Idiot-proof bodembedekker

20-05-2019 23:52 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook wij zijn 'slachtoffer' geworden van de buxusmot en mogen de voortuin opknappen. Daarnaast ligt de voortuin nu grotendeels vol met grind dat ooit onkruidwerend was, maar nu vol groeit.

Omdat we de tuin wel onderhoudsarm willen hebben was het eerste idee om hem te laten betegelen. Dit is vervolgens blijven liggen omdat we eigenlijk helemaal geen zin hebben dat te regelen. Het idee kwam ook omdat ik op de radio weer iets hoorde over het verstenen van de stad met alle gevolgen voor de warmte en de afwatering.

Vandaag kreeg ik ineens een nieuw idee, wat volgens mij een stuk eenvoudiger is: randje om de tuin, grind eruit, grond erin en een mooie bodembedekker over de hele tuin planten.

Mijn vraag is of mensen ervaring hebben met een bodembedekker op een groter oppervlak (een vierkante meter of 8) en of dit mooi wordt. Daarnaast ben ik heel benieuwd of iemand een goede tip heeft voor een soort plant om ervoor te gebruiken. Wat we leuk vinden:

- Onderhoudsarm en idiot-proof.
- Groenblijvend in de winter.
- Lang bloeiend zou leuk zijn.
- Niet woekerend.
- Liefst sterk genoeg om incidenteel tussen te staan als het nodig is voor het snoeien van onze conifeer.
- Half-schaduw.

Zoiets als dit leek met een beetje googlen een optie:
https://www.tuincentrum.nl/vinca-minor? ... bwEALw_wcB
Ik zou een mosveldje aanleggen met allerlei verschillende mossen. Altijd groen, geen onderhoud en je kunt erop lopen
Mijn ouders hebben een groenblijvende bodembedekker over de hele tuin. Kan je gewoon doorheen lopen. Zal eens vragen hoe het heet.

Supergoed dat je grind eruit doet en geen tegels wil trouwens! Misschien een kleine border of wat mooie potten met bloemen voor de vlinders en bijen erbij? Dan ben je helemaal goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat alleen een bodembedekker onverzorgd staat. Waarom niet wat onderhoudsarme heesters en planten én bodembedekker?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad maagdenpalm of pachysandra
Alle reacties Link kopieren
Gras.
*
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
20-05-2019 23:57
Ik denk dat alleen een bodembedekker onverzorgd staat. Waarom niet wat onderhoudsarme heesters en planten én bodembedekker?
Goede vraag. Dat kan ook zeker nog, we zijn nog aan het nadenken en het plan is vers.

De tuin is niet groot (3x5m) en er staat een conifeer die nogal fors is. Aan de andere kant van het pad (die hebben we ook nog :P) wil ik denk ik een tweede grotere plant. Vooral over de rand met de stoep en de buren twijfel ik nog, voor nu denk ik aan een rand van 10-15 cm steen, maar dat kunnen ook plantenbakken of een klein hegje weer (als we over het buxustrauma heen zijn) worden.
yyy wijzigde dit bericht op 21-05-2019 00:10
0.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kruiptijm
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Cateautje schreef:
20-05-2019 23:56
Ik zou een mosveldje aanleggen met allerlei verschillende mossen. Altijd groen, geen onderhoud en je kunt erop lopen
Heb je daar misschien een linkje van?
rosings schreef:
21-05-2019 00:05
Heb je daar misschien een linkje van?
Ik wilde een hele mooie foto plaatsen, maar dat lukte niet, want auteursrechtelijk beschermd.

Je kan het googlen, mos aanleggen in de tuin, dan kom je vanzelf op de juiste plek terecht.
Ik kwam alleen maar 'help ik heb mos in de tuin' tegen.

Morgen nog eens googlen
Alle reacties Link kopieren
Campanula kan ook maar dan moet je wel iets van een stapsteen leggen om te kunnen snoeien.
Of waldsteinia
rosings schreef:
21-05-2019 00:10
Ik kwam alleen maar 'help ik heb mos in de tuin' tegen.

Morgen nog eens googlen
https://www.tuinenbalkon.nl/maak-mostap ... #more-1924
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
21-05-2019 00:10
Campanula kan ook maar dan moet je wel iets van een stapsteen leggen om te kunnen snoeien.
Of waldsteinia
Campanula hebben we al in onze achtertuin die wel grotendeels betegeld is. Het nadeel vind ik dat het wel overal opkomt, ook waar je het niet wil of zelfs hard wegtrekt. Dus misschien is dat minder fijn voor de buren (die wel grotendeels voor tegels kiezen).

Waldsteinia ziet er wel vrolijk uit. Die ga ik onthouden.
Gras, maar dan de natuurlijke variant: https://www.eigenwijsblij.nl/huis-tuin/ ... grasmaaien

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Die sprei is wel een mooi :D.

Ik kwam hierdoor ook dit tegen: https://www.groenbedekking.net/product/ ... xREALw_wcB
Lijkt me wel makkelijk in het aanleggen.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee! Ik vond deze er wel mooi uit zien.

https://deginkgo.nl/project/kleine-voor ... bedekkers/

Maagdenpalm is een stevige plant. Hij woekert wel enorm maar is wel makkelijker te snoeien dan een campanula bijv.
Maagdenpalm heeft dikke lange takken. Beetje zoals klimop.
Bloeit wel minder rijkelijk.

Lees graag mee. Ook wij zijn op zoek naar onderhoudsvrij en groen in de voortuin.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de voortuin vol planten staan, maar hoeven er nauwelijks iets aan te doen. Combinatie van siergras en vaste planten.

Veldbies met duizendknoop en prachtkaars, vedergras met alliumbollen ertussen, zwarte vlierstruik met hakonechloa, mukdenia erbij gewoon omdat die zo mooi is in de herfst. Blijft groen voor het overgrote deel, er bloeit vanalles door het jaar heen, en de grassen en mukdenia zijn ook in herfst/winter mooi. Er liggen wat stapstenen tussen, maar die vallen nauwelijks op.

Alleen een bodembedekker is wat saai denk ik, er gebeurt niet veel en vaak blijft het zo laag dat je het vanuit je woonkamer niet eens ziet. Zou dus zeker kijken naar wat hogers ertussen. Als afscheiding kun je ook een andere haag zoeken ipv buxus, bv beuk of ... keuze genoeg. Of maak een muurtje van oude stoeptegels en zet daar wat sedum tussen en wat rotsplantjes.
Er kan zoveel, het is maar net wat je mooi vindt.
Alle reacties Link kopieren
yyy schreef:
21-05-2019 00:18
Campanula hebben we al in onze achtertuin die wel grotendeels betegeld is. Het nadeel vind ik dat het wel overal opkomt, ook waar je het niet wil of zelfs hard wegtrekt. Dus misschien is dat minder fijn voor de buren (die wel grotendeels voor tegels kiezen).

Waldsteinia ziet er wel vrolijk uit. Die ga ik onthouden.
Waldsteinia woekert flink ondergronds en schiet dan ook overal op. Minstens zo erg als campanula. Vinca is beter te hanteren. Vinca major is net wat hoger en groter qua blad en bloem. Combineert leuk met allerlei planten, en niet kapot te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kruipphlox in de tuin, dat bedekt heel goed en snel en geeft veel kleur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben slaapkamergeluk geplant in de bak tussen ons en onze buren. Heeft binnen een seizoen een oppervlakte van 0,5m2 bedekt met 2 plantjes en ziet er mooi groen uit, lijkt een beetje op kroos. Voor 15m2 oogt het denk ik wel wat saai. Is een mix van rots plantjes een idee? Maagdenpalm doet het hier overigens ook goed
Alle reacties Link kopieren
Vetplant sedum zou ook mooi kunnen zijn. Deze wordt ook veel gebruikt op daken omdat ze winterhard zijn, altijd groen en makkelijk in onderhoud. Geven ook nog mooie bloemen in het voorjaar/zomer.

https://www.tuinadvies.be/artikels/sedum_soorten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even dit topic, niet alleen buxusmot, maar ook taxuskever.
Een deel van de tuin wordt keer op keer kaal gevroten.
Phloxen zijn heel mooi. Ik zou een combinatie doen van groene en bloeiende planten.

https://www.tuinplantenwinkel.nl/vaste- ... bedekkers/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven