Onderrug trainen

10-10-2020 18:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds een tijdje begonnen met planken.
Elke dag verteld een app mij wat ik moet doen. Totaal zo'n 6 minuten per dag mee bezig.
Vaak 6 verschillende oefeningen. Het planken gaat wel lekker! Kan nu in ieder geval al een minuut volhouden :cheer2: :cheer2:

Maar nu merk ik dat ik links in mijn onderrug iedere keer zo stijf ben. Als ik op mijn rug in bed lig is dat ook wat pijnlijk.

Jullie nog goede ideeën hoe ik mijn rug wat sterker kan maken?
Alle reacties Link kopieren
Is je plank-houding wel correct? Span je je buikspieren genoeg aan? Als je buikspieren niet sterk genoeg zijn dan ga je aan je rugspieren 'hangen' waardoor je daar dus pijn aan kunt krijgen. Verder vind ik de deadlift een van de fijnste oefeningen om de rug te trainen. En de hip-bridge ook.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
je rug train je door buikspieren te trainen. Planken is een buikspieroefening maar als je niet sterk genoeg bent is het een killer voor je onderrug. 6 minuten per dag plank plank oefeningen zet geen zoden aan de dijk, waarom wil je dat?
je core bestaat uit een hele serie spiergroepen je moet ze allemaal trainen, ook de kleine stabilisator spiertjes. Dat lukt niet met planken
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
10-10-2020 18:11
Is je plank-houding wel correct? Span je je buikspieren genoeg aan? Als je buikspieren niet sterk genoeg zijn dan ga je aan je rugspieren 'hangen' waardoor je daar dus pijn aan kunt krijgen. Verder vind ik de deadlift een van de fijnste oefeningen om de rug te trainen. En de hip-bridge ook.
Ik span zeker mijn buikspieren wel aan. Let er goed op dat ik niet ga hangen.
Maar zal het zeker in de gaten houden!
hip-bridge die ken ik niet, die zal ik eens gaan googlen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
10-10-2020 18:55
je rug train je door buikspieren te trainen. Planken is een buikspieroefening maar als je niet sterk genoeg bent is het een killer voor je onderrug. 6 minuten per dag plank plank oefeningen zet geen zoden aan de dijk, waarom wil je dat?
je core bestaat uit een hele serie spiergroepen je moet ze allemaal trainen, ook de kleine stabilisator spiertjes. Dat lukt niet met planken
Ik wil weer iets van mijn buikspieren terug ;-) :)
Je moet toch ergens beginnen he! Dus daarom maar eens begonnen met planken.
Ik let ook al weer goed op mijn voeding, en probeer 3x per week te wandelen.

Einddoel is weer wat fitter en slanker te worden.
Nu al te lang (wat) te zwaar, en wil weer beter in model komen.
Ik vind planken echt een klote oefening. Ik kan de high plank inmiddels redelijk maar bij de low plank hang ik toch nog teveel denk ik want bij die krijg ik wel eens last van m'n rug. Ik raad ook aan om wat meer andere buikspier oefeningen te gaan doen. Heb net nog deze ab workout gedaan van Chloe Ting: https://youtu.be/SX6Vhj9wZh8
twilight84 schreef:
10-10-2020 19:45
Ik wil weer iets van mijn buikspieren terug ;-) :)
Je moet toch ergens beginnen he! Dus daarom maar eens begonnen met planken.
Ik let ook al weer goed op mijn voeding, en probeer 3x per week te wandelen.

Einddoel is weer wat fitter en slanker te worden.
Nu al te lang (wat) te zwaar, en wil weer beter in model komen.
dan heeft het echt geen zin om 6 minuten buikspieren te doen. Je wordt slanker als je minder vet hebt dat betekent minder eten
Met planken kun je idd je onderdruk mollen als je het verkeerd doet of als je rug niet sterk is.
Alle reacties Link kopieren
twilight84 schreef:
10-10-2020 19:45
Ik wil weer iets van mijn buikspieren terug ;-) :)
Je moet toch ergens beginnen he! Dus daarom maar eens begonnen met planken.

Ik let ook al weer goed op mijn voeding, en probeer 3x per week te wandelen.

Einddoel is weer wat fitter en slanker te worden.
Nu al te lang (wat) te zwaar, en wil weer beter in model komen.
Aan de hand van deze post doe ik even de aanname dat je recent (weer) bent begonnen met training. Doe je ook andere oefeningen behalve alleen maar planken? Want als dit je enige oefening is, dan snap ik echt wel dat je rugpijn krijgt. De omliggende spieren (waaronder buik) zijn gewoon (nog) niet sterk genoeg om je gewicht te dragen en daardoor krijg je rugpijn.
Als het je puur om je buikspieren gaat, dan is planken daarvoor niet de aangewezen oefening... Er zijn nog talloze andere oefeningen die je rechte, schuine, onderste en bovenste buikspieren aanpakken. Planken zou ik doen voor 'erbij', niet als basis oefening.

Succes!
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Minder eten doe ik sowieso al! Eerste 3 kilo zijn er inmiddels af.
Qua sport/bewegen probeer ik nu 2 a 3 keer per week te wandelen.
Helaas even geen geld over voor de sportschool.
Maar goede tips om de buikspieroefeningen af te wisselen.
En zal ook wat andere workouts er bij zoeken voor de rest van mijn lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Als je van welke oefening dan ook last/ pijn krijgt dan altijd daarmee stoppen. Je bent jezelf dan aan het forceren en werkt contraproductief. Rustig opbouwen. Probeer al je spieren te trainen en niet alleen focussen op buik- of rugspieren. Dus ook bijv. squatten voor je beenspieren, opdrukken voor je borstspieren en met gewichtjes biceps en triceps trainen.

Voor opbouwen van conditie aan cardio gaan doen dus bijv. beginnen met wandelen in een up-tempo en als het beter gaat (stukjes) hardlopen.

Verder letten op wat je eet. Veel fruit, groente, water, thee etc. Eten volgens de schijf van 5 van voedingscentrum.

En: spierkracht en conditie opbouwen is al een uitdaging. Dit alles t.z.t. behouden is een nog veel grotere uitdaging. Bewegen met plezier en onderdeel maken van je vaste bezigheden dan houd je het ook vol.
Alle reacties Link kopieren
Starten met ‘core stability’ is best een goed idee, zeker als je weinig beweeg-ervaring hebt. Daarvoor is inderdaad alleen maar planken onvoldoende. Yoga en pilates vind ik daarvoor erg geschikt en er is een groot online aanbod. Al loop je ook dan het risico om de beweging niet correct uit te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Het planken gaat nog steeds erg goed.

Ben er nu wel achter waar die zere plek vandaan kwam.
Aan het eind zat er een yoga oefening: cobra stretch. Ergens doe ik dit blijkbaar op een verkeerde manier. Nu sla ik die oefening over en gaat het prima.
Naast het planken doe ik nu ook een paar andere buikspieroefeningen erbij.
En probeer zo het aantal oefeningen een beetje uit te breiden.

Bedankt voor de tips en reacties :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven