Lichtschakelaar inactief maken

07-03-2019 19:00 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik maak thuis gebruik van smart verlichting. Maar omdat ik het appartement gerenoveerd gekocht heb, zitten er wel gewoon schakelaars in de muur. Die ik dus eigenlijk niet hoef te gebruiken. Nu is het soms wel lastig als er volk is, dat ze die schakelaars dus wel gebruiken, waardoor de stroom op lamp(en) net uit gaat. Nu was mijn vraag, hoe ik op een veilige manier de schakelaars inactief kan maken. Zodat er dus constant stroom op de lamp(en) zit, en je door het bedienen van de schakelaar niets doet. Lijkt me redelijk simpel, maar ik wou toch even checken omdat ikzelf bijzonder weinig verstand heb van die dingen. En elektriciteit kan je best voorzichtig mee zijn lijkt me.

Groetjes
Blindplaatje op (laten) monteren.
Wij hebben Philips hue en op onze schakelaars zit nu een blindplaatje.
Schakelaar van de muur af halen en blindplaatje ipv schakelmechanisme plaatsen.

https://www.hornbach.nl/shop/PEHA-Stand ... tikel.html

Let op, je moet wel de blindplaat kopen die past bij de serie van je electra, of er natuurlijk een nieuw buitenjasje bij kopen.

Prima zelf te doen als je even de stroom van de stoppenkast haalt.
Alle reacties Link kopieren
Losschroeven, draadjes uit de schakelaar plukken en die allemaal in een lasklem drukken. Daarna de schakelaar onaangesloten weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Top! Ik ga morgen naar de bouwmarkt. Twijfel enkel nog of ik de schakelaar ga laten zitten (niet aangesloten) of zo een blindplaatje er op ga zetten. Is misschien eenvoudiger om de originele schakelaars en afdekplaatjes te hergebruiken. Kan ik al niet voor verrassingen komen te staan door een ander soort plaatjes ofzo. Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Bedenk wel dat het bij een wisselschakelaar net even anders zit.
Niet geschoten is altijd mis
Schakelaar vastzetten met een plakbandje? Zie je niks van als je de juiste tape neemt en gasten kunnen niet meer de schakelaar omzetten.
Alle reacties Link kopieren
De meeste schakelaars hebben elke aansluiting dubbel uitgevoerd. Je zou de schakeldraad (zwart) in de dubbele aansluiting van de aanvoerende draad (bruin) kunnen steken. Daarna de schakelaar terugzetten. Gevolg is dat de schakelaar niets meer doet, maar er wel continue spanning op je smart verlichting staat. Alternatief met lasklemmen en blindplaatjes kan natuurlijk ook.

Let wel op dat knutselen aan je elektra geen goed plan is als je geen ervaring hebt. Misschien is het dus een verstandig idee om iemand met kennis van zaken te vragen om te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
07-03-2019 20:20
Bedenk wel dat het bij een wisselschakelaar net even anders zit.

Dat is wel even een dingetje inderdaad, dan dient er mogelijk wel eentje enkel voor het afdoppen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen bedankt nog eens. Blindplaatjes steken er ondertussen in. Dacht ik ga meteen voor de nette aanpak met blindplaatjes. En allles is vlot verlopen dus prima. Zal in de toekomst met plezier toekijken hoe één van mijn vrienden een poging doet om de schakelaars te gebruiken. Bedankt en succes nog allemaal. Grts David

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven