Eiwitshakes of niet?

19-10-2020 19:41 46 berichten
Sinds een poosje sport ik veel. 3x per week doe ik krachttraining en 2x per week cardio. Ik heb geen overgewicht, maar wil wat gespierder en fitter worden. Daarnaast vind ik het erg leuk om te doen.

Nu vraag ik me af of het nodig is om ter aanvulling eiwitshakes te gebruiken. Ik eet voldoende kwark, vis, eieren etc (geen vlees trouwens) maar ik weet niet of dit qua eiwit voldoende is bij 5x sportschool per week.

Hoor graag jullie tips/ervaringen!
Echt niet nodig. Enorm veel eiwit eten is helemaal hip, maar het is zelfs ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Eiwitshakes zijn echt niet nodig als je gewoon genoeg eiwit eet op een dag.
Je kan je inname bijhouden in My fitnessPall, ongeveer 1,5 gram per kilo lichaamsgewicht is genoeg (normaal zonder sport,1 gram)

Daar kom je best snel aan, ik zit rond de 100/110 gram per dag en haal ik makkelijk uit mijn voeding. Eiwitshakes is een aanvulling mocht je tekort komen
Alle reacties Link kopieren
Nee, alsjeblieft niet doen. Je moet echt heel intensief trainen wil je dat nodig hebben, en ik zie beroepstechnisch de fysieke problemen die het eten van teveel eiwitten met zich mee kan brengen.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
19-10-2020 19:56
Nee, alsjeblieft niet doen. Je moet echt heel intensief trainen wil je dat nodig hebben, en ik zie beroepstechnisch de fysieke problemen die het eten van teveel eiwitten met zich mee kan brengen.
Mag ik vragen wat een uitwerking van teveel eiwit-inname kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dan zou je eerst eens goed in kaart moeten brengen hoeveel gram je nu binnenkrijgt, wat je binnen zou willen krijgen, en of dat ook niet gewoon haalbaar is met voeding. Die shakes zijn namelijk wel hip enzo, maar stiekem gewoon goor (en prijzig).
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
19-10-2020 20:02
Mag ik vragen wat een uitwerking van teveel eiwit-inname kan zijn?

Stinkende kleren. Serieus. Zo’n ranzige ammoniaklucht die je er moeilijk nog uit krijgt.
OohBoy schreef:
19-10-2020 20:06
Stinkende kleren. Serieus. Zo’n ranzige ammoniaklucht die je er moeilijk nog uit krijgt.
Dat is toch als je spieren verbrand ?
Ik drink altijd een eiwitshake na het sporten, soms voor net hoe het uitkomt. Het vult goed zodat ik daarna niet ga snaaien.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
19-10-2020 20:06
Stinkende kleren. Serieus. Zo’n ranzige ammoniaklucht die je er moeilijk nog uit krijgt.
Dat klinkt écht goor
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
19-10-2020 20:08
Dat is toch als je spieren verbrand ?
Ik drink altijd een eiwitshake na het sporten, soms voor net hoe het uitkomt. Het vult goed zodat ik daarna niet ga snaaien.

Ammoniaklucht krijg je wanneer je eiwit verbrandt.
Alle reacties Link kopieren
Aanrader: the game changers. Vegan eten voor sporters, met aandacht voor eiwitten.

https://www.netflix.com/nl/title/81157840
OohBoy schreef:
19-10-2020 20:11
Ammoniaklucht krijg je wanneer je eiwit verbrandt.
Ah, daar moet je dan veel eiwitten voor binnenkrijgen?
Ik heb nog nooit naar anoniem geroken in elk geval .
Alle reacties Link kopieren
Die geur is alleen bij bodybuilders die voorbereiden op een wedstrijd. Een gewone sporter die koolhydraten eet en die vooral op apparaten traint heeft daar geen last van.

Eet een bakje kwark na je training.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt per dag 0,8 gram x kg lichaamsgewicht aan eiwit nodig (mits je niet ziek bent). Alles wat je meer eet is net zo goed als de vetten en koolhydraten een brandstof en bij een teveel inname aan kcal wordt dit in je lichaam omgezet in vetreserves.

Echter eiwitten eten bij elke maaltijd (en snack) is verstandig, omdat dit je suikerspiegel gelijker houdt. Dus een stukje magere kaas bij een appel is verstandiger dan alleen een appel, ook al is het qua kcal meer, je krijgt daarna dan minder trek om te snaaien.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
19-10-2020 20:14
Ah, daar moet je dan veel eiwitten voor binnenkrijgen?
Ik heb nog nooit naar anoniem geroken in elk geval .

Als je in verhouding tot koolhydraten teveel eiwit binnenkrijgt, gaat je lichaam dat als brandstof gebruiken.

Hier staat het goed uitgelegd:
https://www.fit.nl/gezondheid/zweet-ammoniak
OohBoy schreef:
19-10-2020 20:21
Als je in verhouding tot koolhydraten teveel eiwit binnenkrijgt, gaat je lichaam dat als brandstof gebruiken.

Hier staat het goed uitgelegd:
https://www.fit.nl/gezondheid/zweet-ammoniak
Dank! Dat wist ik helemaal niet. Ik maak die shakes overigens aan met melk, daar zitten ook weer koolhydraten in. Sowieso eet ik wel genoeg koolhydraten denk ik. Waarschijnlijk ruik ik daarom nooit naar ammoniak.

Ik moet zeggen dat ik die shakes echt een uitkomst vind. Ik heb daarna een stuk minder honger en het gaat snel naar binnen.
Dankjewel voor jullie waardevolle reacties! Ik ga eerst eens kijken hoe veel eiwitten ik nu binnen krijg, dat lijkt me verstandiger.
Ik gebruik het wel af en toe als ik zie in myfitnesspal dat ik al een paar dagen aan de lage kant zit qua eiwitten. Maar als ik al goed zit qua eiwitten dan doe ik het niet want echt lekker vind ik het niet.

Wat mij ook erg heeft geholpen als vegetariër is magere kwark vervangen voor Skyr. Daar zitten veel meer eiwitten in. En zo heb ik dat met meer producten gedaan.
Nicco88 schreef:
19-10-2020 20:30
Dank! Dat wist ik helemaal niet. Ik maak die shakes overigens aan met melk, daar zitten ook weer koolhydraten in. Sowieso eet ik wel genoeg koolhydraten denk ik. Waarschijnlijk ruik ik daarom nooit naar ammoniak.

Ik moet zeggen dat ik die shakes echt een uitkomst vind. Ik heb daarna een stuk minder honger en het gaat snel naar binnen.


Hoeveel koolhydraten denk jij dat er in melk zitten?
Maar amper meer dan er eiwitten in zitten. Melk is bijna 90% water. Er zit maximaal zo'n 5 gram koolhydraten per 100 gram in (in magere melk, minder zelfs nog in halfvolle of volle melk).
Alle reacties Link kopieren
Je hebt niet zoveel eiwitten nodig. Meer eiwit verhoogt de eiwit synthese helaas niet.

Het enige dat, zover ik weet, op natuurlijke wijze de eiwitsynthese kan verhogen is leucine. Pak dan wel de oplosbare anders verslik je je om de haverklap, want dat spul is zo hydrofoob als ik weet niet hoe.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:30
99.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
19-10-2020 20:02
Mag ik vragen wat een uitwerking van teveel eiwit-inname kan zijn?
Hoge (dierlijke) eiwitinname bevordert de aanmaak van het IGF1-groeihormoon. En dit hormoon speelt een rol bij de vorming van kankercellen.
onzin. je hebt pas meer eiwit nodig als je veel meer sport dan jij
Alle reacties Link kopieren
Bakkie kwark na het trainen voor het goede gevoel, meer is echt niet nodig.

Goed dat je zo lekker aan het trainen bent :cheer:
I wanna live my life with the volume full!
Marana schreef:
19-10-2020 21:02
Hoeveel koolhydraten denk jij dat er in melk zitten?
Maar amper meer dan er eiwitten in zitten. Melk is bijna 90% water. Er zit maximaal zo'n 5 gram koolhydraten per 100 gram in (in magere melk, minder zelfs nog in halfvolle of volle melk).
Dat valt inderdaad mee, maar het bestaat voornamelijk uit lactose wat omgezet wordt in suiker, dus je bloedsuiker stijgt er snel van. Als ik een latte drink stijft mijn glucose snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven