Magere chocolademelk na een workout?

19-05-2020 18:34 29 berichten
Ik hoor het de laatste tijd regelmatig op Facebook voorbij komen: neem een glas magere chocolademelk na een workout. Het heeft volgens zeggen de optimale verdeling tussen eiwitten en suikers die je nodig hebt na een workout.

Wie weet hier meer van? het klinkt te mooi om waar te zijn :roll:
Alle reacties Link kopieren
dat advies wordt al veel langer gegeven. Dure sportdrankjes zijn echt niet nodig. Beker yoghurt/kwark en een glas water is ook goed.

Maar, zo lang je geen topsporter bent heb je echt geen extra voedingsstoffen nodig na een training. Ook niet als je 5x per week traint.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik neem een glas halfvolle choco na het hardlopen, mijn vriend het liefst een heel pak na een marathon en we merken beide verschil met herstel als we dat niet doen.
En het is gewoon lekker.
Alle reacties Link kopieren
Niks zo lekker als een koud flesje échte Chocomel, na een sportwedstrijd :flirting: :flirting:
Maar dat bedoel je vast niet :mrgreen:

Geen idee over vet/suiker en of dat handig is na een workout. Maar het is wel heel, heel lekker!
stellar schreef:
19-05-2020 18:37
Ik neem een glas halfvolle choco na het hardlopen, mijn vriend het liefst een heel pak na een marathon en we merken beide verschil met herstel als we dat niet doen.
En het is gewoon lekker.

Dus je merkt wel echt effect? Mag ik vragen wat je er precies van merkt?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet verstandig. Chocola is een mix van suiker en vetten. Zolang je suiker en vetten los van elkaar eet is er niks aan de hand. Maar met elkaar is het juist dikmakend, zoals chocola dus.
Irish_Wasser_Woman schreef:
19-05-2020 18:38
Niks zo lekker als een koud flesje échte Chocomel, na een sportwedstrijd :flirting: :flirting:
Maar dat bedoel je vast niet :mrgreen:

Geen idee over vet/suiker en of dat handig is na een workout. Maar het is wel heel, heel lekker!

haha ja wel "de enige echte", alleen dan de magere variant... ;-)
hamerhaai schreef:
19-05-2020 18:37
dat advies wordt al veel langer gegeven. Dure sportdrankjes zijn echt niet nodig. Beker yoghurt/kwark en een glas water is ook goed.

Maar, zo lang je geen topsporter bent heb je echt geen extra voedingsstoffen nodig na een training. Ook niet als je 5x per week traint.

Een topsporter zou ik mezelf niet noemen, nee ;-)
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook weleens gehoord van een vriendin die 7 uur per week turnde. Vult inderdaad de suikers weer aan. Nu ja, zonder red je het waarschijnlijk ook als je geen topsporter op hoog niveau bent maar als je er zin in hebt zou ik het me ook niet laten. Van één chocomelk zul je echt niet bijkomen.

Ik drink persoonlijk een eiwitshake na de workout.
leeg
mindervanmij schreef:
19-05-2020 18:38
Dus je merkt wel echt effect? Mag ik vragen wat je er precies van merkt?
Minder vermoeidheid na afloop, minder stijf in de benen. Ik ben na lange afstanden hardlopen vaak een beetje misselijk na afloop en daar heb ik geen last meer van. Moet er wel bij zeggen dat ik na een simpel rondje sportschool geen choco neem, pas vanaf 10km hardloop training
ExodusRedux schreef:
19-05-2020 18:38
Lijkt mij niet verstandig. Chocola is een mix van suiker en vetten. Zolang je suiker en vetten los van elkaar eet is er niks aan de hand. Maar met elkaar is het juist dikmakend, zoals chocola dus.
Van een glaasje na het sporten wordt je niet dik hoor.
stellar schreef:
19-05-2020 18:43
Minder vermoeidheid na afloop, minder stijf in de benen. Ik ben na lange afstanden hardlopen vaak een beetje misselijk na afloop en daar heb ik geen last meer van. Moet er wel bij zeggen dat ik na een simpel rondje sportschool geen choco neem, pas vanaf 10km hardloop training

O ja, dat is ook wel echt intensiever dan wat ik doe :)
mindervanmij schreef:
19-05-2020 18:44
O ja, dat is ook wel echt intensiever dan wat ik doe :)
Als je verder niet snaait en snoept kan je jezelf echt wel een glaasje gunnen hoor 🙂
ExodusRedux schreef:
19-05-2020 18:38
Lijkt mij niet verstandig. Chocola is een mix van suiker en vetten. Zolang je suiker en vetten los van elkaar eet is er niks aan de hand. Maar met elkaar is het juist dikmakend, zoals chocola dus.
En wat is jouw bron?

Dit is namelijk absoluut niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Magere? Bah.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
19-05-2020 18:46
En wat is jouw bron?

Dit is namelijk absoluut niet waar.
Dat heb ik van mijn dietist. Ik moest anders gaan eten door mijn darmziekte omdat ik aangekomen was door de medicijnen. Daar werd mij juist verteld dat ik niet suikers en vetten moet combineren en los van elkaar moet eten omdat het anders dikmakend is. Ik ben hierdoor wel 10kg kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Chocomel. En dan de gewone of de dark. Niks halfvol of mager. Ik drink liever de helft.

Iets na het sporten is goed. Klein handje ongezouten noten, kwark, halfvolle melk. Allemaal prima. Als jij chocomel wilt drinken, ga je gang. Eiwitdrankjes zijn leuk. Maar nodig niet. Tenzij je echt heel vaak hele zware of hele lange workouts doet. 5, 6, 7 dagen in de week meerdere uren per dag zwaar.
petra123456 wijzigde dit bericht op 19-05-2020 20:20
0.26% gewijzigd
ExodusRedux schreef:
19-05-2020 18:50
Dat heb ik van mijn dietist. Ik moest anders gaan eten door mijn darmziekte omdat ik aangekomen was door de medicijnen. Daar werd mij juist verteld dat ik niet suikers en vetten moet combineren en los van elkaar moet eten omdat het anders dikmakend is. Ik ben hierdoor wel 10kg kwijt.
Allereerst compliment voor het afvallen!
Wat je diëtist beter had kunnen uitleggen is dat al het eten in principe dikmakend is en dat het volledig ligt aan de hoeveelheden die je neemt of je er ook daadwerkelijk dik van wordt. (Even de eenvoudige uitleg)
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
19-05-2020 18:39
haha ja wel "de enige echte", alleen dan de magere variant... ;-)
Gun jezelf een écht glas Chocomel ;) Die paar grammetjes "extra" (het verschil is 2,4 gram op een glas van 200 ml, echt, waar heb je het over....) die je dan binnenkrijgt, wegen niet op tegen het gelukshormoon wat wordt aangemaakt door een koud glas, échte Chocomel :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Je lichaam kan prima zelf zijn energie uit voorraden aanvullen, dus het is niet nodig als je normaal gezond bent.

Je kan gewoon op de volgende maaltijd wachten. Als je plotseling heel suf en moe wordt kan een snoepje, schuimpje of babbelaar soms helpen. Ik zou niet meteen op de marsen of magnums losgaan ;-D
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik neem na het sporten altijd een eiwitdrankje, soms met chocoladesmaak. Lijkt mij zelf een veel betere optie. Even opwarmen in de magnetron, en je proeft naar mijn mening geen verschil met ‘echte’ warme chocomelk. Terwijl de eiwitrijke variant wel gezonder is en beter vult.
Ya no puede caminar
Irish_Wasser_Woman schreef:
19-05-2020 19:15
Gun jezelf een écht glas Chocomel ;) Die paar grammetjes "extra" (het verschil is 2,4 gram op een glas van 200 ml, echt, waar heb je het over....) die je dan binnenkrijgt, wegen niet op tegen het gelukshormoon wat wordt aangemaakt door een koud glas, échte Chocomel :flirting:

Gaat ook niet om dat het meer kcal is, maar meer om de samenstelling qua eiwitten :)
Deze hoor ik ook regelmatig, maar dat wel gewoon de volle variant. En niet na een uurtje matig intensief bewegen, maar wel na 15 kilometer hardlopen ofzo. Bij dat eerste is een glas water voldoende.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
19-05-2020 18:59
Allereerst compliment voor het afvallen!
Wat je diëtist beter had kunnen uitleggen is dat al het eten in principe dikmakend is en dat het volledig ligt aan de hoeveelheden die je neemt of je er ook daadwerkelijk dik van wordt. (Even de eenvoudige uitleg)
Wat haar diëtist waarschijnlijk bedoeld: door de vetten eet je voeding met relatief veel kcal en door de suikers met een hoge glycemische index verzadigd het veel slechter en korter dan dat vet alleen zou doen. Hierdoor heb je de neiging om meer te eten.

Daarom is de combinatie snelle koolhydraten + vet in fastfood, koek etc ook zo desastreus voor je lijn.
Wennas schreef:
19-05-2020 20:18
Wat haar diëtist waarschijnlijk bedoeld: door de vetten eet je voeding met relatief veel kcal en door de suikers met een hoge glycemische index verzadigd het veel slechter en korter dan dat vet alleen zou doen. Hierdoor heb je de neiging om meer te eten.

Daarom is de combinatie snelle koolhydraten + vet in fastfood, koek etc ook zo desastreus voor je lijn.
Nee hetgeen wat eten desastreus maakt is de hoeveelheid. Je kan prima alles eten wat je wil maar niet in de hoeveelheden en zo vaak je maar wil. Heeft niks te maken met glycemische index en daar zou je je cliënten helemaal niet mee moeten lastig vallen.
Leer ze dat het gaat om balans en de hoeveelheid. Leer mensen bewust kiezen.
“Je kan prima een glas chocolademelk nemen na het sporten, dat houdt wel in dat je de verbrande calorieën weer direct aanvult en/of dat je die dag iets anders minder kan hebben of moet laten.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven