Paardrijden - kletstopic (leeftijd/niveau: niet belangrijk)

11-11-2020 16:27 774 berichten
Al meer dan 3000 posts kletsen we over paardrijden en alles wat met paarden te maken heeft. Deel hier je avonturen en ervaringen.
Het maakt niet uit of je pas (weer) begonnen bent met rijden of je hele leven al rijdt.
Iedereen mag meeschrijven. Er schrijven beginners mee, maar ook veel mensen die hun hele leven al paardrijden of als kind gereden hebben en door dit topic de draad weer op hebben gepikt.

Deel 1 van het topic vind je hier:
sport/paardrijden-op-latere-leeftijd/li ... ges/455821

Happy new topic!! :flirting: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb afgelopen zaterdag een privéles gehad van een dressuuramazone en dat is mij heel erg bevallen, dus daar ga ik sowieso mee door. Ze had mij voor de eerste les op een hele lieve pony gezet, maar wil mij voor de volgende keer op een van haar eigen paarden zetten die net iets meer kunnen. Erg benieuwd hoe dat gaat.

Afgelopen vrijdag ook heerlijk gewandeld met mijn leasepaard. Hij was alleen wel de hele tijd aan het proberen om te stoppen om een hapje gras te nemen, maar verder super braaf! Alleen was ik even vergeten dat een uur lopen met jophurs en korte sokken geen goed idee is, dus nu loop ik al drie dagen wat moeilijk. :')

Zijn bij jullie alweer de lessen begonnen op de maneges? Ik heb morgen weer les. Twijfel nu overigens wel of ik nog heel lang op de manege ga rijden omdat ik nu dus een leasepaard heb, priveles neem en ook nog 1x per week op een manege rij. Wordt bij elkaar wel een beetje een dure hobby zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt goed Lizenlotte! Wist helemaal niet dat dat bestond. Denk dat ik dat ook wel kan gebruiken met mijn gebrek aan motoriek haha.

Ja de lessen zijn weer begonnen, ik mocht gisteren op maffo paard. Kreeg de meest lelijke verhalen over hem te horen afgelopen weken, dat er mensen af donderden en hij mensen trapte, dus ik had me al helemaal geestelijk voorbereid, maar meneer was super lief. Poetsen, of naja de borstels vindt hij niet leuk, ik denk dat het gevoelig is omdat het zo op zijn ribben zit, hij is erg mager nog. Dus ik heb de zachtste borstel voor hem gezocht en heel zachtjes gedaan en toen was hij tevreden. In de les ook super lief, het lijkt wel een Jekyl and Hyde zo haha.

Leuk Niqqi dat je zoveel plekken hebt gevonden! Lijkt me wel lastig zo alle 3 bij elkaar inderdaad, financieel gezien. Hoe langer je bij de manege rijdt hoe meer je gehecht raakt aan de paarden, dus zou er dan niet al te lang blijven plakken als je andere plannen hebt. Ik zit echt vastgesmolten aan mijn manege, ondanks al haar minpuntjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind het wel bijzonder dat hij dan ingezet wordt als manegepaard als ik dat zo hoor Ugli. Klinkt als een paard wat op dit moment meer begeleiding nodig heeft en rustig opgepakt moet worden. Wel fijn dat hij bij jou wel braaf was tijdens de les. Dat geeft toch weer goede moed.

Ik ben zelf van plan om ergens in januari misschien te stoppen, maar ik vind het op zich wel gezellig in mijn les. Bovendien betaal ik 8,50 per les, dus valt het qua kosten ook wel mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
niqqi voor dat bedrag bleef ik de lessen wel volgen, zeker als het gezellig is. ik zou er alleen mee stoppen als ik er geen tijd meer voor had, maar dat is persoonlijk natuurlijk. fijn dat je priveles goed is bevallen, ik ben benieuwd of je daardoor nog veel vooruitgang merkt.
ugli wat je uitstraalt maakt ook veel uit natuurlijk bij een paard, jij zult wel een rustige zelfverzekerde indruk maken dat hij jou wel respecteerd. ik ben het wel met niqqi eens dat hij eigenlijk nietvop een manege thuis hoort als ik dat zo hoor.

ja tof he die ruiterfitness :-) het is dus een fysiotherapeut die met een flexchair je houding gaat analyseren en aan de hand daarvan een behandelplan maakt, die in mijn geval gericht zal zijn op het bekken. er zijn er meer die dat doen, kijk maar op netwerkflexchairruitertrainers.nl of google op flexchair/ruiterfitness. Er zijn er ook die paardrijden en fysiotherapie combineren vanuit de franklin methode, met balletjes gevuld met water geloof ik in verschillende vormen en maten die je onder je billen of been of armen doet tijdens het rijden. geen idee of iemand hier daarmee bekend is? de eigenaresse van de manege hier in de straat werkt daarmee tijdens de privelessen indien nodig, maar zij is helaas nog steeds in elternzeit. iig nog tot mei volgens het meisje in de winkel, dus dat duurt nog even en kan maar zo verlengd worden gezien ze eigen baas is.. maar goed, ik moet natuurlijk zelf ook nog maar zien wanneer ik weer op een paard kan zitten. dit jaar niet meer ben ik bang :-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee vrees het ook niet, het is een lief beest maar hij raakt van slag of zo. Ja gaf zeker goede moed, merk wel dat mijn val laatst meer heeft gedaan mentaal dan ik dacht. Slaat nergens op natuurlijk want die val was gewoon mijn schuld (zonder zadel op een stuurloos paard in ren galop werkt niet zo goed als je laatste keer zonder zadel 5+ jaar geleden was), maar toch knaagt er wel een steekje onzekerheid ineens weer. Maar ja, dat gaat vast wel weer weg voor ik een jongetje ben.

Ik ken het helemaal niet, klinkt interessant! Toevallig dat de manege dichtbij ermee werkt zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
hier in duitsland word er veel met de franklin methode gewerkt ugli om de zit te verbeteren, zowel door beginners als gevorderden. heel toevallig dat de manege bij mij in de straat dat ook doet is het dus niet ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.bitmagazine.nl/instructie/p ... len/88692/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vandaag zowel Evita gereden, als het paard van een vriendin van mij, Amalia. Wat een verschil. Deze paarden zijn elkaars tegenpool. Maar ik denk dat de conditie van Amalia ook niet bijzonder goed is, daar moet aan gewerkt worden. Ze is niet zo voorwaarts en dat maakt haar dus minder nageeflijk.

Morgen gaan we allebei rijden. Mogelijk gaan we morgen naar de springles maar dat hangt er van af hoe evita zich morgen voelt. Ze had nog wat spanninkjes in haar rug, gaf kleine bokjes, en dat zegt mij genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lizenlotte, ik zou stoppen op de manege en de tijd en energie investeren in je lease paard en privé lessen. Ik denk dat je daar uiteindelijk het meeste plezier in gaat hebben en dat je zo het hardste vooruit gaat.

Hier goed nieuws: onze eerste winstpunt in de L2 is binnen!
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
iones schreef:
24-11-2020 19:32
Ik heb vandaag zowel Evita gereden, als het paard van een vriendin van mij, Amalia. Wat een verschil. Deze paarden zijn elkaars tegenpool. Maar ik denk dat de conditie van Amalia ook niet bijzonder goed is, daar moet aan gewerkt worden. Ze is niet zo voorwaarts en dat maakt haar dus minder nageeflijk.

Morgen gaan we allebei rijden. Mogelijk gaan we morgen naar de springles maar dat hangt er van af hoe evita zich morgen voelt. Ze had nog wat spanninkjes in haar rug, gaf kleine bokjes, en dat zegt mij genoeg.
Ik ben benieuwd. Veel plezier, als je gaat teminste. Wij hebben vandaag ook les. Maar geen springles.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd met je eerste wp!

springles gaat hier echter niet door. Evita hoestte vanmorgen mij nét iets te veel en kwam me te moeilijk terug op adem. Ze heeft iets onder de leden en ik kan haar niet in het zweet werken, dus ze moet heel rustig aan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
iones schreef:
25-11-2020 21:36
Gefeliciteerd met je eerste wp!

springles gaat hier echter niet door. Evita hoestte vanmorgen mij nét iets te veel en kwam me te moeilijk terug op adem. Ze heeft iets onder de leden en ik kan haar niet in het zweet werken, dus ze moet heel rustig aan doen.
Beterschap voor je paard :redrose:
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Was jullie even kwijt
Probeer weet beetje mee te kletsen als het mag
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk. Steek maar van wal!
Alle reacties Link kopieren Quote
hoi pennetje, leuk dat je ons weer hebt gevonden en weer mee wilt kletsen! hex nog gefeliciteerd met jullie winstpunt! hoe was je les woensdag?
iones wat jammer dat jouw les niet door is gegaan, hoe is het nu met Evita? wat beter te pas hoop ik?
Ik had in het vorige topic even kort mee gepraat, maar een poosje niet ingelogd en actief geweest hier.

Ik heb afgelopen week mijn nieuwe paard op stal gekregen. Iets sneller dan gepland ivm zwangerschap maar dat zul je altijd zien :clown:
En waar ik in het vorige topic nog opperde dat het een koele quarter of paint zou worden waarmee ik straks met een westernzadel de bossen in ga, is het toch een KWPNer geworden :-]

Heb al de thermo kleding uit de kast getrokken nu ik weer elke dag op stal ben, man man wat koud. En nu al een gedoe met de dekens wisselen telkens met de dag en nacht temperatuur, maar goed, kom nu zo’n 3 keer per dag op stal en dat is zeker geen straf! :cheer:


Hoe gaat het met rijden bij iedereen? Lekkere frisse paardjes nu met dit weer, of valt het mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
gefeliciteerd met je nieuwe paard boterkaas eitje! grappig dat je uiteindelijk toch met een kwpn'er bent thuis gekomen. is het goed te combineren met je zwangerschap? hoe ver ben je? en was jij niet degeen met een longembolie en daardoor minder conditie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Boterkaaseitje gefeliciteerd met je nieuwe paard!

Lizenlotte les was lekker woensdag. Paard niet bijzonder fris deze keer. Wisselt nogal bij hem.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Lizenlotte,

Dank je wel! Ja grappig hé, das altijd en ook altijd op een moment dat het niet uitkomt :-D
Ik ben nu zo’n 18 weken, dus schiet al op.
Maar ik heb toch dinsdag mijn eerste lesje gepland met mijn paard. Het kriebelt teveel. ;-))
Verder sta ik volledig vol pension dus is prima te doen zo en ook als ik straks verder ben en een pumperbuik in de weg gaat zitten!


En klopt heb een longembolie gehad, maar er was nog iemand in het vorige topic, dus weet niet of je nu mij bedoelt
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk het wel, juist omdat je ook zwanger bent. Je wou eigenlijk wachten toch met een paard kopen tot na de zwangerschap dacht ik, omdat je bang was dat het te veel zou worden door dat je conditie minder is? Maar nu je je paard in volpension hebt scheelt dat natuurlijk veel.
Klopt, maar echt ik kon dit paard niet aan mij voorbij laten gaan. Een vriendin gaat hem bijrijden ook, zodat hij niet stil komt te staan voorlopig. Ben echt wel helemaal happy :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou alleen maar mooi toch, geniet er lekker van! 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Boterkaas......Gefeliciteerd met je zwangerschap en je nieuwe paard, zo gaat dat toch vaak, je komt thuis met een ander paard wat je voor ogen hebt :-) Ik hoop dat je nog lekker lang door kan rijden en weinig ongemakken van je zwangerschap hebt.

Welkom Pennetje!

Hex... gefeliciteerd met je winstpunt, gaan de wedstrijden gewoon door ondanks de corona?

Hier in Duitsland mag nog steeds niks, zelfs geen priveles, gelukkig heb ik bak aan huis.

Gisteren lekker met stalgenootje bos in, ik heb voor het eerst een bit in gedaan na aantal keer geprobeerd in de bak, en ik had heel ander paard, nog steeds wel snel willen maar niet meer zo gefrustreerd als de laatste maanden. Dus hopen dat dat zo blijft, sommige paarden houden gewoon niet van bitloos...

Nieuw zadel moet even in de wacht, mijn net gereviseerde versnellingsbak maakte rare geluiden en auto staat weer bij de garage, is wel gevalletje garantie maar toch maar even afwachten hoe e.e.a. af gaat lopen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommige paarden worden inderdaad juist wat gespannen als ze bitloos rijden. Afgelopen week ook op een pony gezeten die ik voorheen een keer bitloos had gereden en toen twee keer ervandoor is gegaan. Afgelopen keer bitloos begonnen, maar bleek dat hij gewoon weer het bit in mocht, en daarna was hij zoveel relaxter. Bitloos is natuurlijk mooi, maar genoeg paarden die er niet zo goed op gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boterkaaseitje schreef:
29-11-2020 09:02
Ik had in het vorige topic even kort mee gepraat, maar een poosje niet ingelogd en actief geweest hier.

Ik heb afgelopen week mijn nieuwe paard op stal gekregen. Iets sneller dan gepland ivm zwangerschap maar dat zul je altijd zien :clown:
En waar ik in het vorige topic nog opperde dat het een koele quarter of paint zou worden waarmee ik straks met een westernzadel de bossen in ga, is het toch een KWPNer geworden :-]
Grappig! Zo had ik zelf een andalusier voor ogen, is het een kwpn-er geworden, net als bij jou. Vertel eens wat meer over je paard?

Ik heb gisteren weer gelongeerd en Evita was weer prima in orde.
maar vandaag was het zo vernakes koud, en er viel vocht uit de lucht. Ik wilde haar nog een keer longeren en dan morgen rijden. Maar ik dacht bij mezelf "hoe krijg ik haar spieren ooit warm onder deze omstandigheden?".

En de bak was vrij hard bevroren nog. Ik heb dus niets gedaan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven