Welk aanrechtblad?

18-06-2019 20:57 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weer eens een keukenvraagje.... plan is om komende herfst de keuken grootschalig te verbouwen. Over bijna alles zijn we het eens, alleen komen we er niet uit met het aanrechtblad. Ideeën tot nog toe; witte hoogglans keuken (IKEA) en een betonlook vloer (waarschijnlijk novilon of iets dergelijks). Ik zou dat alles het liefst combineren met een houten aanrechtblad, voor het contrast. Met al dat hoogglans en betonlook krijgt het anders een te kille uitstraling, naar mijn idee, en hout brengt er weer wat warmte in.
Maar vriend wil er niks van weten: veel te bewerkelijk en onderhoudsgevoelig, naar zijn mening. Tja, zit wat in natuurlijk. En mezelf kennende zitten er binnen de kortste keren kringen enzo in. Ik vind dat allemaal niet zo'n probleem, maar vriend ergert zich daar sneller aan. Hij zou dus het liefst kiezen voor composiet. Wat ik weer niet wil, om bovengenoemde reden. Maar goed, wat dan? Kunststof vinden we eigenlijk allebei niet mooi. Het liefst zou ik composiet met een houtlook willen, maar bestaat zoiets? Als ik er op google kom ik welgeteld 1 site tegen: https://keukenwarenhuis.nl/composiet-aanrechtblad/, maar ik zou het liefst vergelijken.
Zie ik iets over het hoofd, of zijn er nog andere mogelijkheden behalve wat ik hier genoemd heb? Hoor graag tips, alvast bedankt!
Nothing happens for a reason
Komt er een tafel in de keuken te staan? Die zou dan van hout kunnen zijn. Dit Instagram account heeft day idee:

https://www.instagram.com/p/ByazppaoSk4 ... pac78l8cmm

https://www.instagram.com/p/BydISk_IKXz ... e16ukmvix2

Overigens is dat beton met wit wel een duidelijke trend van dr laatste jaren, dus je loopt wel risico dat je over een aantal jaar met het equivalent van een jaren ‘90 Eigen Huis en Tuin-keuken in Toscaanse stijl zit.
Hout zou ik nooit doen. Ik zie dat bij vrienden, dat ziet er niet uit. De laklaag is losgelaten en het hout rot rondom de kraan weg. Zit schimmel op en is heel lelijk. Hout zou ik zelf dus nooit doen.
Wij hebben hier nu kunststof, niet super mooi nee. Wel makkelijk in onderhoud, dat is niet nodig nl :mrgreen:
In ons oude huis hadden we graniet, vond ik heel fijn! Hete pannen, erop snijden, alles kon zonder problemen. Er is alleen een keer een hoekje uit de rand geslagen, niet door ons zelf maar daar is dus ooit iets heel hard op gebonkt. Wij hadden graniet met van die spikkels. Ideaal! Je zag er niets op! Ik ben nu op dat kunststof continu kruimels en stof aan het weg vegen, dat zag je op het graniet niet. Ik zou dus volgende keer weer voor graniet of iets wat daar op lijkt gaan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een massief eiken keuken ook met eiken aanrechtblad, is wel goed gelakt, ziet er nog uit als nieuw en zit er al 15 jaar in.
Wel een goede lak gebruiken, zit trouwens levenslang garantie op het blad.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik vind graniet ook het mooist en zou dan voor een houten vloer kiezen, dat is van alle tijden en niet zo trendgevoelig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de frontjes eiken en het blad juist wat robuuster, is dat geen optie? Blad is van keramiek.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een licht grijze gietvloer, een witte hoogglans keuken en een donker grijs granieten blad met spikkels. Ik geloof dat het gebrand graniet heet. Het is mat, met lichte bobbels en verschillende tinten, zie foto hieronder. Zoiets, maar dan iets donkerder.
Ik vind het nog steeds mooi en niet te kil. De eettafel is wel van hout (notenhout).

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
18-06-2019 21:06
Komt er een tafel in de keuken te staan? Die zou dan van hout kunnen zijn. Dit Instagram account heeft day idee:

Nee, het wordt een open keuken, we breken juist een muur gedeeltelijk door van de woonkamer. Zo'n soort houten tafel staat al in de achterkamer.

https://www.instagram.com/p/ByazppaoSk4 ... pac78l8cmm

https://www.instagram.com/p/BydISk_IKXz ... e16ukmvix2

Overigens is dat beton met wit wel een duidelijke trend van dr laatste jaren, dus je loopt wel risico dat je over een aantal jaar met het equivalent van een jaren ‘90 Eigen Huis en Tuin-keuken in Toscaanse stijl zit.
:proud:
Ik weet het.... maar dat risico nemen we maar.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist een nieuwe keuken laten plaatsen. Ook hoogglans wit maar wel met donkergrijze kunststof aanrechtblad. Ik wilde ook een houten aanrechtblad. Op Fokforum is een draadje over keukens en daar staan de voor- en nadelen van alle aanrechtbladen op. Daarom voor kunststof gekozen ivm onderhoudsvrij.

Maar ik zat met het zelfde probleem dat ik deze combinatie te kil zou vinden. Daarom in de 3 meter lange hoogglans kastenmuur een koffiebar van hout van 90 cm hoog laten plaatsen. Hier staat mijn koffieapparaat en fruitschaal in. Dit is een mooie onderbreking.
Om het Hout aan het aanrecht kant terug te laten komen, daar van het zelfde hout een plank van 1,50 m boven het aanrechtblad opgehangen.

Dus misschien een optie om hout op een andere manier in de keuken te verwerken?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-06-2019 21:16
Ik vind graniet ook het mooist en zou dan voor een houten vloer kiezen, dat is van alle tijden en niet zo trendgevoelig.
Het "probleem" is, dat we van een (zo goed als) gesloten keuken een deels open keuken maken. In de woonkamer ligt al parket. Ik wil dus echt iets totaal anders in de keuken, want hetzelfde krijg je toch nooit (nog daargelaten dat ik geen parket in de keuken zou willen natuurlijk), dus dan liever contrasterend.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-06-2019 21:16
Ik vind graniet ook het mooist en zou dan voor een houten vloer kiezen, dat is van alle tijden en niet zo trendgevoelig.
Never meer een houten vloer in een keuken. Woonde eind jaren '80/begin jaren '90 in een huis waarin de vorige eigenaren parket hadden laten leggen in de keuken. En hoe voorzichtig je ook bent, er spettert wel eens wat vet uit een pan op de vloer, of er valt iets wat je aan het snijden bent op de vloer. Met name die vetspetters trekken in het hout, ook als het gelakt is, en na verloop van tijd ziet het er niet meer uit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
18-06-2019 21:23
Ik heb zojuist een nieuwe keuken laten plaatsen. Ook hoogglans wit maar wel met donkergrijze kunststof aanrechtblad. Ik wilde ook een houten aanrechtblad. Op Fokforum is een draadje over keukens en daar staan de voor- en nadelen van alle aanrechtbladen op. Daarom voor kunststof gekozen ivm onderhoudsvrij.

Maar ik zat met het zelfde probleem dat ik deze combinatie te kil zou vinden. Daarom in de 3 meter lange hoogglans kastenmuur een koffiebar van hout van 90 cm hoog laten plaatsen. Hier staat mijn koffieapparaat en fruitschaal in. Dit is een mooie onderbreking.
Om het Hout aan het aanrecht kant terug te laten komen, daar van het zelfde hout een plank van 1,50 m boven het aanrechtblad opgehangen.

Dus misschien een optie om hout op een andere manier in de keuken te verwerken?
Goeie tips, bedankt! Vriend zei ook al zoiets (Hm. Krijgt ie straks toch gelijk :) )
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
18-06-2019 21:18
Wij hebben de frontjes eiken en het blad juist wat robuuster, is dat geen optie? Blad is van keramiek.
Nee, ik heb mijn zinnen echt op een witte keuken gezet, sorry :-)
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Het stomme is dat ik op zich van alle soorten bladen de voor- en nadelen wel ken. Waarschijnlijk wil ik iets wat niet bestaat, namelijk een houten blad zónder de nadelen van een houten blad :proud:
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-06-2019 21:26
Never meer een houten vloer in een keuken. Woonde eind jaren '80/begin jaren '90 in een huis waarin de vorige eigenaren parket hadden laten leggen in de keuken. En hoe voorzichtig je ook bent, er spettert wel eens wat vet uit een pan op de vloer, of er valt iets wat je aan het snijden bent op de vloer. Met name die vetspetters trekken in het hout, ook als het gelakt is, en na verloop van tijd ziet het er niet meer uit.
Wij hebben al jaren een bamboevloer in de keuken.
Ziet er nog als nieuw uit.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
18-06-2019 21:31
Het stomme is dat ik op zich van alle soorten bladen de voor- en nadelen wel ken. Waarschijnlijk wil ik iets wat niet bestaat, namelijk een houten blad zónder de nadelen van een houten blad :proud:
Ja, dat had ik ook 😊
Alle reacties Link kopieren
Misschien zit hier nog iets tussen:

https://www.123werkbladen.nl

Composiet in een warme kleur, misschien een optie?
Wij hadden in ons oude huis parket in de keuken en ik vond dat geen probleem. Had geen last van vetspetters of water erop ofzo. Enige was dat de laklaag voor het keukenblok sneller afsleet, omdat je daar veel liep. Maar ik vond het heel mooi dat het vanuit de woonkamer doorliep in de keuken. Vind het bij een open keuken niet mooi als er zo’n plintje zit tussen de woonkamer en keuken en dan 2 vloertypes.
Whomi schreef:
18-06-2019 21:58
Wij hadden in ons oude huis parket in de keuken en ik vond dat geen probleem. Had geen last van vetspetters of water erop ofzo. Enige was dat de laklaag voor het keukenblok sneller afsleet, omdat je daar veel liep. Maar ik vond het heel mooi dat het vanuit de woonkamer doorliep in de keuken. Vind het bij een open keuken niet mooi als er zo’n plintje zit tussen de woonkamer en keuken en dan 2 vloertypes.
Ja, daarom heb ik in mijn hele huis dezelfde vloer, naadloos, dus ook in de keuken en het bevalt me meer dan prima.
Overal hetzelfde geeft ook rust in de tent, nog afgezien van het feit dat ik het mooi vind.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
18-06-2019 21:31
Het stomme is dat ik op zich van alle soorten bladen de voor- en nadelen wel ken. Waarschijnlijk wil ik iets wat niet bestaat, namelijk een houten blad zónder de nadelen van een houten blad :proud:
Is keramiek in een metaalkleur misschien iets?
Iron Copper is best een warme kleur.
Dit, maar dan alleen het blad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.natuursteenstunter.nl/produ ... ron-copper
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een keramieken aanrechtblad. Hete pannen, vlekken, allemaal geen punt.
Misschien hebben ze die ook in hout print?
Alle reacties Link kopieren
Vloer kun je evt ook keramisch parket doen als je wel graag houtlook wilt?
Maar met accessoires en een houten tafel kun je het best warm maken hoor
Alle reacties Link kopieren
Of anders een achterwand van hout(look)?
Als je een hoog gedeelte hebt kun je dat evt ook hout doen, zoiets?

Afbeelding
juliet64 schreef:
18-06-2019 21:23
:proud:
Ik weet het.... maar dat risico nemen we maar.
Zou ik ook gewoon doen.
Geen concessies omdat je bang bent dat het over een paar jaar weer uit is.
Dan zit je jaren met een netniet keuken .
Alle reacties Link kopieren
Voor mijzelf, dus voor mijn gemak, zou ik kunststof in een mooie natuurlijke print nemen dus hetzelfde idee als laminaat op de vloer maar dan een andere print bijvoorbeeld kleine steentjes. Natuurlijk niet zo mooi als echt hout maar het betaalt zich terug in gemak. Handig is ook dat het niet verkleurt door inwerking van licht en kleurstoffen. Ik zou dus het gebruiksgemak laten prevaleren boven mijn ijdelheid of misschien de mooiere uitstraling van écht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven