Sporten met pijnlijke knie

16-05-2020 13:06 16 berichten
Omdat ik momenteel al twee maanden niet word ingezet op mijn werk, ben ik veel gaan sporten. Vooral HIIT, hardlopen, cardio en dansen. Nu merk ik helaas dat het mijn knieën behoorlijk heeft belast. Ik heb last van mijn meniscus (steken in mijn knie af en toe). Dat gooit roet in het sportregime ;-D . Hebben jullie ideeën voor sporten die ik thuis kan doen die dit gebied niet teveel belasten (zelf dacht ik aan pilates, yoga is niet zo mijn ding en wandelen). Ik wil er graag wel lekker door gaan zweten en afvallen.

Tips, heel graag!!!!
last van je knie is niet belasten want het zal een overbelasting zijn. Dus ook wandelen zou ik even laten. Als je pijnvrij bent weer voorzichtig wandelen. Pilates zou kunnen maar niet all force. Je valt trouwens niet af van sport, de meeste winst behaal je door minder te eten
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat je menisci zeer doen?

Alle pijnvrije bewegingen moet je gewoon blijven doen. Zoek evt een fysio om je te helpen de belastbaarheid van je knieen te verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een permanente knieblessure. Een heleboel sporten kan ik daardoor niet doen. Wat wel prettig is bij mij, zijn pilates, yoga en paardrijden. Alles met rennen en springen sowieso niet en ook dingen die ongecontroleerd zijn op muziek niet.
Hoi TO,

Ik heb zelf PFPS gehad en ik heb echt alle sporten/bewegingen die ook maar enigszins pijn uitlokten, zoveel mogelijk vermeden. Ik liep er destijds te lang mee door, met als resultaat dat het een half jaar duurde voordat ik er vanaf was..
Alle reacties Link kopieren
Doe je de oefeningen bij HIIT wel goed? Dus bij squatten je gewicht op je hakken (niet op je tenen), billen naar achteren en je knieën komen niet over je tenen heen? Goede hardloopschoenen? Dat scheelt al een hoop voor je knieën.
miek_ wijzigde dit bericht op 16-05-2020 14:47
0.43% gewijzigd
Miek_ schreef:
16-05-2020 14:10
Doe je de oefeningen bij HITT wel goed? Dus bij squatten je gewicht op je hakken (niet op je tenen), billen naar achteren en je knieën komen niet over je tenen heen? Goede hardloopschoenen? Dat scheelt al een hoop voor je knieën.
het kwaad is al geschied dus even niet.
Als je van weinig bewegen naar extreem bewegen gaat krijg je gewoon blessures
Alle reacties Link kopieren
Dame28 schreef:
16-05-2020 13:06
Omdat ik momenteel al twee maanden niet word ingezet op mijn werk, ben ik veel gaan sporten. Vooral HIIT, hardlopen, cardio en dansen. Nu merk ik helaas dat het mijn knieën behoorlijk heeft belast. Ik heb last van mijn meniscus (steken in mijn knie af en toe). Dat gooit roet in het sportregime ;-D . Hebben jullie ideeën voor sporten die ik thuis kan doen die dit gebied niet teveel belasten (zelf dacht ik aan pilates, yoga is niet zo mijn ding en wandelen). Ik wil er graag wel lekker door gaan zweten en afvallen.

Tips, heel graag!!!!
Fietsen? Maar dat kan niet thuis.

Ik zou toch zeker de pilates en yoga een kans geven omdat je daar je core verstevigt, de basis van alle bewegingen, en bij yoga leer je je bovendien bewust te zijn van je grenzen voordat je ze overschrijdt. Bij beide leer je de bewegingen precies uit te voeren wat erg goed preventief werkt als je met een hogere belasting gaat bewegen.

Yoga helpt ook het weer ONTspannen van de tijdens de sport aangespannen spieren zodat een spier niet onevenredig aan een gewricht gaat ‘trekken’. Zo kan het heupgewricht invloed hebben op je knie en andersom; alles hangt samen. Na bewuste inspanning is bewuste ontspanning nodig.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-05-2020 14:20
het kwaad is al geschied dus even niet.
Als je van weinig bewegen naar extreem bewegen gaat krijg je gewoon blessures
Ja dat is ook waar. Maar je ziet mensen ook vaak de bewegingen fout uitvoeren waardoor je teveel druk op je knieën legt. Dan krijg je sowieso last.
Bedankt voor alle tips! Ik ga pilates rustig aan proberen en luister goed naar mijn lichaam wat ik aankan en wat niet
RP7 schreef:
16-05-2020 13:26
Hoe weet je dat je menisci zeer doen?

Alle pijnvrije bewegingen moet je gewoon blijven doen. Zoek evt een fysio om je te helpen de belastbaarheid van je knieen te verhogen.
Ik merk dat omdat het licht steekt en ik spierspanning voel aan de binnenkant van mijn knieën, op de plek van de menisci.
Miek_ schreef:
16-05-2020 14:10
Doe je de oefeningen bij HIIT wel goed? Dus bij squatten je gewicht op je hakken (niet op je tenen), billen naar achteren en je knieën komen niet over je tenen heen? Goede hardloopschoenen? Dat scheelt al een hoop voor je knieën.
Ik ben bang dat ik de oefeningen ook niet goed heb uitgevoerd inderdaad. Ik heb onlangs nieuwe hardloopschoenen gekocht en gebruik corrigerende zooltjes in zowel de hardloop - als gewone schoenen omdat ik op de binnenkant van mijn voet loop, dus de zooltjes corrigeren de stand. Ik ga terug naar de fysio denk ik, mijn knie "kraakt" namelijk en de fysio had het over het trainen van spieren rond de knie om te versterken. Hier ben ik ook mee bezig, heb ook op internet oefeningen gelezen zoals op je buik liggend je hak naar je bil brengen, 15x en dat 3 maal per dag. Of op een stoel zittend je been strekken en terug. Maar als dit aanhoudt, ga ik weer een bezoekje brengen aan de huisarts en fysio.
Alle reacties Link kopieren
Dame28 schreef:
16-05-2020 15:15
Ik merk dat omdat het licht steekt en ik spierspanning voel aan de binnenkant van mijn knieën, op de plek van de menisci.
Spierspanning en menisci hebben niets met elkaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
16-05-2020 14:10
Doe je de oefeningen bij HIIT wel goed? Dus bij squatten je gewicht op je hakken (niet op je tenen), billen naar achteren en je knieën komen niet over je tenen heen? Goede hardloopschoenen? Dat scheelt al een hoop voor je knieën.
Knieen niet over de tenen geeft bij sommige mensen veel te veel druk op de heupen omdat ze daar totaal niet mobiel zijn. De uitvoering is meestal beter als je dit toestaat en dat is onbewezen dat daardoor knie blessures ontstaan.
RP7 schreef:
16-05-2020 16:48
Knieen niet over de tenen geeft bij sommige mensen veel te veel druk op de heupen omdat ze daar totaal niet mobiel zijn. De uitvoering is meestal beter als je dit toestaat en dat is onbewezen dat daardoor knie blessures ontstaan.
+1
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar ik ga er toch nog 1 in gooien:
- Knieen die kraken zijn hartstikke gezond, geen probleem dus
- De kans dat je daadwerkelijk je menisci voelt als je daar nooit letsels aan gehad hebt is erg klein
-Je hebt als ik je verhaal lees gewoon veel te snel opgebouwd. Probleem is dan meestal niet eens de knie maar instabiliteit in heup en/of enkels.
Conclusie: bewegen maar alleen pijnvrij bewegen in deze fase, maandag fysio bellen voor advies en stoppen net allerlei waarde oordelen te verbinden aan wat je waarneemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven