Zwemslag verbeteren / zwemles als volwassene

21-09-2020 20:33 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
20+ jaar geleden heb ik mijn A en B zwemdiploma gehaald en dat was een lange zit. Ik ben zelfs een keer gezakt voor mijn zwemdiploma :facepalm:. En eigenlijk kan ik alleen de schoolslag.

Ik zwem wel graag baantjes en overweeg om een paar zwemlessen te nemen om de borstcrawl te leren.

Meer forummers die als volwassene zwemles hebben genomen om een zwemslag te verbeteren? Pikte je het snel op? Groepsles of privé?

Benieuwd naar ervaringen van anderen.
Er zijn zwembaden die borstcrawllessen aanbieden. Moet je even googlen. Ik heb hem 5 jaar geleden gedaan en ik heb daar nog elke week profijt van.
Jazeker, ik doe hem zelf nu!
Ik ben er erg blij mee en het wordt in Zeist gegeven door een leuke coach met duidelijke uitleg, wel in een groep. Veel oefeningen doen en blijven zwemmen.
Je begint gewoon bij stap 1, goed in het water liggen.
Enne, veel triathleten krijgen eerst les in techniek voordat ze echt meters gaan maken.
anoniem_64fb637ab3e9a wijzigde dit bericht op 21-09-2020 20:55
Reden: Aanvulling
3.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of begin eerst even met Youtube. Daar staan wat goede filmpjes als voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb 2 jaar geleden een borstcrawlcursus gedaan bij zwemanalyse. Eerst 4x privéles in het plaatselijke zwembad en daarna dus die cursus. En nu zwem ik rustig 2 km borstcrawl
Alle reacties Link kopieren
De knzb organiseert borstcrawl cursussen voor volwassenen. Zeer de moeite waard!
girasole3 schreef:
21-09-2020 21:20
De knzb organiseert borstcrawl cursussen voor volwassenen. Zeer de moeite waard!
Ja, daar doe ik hem nu ook. Van 11 naar zelf heet de cursus.
Mijn man doet dat; gewoon als sporttraining. Heet swim perfect bij ons zwembad.
MKrijg je met een aantal mensen training; ze filmen ook je zwemslag zodat je je vorderingen ziet enzo. Mijn man kan prima zwemmen, maar heeft dat crawlen nooit geleerd. Ze hebben ook handige hulpmiddelen zoals flippers of zwemplankjes waarmee je je drijfvermogen opkrikt zodat je je kunt concentreren op bv alleen je armen zonder dat je meteen zinkt.
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde verhaal hier TO, ik heb ook ooit met hangen en wurgen A en B gehaald, maar kon eigenlijk alleen nog schoolslag. Een paar maanden geleden heb ik zwemles voor diploma C genomen, gewoon in een (klein) groepje met volwassenen. Ik dacht dat het nooit zou lukken, maar binnen een par weken had ik mijn diploma binnen. Ik heb de hoekduik geleerd, nog wat andere dingen, en natuurlijk rugcrawl en borstcrawl. Nu oefenen om het langere stukken te kunnen.

Ik zou nog wel meer willen leren qua zwemvaardigheid, en ik vind alleen baantjes trekken maar saai, maar er is hier niet iets als afwisselende zwemtraining voor volwassenen helaas.

Lang verhaal kort: informeer eens bij het plaatselijke zwembad voor zwemles voor volwassenen!
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen!
Ik ben begonnen met een clinic schoolslag. Vanuit daar gestart met een 9 weekse cursus schoolslag, gevolgd door 2x 9 weekse cursussen borstcrawl en een seizoen open water zwemmen. Mijn ervaring is dat je er leuke mensen leert kennen en echt veel van opsteekt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een borstcrawl cursus van 10 weken gedaan. Ik vond het erg leuk, je leert de slag redelijk in die weken en gaat zelf aan de slag met zwemconditie opbouwen. Het grootste profijt dat ik ervan heb, is dat ik nu echt sportief kan zwemmen. Eerst trok ik gewoon baantjes en hoewel ik dat wel relaxed vond was het niet echt een workout. Nu wissel ik borstcrawl af met schoolslag en baantjes met plank of pullbouy.

Dus: zeker een cursus opzoeken! Ik weet niet wat er nu aangeboden word ivm corona. De cursus van de knzb begon bij mij in oktober destijds.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tip die borstcrawl cursus. Hier in de buurt is de cursus net begonnen maar als hierna meteen een nieuwe cursus is valt die precies tijdens winterstop van mijn andere sport.

Misschien is mijn C diploma halen ook nog wel wat, meeste lessen zijn helaas alleen onder werktijd.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig is borstcrawl toch onderdeel van het A-diploma ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik wil misschien ook een borstcrawl cursus gaan volgen. Maar twijfel heel erg. Ik kan namelijk niet onderwater zwemmen. Probeer het wel elke week. Maar alles blokkeert bij mij. Heeft iemand daar nog tips voor?
Alle reacties Link kopieren
Lady-Diva schreef:
22-09-2020 09:57
Ik wil misschien ook een borstcrawl cursus gaan volgen. Maar twijfel heel erg. Ik kan namelijk niet onderwater zwemmen. Probeer het wel elke week. Maar alles blokkeert bij mij. Heeft iemand daar nog tips voor?
Bedoel je dat je niet met je hoofd onder water durft of bedoel je echt onder water zwemmen?
Dat laatste is namelijk niet noodzakelijk om de borstcrawl te leren. En als je het vervelend vindt om met je hoofd onder water te gaan, de meeste mensen vinden het vervelend om zwemwater in de ogen te krijgen of zijn bang om het in hun neus te krijgen. Ga voor een zwembril en adem altijd uit via je neus (maar hier geven ze ook tips voor tijdens zo'n cursus).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-09-2020 11:33
Bedoel je dat je niet met je hoofd onder water durft of bedoel je echt onder water zwemmen?
Dat laatste is namelijk niet noodzakelijk om de borstcrawl te leren. En als je het vervelend vindt om met je hoofd onder water te gaan, de meeste mensen vinden het vervelend om zwemwater in de ogen te krijgen of zijn bang om het in hun neus te krijgen. Ga voor een zwembril en adem altijd uit via je neus (maar hier geven ze ook tips voor tijdens zo'n cursus).
Ik bedoel onderwater zwemmen.
Het lukt mij niet om dan uit te ademen. Wanneer ik onderwater wil heb ik echt een snorkel nodig. Zonder lukt het echt niet.
Daardoor heb ik nooit de borstcrawl geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven