Paardrijden - kletstopic (leeftijd/niveau: niet belangrijk)

11-11-2020 16:27 774 berichten
Al meer dan 3000 posts kletsen we over paardrijden en alles wat met paarden te maken heeft. Deel hier je avonturen en ervaringen.
Het maakt niet uit of je pas (weer) begonnen bent met rijden of je hele leven al rijdt.
Iedereen mag meeschrijven. Er schrijven beginners mee, maar ook veel mensen die hun hele leven al paardrijden of als kind gereden hebben en door dit topic de draad weer op hebben gepikt.

Deel 1 van het topic vind je hier:
sport/paardrijden-op-latere-leeftijd/li ... ges/455821

Happy new topic!! :flirting: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Pijn is inderdaad kl*te. En inderdaad, mensen die met niet-zichtbare pijn of ziekte rondlopen, hebben met veel onbegrip te maken. Met een been in het gips moet je je nooit verantwoorden, waarom zonder wel? Ik snap dat nooit, denken of zeggen dat iemand zich aanstelt. Je zit toch niet in diegene zijn/haar lijf?

Ik wens je heel snel een paardenrug toe! Als je bekken een gevoelige plek blijft, kan het helpen om naar een paard met vlakke gangen uit te kijken (veel Spanjaarden hebben dat, of de echte gangenpaarden). In een manege kun je in ieder geval vragen naar eentje die niet te hoog opgooit.

Was altijd al Arabierenfan en wilde als kind (uiteraard) altijd al een eigen pony. Mijn arme moeder heeft ruim tien jaar gezeur moeten doorstaan, niet dat ze eraan toegaf. Dus dit is een dertig jaar oude droom die uitkomt :cheer2: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is lief laflamande, dank je wel. :heart: Ik hoop ook echt dat het niet te lang meer duurt voor ik weer op een paardenrug kan, vooral met dit mooie weer mis ik het heel erg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik miste je bericht Lizenlotte, erg dat je nog steeds pijn hebt. :( Hopelijk komt er iets duidelijks uit je MRI, het zou nog steeds bot oedeem kunnen zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat kan zeker, want daar heb ik ook nog steeds pijn. En van mijn stuitje heb ik ook veel last. Maar waar ik mij meer vraagtekens bij zet is de pijn aan mijn rechtervoorkant, omdat ik mijn linkerschaambeen gebroken had en niet mijn rechter. Maar volgens de fysio is het wel mijn schaambeen die ik aanduidt als ze vraagt waar ik precies pijn aan de voorkant voel :-? Ik word er ook wakker van als ik mijn benen snachts in mijn slaap optrek, dat geeft een heel vies gevoel op de een of andere manier :-| ik krijg er ook last van als ik langer sta, bijv. Met koken en afwassen. Dan sta ik in no time van het ene op het andere been te hupsen en moet ik een stoel pakken om zittend verder te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een arabier, mooi! Die vond ik vroeger altijd al heel mooi, maar ik vind mezelf er niet goed op passen. De meesten zijn klein en iel. En dat ben ik zelf dus niet.... Een paard moet bij mij dus óf maat hebben, óf body.

Zit er wel vooruitgang in Lizenlotte?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee het zit de laatste maanden op een vlakke lijn, het is natuurlijk lang niet meer zo pijnlijk als de eerste maanden maar de pijn is nog steeds altijd aanwezig en word erger als ik iets til of langere tijd actief bezig ben. Laatst had ik mijn huishouden in 1 keer achter elkaar gedaan (in 1,5 uur) ipv steeds een beetje, en toen kon ik s avonds alleen maar liggen. Staan en zitten was te pijnlijk ondanks 2000 mg novaminsulfon :-? Meer kan ik niet hebben omdat mijn bloeddruk dan te laag word en andere pijnstillers helpen me helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Man man wat duurt dat lang zeg! Dat is iets om wanhopig van te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
iones schreef:
23-02-2021 20:07
Een arabier, mooi! Die vond ik vroeger altijd al heel mooi, maar ik vind mezelf er niet goed op passen. Een paard moet bij mij dus óf maat hebben, óf body.
Dat is zo, ze zijn klein en de mijne zal altijd een pony blijven. Maar ik ben zelf ook klein, dus dat past.
lizenlotte schreef:
24-02-2021 10:37
Nee het zit de laatste maanden op een vlakke lijn, het is natuurlijk lang niet meer zo pijnlijk als de eerste maanden maar de pijn is nog steeds altijd aanwezig en word erger als ik iets til of langere tijd actief bezig ben. Laatst had ik mijn huishouden in 1 keer achter elkaar gedaan (in 1,5 uur) ipv steeds een beetje, en toen kon ik s avonds alleen maar liggen. Staan en zitten was te pijnlijk ondanks 2000 mg novaminsulfon :-? Meer kan ik niet hebben omdat mijn bloeddruk dan te laag word en andere pijnstillers helpen me helemaal niet.
Dat klinkt echt vreselijk, zo frustrerend als je zelfs de dagelijkse dingen niet zonder pijn kunt doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh bah, dat is ook niks een vlakke lijn. Als er nou verbetering was heb je nog iets om naar uit te kijken. :( Ik hoop echt voor je dat ze een oorzaak vinden met een oplossing ervoor.

Mijn paardjes gaan verhuizen naar een nieuwe stal met rijbak, dus ik kan gaan rijden! Yeeeess! Een hele mooie plek is het ook nog eens, veel faciliteiten. We hoeven dan niet meer zelf te voeren, echt handig. Vraag me af of er ook uitrijmogelijkheden zijn, maar als die er niet zijn ben ik ook al dik tevreden. Ik zou graag les gaan volgen op 1 van de paardjes, alleen of met iemand op het 2e paardje. Ik zou dan op de arabier gaan rijden omdat de half arabier nog te groen is voor mezelf vind ik, die moet nog veel leren en ik ben daar niet de goede persoon voor denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat gaaf ugli! Echt luxe hoor een rijbak bij de stalling van je verzorgpaarden :cheer2: ik hoop voor jou dat er ook een uitrijmogelijkheid is, dat zou helemaal perfect zijn! :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, een bak op stal is echt heerlijk! Ik sta gedeeltelijk doe-het-zelf, weinig luxe, maar wel een buitenbak met goede bodem. Dat is een cadeautje, altijd berijdbaar. En heel veel eigen land van de staleigenaren (boerderij), ook heel fijn.

Leuk ook dat je kunt gaan lessen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga morgen eindelijk weer eens op Evita rijden. Ze is een paar keer manueel behandeld en ik heb gezien dat ze achter weer gewoon los is, ze loopt er niet meer krap maar zet gewoon haar achterbenen weer mooi naar voren. Als ik erop zit, kan ik voelen of ze echt weer de oude is. Het voornaamste is dat ze nergens last van heeft. Ik heb een tijd lang haar sowieso niet meer kunnen trainen. De bak was te nat, toen was de bak bevroren, toen lag de bak vol met sneeuw, toen weer te nat. Maar manlief heeft een dompelpompje gekocht, deze zuigt het water uit de plassen in de bak, en via een slang gaat het de sloot in. Zo krijgen we de bak snel droog.

En dan heb ik maandag al les met Evita. Wel handig als de instructrice effe mee kijkt hoe ze loopt, en wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heerlijk dat je er weer op kunt na zo'n lange tijd. Winter is wel aanpoten met een paard, veel werk in kou en donkerte en weinig rijden. Wat dat betreft kijk ik wel uit naar de lente en zomer: lange lichte warme dagen :sun: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat de behandelingen Evita helpen iones, en dat je nu weer kunt beginnnen met rijden op haar! Verstandig dat je de instrice mee laat kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen, leuk allemaal nieuwe deelnemers in het topic.

LaFlamande, gefeliciteerd met je eerste eigen paard, vast geweldig om je kinderdroom in vervulling te laten gaan. Dat was het voor mij wel toen ik op mijn 23ste mijn eerste eigen paard ging kopen na jaren verzorgpaarden. Hoe oud is je paard nu?

Lizenlotte wat erg dat je nog steeds zo veel pijn hebt en ze nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden, ik hoop dat je snel opknapt.

Fijn dat Evita weer goed loopt Iones, hopen dat ze onder het zadel ook weer goed voelt. Een tijdje pauze doet soms ook een hoop goed.

Ik heb genoten van de sneeuw hier, bijna elke dag een rondje bos gedaan in de pauze en ook nog mijn dartmoorpony voor de sneeuw gebonden. Vriendin van mij ging op de skies achter haard Welsh-cob, was ook erg leuk om te zien. We hebben wat leuke ski en sleeheuvels hier dus onze paarden werden ingezet als sleeplift naar boven. Ik ben wel blij dat het zo snel weer weg was met dat mooie weer, de 8 dagen mest die hier onder de sneeuw vandaan kwamen waren iets minder, maar alles is weer schoon.

Er kwam deze week nog een leuke en lieve Lusitano-kruising op mijn pad, kennis verkoopt haar omdat ze zich had verkeken op de impact van een jong paard, ik ging haar helpen foto's maken voor de advertentie, maar vind haar zelf ook wel erg jong. Vanmiddag ga ik nog een keer kijken. Ze is heel leuk, maar ik moet nog even nadenken of ik het wel echt wil. Zondag komt er zowiezo iemand kijken en als die haar neemt dan is ze niet voor mij bestemd...
Alle reacties Link kopieren Quote
Evita liep niet goed onder het zadel. Ze protesteerde erg veel. :-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Shit zeg iones, ergens zit er dus dan de toch nog niet goed?
Alle reacties Link kopieren Quote
lizenlotte schreef:
26-02-2021 20:44
Shit zeg iones, ergens zit er dus dan de toch nog niet goed?
Precies.
Vandaag nieuwe poging gedaan. Maar nu niet in de bak maar op buitenrit achter bij ons op het land. Vriendin op haar paard ging mee. Heenweg een gekke sprong omdat ze van iets schrokken, ze maakte even aanstalten om te gaan bokken maar ik kreeg haar weer rustig. Verder gegaan in stap en dat is best werken daar. Het is een akker, en het was nog niet geploegd dus het ging nog, maar toch moeten ze wel flink sjouwen. Aan het einde gingen we terug en we gingen in een drafje. Maar ja, groot open veld, open ruimte..... De draf ging al snel sneller, en mijn vriendin ging voorop en had haar paard niet meer in de hand. Evita ging nog in een handgalopje maar wilde haar vriendin achterna. De galop ging harder en daar begon een boksessie. Ik dacht "o jee, niet vallen!" en dacht aan mijn ego dat een flinke buts op zou lopen, want hard vallen zul je er niet zo snel. Ik hield mijn handen hoog zodat ze niet met haar hoofd omlaag kon, want hoe lager het hoofd, hoe hoger de kont. Ik kreeg haar net een beetje terug toen ik zag dat paard van mijn vriendin sprong opzij maakte en mijn vriendin er af viel, want ze heeft geen goede zit. God dank rende haar paard niet in haar eentje terug, want dan had ik Evita van z'n levensdagen niet kunnen houden. Ze zou sowieso net zo lang door zijn gegaan met bokken tot ik er af zou gaan. Mijn vriendin kon met moeite weer opstappen want haar paard wilde niet blijven staan. Ik parkeerde Evita er voor en zei dat mijn vriendin de teugels echt heel strak moest vast pakken. Want ik zag het al gebeuren dat het paard er opnieuw vandoor zou gaan, terwijl zijn nauwelijks met haar been over de rug was. In stap wisten we weer terug te komen, maar Evita heeft serieus een probleem. En dat komt nu nog duidelijker naar boven dan eerst .Ik weet het effe niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
lizenlotte schreef:
24-02-2021 10:37
Nee het zit de laatste maanden op een vlakke lijn, het is natuurlijk lang niet meer zo pijnlijk als de eerste maanden maar de pijn is nog steeds altijd aanwezig en word erger als ik iets til of langere tijd actief bezig ben. Laatst had ik mijn huishouden in 1 keer achter elkaar gedaan (in 1,5 uur) ipv steeds een beetje, en toen kon ik s avonds alleen maar liggen. Staan en zitten was te pijnlijk ondanks 2000 mg novaminsulfon :-? Meer kan ik niet hebben omdat mijn bloeddruk dan te laag word en andere pijnstillers helpen me helemaal niet.
Hou vol! Ik had al geaccepteerd dat het nooit helemaal ging genezen, maar vandaag op steiger bok paard gezeten en nergens last van! Wil proberen volgende week een keer te gaan springen. Dat is de ultieme test.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is goed nieuws wennas! Hopelijk heb je dan met springen ook geen last en is alles goedgekomen bij jou :-)

Iones wat een verhaal zeg, is je vriendin niet geschrokken en heeft ze zich geen pijn gedaan bij het vallen? Maar goed dat het niet in de bak was want wat er dan van had kunnen komen weten we :-? .. Bij Evita zit er dus duidelijk iets niet lekker, gezien ze zo protesteerd :-( hopelijk is het niks ernstigs en behandelbaar.
Hoi allemaal! Ik kom zomaar even binnenvallen. Ik heb niet alles gelezen. Ik wilde alleen even zeggen dat ik er heel erg van schrik dat je nog steeds zoveel pijn hebt en zo beperkt bent, Lizenlotte.
Bizar.... sterkte met de MRI en hopelijk wordt het duidelijk waar het nu door komt.
:hug:

Gisteren een lange wandeling gemaakt en genoten van allerlei paarden en pony’s die her en der in de wei stonden. Een van de paarden ging uitgebreid liggen rollen. Mooi gezicht. En ik werd verliefd op een hele kleine, eigenwijze pony. Stond bij twee paarden en deed lekker zijn eigen ding. Er kwamen op een gegeven moment meisjes die de paarden mee wilden nemen naar een ander weiland. Pony keek heerlijk eigenwijs en was oost indisch doof.
Het was ook gewoon zo’n grappig gezicht, dat kleine eigenwijze ding met zijn korte pootjes, tussen die grotere paarden. Hij was nergens van onder de indruk en ging niet aan de kant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk je hier weer te lezen pippilotta :-) mis je het rijden/knuffelen niet als je de paarden zo in de wei ziet staan? Je bericht is lief, dank je. Ik hoop ook echt dat er eens verbetering komt of iig iets zinnigs uit de mri wat behandeld kan worden op wat voor manier ook. Als dat een operatie is vind ik het ook allang prima, met niks doen zijn we tot nu toe ook weinig opgeschoten..
Alle reacties Link kopieren Quote
lizenlotte schreef:
28-02-2021 08:04
Dat is goed nieuws wennas! Hopelijk heb je dan met springen ook geen last en is alles goedgekomen bij jou :-)

Iones wat een verhaal zeg, is je vriendin niet geschrokken en heeft ze zich geen pijn gedaan bij het vallen? Maar goed dat het niet in de bak was want wat er dan van had kunnen komen weten we :-? .. Bij Evita zit er dus duidelijk iets niet lekker, gezien ze zo protesteerd :-( hopelijk is het niks ernstigs en behandelbaar.
Ik weet niet of het behandelbaar is. Kom er maar eens achter wat het is. Dierenartsen kunnen onderzoeken maar nooit met zekerheid iets aanwijzen.
Mijn vriendin is gevallen op akkerbouwgrond. Die viel heel zacht.
lizenlotte schreef:
28-02-2021 14:03
Leuk je hier weer te lezen pippilotta :-) mis je het rijden/knuffelen niet als je de paarden zo in de wei ziet staan? Je bericht is lief, dank je. Ik hoop ook echt dat er eens verbetering komt of iig iets zinnigs uit de mri wat behandeld kan worden op wat voor manier ook. Als dat een operatie is vind ik het ook allang prima, met niks doen zijn we tot nu toe ook weinig opgeschoten..
Nou, inderdaad zeg. Ik schrik er echt van dat het nog steeds zo slecht gaat.

Ja, ik mis het wel. Het rijden ook wel, maar ook vooral het knuffelen en bij de paarden in de buurt zijn eigenlijk. Ik word er rustig van en ik vind het mooi om te zien.
Ik vond het leuk om ze zo te zien genieten van het zonnetje. Ik heb wel een filmpje gemaakt van het rollende paard..
Alle reacties Link kopieren Quote
iones schreef:
28-02-2021 15:19
Ik weet niet of het behandelbaar is. Kom er maar eens achter wat het is. Dierenartsen kunnen onderzoeken maar nooit met zekerheid iets aanwijzen.
Mijn vriendin is gevallen op akkerbouwgrond. Die viel heel zacht.

Holy sh*t, wat een rit. Wat ellendig om te voelen dat er iets fout zit bij je paard, maar niet precies te weten wat. Je hebt er al een aantal manuele therapeuten / osteo's bij gehad, toch? Ik las eerder dat iemand je kissing spines had gesuggereerd. Misschien toch de moeite waard om daarop te laten controleren? Kissing spines kunnen mild beginnen en verergeren, omdat het bot steeds meer schade oploopt. Zelf zou ik dat echt willen uitsluiten. Mijn mening dan hè, iedereen doet het anders met zijn paard.

Boira schreef:
26-02-2021 10:45
LaFlamande, gefeliciteerd met je eerste eigen paard, vast geweldig om je kinderdroom in vervulling te laten gaan. Dat was het voor mij wel toen ik op mijn 23ste mijn eerste eigen paard ging kopen na jaren verzorgpaarden. Hoe oud is je paard nu?

Absoluut, het is geweldig! Hij wordt 3 jaar in mei. Ga met hem grondwerken en over een jaar kijken hoe hij is uitgegroeid, fysieke en mentaal, wellicht dan beginnen zadelmak maken. Nu mag hij dus nog vooral spelen met zijn vrienden.

Laat je ons weten hoe het verder gaat met de Lusitanokruising? Heb er een tijd een bijgereden, heerlijk sensibel paard was dat.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven