Behangtips voor onhandige Hanny

14-04-2019 09:06 43 berichten
Aloha,

Ik ga verhuizen en wil graag mooi behang op mijn muren.
Ik moet dit zelf gaan doen want ik heb niet zo'n goedgevulde portemonnee.

Het probleem is echter dat ik zwaar onhandig ben wat deels door mijn visus problemen veroorzaakt word.

Dus zijn er misschien meer onhandige "klunsjes" die mij wat tips kunnen geven.

Ik heb ook al op YT gekeken maar dat word allemaal door professionals gedaan.

Ik zoek echt tips van "ervaringsdeskundigen".

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
OMG dit is zo herkenbaar.....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hulp vragen aan iemand met ervaring?
Je omgeving inschakelen?
Magick88 schreef:
14-04-2019 09:09
Hulp vragen aan iemand met ervaring?
Die ken ik niet.
Al mijn kennissen/vrienden schilderen hun muren.

Ik wil nu wel eens wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Kies behang dat dik is, dunner behang werkt veel moeilijker. Koop wat rollen extra, dan kan je wat verprutsen. Wat je over hebt na afloop kan je vrijwel altijd terug brengen. Nieuwe rollen halen als het op is gaat bijna niet, dan lukt het bijna nooit om rollen met dezelfde code te krijgen. Let ook op de code met kopen.
Begin bij een recht stuk zodat je eerst wat simpele banen kan doen voor je een hoek door moet of met verwarmingsbuizen moet priegelen.
Met zijn tweeën werkt wel het makkelijkst, alleen is veel moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
En ervaring krijg je vanzelf, gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
Voor je eerste baan niet in een hoek beginnen maar met een loodlijntje de muur aftekenen waar je de eerste baan gaat plakken. Ik vind zelf behang waarvoor je de muur moet insmeren het makkelijkst.

Let op bij behang kopen: iets dikker behang zie je minder oneffenheden door en plakt makkelijker omdat het wat minder snel scheurt. Als je behang wat doorschijnend is moet je de gehele achtermuur uni hebben in kleur.
Als je een groot patroon kiest heb je veel meer behang nodig.

Rol je muur in met een verfroller en de zijkanten met een kwast.

Bewaar een beetje van je lijm om later de randjes nog eens na te lopen.

Ik vind zelf behang wat gescheurd is (met een mes) natuurlijker aansluiten op het plafond dan geknipt.

Zorg dat alle banen dezelfde boven kant hebben. Je doet je rol open, zet een kruisje, dit is wat bovenaan je muur komt. Je knipt of scheurt een baan, zet meteen een nieuw kruisje op de volgende baan.

Succes :-D
1. Neem vliesbehang. Dan kan je de muur inlijmen i.p.v. het behang. Werkt handiger.
2. Neem óf een druk behang, óf een egaal 1 kleur behang. Dan zie je minder fouten. Het makkelijkste is een heel druk behang.
3. Zorg dat je mesje altijd heel scherp is. Dus na 2x snijden weer afbreken. Daarmee voorkom je gekut.
4. Werk alleen of met iemand waar je heeeel goed mee kan samenwerken. Ik hou van mijn man maar samen behangen ging niet.
5. Zorg dat je een trap hebt die hoog genoeg is. Geen geklooi met op/af stoel stappen.
Alle reacties Link kopieren
Kies een behangetje zonder patroon. Een patroon is net een tikkie moeilijker en niet handig als je visus problemen hebt.

Zorg dat je behang hebt waarbij je de lijm op de muur moet smeren.

Koop kant en klare lijm die is altijd goed en zonder klonten.

Koop de juiste tools erbij als een kwast, een rollertje voor de naden, een mesje, een goede schaar. Bij kwantum hebben ze complete setjes voor weinig.

Leg de rol behang op de grond op de plek waar je begint. Begin overigens bij het raam en werk de kamer in. Smeer de muur in, pak het behang vanaf de rol en trek dit omhoog, plak de baan vast en wrijf met een theedoek de baan strak, onderaan afsnijden en verder naar de volgende baan.
I told you walking was idiotic.
Bedankt!
Ik ga de tips noteren en dan naar de Praxis.
Hopelijk hebben ze wat ik nodig heb dan ik meteen aan de slag :)
Alle reacties Link kopieren
Een heel gladde muur is het belangrijkste en bepalend voor het resultaat. Kleine gaatjes tot twee cm hoef je niet te vullen; daar spant het behang onzichtbaar overheen, terwijl muurvuller juist het risico geeft dat dit wél zichtbaar wordt. Maar soms is het gat gewoon te groot en dan moét je wel.

Een nieuwe gladde regelmatige muur kan je extra mee pronken door dan glad behang te nemen, terwijl een wat oudere muur het beste gecamoufleerd kan worden door wat structuur en/of een patroontje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het behang van de Praxis is niet echt dik. Dik begint pas bij Eijffinger :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een visus beperking. Ik zie diepte en afstanden niet echt. Recht knippen of recht plakken zal mij nooit lukken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
14-04-2019 09:39
Het behang van de Praxis is niet echt dik. Dik begint pas bij Eijffinger :)
Welnee, je hebt ook prima dik behang bij de Praxis. Te dik blijft ook niet pkakken trouwens, dan wordt het te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
Bij heel regelmatige dieptepatroontjes, bijvoorbeeld een 3d-spikkel zullen de verticale naden erg opvallen, omdat die erg afwijkend zijn van het patroontje. Dus die zou ik vermijden. Doorlopende patronen daarentegen leiden de aandacht af van de naden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
14-04-2019 09:21
1. Neem vliesbehang. Dan kan je de muur inlijmen i.p.v. het behang. Werkt handiger.
...
Vliesbehang inderdaad! De lijm op de muur smeren is een stuk makkelijker dan op de stroken zelf.
Hoe duurder het behang hoe makkelijker het is om te behangen. Hoe duurder het behang hoe vervelender het is om iets te verprutsen.

Ik werk het liefst alleen, en ik smeer veel liever de banen in op een behangtafel.
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat voor een behang met patroon: knip alvast alle banen voor. Ik doe dit door een baan op de grond te plakken zodat ik deze kan gebruiken om af te meten (en dan neem ik zo'n tien cm extra aan beide kanten om te snijden). Vervolgens nummer je je banen en zet een markering voor de bovenkant. Verder inderdaad goed gereedschap, lijm op de muur en een dik vliesbehang. Werk van het licht af (dus het raam), er niet naar toe. Neem je tijd. Als de banen er op zitten even een vinger in de lijm stoppen en over alle naden strijken. Als het droog is veeg je de extra lijm er zo weer af met een licht vochtig doekje. Behang gaat altijd hobbelen tijdens het drogen (of althans, meestal), dit trekt vanzelf weer weg, ga dus niet in paniek alles lopen gladstrijken (ik spreek uit ervaring 😉). Succes!
Alle reacties Link kopieren
Slechte muren zijn vaak niet zo geschikt om lijm op te smeren, omdat je dan met je lijmkwast gruis en stof over de muur kan verspreiden wat dan lekker zichtbaar onder het behang gaat zitten. Dat soort onregelmatigheden zie je meteen en kan het effect verpesten.

Dus een rondje afborstelen en stofzuigen voordat je gaat beginnen kan erg lonen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zelf smeer ik de lijm op het behang en ook op de bovenkant op de muur en extra waar de randen tegen de muur komen.

Idd verdwijnen blazen en bobbels als het behang weer droog en gekrompen is. Heel grote blazen van 25 cm zou ik wel wegstrijken maar als dat een halfuur gaat duren dan zou ik het opgeven. Je kan altijd nog later, als je zeker weet dat het niet meer goedkomt, een baan vervangen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
viva-amber schreef:
14-04-2019 09:40
Ik heb ook een visus beperking. Ik zie diepte en afstanden niet echt. Recht knippen of recht plakken zal mij nooit lukken.
Herkenbaar.
Helaas kruipt mijn bloed altijd waar het niet heen moet.
Bedankt wederom.
Eerst nu de muren opmeten anders weet ik niet hoeveel ik nodig heb. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
https://www.karwei.nl/assortiment/bosch ... /p/B547530

Er zijn al veel goede tips gegeven, maar zo'n apparaatje heeft mij veel frustratie bespaard en het behangen ging lekker snel.
Je kunt beter hulp vragen aan handige mensen ipv aan klunzen. Heb je meer aan.
Ik heb nog nooit behangen, vind dat zo uit de tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven