Gelijmde lambrisering wat moeten we ermee?

22-05-2019 13:18 36 berichten
Hallo allemaal,

We hebben een heel mooi huis gekocht, sleutel duurt nog even. Genoeg tijd om te kijken wat en hoe we dingen willen gaan aanpakken. Eigenlijk is alles netjes alleen niet onze smaak, nu zoeken we eigenlijk wat tips..

Allereerst de lambrisering, op zich geen lelijk ding, maar zit er al vanaf de bouw in (aan de muur vastgelijmd). Nu willen we hem er eigenlijk afhalen, maar de muur zal dit niet echt ten goede doen. We hebben al diverse mogelijkheden bekeken. Namelijk; Wandpanelen (Grosfillex), een nieuwe lambrisering maken met bijvoorbeeld Barnwood of platen tegen de muur aan.. maar aangezien we door de bomen het bos niet meer zien vragen we toch graag jullie hulp. Stucen is helaas geen optie, dit omdat we binnen 2 weken moeten/willen verhuizen. We houden van een industriële stijl. Hebben jullie wellicht ervaringen die jullie kunnen delen of een ander idee?

Ook zit op de overige muren granol, nu hebben we hier verder niet veel ervaring mee, het enige wat we weten is dat het makkelijk overschilderbaar is. De gang daar in tegen is aan de onderkant behangen en dan met een latje over gegaan in het granol. (Vinden we ook niet zo mooi). Iemand hier tips voor? (Ander behang is een optie uiteraard of misschien toch ook wandpanelen?)

Wij zien door de bomen het bos niet meer..
Ik zou ook gaan voor stucen, ik denk dat je dat qua tijd wel moet redden en anders zou ik een week bij ouders of andere familie/vrienden gaan logeren. Klussen in een huis waar je ook woont is echt niet leuk en je kan het beter nu in 1x goed doen dan dat je het half doet, je loopt te ergeren en over een half jaar alsnog de hele boel gaat aanpakken.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
22-05-2019 13:47
Tegen ons zeggen ze dat het 3 weken moet drogen dat is een beetje wat ons dus tegen houdt

Dat klopt zeker niet. 3 dagen is misschien meer in de richting.

Bij het overtrekken van bestaande wanden, zoals bij het wegwerken van beschadigingen van lambrisering en het vlak maken van granol, wordt er een relatief dunne laag aangebracht op een droge muur. Met een paar dagen is dat droog. Mocht je nog grote oneffenheden willen wegwerken over grote oppervlakte (dus een centimeter dik of meer over een grotere oppervlakte) dan kan het een week duren; maar dan kan je zelfs er ook nog een bouwdroger bij zetten.

Ik denk dat elke andere methode (anderen lambrisering o.i.d.) je in elk geval vrijwel geen tijdswinst op zal leveren. En het voordeel van stuken is dat je ook eventueel nog ergens een stopcontact kan aanbrengen wat bijvoorbeeld niet kan als je granol gaat verven.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
22-05-2019 15:42
Ik zou het in een keer goed doen anders blijf je je ergeren.
Lekker laten stucen dus.
+1
Je verhuist maar zelden. En je hebt nu alles in dozen. Dus het is nu of nooit. Eventueel alle meubels in een andere kamer/schuur plaatsen en de woonkamer aanpakken terwijl je er al woont. Of alle meubels tegen 1 wand (als de lambrizering maar aan 1 kant zit). Wij hebben indertijd 2 weken alleen op de boven-verdieping 'gewoond' om de benedenverdieping aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
lambrisering er af halen en het Opnieuw laten stucen en daarna door een spuitbedrijf laten spuiten..

Voor iedereen die roept het droogt geen 3 weken.. voelbaar droog is het al veel eerder ja maar de echte hardheid komt echt pas na 3 weken..

Uit ervaring : de muren en plafond waren gespoten en toen werden de kozijnen geverfd, voor het verven het stucwerk met paarse tape afgeplakt, Paars tape is er speciaal om stucwerk af te plakken... bij het er af trekken dus toch het stucwerk kapot getrokken. De spuiten was vergeten te zeggen dat we daar ff 3 weken mee moesten wachten.
1960to4 schreef:
05-06-2019 16:43
lambrisering er af halen en het Opnieuw laten stucen en daarna door een spuitbedrijf laten spuiten..

Voor iedereen die roept het droogt geen 3 weken.. voelbaar droog is het al veel eerder ja maar de echte hardheid komt echt pas na 3 weken..

Uit ervaring : de muren en plafond waren gespoten en toen werden de kozijnen geverfd, voor het verven het stucwerk met paarse tape afgeplakt, Paars tape is er speciaal om stucwerk af te plakken... bij het er af trekken dus toch het stucwerk kapot getrokken. De spuiten was vergeten te zeggen dat we daar ff 3 weken mee moesten wachten.

Ten eerste moet je eerst de kozijnen lakken en daarna de wanden spuiten of sausen.
Ten tweede trok je het spuitwerk los en niet het stucwerk.
Ten derde gaat het niet om voelbaar droog of uitgehard, maar om droog genoeg om af te werken.

En als ik het goed begrijp konden de wanden dus vrij snel (direct?) na het stucen afgewerkt worden, in jouw geval met spuitwerk.
Alle reacties Link kopieren
team stucen!

In 2 weken kom je een eind, op dag 1 alles slopen met een team, dag 2 evt leidingen in het plafond laten frezen tbv lampen of extra stopcontacten, dag 3, 4 en 5 alles stucen, week laten drogen en alles laten schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vloer heb je liggen en is de lambrisering goed geschilderd? Als je tegels hebt liggen dan zou je kunnen overwegen om het granol met water vermengd met een beetje chloor, te besproeien zodat het vuil eruit loopt. Voor de lambrisering, het ligt er aan hoe het eruit ziet, zou je kunnen kiezen deze te beschilderen in een betonlook kleur of een donkere industriële kleur zoals grijsblauw / matzwart / oud groen.......

Voor de hal zou je kunnen kiezen voor reliefvliesbehang dat je kunt overschilderen waarbij je het latje een contrastkleur geeft.
Alle reacties Link kopieren
Stuc wegschuren kan ook nog
Alle reacties Link kopieren
Goed plannen. Wij hadden ook 2 weken en in week 1 is de woonkamer gestuct (dag granol!) en in de loop van week 2 is het gespoten. De mannen zijn 1 dag nadat we de sleutel kregen begonnen. We hebben er wel bovenop gezeten dat de stucadoors aan de gang bleven.
...
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
05-06-2019 17:10
Ten eerste moet je eerst de kozijnen lakken en daarna de wanden spuiten of sausen.
Ten tweede trok je het spuitwerk los en niet het stucwerk.
Ten derde gaat het niet om voelbaar droog of uitgehard, maar om droog genoeg om af te werken.

En als ik het goed begrijp konden de wanden dus vrij snel (direct?) na het stucen afgewerkt worden, in jouw geval met spuitwerk.


heel fijn dat U er bij was en weet of ik het goed opgeschreven heb. En dat U ook gezien heeft wat er van de muur kwam..
Gelukkig schreef ik ook dat het 3 weken moest drogen.. eer het verder afgewerkt kon worden.
1960to4 schreef:
13-06-2019 14:57
heel fijn dat U er bij was en weet of ik het goed opgeschreven heb. En dat U ook gezien heeft wat er van de muur kwam..
Gelukkig schreef ik ook dat het 3 weken moest drogen.. eer het verder afgewerkt kon worden.

Ja kukel; het spuitwerk moest 3 weken drogen, niet het stucwerk. Het stucwerk was direct droog genoeg om afgewerkt te worden, in dit geval met spuitwerk. Daarna had je het spuitwerk nog 3 weken moeten laten uitharden. Het is ook niet voor niks dat de spuiter zegt dat het drie weken moet uitharden en niet de stukadoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven