Gelijmde lambrisering wat moeten we ermee?

22-05-2019 13:18 36 berichten
Hallo allemaal,

We hebben een heel mooi huis gekocht, sleutel duurt nog even. Genoeg tijd om te kijken wat en hoe we dingen willen gaan aanpakken. Eigenlijk is alles netjes alleen niet onze smaak, nu zoeken we eigenlijk wat tips..

Allereerst de lambrisering, op zich geen lelijk ding, maar zit er al vanaf de bouw in (aan de muur vastgelijmd). Nu willen we hem er eigenlijk afhalen, maar de muur zal dit niet echt ten goede doen. We hebben al diverse mogelijkheden bekeken. Namelijk; Wandpanelen (Grosfillex), een nieuwe lambrisering maken met bijvoorbeeld Barnwood of platen tegen de muur aan.. maar aangezien we door de bomen het bos niet meer zien vragen we toch graag jullie hulp. Stucen is helaas geen optie, dit omdat we binnen 2 weken moeten/willen verhuizen. We houden van een industriële stijl. Hebben jullie wellicht ervaringen die jullie kunnen delen of een ander idee?

Ook zit op de overige muren granol, nu hebben we hier verder niet veel ervaring mee, het enige wat we weten is dat het makkelijk overschilderbaar is. De gang daar in tegen is aan de onderkant behangen en dan met een latje over gegaan in het granol. (Vinden we ook niet zo mooi). Iemand hier tips voor? (Ander behang is een optie uiteraard of misschien toch ook wandpanelen?)

Wij zien door de bomen het bos niet meer..
Alle reacties Link kopieren
Wat moet/wil je allemaal doen in die 2 weken?
Ik vind stucen toch het mooist. Het stucen van onze bovenverdieping was met 2 dagen klaar en had toen nog 2 dagen nodig om te drogen. Is zoiets niet haalbaar?
Alle reacties Link kopieren
Granol is verschrikkelijk om te over schilderen. Het gaat vaak alleen met een blokkwast. Het duurt veel langer en kost veeeeeeel meer verf.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Binnen 2 weken alles doen? Dat ga je niet redden.
Zo te lezen heb je een jaren 60/70 klushuis gekocht.
Wat je wel kan doen is je inboedel op slaan en een paar weken elders wat gaan huren/logeren.
2019 schreef:
22-05-2019 13:37
Binnen 2 weken alles doen? Dat ga je niet redden.
Zo te lezen heb je een jaren 60/70 klushuis gekocht.
Wat je wel kan doen is je inboedel op slaan en een paar weken elders wat gaan huren/logeren.
Het huis komt uit 1994, het valt verder wel mee (lijkt zo)
eenhoorn schreef:
22-05-2019 13:23
Wat moet/wil je allemaal doen in die 2 weken?
Ik vind stucen toch het mooist. Het stucen van onze bovenverdieping was met 2 dagen klaar en had toen nog 2 dagen nodig om te drogen. Is zoiets niet haalbaar?
Tegen ons zeggen ze dat het 3 weken moet drogen dat is een beetje wat ons dus tegen houdt
Kattenvrouwtje1990 schreef:
22-05-2019 13:47
Tegen ons zeggen ze dat het 3 weken moet drogen dat is een beetje wat ons dus tegen houdt
Om vooraf in te kunnen schatten is er een vuistregel ontwikkeld. Op basis van de dikte kan er een indicatie gegeven worden van 1 dag droogtijd per 1 mm stucwerk wat is aangebracht.

https://www.stukadoorinfo.nl/stucwerk/d ... -stucwerk/
Alle reacties Link kopieren
Granol/spachtelputz: vre-se-lijk.. hebben wij ook (helaas, wisten als jonge kuikens niet beter toen we ons huis kochten..dit werd destijds door familie aanbevolen)
Schilderen ervan is een pokkewerk. Kost idd veel verf ivm het ‘zuigende’ effect.
Moet het echt meteen klaar zijn? Er zijn tegenwoordig l mooie materialen verkrijgbaar.
Zou de lambrisering eraf slopen, muur egaliseren en dan bedenken wat er tegen aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Het stucen van het granol hoeft de verhuizing toch niet in de weg te staan?
Je kan ook later schilderen als Je er al woont.

Ik zou de lambrisering aanpassen of / en in dezelfde kleur als de muur mee schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Je zou de lambrisering eraf kunnen slopen, de muur zo egaal mogelijk schuren en daarna dik/stevig glasvezelbehang erover, en dat kun je dan vervolgens schilderen in de kleur die je wil.

Granol is idd echt drama om te schilderen. Kunnen jullie niet bijv eerst beneden leven en boven laten stucen en daarna andersom?
Alle reacties Link kopieren
Ik het granol lelijker vinden dan een lambrisering ( evt. Wat aangepast) lelijker vinden.
Dat zou ik persoonlijk wel strak laten stucen.
Kijk op Pinterest voor wat inspiratie hoe je een lambrisering mooi in je interieur kan passen.
Alle reacties Link kopieren
00suus00 schreef:
22-05-2019 13:23
Granol is verschrikkelijk om te over schilderen. Het gaat vaak alleen met een blokkwast. Het duurt veel langer en kost veeeeeeel meer verf.
Een roller kost meer verf dan een kwast. Kwast duurt wat langer, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Is het erg bewerkt/gedecoreerd? Zo ja toch maar laten stucen zou ik zeggen. En dat kan ook wel als je er woont.
Neem aan de je meer dan één kamer hebt? Gewoon zithoekje en tv in een slaapkamer. 2 weken is wel heel erg weinig om wat te moeten klussen, behangen, schilderen.
Waarom die haast? Kun je niet wat langer in je huidige huis blijven?
Alle reacties Link kopieren
In een huis wonen en stucen is goed te doen hoor. Zeker in de zomer droogt het vlot. Drie weken is onzin.
Alle reacties Link kopieren
Wel wandpanelen f nieuwe lambrizering maar niet stucen? Dat is echt de omgekeerde wereld. Stucen geeft een beetje rommel, maar is echt veel sneller en eenvoudiger dan gedoe met panelen. Het moet inderdaad even drogen voordat je het schildert (al is drie weken wel royaal, maar zou kunnen als je vanaf de bakstenen een stuclaag moet opbouwen). Maar dan schilder je toch later een keer?

Als je nu geen tijd hebt, dan laat je bepaalde dingen toch lekker even? Je trekt erin, en kamer voor kamer knap je de boel op. Beetje gedoe en het duurt langer, maar de wereld vergaat niet als je perse nu erin moet en er nog wat werk blijft liggen. Een stuk beter dan voor slechte halve oplossingen gaan omdat het allemaal zo nodig nu meteen moet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Als je toch gaat stucen, lambrisering eraf slopen en dan de hele muur glad stucen.
Alle reacties Link kopieren
SuperflySister schreef:
22-05-2019 14:46
Als je toch gaat stucen, lambrisering eraf slopen en dan de hele muur glad stucen.
Dit!
En aangezien ook netjes geschilderd granol ontzettend lekijk is, zou ik echt voor stucen gaan. Dan maar een paar weken in de rotzooi zitten.
Jullie houden van een een industriële stijl en laten het granol op de muren zitten?
Ik zou de lambrisering eraf slopen en alles laten stucen.
En ik denk dat je spijt gaat krijgen als je het niet doet.
Dat stucen moet drogen, klopt maar 3 weken lijkt mij wat overdreven. Je hebt er bovendien 'geen last' van, je kan alleen niet witten tot het gedroogd is. Andere optie is inderdaad schilderen, kan best mooi zijn, of je zet er zogenaamde Agnes platen tegen aan, kan je al gestuct kopen en hoef je dus alleen maar te bevestigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in een keer goed doen anders blijf je je ergeren.
Lekker laten stucen dus.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Als je besluit het granol toch te verven, gebruik dan eerst voorstrijkmiddel. Dat zorgt ervoor dat de muur je verf niet meer opslurpt.

Maar ik zou ook voor stucen gaan. Je kunt de stukadoor vragen om meteen in kleur te stucen, dan hoef je het daarna niet meer zelf te schilderen.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
22-05-2019 14:28
In een huis wonen en stucen is goed te doen hoor. Zeker in de zomer droogt het vlot. Drie weken is onzin.
Hangt van de dikte van de aan te brengen laag af.
Heb ook stuc over granol (met hele diepe groeven) laten aanbreng in een hele mooie zomer.
Heeft uiteindelijk toch ruim 4 weken nodig gehad om helemaal te drogen.

Maar als je daar rekening mee houdt is er prima mee te leven hoor TO!

Hou er wel rekening mee dat goede stukadoors tegenwoordig ook veel werk om handen hebben, dus maak ruim van te voren afspraken. Wanneer je een stukadoor treft die gelijk wel tijd heeft, moet je even goed onderzoek doen, naar de kwaliteit die hij levert.
Alle reacties Link kopieren
Die grosfillex is leuk spul! Ik heb er een wandje in de gang mee gedaan (omdat het granol daar beschadigd/gescheurd was); is mooi geworden. En het bevalt zo goed dat ik inmiddels het toilet ook gedaan heb (was half betegeld, daar heb ik op aangesloten naar plafond toe).
Tip: voor de gang zou ik sterk die pine kleur (lichtgrijs) overwegen. Hebben in het toilet vintage bruin; dat is daar prima maar was voor mij in de gang te donker geweest.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Oh, het gaat trouwens ook heel snel! Ik had een wandje van 2.40 hoog en 1.20 breed in een uurtje klaar. En dat was nog veel snijwerk, want allemaal korte stukjes dus dit gaat waarsch sneller
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven