Pergola plaatsen

20-04-2019 21:06 24 berichten
Ik zit eraan te denken om een pergola te kopen. Gewoon kant-en-klaar bij een tuincentrum of zo. Ik vraag me alleen af hoe je zo'n ding bevestigt aan de grond. Degene die ik op het oog heb is 2 meter hoog, dus als ik de palen in de grond zet wordt ie veel te laag. Zijn er wellicht ook verzwaarde gietijzeren mallen waar ik die palen in zou kunnen zetten? Of een andere oplossing wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Paalhouders. Te koop bij de bouwmarkt.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Je kan er ook betonpoeren onder zetten, maar dat is dan weer behoorlijk prijzig.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/pr ... kers-38-cm
Dank! Die ankers zouden denk ik het makkelijkst zijn, maar vraag me af of dat tegen windstoten bestand is. En anders moet ik toch aan beton, want die paalhouders moeten ergens aan bevestigd worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe bedoel je dat precies? Zowel die paalhouders als de ankers moeten de grond in worden geslagen en zijn dan zeker windbestendig. Of komt de pergola op tegels te staan?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die palen maar 2 meter lang dan ?
Meestal zijn die palen 2,60 of 2,80 meter lang zodat zij een redelijk stuk de grond in kunnen.
Niet geschoten is altijd mis
@calamitycat, de paalhouders die ik zag moet je met bouten bevestigen aan vlonders of tegels. De ondergrond is een laag heel fijn grind. Ik heb er nog niet in gegraven om te zien hoe (on)doordringbaar het is en of er wellicht ook asfalt of beton gebruikt is. Ernaast ligt gewoon gras, dus waarschijnlijk is het makkelijker om een wat grotere pergola uit te zoeken met langere palen en die in de grond te bevestigen.

@bitje93, van die pergola die ik op het oog had. Maar die is dan vast bedoeld om te bevestigen aan tegels of vlonders.

Ik heb besloten om eerst nog even wat beter te onderzoeken wat er mogelijk is op die plek en wat de beste oplossing zou zijn. Ik woon hier nog maar kort en kwam erachter dat ik eigenlijk nauwelijks schaduwplekken in de tuin heb. Maar zo'n pergola laten begroeien duurt natuurlijk ook wel even. Langetermijnwerk dus.

En nu heb ik online een parasol en twee leuke strandstoeltjes besteld... :$
Alle reacties Link kopieren
O, Ik had wat duidelijker moeten zijn met mijn paalhouders :$ Ik bedoelde deze
Afbeelding

Die sla je dus gewoon de grond in, paal erin, vastschroeven, klaar :) Is overigens ook nog beter dan de palen in de grond zetten want uiteindelijk gaat zo'n paal in de grond toch rotten en als de paal boven de grond staat gaat je pergola echt langer mee. En je hoeft niet te klooien met die emulsie waarmee je zo'n paal in de grond vast moet zetten (en er daarbij ook nog eens op te letten of de paal perfect waterpas staat). Ik vind dat zelf altijd maar een heel gedoe, dus hier paalhouders gebruikt.

Een pergola laten begroeien kan heel snel gaan hoor, met bijvoorbeeld klimmers als een druif of een schijnaugurk. Je kan ook eenjarigen neerzetten zoals winde (kan je zelf zaaien), is ook erg mooi.
Mijn pergola was na meer dan 20 jaar gestaan te hebben vorig jaar ingestort, toen heb ik een nieuwe gebouwd en die begint nu alweer goed dicht te groeien.

Maar goed, een parasolletje en strandstoel is natuurlijk ook heerlijk :D
Heb je wel eens gedacht aan schaduwdoek?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Ah ja, die lijken me zelf eigenlijk ook het meest perfect! Tot dit topic kende ik die dingen niet. De pergola komt er ook wel hoor, maar ik wil geen quick fix, maar iets dat inderdaad 20 jaar mee gaat. Beter even rustig bedenken wat ik het mooist vind (ook qua begroeing) en ondertussen lekker onder mijn parasol gaan zitten.

Mijn tuin ligt vol op het zuiden, maar dat is ook de kant waar het uitzicht is. Een schaduwdoek zou dat bederven, denk ik. Plus dat de plek waar ik het terras zou willen op sommige momenten in het jaar ook erg veel wind te verduren krijgt. Met windstoten tot 110km per uur.
Alle reacties Link kopieren
Oei, dat is veel wind ja :O Als een schaduwplek je uitzicht bederft dan is dat inderdaad echt zonde.

Ik vind een pergola zelf echt heerlijk om onder te zitten, het is een heerlijke groene schaduwplek in de tuin en als ik in het vroege najaar de trosjes druiven in grote getale zie hangen (heb ook een tuin op het zuiden) ben ik een gelukkig mens. En de merels worden er ook gelukkig van :)

Succes met je overwegingen over je pergola en/of begroeiing :daisy:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Dankjewel! En ja, ik vind de schaduw van bladeren een hele aangename schaduw inderdaad. En zo'n begroeide pergola is ook gewoon hartstikke mooi natuurlijk! Hij komt er zeker. Nu nog even goed puzzelen hoe en wat.
Mijn ervaring met zo'n paalvoet zoals Calamitycat plaatste in combinatie met wind, is dat dat niet zo'n goede combinatie is. Het metaal wordt 'moe' van het bewegen in de wind en zal uiteindelijk afknappen. Ik had een schutting met zulke paalvoeten. Die zaten goed vast met beton, maar de schutting vangt wind en het geheel scharnierde een beetje op de plek net boven de grond. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een lange paal die de grond in gaat. Dat zal uiteindelijk ook wel een keer om gaan, maar volgens mij minder snel.
Alle reacties Link kopieren
Als je langere paal in snelbeton zet (en van te voren de onderkant met iets behandeld - wel eens gezien bij een klasprogramma, weet even niet wat ze er op smeerde) staat het jaren stevig. Je kunt dan alleen niet dat standaard bouwpakket gebruiken als die geen lange palen heeft.

Maar de meeste bouwmarkten en tuincentra hebben toch een uitgebreid pakket aan onderdelen waarmee je pergola's kunt samenstellen? Dat is niet veel moeilijker dan een standaard bouwpakket lijkt me. En het is wel helemaal op maat.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Calamitycat post_id=29836557 time=1555836576 user_id=282895]
O, Ik had wat duidelijker moeten zijn met mijn paalhouders :$ Ik bedoelde deze
meelezertjuh wijzigde dit bericht op 22-04-2019 11:11
Reden: Er ging iets mis
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosamunde schreef:
21-04-2019 15:14
Mijn ervaring met zo'n paalvoet zoals Calamitycat plaatste in combinatie met wind, is dat dat niet zo'n goede combinatie is. Het metaal wordt 'moe' van het bewegen in de wind en zal uiteindelijk afknappen. Ik had een schutting met zulke paalvoeten. Die zaten goed vast met beton, maar de schutting vangt wind en het geheel scharnierde een beetje op de plek net boven de grond. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een lange paal die de grond in gaat. Dat zal uiteindelijk ook wel een keer om gaan, maar volgens mij minder snel.
Oh echt? :O Hier zelf geen ervaring mee, de paalpunthouders staan hier al heel wat jaren stevig in de grond. Maar er staat niet veel wind op, dat zal wel uitmaken inderdaad.

Jest, als je voor palen in de grond kiest dan kan je ook palen nemen die een hardhouten 'voet' hebben en voor de rest van lariks zijn, deze bijvoorbeeld Afbeelding
Hardhout gaat in ieder geval vele, vele jaren mee.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Als je iets wil dat lang mee gaat, raad ik je een pergola van hardhout aan. Dat gaat minimaal 15 jaar mee.

Wil je hem echt goed stevig neerzetten, dan moeten de poten verankerd worden in de grond. Bijvoorbeeld door ze in beton te storten.

Die paalhouders zijn opzich prima, maar daar zit natuurlijk wel wat speling en beweging in. Bijvoorbeeld door verzakking en het jarenlang toch steeds iets heen en weer bewegen van het hout. Het hangt ook erg af van de grond.

Veel makkelijker is om de pergola neer te zetten tegen bijvoorbeeld de muur van je stenen schuur of woning. Dan kun je namelijk twee van de poten in ieder geval in de muur vastschroeven. Als je dan de andere poten fixeert met de eerder genoemde paalhouders, dan gaat die pergola nergens meer naartoe.
Alle reacties Link kopieren
rosamunde schreef:
21-04-2019 15:14
Mijn ervaring met zo'n paalvoet zoals Calamitycat plaatste in combinatie met wind, is dat dat niet zo'n goede combinatie is. Het metaal wordt 'moe' van het bewegen in de wind en zal uiteindelijk afknappen. Ik had een schutting met zulke paalvoeten. Die zaten goed vast met beton, maar de schutting vangt wind en het geheel scharnierde een beetje op de plek net boven de grond. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een lange paal die de grond in gaat. Dat zal uiteindelijk ook wel een keer om gaan, maar volgens mij minder snel.
Maar een schutting en een pergola zijn wel 2 heel verschillende dingen. Bij een schutting moet de voet inderdaad heel veel frictie opvangen, omdat de schutting an sich al veel wind vangt, en de voet alle zijwaartse druk moet opvangen. Omdat een pergola diepte heeft (4 punten op de grond ipv alle punten op 1 lijn) hebben de voeten veel minder frictie op te vangen. Ik zou dat wel aandurven met die voeten (en een schutting zeker niet!)
Daar heb je wel een goed punt Moosey.
Andere invalshoek: Ik heb een pergola van stijgerbuizen, superstevig, je kunt er grote overspanningen mee maken (mijn tuin is 5 meter breed en er was geen plek voor steunpilaren) en onderhoudsvrij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooi, RegretteRien! Hoe heb je ze bevestigd?
Mijn tuin had al zulke soort gemetselde pilaren, daar hebben we ze aan vast geschroefd. Afbeelding

Ik denk dat je met een grondboor en een emmertje snelbeton ze ook heel prima zou kunnen plaatsen. (Zo'n ding)
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
20-04-2019 21:16
Je kan er ook betonpoeren onder zetten, maar dat is dan weer behoorlijk prijzig.
Dit hebben wij ook. Zo komt het hout ook niet in aanraking met de grond (nattigheid), wat beter is voor het hout.
Funderen in beton

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven