Touwtjespring-deskundigen gevraagd!

01-05-2020 17:01 30 berichten
Om mijn conditie nog een beetje op peil te houden, heb ik het stof van mijn springtouw geblazen en elke dag spring ik even een poosje touw.
Toen ik net begon, zo half maart, sprong ik 20x achter elkaar voordat ik "af" was. Dat moet beter kunnen, dacht ik. Al met al minimaal 100 sprongen per dag (da's niet heel veel, maar meer dan niks).
Nu is het 1 mei, maar meestal kom ik niet verder dan 20x. Eén keer lukte het 60x achter elkaar, maar er zijn meer dagen dat ik na 6x alweer op het touw sta of het touw met een rare zwabber tegen mijn hoofd of been slingert.
Dus ik wil graag weten: hoe kan ik mijn score verbeteren? Ik heb gehoord, een zwaarder touw, maar hoe weet ik of een touw zwaarder is dan die ik heb? Of is het een hand-voet coordinatie die ik gewoon moet blijven oefenen?
Ik heb nu een gevlochten nylon touw met foam handgrepen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, touwtje springen!

Sorry TO, geen tips, maar ik haal hier wel inspiratie uit :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het touw te lang gebruikt dus met een te lange lengte. De ideale lengte is wanneer je op het springtouw staat met je armen in de natuurlijke houding: Afbeelding
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook net begonnen met touwtjespringen om conditie op te bouwen.
Ik hups een beetje nadat ik 'af' ben en begin weer opnieuw.
Maar mijn conditie is om te janken, dus aan mij heb je niet veel en ik gebruik een goedkoop springtouw van dochter :$

Denk dat een zwaarder touw wel beter werkt. Misschien op een site van een sportwinkel kijken?
Keukenweegschaal om je huidige touw te wegen en die uitkomst vergelijken?
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-05-2020 17:08
Ik denk dat je het touw te lang gebruikt dus met een te lange lengte. De ideale lengte is wanneer je op het springtouw staat met je armen in de natuurlijke houding: Afbeelding

Of te kort?
De handgrepen zijn open te schroeven en dan kan je de knoop verplaatsten. Ik zit me suf te zoeken naar de juiste lengte! o_o
viva-amber schreef:
01-05-2020 17:08
Ik denk dat je het touw te lang gebruikt dus met een te lange lengte. De ideale lengte is wanneer je op het springtouw staat met je armen in de natuurlijke houding: Afbeelding
En nu nog "even" zo slank worden! :lol: ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ha, ik spring gewoon zonder touw ;-D . Ben dus nooit af. Het is wel wat saaier.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je voor touw? Ik gebruik een speedrope. Google op CrossFit springtouw en je vindt vele goede touwen. Mijn ervaring is dat dat echt veel uitmaakt. Ik probeer nu double unders, dat is weer een volgende fase
Alle reacties Link kopieren
Touwtje springen is weer in. In de speelgoed winkel kun je weer van dat soepele plastic toch redelijk zwaar springtouw krijgen wat ze per meter verkopen. Dit werkt voor kinderen echt heel goed.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook een speed robe, op youtube kun je zien hoe je ze op maat maakt

en spring ook double unders, gaat steeds beter. Steeds langere series
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar jezelf voor een raam of spiegel.
Zoek op youtube naar touwspringen en idd in combinatie met crossfit.
Ja armen smal houden en schouder ontspannen.
Je touw isgauwnte lang. Wanneer je rond gaat boven je hoofd hoef meer tien cm te zien (laat even iemand naar je kijken om te testen)

Veel plezier
Alle reacties Link kopieren
Even een tipje, de sportschool waar ik trainde had een springtouw van een battle rope gemaakt. Dus een dik zwaar touw. Doe dat niet! Ik heb beide enkels daarmee tegelijk gebroken door erop te springen ipv erover.
Alle reacties Link kopieren
Leuk touwtjespringen! Na even oefenen kan ik af en toe wel 100 achterelkaar zonder"af" te zijn maar soms is het drama en ben ik steeds af.

Ik ben er ook nog niet uit welk touw het fijnst is. Binnen op het laminaat bewegen alles meubels mee als ik ga touwtjespringen. Dan lukt het nog net op blote voeten met een zacht licht touw. Buiten gebruik ik zo'n zwaardere met een kern van metaaldraad maar dat slijt dan weer op de tegels en nu steken er hele scherpe metaaldraadjes uit. Deze doet ook vreselijk pijn als je per ongeluk tegen je benen of voeten slaat. Zelfs met sportschoenen aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een iets zwaarder touw fijner springen. Ik spring wel zo’n 50 of 60 zonder af te zijn, maar soms is het niets en is het telkens na 10 of 20 af.
wolkie schreef:
01-05-2020 17:57
Even een tipje, de sportschool waar ik trainde had een springtouw van een battle rope gemaakt. Dus een dik zwaar touw. Doe dat niet! Ik heb beide enkels daarmee tegelijk gebroken door erop te springen ipv erover.
:O auw!
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
01-05-2020 17:57
Even een tipje, de sportschool waar ik trainde had een springtouw van een battle rope gemaakt. Dus een dik zwaar touw. Doe dat niet! Ik heb beide enkels daarmee tegelijk gebroken door erop te springen ipv erover.
Net na lezen van dit topic krijg ik dus precies hier reclamr voor op Instagram
Ik spring 15 keer een minuut(nu al 1 minuut 15) met steeds 30 seconden rust. Heb een timer staan. Die gaat om en om. Geen idee hoe vaak ik dan spring. Heb een best snel tempo. Zal een tellen voor de lol. Ik focus me eigenlijk gewoon op 1 vaste plek Recht voor me met mijn ogen. Omgeving gaat langs me heen en spring tot het belletje gaat. Daarna doe ik oefeningen. Jumping plie squats e.d. Jumping lunghes, opdrukken, weerstandband om en in squatpositie links en naar rechts lopen(zijwaarts) zijwaartse lungh met ketlebelt en mountainClimbers

Als je touwtjespringen googeld kom je schema’s tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon vroeger niet goed springen met het in de speelgoedwinkel verkrijgbare springtouw, maar ik gebruikte waslijn (een nylon kern met pvc erom) wat ik oprolde om mijn handen en zo heel exact afstelde op de lengte.

Ik weet de termen niet meer maar je kon ook trippelend springen terwijl je liep en met dubbele en driedubbele snelheid het touw rond laten gaan. Met zo'n regulier touw kon dat niet.

Als kind ben je heel licht en spring je dus heel makkelijk. Afhankelijk van je lichaamsgewicht kan dit een goede of minder goede trainingstool zijn. Houd er rekening mee dat er een enorme kracht op je kniekraakbeen wordt uitgeoefend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een eeuwigheid niet meer touwtje gesprongen, ben benieuwd hoe lang ik het nog kan. Hoop dat het beter gaat dan hoelahoepen want dat ging niet zo best meer na al die jaren :facepalm:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Als je een voet op je touw zet en dan straks trekt, moet hij niet boven je schouders uit komen. Ongeveer tot je oksel. Als je even googelt op Speed rope kun het zo vinden.

Als je de enkele sprong in het begin te lastig vind (een keer draaien, een keer springen). Kun je ook starten met dubbel veren (twee keer springen een keer draaien). Dat is een stuk minder belastend voor je lijf en je kunt wat langzamer draaien.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
01-05-2020 20:28
Net na lezen van dit topic krijg ik dus precies hier reclamr voor op Instagram
Onbegrijpelijk. Je moet foutloos kunnen springen want het is te dik als je erop springt knakt je enkel. En ik had echt heel veel pech maar een kneuzing of 1 breuk is zo opgelopen. Orthopeed en fysio in het ziekenhuis vonden het onbegrijpelijk dat sommige sportscholen dit toelaten.
http://www.eatrunlove.nl/double-unders-leren/

https://www.fit-man.nl/double-unders/

http://www.crossfitwereld.nl/tips-en-tr ... ble-unders
Aha, leerzame linken. Ik doe meestal speedsteps en single-unders (in 't Engels klinkt 't veel stoerder!) maar die enkele sprong varieer ik ook: langzamer met een hupje ertussen of heel snel zonder hupje.
Ik heb het touw toch maar weer eens flink korter gemaakt en dat springt (vandaag?) goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een springtouw in huis gevonden en wil ook gaan springen om iets af te vallen en mijn conditie te verbeteren. Hebben jullie ervaren dat je bent afgevallen dmv touwtje springen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven