Alleen nieuwe tegels (wand,vloer) in badkamer?

09-05-2019 22:09 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft het ook gedaan? De badkamer zelf is slechts 2 jaar oud. De kranen, wastafels en bad zijn hartstikke mooi maar de tegels niet. Veel te donker en wand en vloer vloeken met elkaar.

Is het wat alleen de tegels te verwijderen en nieuwe te laten aanbrengen?

Wie heeft zo’n project wel eens gedaan? Heb je het afbikken van de oude tegels zelf gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Besef wel dat die kranen, wastafels, het bad en mogelijk nog meer (cv ?), wel verwijdert moeten worden, dus eigenlijk ga je straks wel een hele nieuwe badkamer opbouwen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Zelf tegels eraf halen is redelijk te doen, ik hoefde gelukkig alleen een wc. Echter waren bij mij al het meubilair (pot+fontein) al verwijderd. Bij een badkamer wil je dat niet beschadigden dus moet dat er mogelijk ook uit.

Is er een andere manier om de tegels minder te laten vloeken? Misschien zou je een PVC vloer over de vloer kunnen plakken? Zelf geen van van tegelverf, maar misschien is dat iets?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Het is een vrijstaand bad, verder kan de douche kop en douche paneel eraf en zitten de wastafels op een meubel waar omheen getegeld is. Dus dat lijkt mij dan meevallen toch?
Alle reacties Link kopieren
Als de tegels goed vastzitten dan kan eroverheen getegeld worden. Maar dan passen je kranen niet meer :-(
Alle reacties Link kopieren
Je kan tegels ook schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier geprobeerd.
Het resultaat; een compleet verbouwde badkamer (1 wandje is onaangeroerd gebleven, de rest is allemaal aangepakt.)
Was echt vooraf niet de bedoeling, maar van het één kwam het ander; kleurverschil met bestaande tegels hoewel het toch écht dezelfde waren, tegels afgebikt en op de vloer gevallen dus vloer beschadigd.
Weet goed waar je aan begint, uiteindelijk waren wij haast net zo veel kwijt dan als we meteen een compleet nieuwe badkamer hadden uitgezocht.
O ja, en hou rekening met levertijden, lange levertijden. Levering van ons materiaal werd telkens met 2a3 weken uitgesteld ivm drukte bij de fabriek. Uiteindelijk bijna 3 maanden in een half afgebouwde badkamer gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Aan de wand zitten grote blauwe marmer look tegels, dat krijg je nooit netjes geschilderd. Op de vloer een zwarte tegel met een witte voeg. Bijelkaar echt vreselijk.

Ben ook een beetje bang voor het scenario dat het straks even duur is als alles vernieuwen.

Moet eigenlijk eens een tegelzetter zoeken en uitnodigen ter oriëntatie.
Alle reacties Link kopieren
En alleen de vloertegels vervangen? Is dat geen optie?
Je kunt ook een PVC vloer over de tegels heen leggen. Of de vloer opnieuw betegelen over de bestaande tegels heen. Ik denk dat alleen de vloer vervangen de goedkoopste en snelste optie is en met PVC kan je echt heel veel kanten op, van een mooie houtlook visgraat tot een Portugese mozaïek tot een effen kleur of een neutraal tegelpatroon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel bij mijn badkamer de vloertegels en tegels tegen het bad aan vervangen. Vloer kon overheen geregeld en was maar klein oppervlak, badeend heb ik er eerst afgehaald. Ik was voor 400 euro klaar incl nieuwe tegels en ben er heel blij mee.
Als je het een beetje binnen de perken wil houden, zou ik alleen de vloer doen
Alle reacties Link kopieren
Als je kunt leven met de wandtegels zou ik ook overwegen om alleen de vloer aan te pakken. Je zou eventueel ook de bestaande wandtegels kunnen laten stucen met standaard stucwerk of tadelakt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik denk dat je al het meubilair uit je badkamer moet halen, omdat het anders beschadigd als je de tegels van de muur en de vloer afbikt.
Je hoeft maar minimaal handig te zijn om dat zelf los te halen en zelf weer terug te plaatsen.
Je hebt stickers maar ook behang speciaal om je badkamer een make over te geven
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
09-05-2019 22:32
Als de tegels goed vastzitten dan kan eroverheen getegeld worden. Maar dan passen je kranen niet meer :-(
Hoezo passen de kranen dan niet meer. Ik krijg nu bijna een hartverzakking. Ik wil dus ook budget nieuwe tegels in mijn douche. Tegelzetter vertelde mij dat ik het beste over de bestaande tegels zou kunnen plaatsen, in overleg met hem ga ik dat dus ook doen.

Maar er is mij niet verteld dat de kranen dan niet meer passen. Tegelzetter komt dus enkel tegels plaatsen, en de rest is voor mij en een kennis (allebei 2 linkerhanden) om op te lossen. Dus verwarming weer ophangen etc. Maar hoezo passen de kranen niet meer????
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
10-05-2019 08:06
Hoezo passen de kranen dan niet meer. Ik krijg nu bijna een hartverzakking. Ik wil dus ook budget nieuwe tegels in mijn douche. Tegelzetter vertelde mij dat ik het beste over de bestaande tegels zou kunnen plaatsen, in overleg met hem ga ik dat dus ook doen.

Maar er is mij niet verteld dat de kranen dan niet meer passen. Tegelzetter komt dus enkel tegels plaatsen, en de rest is voor mij en een kennis (allebei 2 linkerhanden) om op te lossen. Dus verwarming weer ophangen etc. Maar hoezo passen de kranen niet meer????
Wat een onzalig plan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Met een boorhamer doe je dat, en gehoorbescherming. Wel even de buren waarschuwen voor geluidsoverlast.

Zitten de tegels nog goed vast, dan zijn er allerlei profielen te koop in de bouwmarkt om over tegels heen te tegelen. Dat ziet er dan heel professioneel uit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Met tegelen ben je vooral bezig met de tegels die je op maat moet snijden. Tegels die passen zet je in vijf minuten tegen de muur, maar ben je bij een buis of hoek aangeland dan ben je vooral dáár mee bezig.

Veel filmpjes kijken en het lukt je! Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tegels kan je ook prima verven. Zeker als ze niet nat worden. Ook dat kan je opzoeken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
10-05-2019 08:10
Wat een onzalig plan.
Ik zou dat niet doen hoor. Neem iemand in de arm die zowel tegelt als het sanitair plaatst. Neem dan ook gelijk nieuw sanitair; dat hoeft niet veel te kosten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
10-05-2019 08:06
Hoezo passen de kranen dan niet meer. Ik krijg nu bijna een hartverzakking. Ik wil dus ook budget nieuwe tegels in mijn douche. Tegelzetter vertelde mij dat ik het beste over de bestaande tegels zou kunnen plaatsen, in overleg met hem ga ik dat dus ook doen.

Maar er is mij niet verteld dat de kranen dan niet meer passen. Tegelzetter komt dus enkel tegels plaatsen, en de rest is voor mij en een kennis (allebei 2 linkerhanden) om op te lossen. Dus verwarming weer ophangen etc. Maar hoezo passen de kranen niet meer????
.
Door de nieuwe tegels moet ook de kraan ongeveer een centimeter naar voren komen, dit is best lastig. Zo ver ik weet zijn daar niet echt verloopjes voor.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Financeissues schreef:
09-05-2019 23:02
Aan de wand zitten grote blauwe marmer look tegels, dat krijg je nooit netjes geschilderd. Op de vloer een zwarte tegel met een witte voeg. Bijelkaar echt vreselijk.
.
Voor die witte voegen heb je 2 simpele opties. Voegen schilderen of de voegen verwijderen en opnieuw voegen met een andere kleur.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-05-2019 09:20
Ik zou dat niet doen hoor. Neem iemand in de arm die zowel tegelt als het sanitair plaatst. Neem dan ook gelijk nieuw sanitair; dat hoeft niet veel te kosten.
Het gaat om een huurhuis, wil er dus niet heel veel aan spenderen. Ik ga morgen even met kennis overleggen of hij hiervan op de hoogte is, en als dat zo is komt het vast goed.
het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
dropsleutel schreef:
10-05-2019 08:06
Tegelzetter komt dus enkel tegels plaatsen, en de rest is voor mij en een kennis (allebei 2 linkerhanden) om op te lossen. Dus verwarming weer ophangen etc. Maar hoezo passen de kranen niet meer????
Je moet dus ook zelf de kraan verwijderen en eventueel de toilet ? En deze ook weer terug plaatsen ? Dan zou ik eerst even kijken hoeveel speling de kraanrozetten hebben.

EN om een badkamermeubel heen tegelen ? Dan moet je ook nooit meer een ander badkamermeubel willen plaatsen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
10-05-2019 16:42
Je moet dus ook zelf de kraan verwijderen en eventueel de toilet ? En deze ook weer terug plaatsen ? Dan zou ik eerst even kijken hoeveel speling de kraanrozetten hebben.

EN om een badkamermeubel heen tegelen ? Dan moet je ook nooit meer een ander badkamermeubel willen plaatsen.
Gelukkig geen toilet in de douche. Maar verwarming moet eraf, en de wasbak met kraan enz.
het is zoals het is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven