Juiste aanpak nieuwe keuken?

04-07-2019 21:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Deze week heb ik een huis gekocht. In dit huis zat ooit een keuken, maar de eigenaar heeft at some point besloten deze keuken eruit te halen en de vloer hier overheen te leggen (vraag me niet waarom). Het appartement bevat nu dus geen keuken.

Wat ik (nu) weet: er heeft een keuken ingezeten, dus in de betreffende hoek van de woonkamer (waar ik de keuken zelf ook zou willen plaatsen) moet onder de vloer een wateraanvoer en waterafvoer aanwezig zijn, net als een gasaansluiting. Ik heb evt. tekeningen of foto's opgevraagd, zodat ik weet welke kabel/leiding waar zit en hier rekening mee kan houden bij het plan voor de nieuwe keuken.

Mijn vraag is: willen jullie meedenken over de juiste aanpak voor deze nieuwe keuken? Ga ik voor een Ikea-keuken en laat ik die door een handig familielid of een vakman plaatsen? Weet iemand of bijv. de partners waar Ikea mee samenwerkt voor installatie een dergelijk project ook aannemen - als ik zelf de vloer weghaal? Zelfde vraag voor een keukenboer: kan ik bij hen terecht voor de installatie/plaatsing in de wetenschap dat er nu geen keuken in zit en de aansluitingen dus 'verborgen zijn'?

Of denk ik te moeilijk en is het niet zo ingewikkeld, als ik de vloer maar weghaal?

Oh, en direct de volgende vraag: er lijkt geen luchtafvoer aanwezig te zijn. Kan dit? Of zou die ook ergens verstopt moeten zitten? Anders weet ik niet goed hoe ik een afzuigkap zou moeten plaatsen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een vloer ligt er overheen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Als er maar aansluitingen in die hoek zitten. Het maakt niet eens zoveel uit waar, want die kunnen altijd nog een stukje verlegd worden. En dat je geen afvoer naar buiten hebt is ook niet erg, google maar eens op recirculatiekap.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je een huis hebt gekocht maar jammer dat er geen keuken in zit. Altijd afhaaleten is ook al zo wat!

Ik zou naar een kleine lokale keukenboer gaan. Mijn ervaring is dat ze een concurrerende prijs hebben met een dito service.

Wellicht kunnen ze je ook verder helpen. Probeer een goede installateur te vinden. Hij kan de huidige aansluitingen bekijken en ook je keuken installaleren.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
04-07-2019 21:28
Wat voor een vloer ligt er overheen?
Alleen laminaat, geloof ik.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
enya29 schreef:
04-07-2019 21:42
Wat leuk dat je een huis hebt gekocht maar jammer dat er geen keuken in zit. Altijd afhaaleten is ook al zo wat!

Ik zou naar een kleine lokale keukenboer gaan. Mijn ervaring is dat ze een concurrerende prijs hebben met een dito service.

Wellicht kunnen ze je ook verder helpen. Probeer een goede installateur te vinden. Hij kan de huidige aansluitingen bekijken en ook je keuken installaleren.

Succes!
Precies :)

Oké, dank voor de tip!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
04-07-2019 21:38
Als er maar aansluitingen in die hoek zitten. Het maakt niet eens zoveel uit waar, want die kunnen altijd nog een stukje verlegd worden. En dat je geen afvoer naar buiten hebt is ook niet erg, google maar eens op recirculatiekap.
Oh, dat ken ik helemaal niet. Wat goed!
Kan de gemiddelde keukenboer aansluitingen 'makkelijk' verleggen dan?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Wat fijn dat je een eigen plekje hebt, gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-07-2019 21:45
Alleen laminaat, geloof ik.
Ohhh, dan gewoon even vanaf de kant plank voor plank verwijderen tot een diepte van 40 cm max.
Dan moet je wel zicht krijgen op afvoeren en aansluitingen. Als je een keuken laat plaatsen, Ikea doet dit ook, dan kun je altijd vragen tot hoever de vloer weg kan. Is iets handiger om het direct op de (onder)vloer te plaatsen, mocht je later een andere vloer willen plaatsen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ligt echt aan de keukenboer. Een aantal kunnen alleen verkopen, anderen ook nog plaatsen, en sommigen bieden een volledig pakket (vaak ism ZZP'ers) waarbij alles voor je wordt geregeld - incl. leidingen verplaatsen, uitlaat naar buiten maken etc.

Kwestie van rondvragen dus. Die laatste optie is natuurlijk wel het duurst.
Alle reacties Link kopieren
Gekocht van een Duits iemand?
Die nemen toch altijd hun keuken mee? ;-D
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over een Ikea keuken, ik hoor daar wel echt hele goede eraringen over, wat betreft service ed. Wat zei kunnen ivm leidingen enzo weet ik eigenlijk niet.
Een recirculatie-kap kan inderdaad een prima optie zijn als er geen afzuiging naar buiten mogelijk is, maar als afzuiging naar buiten wel mogelijk is dan functioneert dat wel beter.

Maar als er oorspronkelijk een keuken in heeft gezeten dan zou ik verwachten dat er oorspronkelijk ook een aansluiting naar buiten moet zijn geweest. Zit de keuken tegen een buitenmuur waar je anders een gat in kan laten maken?

Ik zou proberen te achterhalen hoe de leidingen gelopen hebben. Is er kruipruimte? Waar moeten de leidingen vandaan komen?

Als het niet goed kan achterhalen zou je ook een lokale loodgieter kunnen vragen; vaak weten ze uit ervaring waar ze moeten kijken en kunnen ze meteen een offerte maken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren terug de keuken vervangen. Wisten dus wel hoe de leidingen lagen, maar we wilden een andere indeling. Een beetje handige harrie verlegt zo die leidingen, volgens mij heeft alleen Ikea het nadeel dat die een keuken tegen de muur plaatsen, zonder ruimte erachter voor omgelegde leidingen. Maar of dat nu nog zo is?

Een tip, ga NIET naar een zaak van de mandemakersgroep, brugman, keukenkampioen, kuchendirect, enz enz. Nare verkooptechnieken...
Gefeliciteerd met je nieuwe woning!
Wil je de vloer behouden of er sowieso iets nieuws in leggen? In dat laatste geval zou ik de vloer eruit slopen en dan een keukenboer/installateur laten komen kijken. Want wie weet wil je de keuken wel net wat anders, moeten er leidingen verlegd worden etc.
Alle reacties Link kopieren
Leidingen verleggen is makkelijk maar zeer af te raden als je daar geen ervaring mee hebt. Die leidingen komen achter je keuken, dus als Beun de Haas die dingen verlegt en ze gaan lekken, dan zie je het pas als het hout half rot is. Om maar niet te spreken van de gasleiding.

Tips.
1. Ikea en handige klusdiensten bieden een installatieservice. Vraag of dat inclusief het leggen van leidingen is, of dat ze verwachten dat die leidingen zomaar bij het kraantje uitkomen!
Ik heb laatst een keuken gekocht en ze wilden hem installeren à €1000, maar ik moest zelf zorgen dat de leidingen op de juiste plek uitkomen.

2. Kijk of je voor elkaar kunt krijgen dat die leidingen verlegd worden en dan een dag of zo bloot liggen voordat de keuken komt. Het liefst wil je elke koppeling, ook die eerste vlak bij de vloer, een dag of twee kunnen zien.
Als je een tissue over de koppeling haalt, moet die kurkdroog blijven.
Dan is het goed.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ga niet zomaar je afvoer van afzuigkap naar buiten leggen. Kijk eerst wat er staat in het reglement van de VvE en gemeente.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij vonden de installatieservice van IKEA duur ten opzichte van de installatieservice van de lokale keukenboer. In beide gevallen moest ik zelf zorgen voor een installateur voor de leidingen op de juiste plaats. Daarnaast heeft een keukenboer meer mogelijkheden voor maatwerk. Bijvoorbeeld, ikea heeft 2 dieptes, 60 cm en 37 cm. Ik heb nu 1 keukenkastje met een diepte van 50cm. Bij de keukenboer krijg je ook gelijk de zijkanten van de kastjes in de juiste kleur, bij Ikea moet je daar een extra paneel voor kopen.

Een installateur ben je sowieso nodig, omdat de leidingen nu volledig weggewerkt zitten. De keuken kun je het beste op de betonnen ondervloer plaatsen, niet op de laminaat ondervloer en al helemaal niet op het laminaat zelf. Wij hebben eerst de keuken laten plaatsen en later de vloer gelegd.

Je kunt wel het keukenplanprogramma van Ikea gebruiken om te kijken wat er qua ruimte ongeveer mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Heel praktisch: de meeste keukenzaken hebben een lange levertijd, en zometeen met de bouwvak nog langer. Houdt daar rekening mee.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
05-07-2019 20:53
Heel praktisch: de meeste keukenzaken hebben een lange levertijd, en zometeen met de bouwvak nog langer. Houdt daar rekening mee.
Ja, ik ben bang dat ik sowieso een tijd zonder keuken zal zitten. Om twee redenen: een is dat de verkopers geen foto van de oude keuken hebben of tekeningen van de leidingen en aansluitingen. Twee is dat ik de vloer pas kan verwijderen en met een aannemer/installatiedienst naar de leidingen en aansluitingen kan kijken nadat ik de sleutel krijg. Ik weet niet in hoeverre het slim is om al een keuken te bestellen als de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden (worst case scenario: ik krijg de financiering niet rond, dan heb ik al een keuken besteld). En in hoeverre het slim is om een keuken te bestellen, zonder te weten aan welke kant de wateraan- en afvoer zit en aan welke kant de gasaansluiting, etc. Ik neem aan dat je een keuken niet pas inricht op het moment dat de installatiedienst met de keuken in de woonkamer staat :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
05-07-2019 21:54
Ja, ik ben bang dat ik sowieso een tijd zonder keuken zal zitten. Om twee redenen: een is dat de verkopers geen foto van de oude keuken hebben of tekeningen van de leidingen en aansluitingen. Twee is dat ik de vloer pas kan verwijderen en met een aannemer/installatiedienst naar de leidingen en aansluitingen kan kijken nadat ik de sleutel krijg. Ik weet niet in hoeverre het slim is om al een keuken te bestellen als de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden (worst case scenario: ik krijg de financiering niet rond, dan heb ik al een keuken besteld). En in hoeverre het slim is om een keuken te bestellen, zonder te weten aan welke kant de wateraan- en afvoer zit en aan welke kant de gasaansluiting, etc. Ik neem aan dat je een keuken niet pas inricht op het moment dat de installatiedienst met de keuken in de woonkamer staat :)
Ach joh, er is nog altijd de combimagnetron, waterkoker en elektrische kookplaatjes. Zet je gewoon een grote tafel neer met die spullen.
Alleen afwassen moet dan even in de badkamer. Ik heb ook dik een maand zonder keuken gezeten. Langer zelfs.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
05-07-2019 21:54
Ja, ik ben bang dat ik sowieso een tijd zonder keuken zal zitten. Om twee redenen: een is dat de verkopers geen foto van de oude keuken hebben of tekeningen van de leidingen en aansluitingen. Twee is dat ik de vloer pas kan verwijderen en met een aannemer/installatiedienst naar de leidingen en aansluitingen kan kijken nadat ik de sleutel krijg. Ik weet niet in hoeverre het slim is om al een keuken te bestellen als de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden (worst case scenario: ik krijg de financiering niet rond, dan heb ik al een keuken besteld). En in hoeverre het slim is om een keuken te bestellen, zonder te weten aan welke kant de wateraan- en afvoer zit en aan welke kant de gasaansluiting, etc. Ik neem aan dat je een keuken niet pas inricht op het moment dat de installatiedienst met de keuken in de woonkamer staat :)
Je moet sowieso je leidingen verleggen, dus je moet sowieso een instalateur inschakelen. Wil je daadwerkelijk een gaskookplaat? Je kunt ook overwegen om over te stappen op inductie, die zijn er ook in 1-fase. En qua inmeten, het is heel normaal om daar afspraken over te maken dat je daarvoor nog een keer in het huis komt voordat je de sleutel hebt (een goede keukenboer komt zelf inmeten). En vertel als je bij de keukenboer langsgaat dat je de sleutel nog niet hebt en wanneer je zeker weet dat alles rond is.

Bij ons viel het wachten mee, wij hebben de keuken begin december uitgezocht en eind januari kon hij geplaatst worden (door de keukenboer zelf). Daar zaten de feestdagen tussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven