Hardlopen

15-01-2021 17:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het proberen om hardlopen op te bouwen. Met een schema. Zou moeten lukken.
Echter als ik ga hardlopen ziet het eruit als een fiasco, zware benen, hijgen, ik loop alsof ik al 20 km gelopen heb.

Niets helpt, rustiger lopen, kleine stappen, lopen op muziek met ritme...

Op een loopband daarentegen kan ik dan wel weer fatsoenlijk hardlopen. Dan loop ik op een snelheid van 7.5 km per uur prima.

Maar buiten... het lukt niet.
Wie heeft tips hiervoor? Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Wellicht loop je buiten toch sneller. Met start to run zeggen ze dat je een gesprek zou moeten kunnen voeren. Ik let erg op mijn ademhaling. Bij mij werkt 4 passen uit, 2 passen in, maar soms wordt ook gezegd even lang uit als in. (Ik ken er verder niks van, ik zeg maar wat voor mij werkt)
Schoenen zijn ook belangrijk.
Succes! Elke stap is gewonnen!
Alle reacties Link kopieren
Op een loopband heb je minder weerstand (als je niet een kleine hellingshoek instelt) en 7,5km/u is snelwandelen/ langzaam hardlopen. Dus kijk eens of het beter gaat als je buiten gaat snelwandelen, en als je conditie verbetert, daarna pas de overstap maken naar hardlopen (rennen).
Alle reacties Link kopieren
Je moet kunnen kletsen. Lukt dat niet dan ren je te hard. Je adem komt dan te hoog en niet meer vanuit je buik. Dus ga je hijgen.

Oftewel langzamer rennen...
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik heb me er maar gewoon bij neergelegd dat ik geen echte hardloper ben of ooit zal worden. Opbouwschemas gaan altijd goed tot ik bij een minuut of 20 aan een stuk toe kom. Daarna wil mijn lichaam en hoofd gewoon niet meer. Die twintig minuten lukken maar echt soepel en zonder moeite zal t nooit gaan. Meestal loop ik nu 3 km. Mijn max is 5 km maar dan ga ik echt tot mijn uiterste en is de lol er ook wel af. Omdat ik het wel gezellig vind om met hond en partner te doen en omdat het goed werkt om mijn hoofd leeg te maken blijf ik t toch doen.
Ik doe het voor mijn hoofd, niet per sé met een doel.
Voor mij werkt het lopen met een interval, 5 minutem hardlopen 1 minuut lopen.
Ik loop dan een uur.
Hoe snel en hoe ver boeit me eigenlijk niet zo.
Ik ben buiten en mijn gedachtes stoppen een soort tijdens het hardlopen.
Ik let ook verder niet (bewust) op mij ademhaling of zo.
Ik doe dus eigenlijk maar wat maar voor mij werkt het :-D
Voor mij zou het zelfs fijner zijn buiten een uur lang stevig door te wandelen dan binnen op een loopband hardlopen.
Ik ren ook gerust een paar dagen achter elkaar, zonder rustdag.
Ik had precies hetzelfde. Echt, for the life of me, ik kon NIET hardlopen. Ook niet met rustige opbouwschema's. Bij mij veranderde dat toen ik 2-3 maanden, driemaal per week, 30min oefeningen deed met lichaamsgewicht. Lunges, squats, box jumps etc. Drie sets van 7-8 minuten met 3 minuutjes rust tussendoor. Daarna ging het probleemloos!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de praattip goed is. Als je begint met een slechte conditie, ga je hijgen als je gaat rennen. Het is nu eenmaal een intensieve vorm van bewegen waar je lichaam aan moet wennen. Hoe voelt het verder als je de stukjes rent, ga je tot het gaatje of is het zwaar maar te doen? En heb je vanaf de eerste minuut last van je ademhaling?

Doe je een warming up? Dat kan helpen tegen zware benen. Zeker nu het zo koud is, voelen de spieren langer stijf. En met het wandelen tussendoor koel je wat af dus je komt nu moeilijk op temperatuur als je koud begint.

Het ideen om eerst met snelwandelen wat conditie op te bouwen is een goede optie. Je kunt ook de trainingen in je schema herhalen, dus langzamer opbouwen.
What a nuanced anxiety
De eerste vijf minuten voor de benen idd het zwaarste, je moet even in je ritme komen.
Praten kan ik ook niet hoor, ik luister muziek en kan een beetje half hijgend meezingen, een paar regels.
Alle reacties Link kopieren
Het opbouwen van een goede hardloopconditie gaat met kleine stapjes vooruit en soms ook met stapjes achteruit. Het is echt een kwestie van regelmaat (!), geduld hebben, doorzetten (!) en ondertussen ook lopen met plezier :-) .

Vooral niets forceren. Als je pijn krijgt of last ergens van zoals van zware benen of veel hijgen dan in tempo teruggaan of even een stukje wandelen en dan weer doorgaan.

Verder je hardlooptrainingen verspreiden over de week zodat je ook 1 of 2 dagen rust tussen je trainingen hebt. Rust is net zo belangrijk als je trainingen.

Buiten lopen is ook zwaarder dan binnen. Je hebt te maken met tegenwind, kou of hitte, oneffenheden, stoplichten die je ritme onderbreken, hellinkjes, (wandel)verkeer, verschillende ondergronden etc..

Kortom, rustig door blijven trainen en je zult zien dat het steeds beter gaat.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 15-01-2021 18:52
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gister op tv een kort moment waarin een tip gedeeld werd.
De dame die daar graining kreeg voelde het rennen ook zwaar in haar benen. Advies was om rechterop te lopen.

Op een loopband doe je dat al automatisch door t scherm en de beugel om je heen. Je zou het eens kunnen proberen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Een gesprek voeren gaat absoluut niet, ben al blij dat ik niet omval :-)
Ik ga de tips komende keren eens toepassen.
Ik train inmiddels een aantal weken met een personal trainer, krachttraining en conditie. Omdat dat al sterk verbeterd dacht ik dat het lopen ook wel makkelijker zou gaan maar niet dus. Ik ga nog net niet half dood zeg maar...
Mijn trainer gaf ook wel tips, maar ik vind het apart dat het op de loopband wel makkelijk gaat maar buiten dus niet. Ik mis ook gewoon demping dan ofzo?
Alle reacties Link kopieren
als je binnen 7,5 km loopt, dan ga je buiten misschien wel te snel.
7,5 is iets sneller dan stevig wandelen, als je buiten echt gaat hardlopen dan zit je misschien zomaar tussen 9 a 10 km wat jou lichaam niet gewend is, en daardoor raak je buiten adem

Je moet niet nadenken over je ademhaling, dat doet een paard ook niet.
Je moet wel kunnen blijven praten, kun je dit niet, heel simpel ga je te snel.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat ook, dat ik heel slecht buiten hard kon lopen. Heel veel pogingen gedaan maar het mislukte steeds. Toen ik lid werd van een sportschool kwam ik er achter dat het op de loopband wel lukte. Toen het ik het opgebouwd op de loopband tot ik 10 km in een uur liep op de loopband. Daarna ging het buiten ook prima, wel met hardloophorloge (kan tegenwoordig met app) om hetzelfde tempo van de loopband aan te houden. Dat heb ik nu inmiddels ook wat losgelaten en loop nu al jaren buiten met plezier.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor schema heb je?

"Hardloopschema's van beginners tot de marathon | Runnersworld - Runnersworld" https://www.runnersworld.nl/hardloopschema-s/

Ik gebruik hier de paarse van. Absoluute beginner.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
HardwerkendMens schreef:
15-01-2021 19:39
Bedankt voor alle tips! Een gesprek voeren gaat absoluut niet, ben al blij dat ik niet omval :-)
Ik ga de tips komende keren eens toepassen.
Ik train inmiddels een aantal weken met een personal trainer, krachttraining en conditie. Omdat dat al sterk verbeterd dacht ik dat het lopen ook wel makkelijker zou gaan maar niet dus. Ik ga nog net niet half dood zeg maar...
Mijn trainer gaf ook wel tips, maar ik vind het apart dat het op de loopband wel makkelijk gaat maar buiten dus niet. Ik mis ook gewoon demping dan ofzo?

Nee dat is gewoon een kwestie van minder weerstand en gecontroleerde omstandigheden hebben op een loopband.
Als de sportscholen open waren zou ik zeggen probeer eerst hetzelfde tempo met een lichte hellingshoek, en dan je tempo met die hellingshoek opbouwen voor je naar buiten gaat. Maar nu de sportscholen dicht zijn zou ik gaan snelwandelen en op die manier je conditie verbeteren totdat hardlopen wel lukt.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje91 schreef:
15-01-2021 21:22
Ik had dat ook, dat ik heel slecht buiten hard kon lopen. Heel veel pogingen gedaan maar het mislukte steeds. Toen ik lid werd van een sportschool kwam ik er achter dat het op de loopband wel lukte. Toen het ik het opgebouwd op de loopband tot ik 10 km in een uur liep op de loopband. Daarna ging het buiten ook prima, wel met hardloophorloge (kan tegenwoordig met app) om hetzelfde tempo van de loopband aan te houden. Dat heb ik nu inmiddels ook wat losgelaten en loop nu al jaren buiten met plezier.

Dit lijkt mij voor jou ook een goede tip, eigenlijk alles in deze reactie. Je bent al begonnen met krachttraining, ik weet zeker dat je daar ook profijt van gaat hebben. Als ik langer dan een week geen core oefeningen doe, merk ik vaak al dat het hardlopen minder lekker gaat.

En wat iemand anders al zegt, hardlopen gaat op de een of andere manier (veel meer dan ik bij andere sporten heb gehad) met ups en downs, zelfs nu ik het al jaren en jaren doe, kan ik soms zo maar twee, drie keer achter elkaar echt het gevoel hebben dat ik het niet meer kan.
Alle reacties Link kopieren
Dat geeft moed in ieder geval, dat ik niet de enige ben :-) bij een ander ziet het er altijd zo soepeltjes uit
Alle reacties Link kopieren
Als je het gevoel hebt dat je zwaar loopt en demping mist, probeer dan eens om meer op je voorvoet te landen, zie bijv:
https://www.lichtlopen.nl/sneller-lope ... landing.

Dat hielp bij mij in ieder geval voor een minder zwaar gevoel op mijn benen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven