Brainstorm verbouwing

09-05-2019 08:51 116 berichten
Wij hebben een huis op het oog alleen kom ik niet lekker met mijn gedachte uit over de achterkant van het huis. Het is een jaren ‘50 woning van baksteen. De bijkeuken is origineel. De bijkeuken liep origineel door tot het huis. De bakstenen uitbouw waar de keuken in zit is niet origineel.

Ik vind de keuken donker + 3 deuren door om vanuit de huiskamer in de tuin te komen en wil 2 muren doorbreken en tuindeuren van 2,5 meter breed er in waar nu de keuken zit. Maar wat kost zoiets? We gaan natuurlijk met een bouwtechnischekeurder nog eens kijken en willen een schatting laten maken van de verbouwkosten. Maar waar moet ik überhaupt aan denken? Ik ben handig maar nog niet met dit. Wees niet bang, we laten dit doen door een professional. Ik wil gewoon niet onbeslagen ten ijs komen.

De keuken had ik gedacht naar de linker muur te verplaatsen. Maar misschien hebben jullie wel hele leuke ideeën :idee: Dus als je zin hebt om mee te denken dan lees ik het graag! :heart:



Dubbele lijnen = draagmuren
Enkele lijn = muur
- - - = ramen
Oranje = wat ik dacht door te breken.

Afbeelding

Deze deuren lijken mij wel wat maar dan van hout.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
De kosten hangen echt heel erg af van de constructie van de woning. Hier wordt dat goed uitgelegd: https://www.google.nl/amp/s/constructie ... atsen/amp/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik de achtergevel verplaatsen tot aan de verste muur van de bijkeuken, zodat je een grotere ruimte krijgt. Dan een dubbele spoelbak voor het raam en een kookeiland tussen keuken en woonkamer. Eventueel nog een rijtje hoge kasten in wat nu de bijkeuken is.
Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 09:03
De kosten hangen echt heel erg af van de constructie van de woning. Hier wordt dat goed uitgelegd: https://www.google.nl/amp/s/constructie ... atsen/amp/

:rolling: Dankjewel! Lekker veel info.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn keuken eigenlijk naar voren verplaatsen. En dan de achterkant zoals nr zoveel zegt en dan aan tuinkant gaan zitten. Maar dat moet maar kunnen en je wens zijn.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Tof, zo’n project. Wij zitten in een zelfde soort proces van jaren 50/60 woning kopen en opknappen. Ik zou, als je budget het toelaat, ook een stuk uitbouwen. Er is veel vraag naar aannemers, en het ligt er ook erg aan of je wilt laten isoleren, wat voor soort kozijnen etc. Heel grofweg denk ik dat je aan 30-50k moet denken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was een uitbouw vergelijkbaar met jouw keuken naar bijkeuken gelijk trekken en dan binnen kant open rond de 20000. Was wel draagmuur. En klein huisje.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Is de keuken naar de voorkant een optie? Tuin gerichte woonkamer lijkt mij heel fijn.

Kan en mag je uitbouwen totaan je bijkeuken? Dan heb je extra ruimte en is de lijn vanuit de tuin gezien 'één'. Zonder verspringing zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou uitbouwen tot de bijkeuken zeg maar en de bijkeuken bij de keuken trekken. De muur naar de woonkamer laten staan maar de muur waar de deur zit wegbreken. Dan over de hele nieuwe achterwand openslaande deuren. Wat zijn de afmetingen van de keuken en bijkeuken want dat maakt nogal uit.
Love de deuren trouwens. Erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
Weet je trouwens zeker dat het stukje muur aan de andere kant van de deur tussen keuken en woonkamer geen draagmuur is?

Als je een mooie tuin hebt en de achterpui gelijk trekt met de bijkeuken, dan zou een hele glazen pui met harmonicadeuren misschien nog mooier zijn.
Ikzou:
+ Keuken in de voorkamer maken op de linkerwand en eventueel onder het raam.
+ Hele originele achtermuur doorbreken.
+ Daar waar nu het raam boven de gootsteen zit, openslaande deuren maken.
+ De bijkeuken halveren tot een washok, zodat de achterwand van de huiskamer een rechte lijn vormt. Waarbij dan wel de buitendeur in de bijkeuken in takt blijft want in de winter wil je niet steeds je openslaande deuren hoeven openen om in de tuin te komen.

Openslaande deuren zo laten maken dat je er ook slechts één kunt gebruiken. De andere zit dan vast in de sponning met van die pennetjes die je in de kopse kant van de deur kunt bedienen.
De keuken muur is 3.10m en de bijkeukenmuur 2.80m. Uitbouwen zodat de muur gelijk komt met de bijkeuken is een optie :idee: De buren hebben dat met een serre.

Waar ik dan wel mee zit is dat in die bijkeuken alle apparatuur zit van was/droger, ketel (2018) tot boiler (2018). Ik zou die functie daar niet willen verliezen door de bijkeuken bij de open ruimte te betrekken.


De keuken wil ik niet aan de voorkant. Er zit daar een heel tof wijd raam tot aan de grond :heart:

Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 09:27
Weet je trouwens zeker dat het stukje muur aan de andere kant van de deur tussen keuken en woonkamer geen draagmuur is?

Als je een mooie tuin hebt en de achterpui gelijk trekt met de bijkeuken, dan zou een hele glazen pui met harmonicadeuren misschien nog mooier zijn.


Ik weet niet precies welke muur je bedoelt :-?


Bij de driehoekjes zat ooit een dragende muur. Bij de +++ zat in de jaren ‘50 de keuken. Ik hou niet echt van uitbouwen en we zitten zelfs met het idee om de uitbouw weg te halen en de keuken terug op de originele plek te zetten.

Afbeelding
Andersom schreef:
09-05-2019 09:41
Ikzou:
+ Keuken in de voorkamer maken op de linkerwand en eventueel onder het raam.
+ Hele originele achtermuur doorbreken.
+ Daar waar nu het raam boven de gootsteen zit, openslaande deuren maken.
+ De bijkeuken halveren tot een washok, zodat de achterwand van de huiskamer een rechte lijn vormt. Waarbij dan wel de buitendeur in de bijkeuken in takt blijft want in de winter wil je niet steeds je openslaande deuren hoeven openen om in de tuin te komen.

Openslaande deuren zo laten maken dat je er ook slechts één kunt gebruiken. De andere zit dan vast in de sponning met van die pennetjes die je in de kopse kant van de deur kunt bedienen.

:idee: Die bijkeuken kan natuurlijk wel kleiner. En idd ik wil niet telkens de grote deur gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 09:48
De keuken muur is 3.10m en de bijkeukenmuur 2.80m. Uitbouwen zodat de muur gelijk komt met de bijkeuken is een optie :idee: De buren hebben dat met een serre.

Waar ik dan wel mee zit is dat in die bijkeuken alle apparatuur zit van was/droger, ketel (2018) tot boiler (2018). Ik zou die functie daar niet willen verliezen door de bijkeuken bij de open ruimte te betrekken.


De keuken wil ik niet aan de voorkant. Er zit daar een heel tof wijd raam tot aan de grond :heart:






Ik weet niet precies welke muur je bedoelt :-?


Bij de driehoekjes zat ooit een dragende muur. Bij de +++ zat in de jaren ‘50 de keuken. Ik hou niet echt van uitbouwen en we zitten zelfs met het idee om de uitbouw weg te halen en de keuken terug op de originele plek te zetten.

Afbeelding
Dan krijg je een lekkere grote keuken met een breedte van bijna 6 meter? Dan zou ik hem apart houden van de woonkamer. Je kunt de boiler, ketel en wasmachine laten verwerken in (keuken) kasten zodat je er niets van ziet maar wel een ruimere aanblik hebt dan bij een losse bijkeuken.
Het wordt een moeilijk verhaal verwacht ik, omdat er al een dragende muur weg is. Als er nog een bovenverdieping opzit houd je zo je huis niet zomaar overeind.


Keuken 15.000 euro
Verbouwing 20.000 euro
Reken dan nog op 10% extra.
Schat ik zo in.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 09:48
Ik weet niet precies welke muur je bedoelt :-?


Bij de driehoekjes zat ooit een dragende muur. Bij de +++ zat in de jaren ‘50 de keuken. Ik hou niet echt van uitbouwen en we zitten zelfs met het idee om de uitbouw weg te halen en de keuken terug op de originele plek te zetten.

Afbeelding
Ik bedoel het stukje muur bij de driehoekjes en de plusjes, op de tekening rechts van de deur tussen woonkamer en keuken. Het zou niet zo kunnen zijn dat er daar geen dragende delen zitten, tenzij er al een balk is geplaatst.

De keuken terug naar de oude plek kan best mooi worden, maar dan zou ik de keuken tot achter in de bijkeuken doortrekken, en zorgen voor veel glas richting de tuin.

Je kunt alle leidingen en apparatuur (voor zover nog niet het geval) naar de rechterwand van de bijkeuken laten plaatsen en daar wegwerken achter kastdeuren.

De bijkeuken slopen zou ik niet doen, want waar laat je al die techniek? Des te verder je die wil verplaatsen, des te meer het ook kost.
Alle reacties Link kopieren
Een dragende muur opvangen van 3-4 meter zal je ongeveer 5000 euro kosten met het plaatsen van een steunbalk. Ook zal de muur niet glad overlopen met de rest zeg maar omdat de balk moet worden weggewerkt. Als je het nog niet gezien hebt zou ik kopen zonder kijken terug kijken bij RTL 4, daar worden heel veel verbouwingen gedaan met een team van experts.
Zo leuk dat jullie meedenken :heart: Ik ga ‘kopen zonder kijken’ terug kijken :idee: @Nummerzoveel: je kan gelijk hebben dat die wel dragend kunnen zijn. @Pattyjupiter dat het door de reeds verbouwde achterkant het niet simpel zal worden dringt ook door :-$ Als ik alles op een rijtje kan zetten heb ik iets wat verder uitgedacht kan worden.

Sorry voor de tekeningen, ik schets ze los uit de pols. Ik heb het idee van de keuken verplaatsen uitgetekend. Alleen waar laten we nu het toilet? o_o

Oranje = slopen
-.-.-.-.- = nieuwe tuindeuren
B-K-W = boiler ketel wasmachine
K-k = koelkast

Afbeelding
Als op de aanbouw geen bovenverdieping rust kun je daar natuurlijk ook 'n paar dakramen in laten plaatsen voor nog wat extra licht. Hoe langer de aanbouw, hoe minder natuurlijk licht er in de rest van de woning komt.
Alle reacties Link kopieren
Is er ruimte voor een toilet onder de trap?

Ik zou in de uitbouw dan nog een glazen wand maken voor meer licht en een ruimtelijker gevoel. Dat kan tegenover de kastenwand, maar liefst ook nog een stuk het hoekje om bij de achterste gevel van de (nu) bijkeuken. Dan kijk je vanaf het aanrecht ook mooi de tuin in.
redbulletje schreef:
09-05-2019 10:34
Als op de aanbouw geen bovenverdieping rust kun je daar natuurlijk ook 'n paar dakramen in laten plaatsen voor nog wat extra licht. Hoe langer de aanbouw, hoe minder natuurlijk licht er in de rest van de woning komt.


Er staat op de aanbouw niks. Op de bijkeuken staat een dakterras. Ik denk niet dat het dakterras weg kan (of willen we dat überhaupt) omdat de hele straat datzelfde dakterras heeft met kenmerkende gemetselde balustrade.

Ik mis idd licht aan de achterkant van de woning.
Alle reacties Link kopieren
Als de trap aangepast wordt met onderaan een draai, dan kan het toilet misschien ook naast de voordeur?
Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 10:41
Is er ruimte voor een toilet onder de trap?

Ik zou in de uitbouw dan nog een glazen wand maken voor meer licht en een ruimtelijker gevoel. Dat kan tegenover de kastenwand, maar liefst ook nog een stuk het hoekje om bij de achterste gevel van de (nu) bijkeuken. Dan kijk je vanaf het aanrecht ook mooi de tuin in.


Onder de trap zit een keldertje.. hmmm :idee:

Het is wel een heel leuk keldertje :-?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven