je niet veel te verwachten. Persoonlijk vind ik ze niet zo. Grote zalen met sporters die lijken te sporten omdat 'het moet' vanwege gezondheid etc. en niet vanuit plezier. Maar misschien is dat wel mijn subjectieve waarneming.
Ik kom net bij eentje vandaan en daar zijn op maandagochtend altijd dezelfde mensen. Een groot deel komt er ook voor de sociale contacten, vooral de ouderen. Als je dat wil, kun je daar best gezellig hebben na een tijdje, denk ik.
Boogschutter10 schreef:
03-02-2020 10:03
Bij Basic Fit en Big Gym wordt je wel aan je lot overgelaten. Wat betreft begeleiding hoef je niet veel te verwachten. Persoonlijk vind ik ze niet zo. Grote zalen met sporters die lijken te sporten omdat 'het moet' vanwege gezondheid etc. en niet vanuit plezier. Maar misschien is dat wel mijn subjectieve waarneming.

Probeer ze allebei eens uit en ga sporten waar je je het prettigst voelt. En ook die dure. Wellicht dat er een voordeliger abonnement is dan 60 euro per maand?


Richt je eventueel ook op waar je leuke en goede groepslessen kunt volgen. Nadat je wat conditie hebt opgebouwd of misschien nu al zou je daarmee kunnen starten. Zulke lessen kun je vaak op meerdere nivo's meedoen, van licht tot zwaar. Ook zit er een logische opbouw met warming-up, enkele piekmomenten qua intensiteit en afsluitend met een cooling down. In een uur heb je een volledige training gehad. En door de energie van de groep, docent en muziek sport je wellicht net wat fanatieker en met meer plezier dan je alleen zou doen.
Bij onze basic fit is er een grote groep die echt wel heel serieus bezig is. Vooral met gewichtheffen enz. En continu personeel dat rond loopt waar je wat aan kan vragen en die je even helpen ergens mee.
De groepslessen zijn bij mijn abbo virtuele lessen. De gewone groepslessen zitten er niet bij in. Maar die virtuele zijn ook met rustige opbouw, pieken en cooling down. Die doen wij nu telkens en soms dus ook 2 achter elkaar. Echt heel leuk, soms zijn er ook nog anderen in de les :) wij gaan sowieso al met z’n drieën, dat helpt wel qua motivatie. Maar de club zelf werkt ook erg mee en dat hoeft bij basic fit dus zeker niet zo te zijn als jij hebt ervaren. Het ligt gewoon heel erg aan de vestiging qua begeleiding en soort publiek.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met AnyTime fitness? Op de site vind ik totaal niks over prijzen of lessen .
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vroeger bij een hele dure healthy city gesport. Nou begeleiding was daar ook ver te zoeken hoor. Verder had je wel de luxe van een zwembad, sauna, zonnebank, nette kleedkamers.

Toen ben ik gaan bootcampen voor nog minder dan de helft van het bedrag. Lekker buiten sporten, altijd begeleiding en iemand die je pushed. Conditie ging met sprongen vooruit. Na een paar maanden kon ik voor het eerst in mijn leven opdrukken! Ook is het vaak best gezellig en gaat het uurtje snel voorbij.

Nu tijdelijk een abbo genomen bij basic fit voor een blessure. Het is prima, maar gewoon op jezelf oefeningen doen. Ik vind er weinig aan.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Ik sport bij Basic Fit, vanwege de bereikbaarheid en de voordeligheid. Ik weet wat ik doe en heb geen begeleiding, motivatie of zonnebank nodig. Ik weet wel dat de locaties erg van elkaar kunnen verschillen, in ieder geval qua sfeer, grootte/ruimte en apparaten. Dus als je het prima vindt om zonder begeleiding en luxe extra’s te sporten, zou ik daarnaast eerst verder kijken naar de locatie op zich in plaats van de merknaam om te bepalen of de Basic Fit wat voor je is :)
Ya no puede caminar
Bedenk eerst wat je precies wil doen.
Alleen zelfstandig sporten of ook groepslessen? En indien groepslessen, welke dan?

Maak vervolgens bij meerdere sportscholen een afspraak om een keer op proef deel te nemen.

Zelf wilde ik eens starten met spinning.
Ben toen zowel bij fit4free als basisfit geweest. Beide lekker goedkoop en redelijk in de buurt. Maar het masale en onpersoonlijke sprak me tegen.

Vervolgens via een vriendin bij een sportschool terecht gekomen die kleinschaliger was, eveneens in de buurt en qua prijs tussen de goedkope en dure scholen inzat.
Daar lid geworden en met plezier een jaar lang 2 x per week spinningles gedaan. Niet virtueel maar echt met een sport instructeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven