Welke hardloopschoenen?

17-03-2020 22:41 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals een groot deel van Nederland zit Ik de komende 3 weken redelijk opgesloten. Thuis werken en vooral niet naar gelegenheden met veel andere mensen. Dus ook niet naar de sportschool, terwijl ik toch wel redelijk trouw 3 keer per week ging fitnessen. Dus had ik het idee om het hardlopen maar weer eens op te pakken, om zo toch een beetje in beweging te blijven. Alleen heb ik geen geschikte schoenen en het aanbod is echt bizar groot dus hopelijk is hier iemand die mee wil kijken. Merk, model, goede ervaringen, alles is welkom.

Iets meer info: tijdens mijn studententijd heb ik wel hardgelopen maar dat is inmiddels járen geleden dus ik ben weer echt een beginner. Ik ga dus ook weer zo’n opbouwschema doen. Ik weet nog niet of ik na deze weken wil doorgaan (lijkt me op zich wel fijn) met hardlopen dus liever niets enorm duurs. Kwaliteit hoeft ook niet geweldig maar wel beter dan gewoon op m’n sneakers gaan rennen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt geheel van je voeten af. Dusss....naar een speciaalzaak en schoenen aan laten meten. Het stomste wat je kunt doen is gaan hardlopen op schoenen die niet geschikt voor jou zijn. Verzekerd van blessures.
Alle reacties Link kopieren
Mja op zich zou ik dat wel overwegen, als ik zeker zou weten dat ik ermee door zou willen gaan na deze periode. Ik heb geen idee wat het laten aanmeten van schoenen in een speciaalzaak kost maar goedkoop lijkt het me niet en als blijkt dat ik na een paar weken weer fijn verder ga fitnessen vind ik dat nogal zonde van het geld. Bovendien, het is niet alsof ik meteen een halve marathon ga rennen ofzo.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Uit onderzoeken blijkt: gewoon diegene die lekker zitten.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat schoenen blessures voorkomen, hoe je ook denkt die te gaan aan meten.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
17-03-2020 22:53
Mja op zich zou ik dat wel overwegen, als ik zeker zou weten dat ik ermee door zou willen gaan na deze periode. Ik heb geen idee wat het laten aanmeten van schoenen in een speciaalzaak kost maar goedkoop lijkt het me niet en als blijkt dat ik na een paar weken weer fijn verder ga fitnessen vind ik dat nogal zonde van het geld. Bovendien, het is niet alsof ik meteen een halve marathon ga rennen ofzo.
Je vraagt om advies, ik geef je advies. Maar lekker niet doen dan.
Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je een topic opent. Ga naar een sportzaak en koop schoenen. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
17-03-2020 23:00
Je vraagt om advies, ik geef je advies. Maar lekker niet doen dan.
Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je een topic opent. Ga naar een sportzaak en koop schoenen. Klaar.
Ik snap geloof ik niet helemaal waarom je zo aangebrand reageert. Je advies is volgens mij heel waardevol. En als ik besluit dat ik door wil gaan met hardlopen zal ik het ook zeker opvolgen. Maar nu gewoon nog niet. Omdat ik geen zin heb om €200 uit te geven aan schoenen die na 3 weken ongebruikt in de kast staan. Dus vraag ik ervaringen voor waar ik naar zou moeten kijken of op letten.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
17-03-2020 22:56
Uit onderzoeken blijkt: gewoon diegene die lekker zitten.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat schoenen blessures voorkomen, hoe je ook denkt die te gaan aan meten.
Bedankt voor je reactie. Ik neem het in gedachten mee als ik ga passen.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Dit topic kwam laatst ook voorbij: sport/welke-hardloopschoenen/list_messages/457460
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
17-03-2020 23:15
Ik snap geloof ik niet helemaal waarom je zo aangebrand reageert. Je advies is volgens mij heel waardevol. En als ik besluit dat ik door wil gaan met hardlopen zal ik het ook zeker opvolgen. Maar nu gewoon nog niet. Omdat ik geen zin heb om €200 uit te geven aan schoenen die na 3 weken ongebruikt in de kast staan. Dus vraag ik ervaringen voor waar ik naar zou moeten kijken of op letten.
Ik snap geloof ik niet helemaal waarom je naar de bekende weg vraagt en dan aankomt met “ja maar”. Volgens mij is het algemeen bekend dat je om blessures te voorkomen schoenen aan moet die bij jouw lijf passen. Dus niemand op het forum hier kan aangeven welke schoenen je het beste kunt kopen.
Bij een speciaalzaak moet je op €120-€140 rekenen. Als je dat teveel vindt, zou ik je aanraden om niet te gaan hardlopen.

Op wat voor schoenen sport je normaal gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet blessure gevoelig bent en geen afwijkende voeten hebt kan je gewoon schoenen kopen die je prettig zitten. Dit heeft een groot wetenschappelijke studie uitgewezen. Als je weer een opbouwschema gaat doen zal je niet gelijk lange afstanden gaan lopen. Koop ze wel 1 maat groter dan normaal. Scheelt je blauwe/pijnlijke tenen.
Alle reacties Link kopieren
Ga even langs bij de decathlon. Daar hebben ze schoenen in verschillende prijsklassen. Bovendien hebben ze vaak mensen in een gangpad staan die zelf de betreffende sport fanatiek beoefenen, dus redelijk kunnen adviseren.

Ps ik ga zelf voor schoenen altijd naar de speciaalzaak, maar ik loop op Brooks en die verkopen ze alleen bij hardloopwinkels.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Wat prinses aangeeft. Bij een speciaal zaak ben je iets duurder uit dan elders. Daarintegen krijg je deskundig advies na een grondig onderzoek. Dus de kans dat je echt de juiste passende schoenen hebt is vele malen groter. Ook is het assortiment veel groter.
Schoenen die lekker zitten is geen goed advies, want ze moeten vooral lekker lopen. Maar goed dat bepaal je ook niet zo even in 5 minuten in een winkel. En blessures ontstaan vooral in de opbouw, dus vooral als je begint is het belangrijk de voor jouw geschikte schoen te vinden. Maar daarin kan niemand je op afstand in adviseren want wat voor mij de ideale schoen is kan voor jou juist tot een hoop blessure ellende leiden.
Ik zou persoonlijk naar een speciaalzaak gaan en hier je hardloop schoenen laten opmeten. Heb dit ook een paar jaar terug gedaan.. Zij maken dan een filmpje/kijken hoe je rechtuit rent en passen hier de schoenen op aan (welke dus het beste bij jou lichaam/gewicht - manier van staan etc past)
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
17-03-2020 22:53
Ik heb geen idee wat het laten aanmeten van schoenen in een speciaalzaak kost maar goedkoop lijkt het me niet en als blijkt dat ik na een paar weken weer fijn verder ga fitnessen vind ik dat nogal zonde van het geld..

Die schoenen kun je dan toch gebruiken voor fitness?

Ik gebruik daar mijn versleten hardloopschoenen voor, kunnen dan best nog drie maanden mee met slijtplekken op de zolen.
Daarna is het volgende paar hardloopschoenen bij mij qua zolen versleten en gebruik ik dat weer voor fitness.
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
17-03-2020 22:56
Uit onderzoeken blijkt: gewoon diegene die lekker zitten.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat schoenen blessures voorkomen, hoe je ook denkt die te gaan aan meten.
Toch niet helemaal. Ik had hele fijne hardloopschoenen gekocht, nadat de vorige versleten waren. Zaten goed, voelde goed enz. enz.. Maand later liep ik bij de fysio. Na herstel weer gaan lopen, klachten kwamen terug. Naar speciaalzaak gegaan, andere schoenen gekocht (aanmeten is bij de prijs inbegrepen) nooit meer last van de blessure.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
29-03-2020 14:25
Toch niet helemaal. Ik had hele fijne hardloopschoenen gekocht, nadat de vorige versleten waren. Zaten goed, voelde goed enz. enz.. Maand later liep ik bij de fysio. Na herstel weer gaan lopen, klachten kwamen terug. Naar speciaalzaak gegaan, andere schoenen gekocht (aanmeten is bij de prijs inbegrepen) nooit meer last van de blessure.
Even goed lezen. Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat een verband kan aantonen tussen schoeisel en blessures. Sterker nog blessurepreventie in het algemeen is nog zeer slecht wetenschappelijk onderbouwd. Je neemt nu n=1, dat is geen bewijs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven