Dansschool

24-01-2021 23:05 18 berichten
Zijn er mensen die dansen als hobby hebben en dansschool deden precorona? Welke stijl en wat is belangrijk daarbij qua fitheid (bv spierkracht, uithoudingsvermogen, lenigheid...). Na corona zou ik graag dansschool doen in de avond, maar ik ben door de lockdown totaal niet meer fit. Lenigheid is dramatisch, ik ben net een plank. Wellicht moet ik mezelf dus wat voorbereiden op de lessen, ook al is het voor beginners.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt van de dansschool af. Wij hebben les in stijldansen en salsa. Maar de druk op de dansschool ligt in deze groepen laag, het gaat meer om gezelligheid. De jeugd met hun dansstijlen gaan wel naar wedstrijden. Bij ons kan iedereen meekomen, en anders ga je even rusten. Ik maak gebruik van een rolstoel, en daar ga ik vaak even in zitten, dan kan ik daarna weer een tango of een halve cha cha cha.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed vroeger ballet en ik doe nu ‘barre’ van les mills on demand en “bodybalance” (ook van lmod), plus veel pilates en yoga om soepel te blijven.

Ik doe meer sporten, maar bovenstaande dingen vind ik heel geschikt om wat kracht en soepelheid op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dans nu bijna 12 jaar met mijn man samen: stijldansen (latin en ballroom). Dan gaat het om: quickstep, slow fox, Engelse wals, Weense wals (die vind ik vreselijk), tango, samba, jive, chacha, paso doble, rumba en mambo (onze favoriet!! :cheer2: )

Ik heb ook al gedanst toen ik tussen de 14 en de 16 was, mijn man is met mij begonnen toen we gingen samenwonen. We hebben één keer per week les (nu even niet door alle Corona-maatregelen) in een groep met ongeveer 12 andere paren. Eens per maand is er een dansavond op vrijdag- of zaterdagavond: gezellig met vrienden naartoe. Veel dansen (oefenen), kijken hoe anderen dansen, lekkere muziek, drankje erbij, gezelligheid, kletsen en heel veel lachen!

Wij dansen puur voor de hobby. We doen geen wedstrijden, daar gaat het ons niet om (en daar zouden we ook echt niet goed genoeg voor zijn :rolling: ) Het is puur iets om met z’n tweetjes te doen: een avondje uit, quality time samen.

Hoe langer je doorgaat, hoe leuker het is. Je leert meer variaties, het wordt uitdagender en je wordt gewoon steeds beter. Ik kan het iedereen aanraden en ik wil eigenlijk nooit stoppen! Ik ben nu 32 (dus gestart toen ik 20 was) en we kunnen dus nog wel even door!! :cheer2:

(Als ik er nu over schrijf krijg ik alweer een glimlach op mijn gezicht en nu merk ik eigenlijk hoe erg ik het dansen nu mis, in Corona-tijd!! :-[ )
Mermedina schreef:
24-01-2021 23:33
Ik deed vroeger ballet en ik doe nu ‘barre’ van les mills on demand en “bodybalance” (ook van lmod), plus veel pilates en yoga om soepel te blijven.

Ik doe meer sporten, maar bovenstaande dingen vind ik heel geschikt om wat kracht en soepelheid op te bouwen.
1 van de scholen die ik interessant vind geven lessen ballet voor volwassenen zonder ervaring. Kan je daar überhaupt wel aan beginnen als je zo stijf bent als een plank?
Alle reacties Link kopieren
Farizia schreef:
24-01-2021 23:48
1 van de scholen die ik interessant vind geven lessen ballet voor volwassenen zonder ervaring. Kan je daar überhaupt wel aan beginnen als je zo stijf bent als een plank?
Ja natuurlijk, als je er tegen kunt dat je zo stijf bent als een plank ;-) en je jezelf dus niet met anderen gaat vergelijken. Wij hadden vroeger een oude man meedansen die helemaal niet lenig was of zelfs maar fysiek geschikt, maar hij danste ballet als hobby, dan gaat dat been wat minder hoog, zijn plezier was er niet minder om! Hij was één van de weinige mannen dus hij werd regelmatig voor uitvoeringen ingezet.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, als je het leuk vindt gewoon doen! Je bent nooit te oud (of te stijf) om aan ballet te beginnen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
doces schreef:
24-01-2021 23:46
Ik dans nu bijna 12 jaar met mijn man samen: stijldansen (latin en ballroom). Dan gaat het om: quickstep, slow fox, Engelse wals, Weense wals (die vind ik vreselijk), tango, samba, jive, chacha, paso doble, rumba en mambo (onze favoriet!! :cheer2: )

Ik heb ook al gedanst toen ik tussen de 14 en de 16 was, mijn man is met mij begonnen toen we gingen samenwonen. We hebben één keer per week les (nu even niet door alle Corona-maatregelen) in een groep met ongeveer 12 andere paren. Eens per maand is er een dansavond op vrijdag- of zaterdagavond: gezellig met vrienden naartoe. Veel dansen (oefenen), kijken hoe anderen dansen, lekkere muziek, drankje erbij, gezelligheid, kletsen en heel veel lachen!

Wij dansen puur voor de hobby. We doen geen wedstrijden, daar gaat het ons niet om (en daar zouden we ook echt niet goed genoeg voor zijn :rolling: ) Het is puur iets om met z’n tweetjes te doen: een avondje uit, quality time samen.

Hoe langer je doorgaat, hoe leuker het is. Je leert meer variaties, het wordt uitdagender en je wordt gewoon steeds beter. Ik kan het iedereen aanraden en ik wil eigenlijk nooit stoppen! Ik ben nu 32 (dus gestart toen ik 20 was) en we kunnen dus nog wel even door!! :cheer2:

(Als ik er nu over schrijf krijg ik alweer een glimlach op mijn gezicht en nu merk ik eigenlijk hoe erg ik het dansen nu mis, in Corona-tijd!! :-[ )
Wat leuk! Ik wil ook gaan dansen met mijn vriend. Hij wil wel een tango dansen, meldde hij. :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Hangt toch helemaal van de stijl af die je aanspreekt. Wat voor muziek vind je leuk?

Het leuke aan dans is dat je ook allemaal verschillende workshops kunt doen en daarna kies je wat je het leukste vindt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
doces schreef:
24-01-2021 23:46
Ik dans nu bijna 12 jaar met mijn man samen: stijldansen (latin en ballroom). Dan gaat het om: quickstep, slow fox, Engelse wals, Weense wals (die vind ik vreselijk), tango, samba, jive, chacha, paso doble, rumba en mambo (onze favoriet!! :cheer2: )

Ik heb ook al gedanst toen ik tussen de 14 en de 16 was, mijn man is met mij begonnen toen we gingen samenwonen. We hebben één keer per week les (nu even niet door alle Corona-maatregelen) in een groep met ongeveer 12 andere paren. Eens per maand is er een dansavond op vrijdag- of zaterdagavond: gezellig met vrienden naartoe. Veel dansen (oefenen), kijken hoe anderen dansen, lekkere muziek, drankje erbij, gezelligheid, kletsen en heel veel lachen!

Wij dansen puur voor de hobby. We doen geen wedstrijden, daar gaat het ons niet om (en daar zouden we ook echt niet goed genoeg voor zijn :rolling: ) Het is puur iets om met z’n tweetjes te doen: een avondje uit, quality time samen.

Hoe langer je doorgaat, hoe leuker het is. Je leert meer variaties, het wordt uitdagender en je wordt gewoon steeds beter. Ik kan het iedereen aanraden en ik wil eigenlijk nooit stoppen! Ik ben nu 32 (dus gestart toen ik 20 was) en we kunnen dus nog wel even door!! :cheer2:

(Als ik er nu over schrijf krijg ik alweer een glimlach op mijn gezicht en nu merk ik eigenlijk hoe erg ik het dansen nu mis, in Corona-tijd!! :-[ )
Nou precies dit dus! Leuk hè?! Wij hebben onlangs via zoom les gehad. Het haalt het natuurlijk niet bij het echie, maar het was evengoed leuk, anders leuk.
Alle reacties Link kopieren
Geen antwoord op je vraag, maar ik wilde hem er toch even in gooien:
Tappen is heel geschikt voor mensen die geen aanleg hebben voor dansen.
Plus dat je - zonder dat je het merkt - je conditie opbouwt.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
25-01-2021 18:46
Nou precies dit dus! Leuk hè?! Wij hebben onlangs via zoom les gehad. Het haalt het natuurlijk niet bij het echie, maar het was evengoed leuk, anders leuk.
Ik mis het zó! Wie weet krijgen wij binnenkort ook wel een keer les via beeldbellen. Haalt ‘t inderdaad niet bij de echte sfeer, maar ja... bij gebrek aan beter ;-)
Alle reacties Link kopieren
doces schreef:
25-01-2021 20:53
Ik mis het zó! Wie weet krijgen wij binnenkort ook wel een keer les via beeldbellen. Haalt ‘t inderdaad niet bij de echte sfeer, maar ja... bij gebrek aan beter ;-)
We hebben in de eerste lockdown buiten les gehad, corona- cha cha en corona jive, dat kon met wat aanpassingen in de vierkante meter die iedereen had. Die stukje kunnen gewoon in het normale programma mee, ze zijn leuk. Salsa ging buiten ook best, ballroom gaat niet echt. De dansleraar heeft nu via zoom de anderen de eerste beginselen van de Paso bijgebracht, dat viel nog niet mee. Wij kenden hem al, dus dat is dan makkelijk. Wij dansen gewoonlijk ook buiten om te oefenen, man en ik. Ballroom op straat, latin in de tuin. Dus wat ons betreft zo gauw mogelijk naar buiten weer.. maar ja, dat gaat nu echt nog niet.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
25-01-2021 22:41
We hebben in de eerste lockdown buiten les gehad, corona- cha cha en corona jive, dat kon met wat aanpassingen in de vierkante meter die iedereen had. Die stukje kunnen gewoon in het normale programma mee, ze zijn leuk. Salsa ging buiten ook best, ballroom gaat niet echt. De dansleraar heeft nu via zoom de anderen de eerste beginselen van de Paso bijgebracht, dat viel nog niet mee. Wij kenden hem al, dus dat is dan makkelijk. Wij dansen gewoonlijk ook buiten om te oefenen, man en ik. Ballroom op straat, latin in de tuin. Dus wat ons betreft zo gauw mogelijk naar buiten weer.. maar ja, dat gaat nu echt nog niet.
Haha ballroom op straat :yes: Leuk! Denk niet dat ik dat zou durven hoor :hihi:

Ja, in Corona-tijd dansten wij ook vooral latin, dat is over het algemeen toch meer op de plaats. En ballroom in kleinere groepjes, max. 4 paren op de vloer en de rest verspreid over de zaal wachten. En dan in ‘rondes’ dansen.

Ach ja, we hopen maar dat deze ellende binnenkort achter de rug is en dat we weer heerlijk de dansvloer op mogen!!
Alle reacties Link kopieren
doces schreef:
25-01-2021 22:58
Haha ballroom op straat :yes: Leuk! Denk niet dat ik dat zou durven hoor :hihi:
Reacties zijn altijd erg leuk, mensen blijven even kijken, de buurvrouw appt dat het er leuk uitzag ed. We wonen in een hele rustige straat met leuke buren, dus ik zit er niet zo mee. En er is al zo weinig te glimlachen op straat, als we daaraan mee kunnen doen, graag. Maar het is vooral omdat we lange figuren oefenen die niet meer in de tuin passen. Het is wel zwaar dansen hoor, asfalt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Als er beginnerslessen worden aangeboden dan kun je er van uit gaan dat je gewoon in kan stappen zonder ervaring of conditie. Een beetje goeie docent houdt rekening met de verschillende niveau's in een groep en biedt indien mogelijk alternatieven aan. En anders even bellen/mailen met de dansschool en je vraag voorleggen.


Bij de dansstudio waar ik heen ga (verschillende dansvormen) zijn er wel een aantal lessen 'op niveau', zoals paaldansen. Als je dat nooit hebt gedaan, dan is het voor niemand echt fijn als je in een les zit waar allerlei lastige moves gedaan worden terwijl jij nog niet kan klimmen of op de kop kan. De docent zal je wel op je niveau begeleiden, maar ook het advies geven voortaan naar een andere les te komen die beter past qua niveau.

Ik kan niet wachten om weer terug naar de studio te mogen...
Hier ervaring met ballet, modern en tap.
Als ik jou was zou ik zodra het mag wat proeflessen volgen, om te kijken of de dansstijl je aanstaat en wat je van de docent / groep vindt.
Mijn ervaring is dat je op die verschillende dansscholen ook drie andere ervaringen zal hebben met dezelfde soort lessen, en dan is je eigen gevoel daarbij het belangrijkste.

En het feit dat je stijf bent maakt niet zoveel uit, je komt er snel genoeg achter welke stijl wel passend is voor jou en welke niet. Gewoon lekker gaan proberen! Veel dansplezier gewenst
Alle reacties Link kopieren
Na een jaar of 20 salsa-ervaring kan ik melden dat dit uitstekend werkt voor je conditie.
Misschien niet in het begin, maar als je toe bent aan dansfeestjes haal je dat matig intensief bewegen wel. Veel dansers m/v hebben meerdere poloshirts of andere kleding mee om zich tijdens een feestje te kunnen omkleden. Je bent doorweekt.
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven