Hoe word ik (weer) sportief?

23-07-2020 16:45 71 berichten
Hoi

Om maar meteen met mijn vraag te beginnen: hoe word ik (weer) sportief?

Vroeger, toen ik kind en puber was, was ik enorm sportief. Ik sportte heel erg fanatiek, moest veel naar school fietsen, tussendoor ging ik nog hardlopen, skivakantie kon niet lang genoeg zijn, na het skien nog weer zwemmen. In de zomer altijd op en in het water te vinden. Kortom: ik was heel erg actief.

Toen ging ik studeren en nam dat enorm af. Ik kreeg onder andere blessures, maar ook nam dit af omdat mijn leven gewoon zoveel veranderde. Ik sportte nog wel, maar dan meer in de gezelligheidsteams.

Na mijn studententijd ben ik gaan werken in een baan die zo ontzettend veeleisend was, dat er eigenlijk geen tijd (en ook geen puf) meer was om daarnaast te sporten.

En nu heb ik mijn werkleven drastisch omgegooid en zit ik weer (mentaal) beter in mijn vel, maar zou ik graag weer meer gaan sporten.

Het punt is alleen dat ik me er niet toe kan zetten. En ik vind het echt vreselijk dat ik dat heb. Ik wil weer de fitte, sportieve Foxtrot van vroeger worden. Of in ieder geval, weer sportiever dan dat ik nu ben.

Nu zullen er ongetwijfeld reacties komen dat ik niet moet zeiken en het gewoon moet doen, maar die reacties hebben me tot nu toe nergens gebracht.

Wat hoop ik met dit topic? Mensen die dit gevoel herkennen. Mensen die wellicht iets vergelijkbaars hebben ervaren en dat dit toch weer goed is gekomen. Handige tips over hoe ik dit kan aanpakken. Kritische vragen over wat er nog meer achter zou kunnen zitten. Misschien ook leuke ideeen voor sporten die ik zou kunnen gaan doen. Mensen die ook weer sportiever willen worden en ook in dit topic willen schrijven als een soort steun?

Nog wat info: ik heb altijd gehockeyd, niet op hoog niveau, maar ik was vanuit mezelf enorm fanatiek. Eerst wegens blessure en nu wegens zeer onregelmatig werk is dat (tijdelijk) helaas niet te doen.

Hopelijk komen er leuke reacties!
anoniem_63bd6d1a17016 wijzigde dit bericht op 23-07-2020 17:00
Reden: Iets duidelijker verwoorden
1.75% gewijzigd
Geen tips, maar een ordinaire tvp.
Moirmel schreef:
23-07-2020 16:49
Geen tips, maar een ordinaire tvp.
Haha dat mag natuurlijk ook.

Is dat omdat je je erin herkent?
Misschien een idee om jezelf eerst als doel te stellen om erachter te komen wat je leuk vindt om te gaan doen?

Thuis, buiten of op een sportschool?
Iets individueels of in een groep?
Teamsport, groepsles?
Krachttraining, cardio, lenigheid, behendigheid?

Het ligt allemaal aan je eigen voorkeuren en natuurlijk ook het doel wat je ermee wilt bereiken. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb door werk een aantal jaar geen tijd en energie gehad. Inmiddels weer aan het opbouwen. Kies vooral voor haalbare doelen en afhankelijk of je de zelf gemotiveerd genoeg ben iets met een vaste tijd. Plan het ook echt in je agenda, dan heb je die tijd al gereserveerd.
Alle reacties Link kopieren
Merk je concreet hoe het komt dat je geen stappen zet daarin? Heb je bewust of onbewust een angst? Bijvoorbeeld dat je het eigenlijk eng vindt om bij een team te gaan met mensen die elkaar al langer kennen en dat je misschien niet goed in de groep ligt ofzo? Of dat ze je niet fit genoeg vinden?

Zijn er solosporten die je vroeger leuk vond of die je nog nooit hebt gedaan maar misschien eens zou willen proberen? Helpt het dan misschien om juist wel met een maatje te beginnen, bijvoorbeeld als je wilt gaan hardlopen, dat je begint met een vriendin of bij een hardloopgroepje gaat, zodat je een stok achter de deur hebt? Of 10 lessen borstcrawltechniek, of weet ik veel wat op of in het water? En als je dan eenmaal weer in het ritme zit, dat je dan wél makkelijker in je eentje gaat?

Het valt me op dat je een paar keer het woord 'fanatiek' gebruikt en het vermeldenswaardig vindt dat je op een bepaald niveau hebt gesport. Zit dat misschien in de weg, een prestatiedrang en faalangst? Is het op hobbyniveau (beginnen) niet genoeg voor je? Zo nee waarom niet? Heb je het gevoel dat andere mensen daar iets van gaan vinden en zo ja, waarom doet het er iets toe wat anderen vinden?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Teamsport is dus helaas (op dit moment in ieder geval) eigenlijk niet te doen. Ik zit dus met een onregelmatig leven, het sporten zou daartussen moeten passen.

Tennis lijkt me leuk. En yoga. Mudraces leken me ook altijd leuk, hoewel ik daar wegens blessure nooit aan mee heb gedaan, ik heb wel het idee dat die hype nu wel wat over is. Daar ga ik nu naar zoeken bedenk ik nu!

Ik ben verder enorm aritmisch, dus ondanks dat dansen me best leuk lijkt, ben ik dan degene die altijd de pasjes verkeerd doet en uit de maat.

Hardlopen vind ik wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
beau30 wijzigde dit bericht op 23-07-2020 16:57
98.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken mezelf er heel erg in. Alleen was ik tot 3 jaar terug nog zeer fanatiek met sporten. Ben nu eind 30.

En waarom het niet meer lukt. Geen idee. Weet dat veel
Met mind set te maken heeft maar dat heeft mij ook nog niet doen bewegen.
FoxtrotAlpha schreef:
23-07-2020 16:55
Teamsport is dus helaas (op dit moment in ieder geval) eigenlijk niet te doen. Ik zit dus met een onregelmatig leven, het sporten zou daartussen moeten passen.

Tennis lijkt me leuk. En yoga. Mudraces leken me ook altijd leuk, hoewel ik daar wegens blessure nooit aan mee heb gedaan, ik heb wel het idee dat die hype nu wel wat over is. Daar ga ik nu naar zoeken bedenk ik nu!

Ik ben verder enorm aritmisch, dus ondanks dat dansen me best leuk lijkt, ben ik dan degene die altijd de pasjes verkeerd doet en uit de maat.

Hardlopen vind ik wel lekker.

Mud races zijn er nog steeds wel hoor :) En het is ook een leuke uitdaging waarvoor je veel verschillende dingen kunt trainen om te verbeteren.

Wellicht is iets van triathlon ook leuk? Dus trainen met hardlopen, zwemmen en fietsen.
patsy--stone schreef:
23-07-2020 16:54
Merk je concreet hoe het komt dat je geen stappen zet daarin? Heb je bewust of onbewust een angst? Bijvoorbeeld dat je het eigenlijk eng vindt om bij een team te gaan met mensen die elkaar al langer kennen en dat je misschien niet goed in de groep ligt ofzo? Of dat ze je niet fit genoeg vinden?

Zijn er solosporten die je vroeger leuk vond of die je nog nooit hebt gedaan maar misschien eens zou willen proberen? Helpt het dan misschien om juist wel met een maatje te beginnen, bijvoorbeeld als je wilt gaan hardlopen, dat je begint met een vriendin of bij een hardloopgroepje gaat, zodat je een stok achter de deur hebt? Of 10 lessen borstcrawltechniek, of weet ik veel wat op of in het water? En als je dan eenmaal weer in het ritme zit, dat je dan wél makkelijker in je eentje gaat?

Het valt me op dat je een paar keer het woord 'fanatiek' gebruikt en het vermeldenswaardig vindt dat je op een bepaald niveau hebt gesport. Zit dat misschien in de weg, een prestatiedrang en faalangst? Is het op hobbyniveau (beginnen) niet genoeg voor je? Zo nee waarom niet? Heb je het gevoel dat andere mensen daar iets van gaan vinden en zo ja, waarom doet het er iets toe wat anderen vinden?
Het woord fanatiek gebruik ik meer om aan te geven dat het vanuit mezelf heel erg kwam. Ik vond het heerlijk om mezelf helemaal moe te sporten. Ik zeg juist dat ik niet op een heel hoog niveau heb gesport, maar dat ik me dus wel helemaal gaf. Zal zo even kijken of ik het misschien verkeerd/onduidelijk verwoord heb.

Qua groepen heb je wel een beetje gelijk: het is wel een beetje een drempel om als nieuweling in een groep te komen. Zeker als je dan qua niveau helemaal onderaan staat zeg maar. Dat is voor mezelf best een drempel.


Verder is denk ik de grootste factor een soort van algehele lichamelijke luiheid? Geen zin? Of wel zin, maar me er niet toe kunnen zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan kijken of er een bootcampclub in je buurt zit. Hier zitten er verschillende en ze trainen in het park. Door weer en wind. Ik heb het tijd gedaan maar kreeg teveel blessures en ik kan dus niet goed hardlopen. Je doet van alles in een uurtje. En lekker buiten. Ik vond dat , hoe zwaar ook, veel fijner dan het binnen fitnessen wat ik nu doe al gaat dat nu wel goed.
RP7 schreef:
23-07-2020 16:53
Ik heb door werk een aantal jaar geen tijd en energie gehad. Inmiddels weer aan het opbouwen. Kies vooral voor haalbare doelen en afhankelijk of je de zelf gemotiveerd genoeg ben iets met een vaste tijd. Plan het ook echt in je agenda, dan heb je die tijd al gereserveerd.
Hoe ben jij dat gaan opbouwen (misschien een domme vraag hoor, maar opbouwen klinkt nog zo vaag). En wat voor sport doe je?
Alle reacties Link kopieren
Heb je tijd om te sporten? Of al bedacht op welke tijden je kunt/wilt gaan sporten? Zijn dat 'kantoortijden' waarop er eventueel ook een sportschool is, of ben je sowieso genoodzaakt om helemaal individueel aan de slag te gaan?

Ik ben ook geen danser, maar heb in de corona deze vrouwen ontdekt: https://www.youtube.com/watch?v=JyL7bAREgrg

Ik word hier erg vrolijk van en als je dit dagelijks, of een paar keer per week doet, heb je in ieder geval een begin gemaakt met weer actief bewegen, op een manier dat je er gegarandeerd vrolijk van wordt!

Op welk deel van de dag sport je het liefst? Zelf doe ik dat het liefst 's ochtends, voor ik ga douchen en ontbijten.

Verder worden hierboven al hele goede vragen gesteld om je eigen plan en doelen hopelijk meer concreet te krijgen.
mindervanmij schreef:
23-07-2020 16:52
Misschien een idee om jezelf eerst als doel te stellen om erachter te komen wat je leuk vindt om te gaan doen?

Thuis, buiten of op een sportschool?
Iets individueels of in een groep?
Teamsport, groepsles?
Krachttraining, cardio, lenigheid, behendigheid?

Het ligt allemaal aan je eigen voorkeuren en natuurlijk ook het doel wat je ermee wilt bereiken. :)
Goede vraag. Die heb ik nog niet zo duidelijk...

Mijn doel is meer om weer met plezier te sporten en ook echt vanuit mezelf minder lui te zijn.
beau30 schreef:
23-07-2020 16:56
Ik herken mezelf er heel erg in. Alleen was ik tot 3 jaar terug nog zeer fanatiek met sporten. Ben nu eind 30.

En waarom het niet meer lukt. Geen idee. Weet dat veel
Met mind set te maken heeft maar dat heeft mij ook nog niet doen bewegen.
Wat deed je voor sport(en)? En is er verder wat veranderd in je leven of was het opeens over?
Alle reacties Link kopieren
Ik sport 3-4 keer per week, naar ik ben niet per de sportief uit mezelf dus, wat voor mij werkt:
- afspreken met vriendinnen om te sporten OF een teamsport waar ik geacht word aanwezig te zijn.
- sporten te kiezen waar ik plezier in heb. Voor mij betekent dat bijvoorbeeld buiten sporten, afwisselende sport (niet 4x hetzelfde)
- als ik plan iets te gaan doen, me alvast omkleden.

Ik zou gewoon bedenken wat je leuk vond aan hockey, wat je nog meer wel/niet leuk of belangrijk vindt en zo tot iets te komen waar je je wel aan kunt houden.

Ik doe nu een teamsport (alleen wedstrijden op matig niveau, ook prima als ik er soms niet ben) op zondag, daarnaast 1-2 keer per week bootcamp met vriendinnen en 1 keer zelf hardlopen. Dat doe ik op woensdagochtend en dan doe ik meteen m’n kleren aan als ik uit bed kom, dan kan ik er niet meer onderuit. De voortgang die ik ervaar door elke week te lopen, motiveert trouwens ook. Vooral als je het terugziet in statistieken van een hardloopapp :proud:
mindervanmij schreef:
23-07-2020 16:57
Mud races zijn er nog steeds wel hoor :) En het is ook een leuke uitdaging waarvoor je veel verschillende dingen kunt trainen om te verbeteren.

Wellicht is iets van triathlon ook leuk? Dus trainen met hardlopen, zwemmen en fietsen.
Oke. Triathlon is wel erg ambitieus haha, maar op zoch wel een leuk idee
Alle reacties Link kopieren
Misschien samen met iemand beginnen? Dat heb ik ook gedaan na een paar jaar weinig sporten en het motiveert enorm. We sporten bij een fysio waar je kunt trainen in kleine groepjes en daar maak je dan een afspraak voor die je uiterlijk 24 uur van tevoren mag afzeggen. Dat is dus al een stok achter de deur en dan ook nog samen met iemand die je ook niet wilt laten zitten. Voor mij werkt dat heel goed, ik ga nu trouw 2x per week (geen fysio maar dus echt sporten, kracht en cardio) en ben dan 1,5 uur bezig. Het is nog gezellig ook.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 23-07-2020 17:06
5.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je overigens in je dagelijkse leven niet meer activiteit inbouwen zonder gelijk meer te 'moeten sporten'? Op de fiets naar je werk of de boodschappen, wandelen naar een vriendin (in corona noodgedwongen ontstaan maar een blijvertje voor mij: wandelafspraken met vriendinnen, een of twee keer in de week en dan gelijk 1-2 uur stevig doorstappen met zijn tweeën. Tweesnijdend zwaard!!). Misschien dat dat laagdrempeliger voor je is en je al het gevoel kan geven dat je niet zo lui bent als je zelf denkt?
Alle reacties Link kopieren
heel herkenbaar, ik heb de afgelopen jaren diverse keren iets geprobeerd maar na een paar weken of maanden komt de klad er weer in en is het weer over. Ik kan me er echt niet toe zetten.

Ik ben ook totaal niet meer gemotiveerd; de enige reden die ik zie om te sporten is omdat het gewoon gezond is maar ik heb het bijv. voor mijn lijn niet nodig en beweeg verder redelijk veel ( veel wandelen met de hond bijv) . Ik werk 40 uur en wil `s avonds gewoon lekker borrelen,netflixen of domweg niks. Ik heb voor mijn gevoel al zo weinig vrije tijd dat ik die liever besteed aan dingen die ik wel leuk vind. Het stomme is echter dat ik me nog zo goed herinner hoe leuk ik sporten vroeger vond.

zucht. aan mij heb je niks ;-)
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
23-07-2020 17:04
dan doe ik meteen m’n kleren aan als ik uit bed kom, dan kan ik er niet meer onderuit.
Haha dat doe ik op de dagen dat ik niet werk en wel ga sporten ook :P
dolfje schreef:
23-07-2020 17:01
Ik zou dan kijken of er een bootcampclub in je buurt zit. Hier zitten er verschillende en ze trainen in het park. Door weer en wind. Ik heb het tijd gedaan maar kreeg teveel blessures en ik kan dus niet goed hardlopen. Je doet van alles in een uurtje. En lekker buiten. Ik vond dat , hoe zwaar ook, veel fijner dan het binnen fitnessen wat ik nu doe al gaat dat nu wel goed.
Ja. Dit is ook wel een goed idee. Volgens mij zit dit wel bij mij in de buurt.
Ben jij in je eentje dat gaan doen? Of met iemand? En hoe heb je dat ervaren?
Alle reacties Link kopieren
Als je hardlopen leuk vindt: waarom ga je niet beginnen met zo'n 0 tot 5 km programma met een app? Ik heb Evy in mijn telefoon, goed schema, lekker te volgen en je kunt gaan lopen wanneer het in je onregelmatige schema past.

Je hebt er eigenlijk niks voor nodig, ja, een paar loopschoenen maar dat is ook alles. Ohnee, ook een goede sportbeha is wel prettig (als je vrouw bent). En rennen maar.
Wat eten we vanavond?
Maduixa schreef:
23-07-2020 17:03
Heb je tijd om te sporten? Of al bedacht op welke tijden je kunt/wilt gaan sporten? Zijn dat 'kantoortijden' waarop er eventueel ook een sportschool is, of ben je sowieso genoodzaakt om helemaal individueel aan de slag te gaan?

Ik ben ook geen danser, maar heb in de corona deze vrouwen ontdekt: https://www.youtube.com/watch?v=JyL7bAREgrg

Ik word hier erg vrolijk van en als je dit dagelijks, of een paar keer per week doet, heb je in ieder geval een begin gemaakt met weer actief bewegen, op een manier dat je er gegarandeerd vrolijk van wordt!

Op welk deel van de dag sport je het liefst? Zelf doe ik dat het liefst 's ochtends, voor ik ga douchen en ontbijten.

Verder worden hierboven al hele goede vragen gesteld om je eigen plan en doelen hopelijk meer concreet te krijgen.
Op dit moment is mijn leven zo onregelmatig en lastig te plannen dat het eigenlijk wel individueel “moet”.
Ik las al dat iemand zei dat ik de tijd in mijn agenda moet zetten. Eigenlijk is dat wel een goed idee. In plaats van dat het een soort idee in mn hoofd is, maar als er werk/huishouden/iets anders tussen komt, dat dit als eerste wegvalt.


Dansfilmpjes ga ik bekijken als ik wifi heb (in buitenland op vakantie)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven