En dan heb je opeens de sleutel. Denk jij mee?

15-02-2019 06:05 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
hi allemaal,

De sleutel van ons nieuwe huis. We hebben 'm!
Gelijk leuk om jullie adviezen eens te vragen. Een andere blik is altijd leuk.

Vandaag vraag ik graag advies over de woonkamer. De woonkamer heeft een laag plafond, diverse ramen en veel radiatoren. Ik kom uit een huis met vloerverwarming, dus ben die radiatoren niet gewend. Tevens lopen er overal verwarmingsbuizen naast de ramen. Deze woning is meer dan 100 jaar oud. Een aantal kamers en ruimtes hebben nog de oude elementen, sommige kamers helemaal niet. Waaronder de woonkamer. Wat wij overigens prima vinden.

Omdat de woonkamer zo laag is, dacht ik er aan de muren in een andere tint te schilderen dan het plafond. Dus plafond wit. Muren een hele lichte kleur en de kozijnen ook wit. Door het plafond dan wel wit te doen, oogt de ruimte wat hoger.
Maar dan heb je al die radiatoren en buizen. Laat je die dan wit? Dan springen die er juist enorm uit. Kan ik dan niet beter toch maar alles wit doen.

De stucadoor komt alles nog strak trekken, er Er ligt nu tapijt in, maar er komt een oude eiken houten vloer in. De kachel blijft er in. De vensterbanken zijn allemaal heel breed en ruim met zwart marmer achtig, die vind ik enig en blijven ook. Er komen hoge witte plinten, even kijken naar de exacte hoogte omdat de kamer niet zo hoog is.

Verder ben ik niet van de extreme kleuren (dus geen rode muren of paars of donker groen) en wil ik het graag licht houden.

Mbt het schilderwerk van de kozijnen, hoogglans wit of zijdeglans?
De deuren zijn allemaal mooie deuren met ruitjes erin en van die oude zwarte handvatten.
Gaan de deuren dan hoogglans of zijdeglans?


Ik zal twee foto's uploaden dan hebben jullie een beeld:


https://myalbum.com/photo/0RXegIYeosWm/1k0.jpg


Wie denkt er met mij mee?
djoels wijzigde dit bericht op 08-03-2019 08:46
1.60% gewijzigd
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
als je kinderen hebt zou ik niets met hoogglans doen want dan heb je ''hoogglans deur met vette vingertjes motief"

verder zou ik, als de stucadoor toch nog moet komen eerst even de stopcontacten in de muur zetten, zodat je geen opbouw wanddozen hebt maar de opbouw in de muur hebt, dan breek je je muur niet zo met de stopcontacten. Dat oogt wat ruimer.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
15-02-2019 06:13
als je kinderen hebt zou ik niets met hoogglans doen want dan heb je ''hoogglans deur met vette vingertjes motief"

verder zou ik, als de stucadoor toch nog moet komen eerst even de stopcontacten in de muur zetten, zodat je geen opbouw wanddozen hebt maar de opbouw in de muur hebt, dan breek je je muur niet zo met de stopcontacten. Dat oogt wat ruimer.
Mijn kinderen zijn inmiddels in de leeftijd dat het vette vingertjes gehalte wel een beetje eraf is. (Althans, meestal) ;-D


Verder erger ik me dus niet aan de opbouw stopcontacten. Die zitten in het hele huis en hier zitten ze nog laag. In de meeste kamers zitten ze hoog. De ruimte hoeft van mij dus niet ruimer te ogen, want hij is al behoorlijk ruim. Hij mag wel hoger ogen. Behaal je dat effect ook met die stopcontacten? In deze kamer willen we juist niets aan de elektra doen, omdat het er behoorlijk goed uitziet. (maar wel opbouw dus)
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Of los je het op door bij alle ramen overgordijnen te hangen?
Dan vallen alle buizen erachter weg en mogelijk ook wat stopcontacten. Radiatoren blijven zichtbaar. Zelf ben ik bang dat overgordijnen heel erg aanwezig zijn omdat het niet zo hoog is en omdat er vier ramen zijn, dus 8 gordijnen.
Of de gordijnen moeten een lichte kleur hebben....

We hadden in gedachten om houten jaloezieën als raambekleding te nemen of shutters.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
als de stopcontacten je niet storen, dan zou ik ze gewoon lekker laten zitten. Ik ben misschien een beetje een 'stopcontacten-miep'.
Wat betreft overgordijnen, aan de ene kant denk ik wel dat ruimte weg neemt, aan de andere kant kun je ze ook gebruiken om hoogte te creeeren (dus een motief dat hoog oogt, bijvoorbeeld strepen, of kleurverloop), zeker als je alles wit doet, maakt dat wat kleur. Ik zou ook even kijken hoe koud het huis wordt, want als je veel tocht hebt zijn overgordijnen natuurlijk ook gewoon nuttig voor de warmte.
Is dat plafond verlaagd?
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
15-02-2019 06:30
Is dat plafond verlaagd?
zo ziet het er inderdaad uit. Je kunt het natuurlijk openbreken (als het inderdaad verlaagd is) vraag is alleen wat je eronder aantreft, want als dat maar een paar centimeter in hoogte wint, en ook nog flink wat balken heeft dan oogt het alleen maar lager.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
15-02-2019 06:29
als de stopcontacten je niet storen, dan zou ik ze gewoon lekker laten zitten. Ik ben misschien een beetje een 'stopcontacten-miep'.
Wat betreft overgordijnen, aan de ene kant denk ik wel dat ruimte weg neemt, aan de andere kant kun je ze ook gebruiken om hoogte te creeeren (dus een motief dat hoog oogt, bijvoorbeeld strepen, of kleurverloop), zeker als je alles wit doet, maakt dat wat kleur. Ik zou ook even kijken hoe koud het huis wordt, want als je veel tocht hebt zijn overgordijnen natuurlijk ook gewoon nuttig voor de warmte.
In de woonkamer wordt het niet echt heel koud, zit overal dubbel glas en de wanden zijn redelijk geisoleerd, maar het kan beter,
dus daar heb je inderdaad ook een punt.
Ik dacht zelf dus aan witte gordijnen haha, je ziet dat ik kleur vermijd.
Goede tip, ik neem het ook even mee, mbt warmte.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Had je al gedacht aan een ombouw om de radiatoren? Dan schilder je de buizen langs het raam wel mee in de kleur van de muur.

Overgordijnen zou ik alleen doen als er veel kou/tocht is langs de ramen. Maar dat is vaak een kwestie van voelen/ervaren als je er woont. Dus dat zou ik eerst laten.
Alle reacties Link kopieren
Enne: gefeliciteerd met jullie huis!!
Alle reacties Link kopieren
Djoels schreef:
15-02-2019 06:33
In de woonkamer wordt het niet echt heel koud, zit overal dubbel glas en de wanden zijn redelijk geisoleerd, maar het kan beter,
dus daar heb je inderdaad ook een punt.
Ik dacht zelf dus aan witte gordijnen haha, je ziet dat ik kleur vermijd.
Goede tip, ik neem het ook even mee, mbt warmte.
als het niet heel koud wordt kun je ook nog altijd een radiator afkoppelen, dan heb je er minder. Ik heb altijd geleerd dat de stelregel is: kijk nu naar de temperatuur als de verwarming uit is en dan doe je:

temperatuur + 1 graad voor de vloer + 1 graad voor meubels + 1 graad voor levende mensen. En dan weet je hoe warm het huis zou zijn met deze temperatuur buiten als je er feitelijk zou wonen en je de verwarming uit zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
15-02-2019 06:30
Is dat plafond verlaagd?
Ja het is verlaagd en dat gaan we ook zo laten.
De meterkast zit in de woonkamer, ivm de aanbouw die we gaan plaatsen moeten er heel veel leidingen getrokken worden naar de plek van de aanbouw en dat doen we door het plafond.
Er zitten inderdaad balken onder. Maar best flinke en dan gaan we het in hoogte niet winnen.
Verder hebben wij ook getwijfeld of we het plafond niet open zouden gaan breken maar we hebben goed overwogen om dat niet te doen daar.
Ook omdat het nu geïsoleerd is naar boven en het zijn allemaal houten vloeren boven, ivm geluid.
En heel eerlijk ook omdat we straks onze woonkeuken wordt gebouwd en dat zal vermoedelijk echt de primaire ruimte worden in huis.
Het huis is een dijkwoning en de woonkeuken ligt straks iets lager. De hoogte is daar 4 meter beginnend en aflopend naar 2.70. De hoogte gaan we daar dus terugkrijgen. Maar die ruimte wordt goed geisoleerd en voorzien van vloerverwarming dus is het niet erg als de inhoud wat groter is (stooktechnisch gezien ;-) )
Onze slaapkamer heeft wel de balken, een opkamer etc. dus daar gaan we op los om in de oude stijl te blijven.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
15-02-2019 06:37
Had je al gedacht aan een ombouw om de radiatoren? Dan schilder je de buizen langs het raam wel mee in de kleur van de muur.

Overgordijnen zou ik alleen doen als er veel kou/tocht is langs de ramen. Maar dat is vaak een kwestie van voelen/ervaren als je er woont. Dus dat zou ik eerst laten.
Oja een ombouw voor de radiatoren, dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Ga ik eens leuke plaatsjes van zoeken.
En mbt kou en tocht. Ik weet het niet heel erg goed. Toen het een tijdje terug heel koud was, zijn we bij de vorige eigenaar op visite geweest. Het was heerlijk warm binnen en het tochtte niet. maar het is een vrijstaand huis aan de dijk, de wind kan een grote aanloop nemen en ik kan me voorstellen dat het dan soms wel echt frisser is, maar dat moeten we inderdaad ervaren...
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens een trend om je kozijnen in huis zwart te schilderen. Google er maar eens op. Misschien is het precies jouw stijl, misschien niet.
Het moet wel passen in een huis, ik kan het soms echt waarderen.
Alle reacties Link kopieren
De leidingen mee verven in de kleur van de wand.

Als je de foto hebt met de kachel voor je, zou ik de wand rechts een tint geven.
En dit doortrekken achter de kachel tot het stopcontact. Dus maar halverwege de achterwand. Creëer je een hoekje.

Jij denkt aan lichte tint, maar ik hou ook wel van iets van kleur, een bepaalde tint groen is nu bijvoorbeeld erg in of mosterd geel. Ik denk dan altijd, je kunt er over een paar jaar weer overheen. Maar goed. Ik hou van een accent muur met kleur of een patroon behang in huis.

Ik zou tegenover de kachel een hoek bank doen. Dicht bij de kachel. Dus alleen salontafel er tussen.

In het hoekje links boven (plattegrond) 2 stoeltjes met klein tafeltje, echt zo'n hoekje om te lezen, koffie te drinken. Eventueel uitzicht op het raam?

Links onder bij de meterkast, grote ronde tafel met leuke stoelen, eettafel.

Plinten die er in zitten vind ik mooi. Zou ik erin en wit laten.

Bij laminaat hoor je randje vrij te houden tegen contactgeluid. Dus een platte laminaat plint gaat daar vaak over heen. Die dan mooi tegen de al bestaande witte plint komt. Top.

Hopelijk is het duidelijk. Ik wist niet hoe jou foto bewerkt, weer up te loaden.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
15-02-2019 06:42
Het is trouwens een trend om je kozijnen in huis zwart te schilderen. Google er maar eens op. Misschien is het precies jouw stijl, misschien niet.
Het moet wel passen in een huis, ik kan het soms echt waarderen.
alle deurposten in huis zijn al zwart, in de hal, keuken etc. ligt een zwart/witte tegelvloer. maar ik weet niet of ik dat zo wil laten...
maar ik denk dat ik dat voor de kozijnen niet wil in de woonkamer.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Deuren zijde glans. Ik vind dat gewoon mooier. Bovendien hoogglans zie je elk putje, deukje op.

Naar is keuze van smaak.

Gefeliciteerd trouwens met je huis!
Mooie ruimte.

Vensterbanken zijn zeker mooi. En ik zou dus ook voor hip gaan. Bv het combineren met mat roze, okergeel, of hippe groen kleur, zie pinterest.

Dit zijn de mode kleuren van nu.

En weet verf kun je aanpassen. Dus durf!

Zoek ook een op pinterest op print behang.
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
15-02-2019 06:42
Het is trouwens een trend om je kozijnen in huis zwart te schilderen. Google er maar eens op. Misschien is het precies jouw stijl, misschien niet.
Het moet wel passen in een huis, ik kan het soms echt waarderen.
Hier dacht ik ook aan. Het zou mooi staan in deze ruimte.

Alleen zou de ruimte wel iets kleiner kunnen lijken.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
15-02-2019 06:44
De leidingen mee verven in de kleur van de wand.

Als je de foto hebt met de kachel voor je, zou ik de wand rechts een tint geven.
En dit doortrekken achter de kachel tot het stopcontact. Dus maar halverwege de achterwand. Creëer je een hoekje.

Jij denkt aan lichte tint, maar ik hou ook wel van iets van kleur, een bepaalde tint groen is nu bijvoorbeeld erg in of mosterd geel. Ik denk dan altijd, je kunt er over een paar jaar weer overheen. Maar goed. Ik hou van een accent muur met kleur of een patroon behang in huis.

Ik zou tegenover de kachel een hoek bank doen. Dicht bij de kachel. Dus alleen salontafel er tussen.

In het hoekje links boven (plattegrond) 2 stoeltjes met klein tafeltje, echt zo'n hoekje om te lezen, koffie te drinken. Eventueel uitzicht op het raam?

Links onder bij de meterkast, grote ronde tafel met leuke stoelen, eettafel.

Plinten die er in zitten vind ik mooi. Zou ik erin en wit laten.

Bij laminaat hoor je randje vrij te houden tegen contactgeluid. Dus een platte laminaat plint gaat daar vaak over heen. Die dan mooi tegen de al bestaande witte plint komt. Top.

Hopelijk is het duidelijk. Ik wist niet hoe jou foto bewerkt, weer up te loaden.
Dank je wel voor je reactie. We hebben ook een hoekkbank en die komt exact op die plek. Dus voor de open haard.
Daar waar jij dat zitje hebt bedacht, daar komt een hocker tegen de muur met kussens, waar je als je wilt kunt zitten en naar buiten kunt kijken. Bij de meterkast komt inderdaad de eettafel. Het zijn ook een beetje de logische indelingen voor deze woonkamer zeg maar.

De plinten gaan eraf en komen hogere voorzetplinten, omdat we ook echt veel bekabeling moeten doortrekken.
Platte plinten die je vaak bij laminaat ziet, ben ik niet kapot van. Mijn vriend legt vloeren altijd zo dat je dat platte plintje niet nodig hebt (dus heel precies zagen in deurposten). De hogere voorzet plint dekt dan dat randje af.

Mbt kleur op de wand, die mooie kleur groen die jij zegt, vind ik echt enig. Maar mijn halve vriendenkring heeft die kleur op de wand dus ik vermoed dat ik die teint oversla in de woonkamer. Ik houd echt van naturel kleuren. Verder heb ik wel een paar oude kastjes in huis die kleur hebben, dus niet alleen witte kasten hoor.

Wat je aangeeft met die hoek creëren ga ik eens naar kijken, want dat had ik nooit eerder zo bedacht. Goede tip! Dank je wel!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
15-02-2019 06:49
Deuren zijde glans. Ik vind dat gewoon mooier. Bovendien hoogglans zie je elk putje, deukje op.

Naar is keuze van smaak.

Gefeliciteerd trouwens met je huis!
Mooie ruimte.

Vensterbanken zijn zeker mooi. En ik zou dus ook voor hip gaan. Bv het combineren met mat roze, okergeel, of hippe groen kleur, zie pinterest.

Dit zijn de mode kleuren van nu.

En weet verf kun je aanpassen. Dus durf!

Zoek ook een op pinterest op print behang.
Ik ben niet zo'n durfal @( ;-D

Maar wel goed dat je het benoemt, ik ga eens op pinterest kijken. Maar ik loop vooral tegen al die radiatoren aan, die dan zo afsteken tegen een muur.
DTEEZ!
Ik ben fan van hoogglans dus ik zou deuren en kozijnen hoogglans schilderen. Alleen de trap heb ik ivm glijgevaar zijdeglans
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
15-02-2019 06:49

Vensterbanken zijn zeker mooi. En ik zou dus ook voor hip gaan. Bv het combineren met mat roze, okergeel, of hippe groen kleur, zie pinterest.
Bedoel je dan dat de kleuren van de muren die kleur, of de kozijnen? Ik neem aan de muren, maar ik weet het niet zeker, wellicht houd je van roze kozijnen :-D
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
15-02-2019 06:57
Ik ben fan van hoogglans dus ik zou deuren en kozijnen hoogglans schilderen. Alleen de trap heb ik ivm glijgevaar zijdeglans
De trap zit bij ons in de hal met een deur ervoor, die zie je dus niet. Hij is nu gestoffeerd, laten we voorlopig even.
Gaan we tzt nadenken wat we er exact mee willen doen....

Maar jij zegt dus hoogglans op de kozijnen en zo...
DTEEZ!
Gaaf zeg! Ik hou van zulke huizen. Ik zou plafond ook zo laten. De buizen en stopcontacten zeker wegwerken. Dat breekt zo en als de stucadoor toch komt zijn het de kosten niet. Ik zou alles wit maken. Qua muren en plafond. Gekleurde radiotors en houtwerk vind ik niet mooi. Zijdeglans. Mooie houten vloer erin. Zelfs de gordijnen wit. Grote bank voor het kacheltje, maar ik heb geen tv. Dus snap dat de meeste mensen de bank voor de tv zetten.

Heel veel plezier van je nieuwe huis! Leuk he, alles weer naar je eigen smaak inrichten.
anoniem_350887 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 07:04
1.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jou radiatoren niet zo storend, ze zijn wit en strak. Die zie je later niet meeer.

Radiatorombouw ben ik zelf geen fan van. Ik vind dat je dan juist de aandacht er op vestigt. En het houd warmte tegen.

Het is nu in om verf op de muur halverwege te stoppen, wat ik omschreef met dat hoekje creëren.

Zelfs driehoeken of een schuine grafische lijn op de wand zijn ook in. Zoek daar ook een op. Lastig te omschrijven. Al vind ik dat iets minder passen in jullie ruimte.

En qua indeling, denk ik, dat jij er gevoel voor hebt, vele mensen zullen hun bank voor het raam neer zetten of met de rug tegen de muur. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven