Wielrennende dames

19-04-2020 16:09 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas begonnen met wielrennen en vind het helemaal geweldig. Zijn er dames die wielrennen? Zo ja, wat voor ritten maak je (km) en hoe snel merkte je dat je beter werd? Train je actief voor bepaalde doelen en hoe train je? Train je op duur (lange ritten) of op snelheid of een combinatie?
- Fight for your right to party -
Wat leuk dat je bent gaan wielrennen!
Ik zou in het begin gewoon ritten maken om je fiets te leren kennen en om te leren hoe je je het beste in het verkeer kunt bewegen. Echt trainen op doel komt later wel en dan weet je misschien ook beter wat je wilt.

In doe een combinatie, korte ritjes (tot 30km) doe ik met wat meer power, maar ik word het meest gelukkig van hele lange ritten op een wat lager tempo :) maar ieder z’n ding. Afhankelijk van waar je woont kan je ook wat meer leren klimmen, bijv. in de duinen.

Ben wel benieuwd naar wat voor een fiets je hebt!
Ik fiets overigens 2 à 3x in de week met een totaal van 100-150 kilometer. Deze week weer lekker fietsweer :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het heel lang gedaan, maar ik reed gewoon voor de fun. Bijvoorbeeld s’avonds na het eten een rondje door de heuvels, of met mijn man een stuk door de polder. Het varieerde van 20 tot 80 kilometer denk ik. Ik trainde niet speciaal voor iets.

Het plan is om weer een fiets te kopen en weer te beginnen. Ik heb het heel lang niet gedaan na een flinke valpartij.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een wielrenster! Maar wel een luie, ik ga zo nu en dan op de fiets naar het werk (20km heen en 20 km terug). Verder maak ik normaal gesproken in het mooi weer seizoen 1-2 keer in de week een tochtje met een vriendin. Gewoon voor de functie, beetje bijkletsen en toch sportief bezig zijn. Dat varieert van 30 tot 50 km, afhankelijk van hoeveel tijd en zin we hebben. Dus niet echt sportieve doelen erbij.
Alle reacties Link kopieren
Naar het werk wielrennen lijkt me ook heel erg leuk, eigenlijk nog niet gedaan om praktische redenen.. geen douche plek. Echt jammer.

@pamelacourson ik ben laatst ook gevallen toen ik bij iemand in het wiel wilde rijden. Dat ging mis helaas. Lelijk geschaafd maar daarna wel weer gefietst alleen durf ik nu niet meer achter iemand te rijden. Positief gevolg daarvan is dat ik nu beter train en laatst 100 km heb gefietst op bijna 28 km/h.

Wat me brengt op het volgende probleem: nu ik wat langer kan fietsen, heb ik last van dove tintelende vingers. Hebben jullie dat ook?
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Roze-tulp schreef:
19-04-2020 16:34
Wat leuk dat je bent gaan wielrennen!
Ik zou in het begin gewoon ritten maken om je fiets te leren kennen en om te leren hoe je je het beste in het verkeer kunt bewegen. Echt trainen op doel komt later wel en dan weet je misschien ook beter wat je wilt.

In doe een combinatie, korte ritjes (tot 30km) doe ik met wat meer power, maar ik word het meest gelukkig van hele lange ritten op een wat lager tempo :) maar ieder z’n ding. Afhankelijk van waar je woont kan je ook wat meer leren klimmen, bijv. in de duinen.

Ben wel benieuwd naar wat voor een fiets je hebt!
Ik lig net in bed, zal morgen even kijken wat voor fiets ik heb want dat weet ik niet uit het blote hoofd haha. Het is wel een "beginnersfiets" denk ik.
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Roze-tulp schreef:
19-04-2020 16:34
Wat leuk dat je bent gaan wielrennen!
Ik zou in het begin gewoon ritten maken om je fiets te leren kennen en om te leren hoe je je het beste in het verkeer kunt bewegen. Echt trainen op doel komt later wel en dan weet je misschien ook beter wat je wilt.

In doe een combinatie, korte ritjes (tot 30km) doe ik met wat meer power, maar ik word het meest gelukkig van hele lange ritten op een wat lager tempo :) maar ieder z’n ding. Afhankelijk van waar je woont kan je ook wat meer leren klimmen, bijv. in de duinen.

Ben wel benieuwd naar wat voor een fiets je hebt!
Ik lig net in bed, zal morgen even kijken wat voor fiets ik heb want dat weet ik niet uit het blote hoofd haha. Het is wel een "beginnersfiets" denk ik.
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Ik ben rond aan het kijken naar zen 2dehands fiets om te beginnen ! Moeilijk inschatten of ik het leuk ga vinden. Ook over de vermoeiendheid / zwaarte ben ik benieuwd gezien ik momenteel geen conditie heb haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf twijfelen of het iets voor mij is haha. 2dehands amper aanbod in mijn maat.
Ik heb ook pas besloten om hiermee te beginnen, naast het mountainbiken. Ik ben benieuwd.
Gebruiken om naar het werk te gaan is ook een goede tip :)
Hoe doen jullie dat met op slot zetten? Wij hebben een fietsenstalling maar deze is wel open.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vandaag eens gaan testen bij een vriendin en vond het heel leuk! Ga eentje kopen dus ...
Hoi Allemaal,

Leuk dit topic over wielrennen! Fietsen vind ik sowieso heel leuk en vooral als ik op eigen kracht een hele lange afstand heb afgelegd. Ik bedenk me dan hoe gaaf het zou zijn langere afstanden te doen met een hobby als wielrennen. Maar ik weet er niks vanaf. Welke zaken moet ik allemaal aan denken...?
anoniem_6480df6a3c896 wijzigde dit bericht op 03-07-2020 15:35
29.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mary2020 schreef:
08-05-2020 23:35
Hoi Allemaal,

Leuk dit topic over wielrennen! Ik woon in Amsterdam en ga de laatste tijd op eenn normale fiets voor de fun een km of 35 fietsen. Fietsen vind ik sowieso heel leuk en vooral als ik op eigen kracht een hele lange afstand heb afgelegd. Ik bedenk me dan hoe gaaf het zou zijn langere afstanden te doen met een hobby als wielrennen. Maar ik weet er niks vanaf. Want je hebt dus een fiets nodig, een strak pakje een helm, schoenen.... Welke zaken moet ik allemaal aan denken...? En heel erg benieuwd: zijn er meer mensen die in Amsterdam wonen en deze sport beoefenen?
Er is een blog over oa wielrennen en zij is net naar Amsterdam verhuist:
https://www.japkejanneke.nl/

Fiets + helm + broek met zeem tegen zadelpijn + klikpedalen en klikschoenen zijn het belangrijkste inderdaad :)

fiets.nl/forum doe je veel info op!
Alle reacties Link kopieren
Klikpedalen vond ik eerst wel een dingetje, naar eenmaal gewend wil je niet meer zonder. Een fietsbril is onmisbaar tegen de zon. Ook als ie niet nadrukkelijk schijnt heb je m toch nodig. Daarnaast heb ik twee bidonhouders zodat ik meer water kan meenemen en een telefoon houder op het stuur zodat ik kan navigeren en snelheid bijhouden :)
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
mary2020 schreef:
08-05-2020 23:35
Hoi Allemaal,

Leuk dit topic over wielrennen! Ik woon in Amsterdam en ga de laatste tijd op eenn normale fiets voor de fun een km of 35 fietsen. Fietsen vind ik sowieso heel leuk en vooral als ik op eigen kracht een hele lange afstand heb afgelegd. Ik bedenk me dan hoe gaaf het zou zijn langere afstanden te doen met een hobby als wielrennen. Maar ik weet er niks vanaf. Want je hebt dus een fiets nodig, een strak pakje een helm, schoenen.... Welke zaken moet ik allemaal aan denken...? En heel erg benieuwd: zijn er meer mensen die in Amsterdam wonen en deze sport beoefenen?
Leuk dat je overweegt om te gaan wielrennen! Volgens mij zijn er veel mensen die de sport in deze corona tijd ontdekken: ik heb geloof ik letterlijk geen vrienden meer in Amsterdam zonder fiets. Ikzelf fiets dus ook ook rondom Amsterdam. Ik moet wel eerlijk bekennen dat de fiets sinds ik hier heen ben verhuisd vanuit het oosten wat vaker binnen staat, want daar is het wel echt nog een stukje lekkerder fietsen. Maar, hier heb je ook leuke rondjes!
Alle reacties Link kopieren
Oh en on-topic (leuk een fiets topic!): ik fiets nu ongeveer 1x in de twee weken en dan tussen de 30-60km. Tijdens corona heb ik het weer een beetje herontdekt en ga nu eigenlijk wel weer elke weer. Ik doe eigenlijk nooit echt powertrainingen, of intervallen zoals ik met mijn hardlooptrainingen wel doe. Eigenlijk wel een goed idee om mee te beginnen!

En ik gebruik mijn garmin horologe voor de snelheid, gekoppeld aan strava.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een week een gravelbike en vind het heerlijk om te fietsen naast hardlopen.
Klik pedalen durf ik nog niet aan. Eerst even goed mijn fiets zo leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer lekker gevallen omdat ik te laat uitklikte. Waar het de eerste keer tranen met tuiten was, kon ik er nu wat makkelijker mee dealen haha.
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag voor het eerst gefietst met een broek met een goede zeem.
Ik wil er nog eentje bij bestellen. Maar ik twijfel tussen een short of een bibshort.
Is een bibshort fijn?
Alle reacties Link kopieren
Ja ! Blijft fijn hoog zitten, ik wil niets anders
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide en vind beide fijn. Maar als ik moet kiezen zou ik ook voor de bibshort gaan!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel. Ik heb een bibshort besteld.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger wel een racefiets gehad en veel kilometers gereden en lid geweest van een wielervereniging , maar kreeg veel last van schouders en nek van het voorover gebogen zitten op de racefiets en gestopt.

Ben 5 jaar geleden overgestapt op een ligfiets ( ice full-fat ) en rij gemiddeld zo'n 3500 km per jaar
Ik had een boekje met onderhoud en pech voor onderweg, maar is erg beperkt.

Er wordt als tips gegeven om een reserve binnenband mee te nemen.
Alleen over maatvoering zegt dat niets. Op de buitenband staat een wijdte.
Standaard wijdte voor race is 30 - 622.

Een mountainbike heeft bredere band en zou sneller zijn.
Die draagt en verdeeld gewicht over groter vlak.

Maar ik heb een gewone retro-fiets met standaard van 37 - 622.
Is de binnenband 30 - 622 voor een wielrenner?
Een binnenband is smaller dan een buitenband.
Is dezelfde maat dan nodig?
Is misschien voor meer mensen interessant.

Maar ik wil meer gaan fietsen. Is gewoon lekkerder dan lopen. IK neem dus verder niet actief deel. Zit liever op de fiets. :)
Ik heb ooit een fietsvakantie gedaan in Frankrijk en gebruik gemaakt van vrienden op de fiets.
Maar dankzij de Corona is dat geen optie meer.
Maar in Frankrijk een hele vakantie doen over één dag-etappe van de TOUR DE FRANCE. :kneel: <---- gele emoij i.p.v. trui

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven