Wanneer heb je wandelschoenen nodig?

09-01-2021 12:19 114 berichten
Ik loop regelmatig een rondje, zo tussen de 3 en 8 km afhankelijk van de tijd die ik heb. Dat doe ik op mn gewone schoenen of op mijn hardloopschoenen.

Maar wanneer heb je nou wandelschoenen nodig? Het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn hardloopschoenen niet waterdicht zijn dus dat is soms een tikje onhandig met weer zoals nu. Zijn wandelschoenen dat wel?

Plus: ik vind wandelschoenen lelijk en prijzig :mrgreen:

Wat is jullie ervaring?
Ik wandel op Lowa's. Die zitten lekker en ik heb gewoon lage en ze zijn behoorlijk licht gewicht. Beter voor m'n voeten dan op sneakers als ik een paar km ga lopen, voeten worden minder snel moe.
Ik doe hetzelfde, zo meestal rond de 6 km, op mijn gewone schoenen.

Ik heb hele lange hikes in bv de USA gedaan, ik had daar speciaal wandelschoenen voor gekocht, maar ik vond het echt niets.

Nu wandel ik dus gewoon op (stevige) gympen met een beetje goede grip. Dat kan gewoon een Nike zijn.
Alle reacties Link kopieren
je hebt ook waterdichte hardloopschoenen, misschien is dat wat voor jou?
Je moet helemaal niets.. als wat je nu doet je goed bevalt, waarom zou je dan iets veranderen?
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn ‘wandelschoenen’?
Alle reacties Link kopieren
Hoeft helemaal niet, er zijn genoeg vierdaagse wandelaars die niet specifiek op wandelschoenen lopen.
ik wandel ook, tussen de 3 en 7 km. Ik doe dat op mijn oude dr Martens. Gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-01-2021 12:25
Wat zijn ‘wandelschoenen’?
https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/vri ... lsrc=aw.ds
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je die lelijke dingen aanwillen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Nikki1973 schreef:
09-01-2021 12:27
ik wandel ook, tussen de 3 en 7 km. Ik doe dat op mijn oude dr Martens. Gaat prima.
+1

Als het werkt, werkt het.
Ik wandel echt superveel maar altijd gewoon op mijn sneakers of andere platte schoenen. Misschien zijn wandelschoenen handig op onregelmatig terrein. Verder kan ik er geen meerwaarde van bedenken.
Gewoon dragen wat je zelf prettig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik gewoon op (half)verharde paden wandel, draag ik sneakers. Tot een kilometer of 6-8.

Als ik onverhard, door weilanden, zand of over natte bospaden ga wissel ik naar lichte wandelschoenen (Teva Arrowood). Gewoon omdat die steviger zijn, meer profiel hebben en waterdicht zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wandelschoenen van Timberland en vindt die echt heel fijn. Had ze in eerste instantie alleen voor hikes op reis (bergen, jungle tochten etc) maar nu ben ik verhuisd en is voor onze deur een natuurgebied met flink modderige paden soms en gebruik ik ze daar nu ook voor. Meer steun en waterdicht in tegenstelling tot m'n Nikes.
Ik heb Lowa's en ik heb ze gekocht voor vakantie toen er een wandeling in een natuurpark gepland stond en wandelschoenen sterk werden aangeraden want we gingen een berg op enzo. Ik heb die schoenen de hele vakantie aan gehad met af en toe savonds m'n sneakers omdat ik de hele dag aan de wandel ben op vakantie. Het was de eerste vakantie waarbij ik geen last heb gehad van mijn voeten. Normaal heb ik op vakantie altijd last van pijnlijke voeten en blaren, zelfs in mijn meest comfy sneakers. Maar misschien was het ook omdat ik ook wandelsokken had gekocht en ik had een speciale voetcreme tegen blaren maar die gebruikte ik niet dagelijks.

Oja mijn wandelschoenen zijn waterdicht wat handig was in een donkere grot waar je soms door water liep en je dat dus niet goed zag omdat het donker was. Andere mensen allemaal klagen over natte sokken maar bij mij was alles nog droog behalve m'n broekspijpen, die zaten ook een beetje onder de modder.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 09-01-2021 12:44
19.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik stap vanuit mijn huis zo het bos in en op oneffen terrein, blubber en plassen zijn stevige, waterdichte schoenen echt wel heel fijn. Ik heb bovendien platvoeten dus stevigheid is voor mij sowieso handig. Ik gebruik ze ook tijdens mijn vrijwilligerswerk, dan loop ik ook een uur stevig door, afgewisseld met stukjes hardlopen.
Als ik alleen op verharde paden zou lopen zouden sneakers ook wel volstaan.
En lelijk interesseert me geen bal. Ik moet lekker kunnen lopen.
Ik heb Grisports van de Welkoop.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
09-01-2021 12:26
er zijn genoeg vierdaagse wandelaars die niet specifiek op wandelschoenen lopen.
.
Er zijn er zelfs bij die de 4-daagse op klompen lopen :)
Niet geschoten is altijd mis
PatatasBravas schreef:
09-01-2021 12:30
+1

Als het werkt, werkt het.
Precies. Dat zijn ook, samen met Adidas gympen, de schoenen die ik meeneem op stedentrips. Dan lopen wij zeker wel 20 km per dag door een stad. En dat gaat het beste (voor ons dan) op dr Martens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wandelschoenen voor vies weer in het bos. En bij droog weer heb ik lichtgewicht north face schoentjes, lopen heerlijk. (Zoiets https://www.bever.nl/p/the-north-face-l ... olour=4169)

Vroeger had ik ook altijd sneakers voor wandelen, maar vind het toch zonde om ze in het bos aan te doen, ook al is het droog ze werden er echt snel vies en afgetrapt door.
Alle reacties Link kopieren
Met dit weer en mijn wandelmogelijkheden met hond: met gewone gympen zoals Nikes zit ik snel vast in de modder. Dus dan halfhoge, waterdichte en gevoerde wandelschoenen. De lichtste die ik kon vinden want de meeste wandelschoenen vind ik erg ‘zwaar’ en dat loopt niet zo lekker.

Ik loop het liefste gewoon op Nikes. Zolang de weilanden en bospaden een beetje droog zijn gaat dat ook prima. Ook geen last van zwakke enkels oid dus die steun van wandelschoenen heb ik ook niet echt nodig.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als je lekker loopt op je gympen, prima toch? :-D Ik heb wel een paar lichte wandelschoenen, die zijn ook wat hoger, dan krijg ik in de natuur niet zoveel zand in m’n schoenen. Ze houden ook m’n voeten droog, en het maakt me geen fluit uit als ze vuil worden. Als ik een rondje door de wijk loop kies ik ook vaak voor sneakers, of laarzen als het regent, maar laarzen vind ik meestal door het gewicht wel minder comfortabel.
Alle reacties Link kopieren
Voor gewone wandelingen (meestal ca. 10 km) loop ik op lage, lichte wandelschoenen van de ANWB, die kosten ca. € 50,00. Voor lange (berg) wandelingen van ca. 25 km over ongelijk terrein en veel modder draag ik hoge Meindls, ca. € 250,00. En altijd goede wandelsokken. De enige keer dat ik blaren loop is 's zomers als ik op mijn slippers even naar de supermarkt loop ;)
Ik heb halfhoge Lowa's en gebruik ze voor wandelingen zoals die van jou TO en ook op vakantie om door heuvelachtig gebied te lopen.
Dat ze niet mooi zijn kan me niks schelen, ik draag ze voor het comfort. Ik krijg in gewone schoenen veel sneller zere voeten. Bovendien kan ik er mee door de blubber baggeren, door weilanden lopen en door hobbelige paadjes. En...ook erg belangrijk: dat halfhoge zorgt ervoor dat ik minder snel mijn enkels verzwik. Dat geeft lekker veel ondersteuning.
Ik zou ze voor geen goud willen missen.
Maar hey, als jouw schoenen bevallen, waarom zou je dan veranderen?

Edit: ik heb ze een maat groter gekocht dan mijn normale schoenmaat en draag er altijd wandelsokken in.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 09-01-2021 13:03
8.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven