Meubels verven, hoe dit aanpakken?

04-03-2019 23:49 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de woonkamer een leuk buikkastje staan van mijn opa en oma. Alleen is deze nog in de originele kleur, bruin.
Hij is aan een verfbeurtje toe want de bovenkant wordt lelijk, zit een vlek op. Dit hadden opa en oma al.
Mijn vriend vindt het kastje zo als ie nu is, niet mooi. Zacht uitgedrukt. :-D
Dus ik ben van plan om het kastje te gaan verven. Ik weet wel welke kleur maar:

... ik weet niet waar ik moet beginnen.
Dus aan jullie de vraag: welke soort/merk verf hebben jullie gebruikt en hoe moet ik het verder aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Hoogglans of zijdeglans verf (net wat je zelf mooier vindt) op terpentinebasis werkt het fijnst en mooist voor meubels vind ik.

Hoe aan te pakken is vrij eenvoudig:

- Kastje zo mogelijk uit elkaar halen
- Goed schuren met schuurpapier of schuurmachine (met de hand kan ook prima)
- Afnemen met een vochtige doek of evt heel klein beetje ammoniak in emmertje water oplossen en daarmee afnemen
- Verven met kwast en/of klein rollertje
- Wachten tot het droog is. Als het niet in 1 keer mooi wordt, weer licht opschuren, schoonmaken en nog een laagje verf erover.
Alle reacties Link kopieren
Stap 1: test de ondergrond. Is het kastje in de boenwas gezet? Met beits behandeld? Met olie?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
schoonmaken met St marc of ammoniak (beiden in de bouw of supermarkt te krijgen) licht opschuren.

Kiezen of je met

1 acryl (waterbasis, stinkt niet !! makkelijk kwasten schoonmaken !!) wlt werken of op. Droogt snel, verf wordt snel hard, soms al tijdens het verven...

2 terpentinebasis (stinkt erg, kwasten met terpentine schoonmaken, verf evt met terpentine verdunnen - een heel klein beetje !!), droogt (en stinkt) langzaam, dag moet het zeker drogen > nadeel stof erop...soms

Eerst grondverf erop (acryl of terpentine) dan de kleur als hij droog is (dag erop veelal). Als het niet dekt 2x

Op zich kan de ene wel over de andere laksoort, maar dan moet de grondlaag goed droog en hard zijn.
Maar houd t bij 1 soort.

Je kwast kun je ook bewaren (tot de dag erop) in de vriezer.
Alu folie erover/eromheen en geod luchtdicht verpakken in een plastic zakje
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
05-03-2019 00:05
Stap 1: test de ondergrond. Is het kastje in de boenwas gezet? Met beits behandeld? Met olie?
OP zich is dit ook een punt, had ik ook aan gedacht. Mocht dat t geval zijn dan is die was zo oud dat je daar nu wel overheen kunt verven
paardenkop schreef:
05-03-2019 00:10
OP zich is dit ook een punt, had ik ook aan gedacht. Mocht dat t geval zijn dan is die was zo oud dat je daar nu wel overheen kunt verven
Nee, daarvoor kun je het kastje eerst het beste in de rinser (een vloeibare ontvetter) zetten. Dat werkt echt super, en is niet zo agressief als ammoniak. Het is speciaal bedoeld om meubels te ontvetten.

Daarna schuren, grondverf en een aantal lagen kleur. Hang- en sluitwerk eerst verwijderen. En inderdaad al genoemd, verf op terpentinebasis geeft een mooier resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
05-03-2019 00:24
Nee, daarvoor kun je het kastje eerst het beste in de rinser (een vloeibare ontvetter) zetten. Dat werkt echt super, en is niet zo agressief als ammoniak. Het is speciaal bedoeld om meubels te ontvetten.

Daarna schuren, grondverf en een aantal lagen kleur. Hang- en sluitwerk eerst verwijderen. En inderdaad al genoemd, verf op terpentinebasis geeft een mooier resultaat.
Goed punt!!
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
05-03-2019 00:02
Hoogglans of zijdeglans verf (net wat je zelf mooier vindt) op terpentinebasis werkt het fijnst en mooist voor meubels vind ik.

Hoe aan te pakken is vrij eenvoudig:

- Kastje zo mogelijk uit elkaar halen
- Goed schuren met schuurpapier of schuurmachine (met de hand kan ook prima)
- Afnemen met een vochtige doek of evt heel klein beetje ammoniak in emmertje water oplossen en daarmee afnemen
- Verven met kwast en/of klein rollertje
- Wachten tot het droog is. Als het niet in 1 keer mooi wordt, weer licht opschuren, schoonmaken en nog een laagje verf erover.
Verkeerde volgorde: eerst schoonmaken, dan schuren.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
05-03-2019 00:45
Verkeerde volgorde: eerst schoonmaken, dan schuren.
Je hebt gelijk. Alleen na het schuren ook schoonmaken anders zit al het stof van het schuren er nog op.
Alle reacties Link kopieren
Met Krijtverf! Kind kan de was doen. Na het verven beetje schuren hier en daar. En je hebt een mooi Bobo/Ibiza/old look kastje.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
05-03-2019 00:48
Je hebt gelijk. Alleen na het schuren ook schoonmaken anders zit al het stof van het schuren er nog op.
Even vegen met een droog doekje.
Geen nattigheid meer, dan wrijf je het stof erin.
Altijd 2 keer verven en de tweede keer ook licht opschuren.
Met krijtverf. Vind ik persoonlijke de mooiste verf. Werkt het fijnst. Ontvetten en licht schuren is dan voldoende. Zorg wel dat je een goed merk neemt, de goedkopere dekt niet zo snel.
Alle reacties Link kopieren
Krijtverf of chalkpaint. Zie youtube voor ideeën.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
je kunt m ook tot oud en nieuw stallen en t vuur op
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de ideeen, ga me eens verdiepen in alle tips. :-D

@ paardenkop: :nope:
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
05-03-2019 07:31
Met krijtverf. Vind ik persoonlijke de mooiste verf. Werkt het fijnst. Ontvetten en licht schuren is dan voldoende. Zorg wel dat je een goed merk neemt, de goedkopere dekt niet zo snel.
Krijtverf (geen krijtbordenverf!) gebruik ik ook altijd naar volle tevredenheid. Onvetten met Dasty. Ik schuur nooit. Annie Sloan chalk paint opkwasten, daarna met wax afmaken. Je kunt hiermee ook over het hang- sluitwerk verven.

De wax is nodig om de verf stootvast te maken. Met donkere wax over de lichte wax krijg je in houtsnijwerk/details mooie effecten. Verven kan binnen (niet giftig), waxen moet je buiten doen met handschoenen aan. Ik wist dat eerst niet en mijn kat werd onwel na het waxen van een grote kast.

Aflakken kan ook nog, als je bijvoorbeeld hoogglans wilt of de bovenkant van je kastje gebruikt om glazen op te zetten (geven kringen in wax). Let op, je kunt niet meer lakken over wax heen!

Ik heb al veel meubelstukken behandeld. Salontafels, diverse bijzettafels, grote Chinese kast, kandelaars, bloempotten enz.

Ik gebruik soms (voor kleine dingen) acrylverf van de Action en daar overheen de Annie Sloan wax. Werkt ook.
Alle reacties Link kopieren
Nou, op de bovenkant worden geen glazen gezet, maar wel andere spulletjes. Denk aan fotolijstjes, en er worden nog wel eens sleutels e.d. gelegd/gegooid. ;-)

Dus er moet wel een beschermingslaag op. Is wax dan wel genoeg? Of toch aflakken met matte verf?

Ga eens naar Annie Sloan verf kijken. :-D
Aflakken doe ik niet met krijtverf. Alleen de oppervlakten die gebruikt worden zoals een tafelblad behandel ik met wax. Zorg dat dit goed uitgehard wordt. Op de pot staat hoe lang dit is. Daarna is het prima met een natte doek af te nemen.
Abbodanza is ook een goed merk, ietsje goedkoper dan Sloan.

Als je er alleen spullen opzet zou ik het niet waxen. Maar dat is persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
05-03-2019 10:20
Krijtverf (geen krijtbordenverf!) gebruik ik ook altijd naar volle tevredenheid. Onvetten met Dasty. Ik schuur nooit. Annie Sloan chalk paint opkwasten, daarna met wax afmaken. Je kunt hiermee ook over het hang- sluitwerk verven.

De wax is nodig om de verf stootvast te maken. Met donkere wax over de lichte wax krijg je in houtsnijwerk/details mooie effecten. Verven kan binnen (niet giftig), waxen moet je buiten doen met handschoenen aan. Ik wist dat eerst niet en mijn kat werd onwel na het waxen van een grote kast.

Aflakken kan ook nog, als je bijvoorbeeld hoogglans wilt of de bovenkant van je kastje gebruikt om glazen op te zetten (geven kringen in wax). Let op, je kunt niet meer lakken over wax heen!

Ik heb al veel meubelstukken behandeld. Salontafels, diverse bijzettafels, grote Chinese kast, kandelaars, bloempotten enz.

Ik gebruik soms (voor kleine dingen) acrylverf van de Action en daar overheen de Annie Sloan wax. Werkt ook.
Mijn oma wist altijd precies hoe aller heurt en dan stond ik bij haar in de tuin oude kastjes te waxen terwijl zij toe keek of ik alles wel goed uit poetste. Ik heb mijn meubels nu echt mishandeld met krijtverf en doorgeschuurd na het verven voor een vintage uitstraling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Annie Sloan fan. Vooral omdat ik heel erg lui ben en dit werkt zonder schuren en uit elkaar halen ;) . Wax is prima als je er geen natte spullen op zet/legt en niet bang bent voor een krasje, maar het idee is nou juist dat je een beetje doorleefde look creëert...
Ik heb nog een kastje staan, ik moet de verf ook weer eens tevoorschijn halen! :yes:
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven