Bouwvakkers en schade tijdens verbouwing aan je huis, wat nu

14-07-2019 20:13 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
We laten het een en ander verbouwen aan ons huis. We hebben een klusbedrijf ingehuurd en ze zijn druk bezig. Nu is er schade aan mijn huis. Muren, trappen en deuren zijn vies en beschadigd doordat ze er met dingen tegenaan zijn gelopen en verf etc hebben gemorst. Mijn strakke witte muren zitten onder de vegen en ik heb zwarte vingers op mijn deuren staan die ik er niet vanaf krijg. Ook heb ik veel bouwafval in de tuin. Er is in de offerte en in de algemene voorwaarden niks over genoemd. Wat zijn mijn rechten en plichten?

Ook hebben wij een algehele offerte laten maken en duurt de klus onverhoopt langer dan begroot. Ik merk dat ze er van balen en ze krijgen de klus niet op tijd af en willen het over een paar weken komen afronden. Wij zijn niet akkoord want zitten tot die tijd in de zooi. Kan dit zomaar?
Heb je ze al aangesproken dan over de schade?
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk kan dit niet.
Wat een prutsers heb je aangenomen.
Een degelijk bedrijf had de boel netjes afgedekt/afgeplakt.
En zo voorzichtig mogelijk gedaan.

Ook dat ze er van balen en pas over een paar weken de klus komen afronden, is belachelijk.
Wat was de afgesproken eind datum?

Een klus kan natuurlijk altijd uitlopen, en een bedrijf houdt hier doorgaans ook rekening mee in de marge.

Zijn ze aangesloten bij een erkende organisatie, dan kun je daar verhaal halen.

Anders kun je ze ook gewoon aanklagen wegens niet nakomen van afspraken en het beschadigen van prive bezit.
Alle reacties Link kopieren
Wat zeggen ze er zelf van?

Daarnaast kan ik me, afhankelijk van dr werkzaamheden voorstellen dat muren of deuren vies worden met vegen.
Verfspatten is uiteraard slordig maar als die mannen via jouw trap bijvoorbeeld boven moeten zijn en daarbij zichzelf moeten vasthouden kan ik me zwarte vegen voorstellen maar goed ligt aan de soort klus.

Daarnaast de vraag wat voor bedrijf het is. Is het echt een klusbedrijf of een aannemer met verzekeringspolissen zoals een CAR-verzekering?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al betaald?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
14-07-2019 20:16
Heb je ze al aangesproken dan over de schade?
Ja, vonden ze niet zo leuk. Ik heb ook foto's naar de baas gestuurd maar geen reactie. Behalve een verwijzing naar hun algemene voorwaarden en dat een en ander niet bij hun takenpakket hoort en verder niks. Ik heb het nu een aantal keer benoemd en gemaild ik ga mezelf niet nogmaals herhalen. Ik vind het echt vervelend.
Wat er moet gebeuren is vooral heel veel verven. Het betreft grote lange en hoge muren. En de trappen mogen opnieuw geschuurd en dat is ook intens veel werk. Zelfde geldt voor de deuren.
Ik vrees dat ik het zelf mag gaan oplossen. Ik kijk er nu al dagen tegenaan en mijn handen jeuken. Ik ben enorm opruimerig en netjes dus dit is echt een doorn in mijn oog eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
claireredfield schreef:
14-07-2019 20:23
Nee natuurlijk kan dit niet.
Wat een prutsers heb je aangenomen.
Een degelijk bedrijf had de boel netjes afgedekt/afgeplakt.
En zo voorzichtig mogelijk gedaan.

Ook dat ze er van balen en pas over een paar weken de klus komen afronden, is belachelijk.
Wat was de afgesproken eind datum?

Een klus kan natuurlijk altijd uitlopen, en een bedrijf houdt hier doorgaans ook rekening mee in de marge.

Zijn ze aangesloten bij een erkende organisatie, dan kun je daar verhaal halen.

Anders kun je ze ook gewoon aanklagen wegens niet nakomen van afspraken en het beschadigen van prive bezit.
Geen afgesproken einddatum omdat de klus naar voren is gehaald en vervolgens heel erg uitloopt.
Ja zijn aangesloten bij alle erkende organisaties.
Aanklagen wil ik niet want zo ver wil ik het niet laten komen.
En ik kan nooit bewijzen dat de schade door hun is ontstaan natuurlijk. Bovendien ben ik nog afhankelijk van ze ook want de klus is nog niet af.
Ik ben niet zo assertief.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
14-07-2019 20:25
Heb je al betaald?
Eerste deel wel, laatste deel niet.
Alle reacties Link kopieren
Gedeeltelijk snap ik de reactie. Als je geen afspraken hebt gemaakt over het opruimen van puin of daar apart voor betaald is dat geen onderdeel van het werk. Hier had je zelf scherp op moeten zijn.

Echter verfvlekken op je trap is slordigheid..Hier zou ik echt niet mee akkoord gaan.

Is het een erkend bedrijf of gewoon een eenmanszaak?
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
14-07-2019 20:25
Wat zeggen ze er zelf van?

Daarnaast kan ik me, afhankelijk van dr werkzaamheden voorstellen dat muren of deuren vies worden met vegen.
Verfspatten is uiteraard slordig maar als die mannen via jouw trap bijvoorbeeld boven moeten zijn en daarbij zichzelf moeten vasthouden kan ik me zwarte vegen voorstellen maar goed ligt aan de soort klus.

Daarnaast de vraag wat voor bedrijf het is. Is het echt een klusbedrijf of een aannemer met verzekeringspolissen zoals een CAR-verzekering?
Dat laatste weet ik niet 100 procent zeker maar is allemaal legaal en goed erkend etc verder.

Maar ja het is ontstaan bij werkzaamheden (de schade) en is heus niet expres gedaan en ik snap hoe het heeft kunnen gebeuren (oud huis, smalle trappen etc) maar ik vraag me gewoon af wat daar de regels omtrent zijn: moeten zij het fixen of is het mijn verantwoordelijkheid? De vraag is niet hoe het heeft kunnen ontstaan want ik heb er met mijn neus bovenop gestaan en ik snap het heel goed, maar ze waren ook vaak vrij ruw en lomp en lieten echt elke dag enorm veel zooi liggen. Ik heb verder niet veel ervaring met klusbedrijven dus ik weet niet echt wat normaal is.
anoniem_386968 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 20:37
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij ons had de aannemer de trap wel beschermd maar doordat de afwerking vertraging opliep (door zijn planning), had de tape er te lang opgekleefd en was de laklaag beschadigd. Ik heb mijn woningverzekering aangesproken, zij hebben die vd aannemer gecontacteerd, er zijn experts van beide partijen komen kijken en we hebben een bedrag gekregen om de herstelling uit te voeren. Neem dus contact op met je verzekering.
Wel of niet afvoeren van bouwafval stond bij ons in de offertes.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
14-07-2019 20:30
Gedeeltelijk snap ik de reactie. Als je geen afspraken hebt gemaakt over het opruimen van puin of daar apart voor betaald is dat geen onderdeel van het werk. Hier had je zelf scherp op moeten zijn.

Echter verfvlekken op je trap is slordigheid..Hier zou ik echt niet mee akkoord gaan.

Is het een erkend bedrijf of gewoon een eenmanszaak?
Nee het is een groot bedrijf met meerdere mensen in dienst.

En wat betreft echte schade? Butsen op de trap en stukken uit de treden? Zij zeggen nu dat dat al zo was.

Ja voor wat betreft het puin heb ik echt geen sec bij stil gestaan. Ik dacht, blond als ik ben, dat dat erbij hoorde. Heeft het bedrijf verder ook niks over gemeld.
Alle reacties Link kopieren
onderdepalmboom schreef:
14-07-2019 20:33
Bij ons had de aannemer de trap wel beschermd maar doordat de afwerking vertraging opliep (door zijn planning), had de tape er te lang opgekleefd en was de laklaag beschadigd. Ik heb mijn woningverzekering aangesproken, zij hebben die vd aannemer gecontacteerd, er zijn experts van beide partijen komen kijken en we hebben een bedrag gekregen om de herstelling uit te voeren. Neem dus contact op met je verzekering.
Wel of niet afvoeren van bouwafval stond bij ons in de offertes.
Ja bij ons dus echt niet, dat is het gekke.

Ah oke, woningverzekering: goeie tip, ga ik morgen gelijk contacten.
Dankje.
Alle reacties Link kopieren
Kijk je offerte nog eens goed na. Waar heb je voor getekend.

Bouwafval opruimen, bouw schoonhouden, staat dit er niet in dan is dit een post voor jezelf.

Staat er daarnaast een post in voor een CAR verzekering (https://www.rabobank.nl/bedrijven/verze ... f_term=car verzekering.e&utm_conn_number=1&utm_conn_id=20268-I5XBC4SL2TJQY-187187975716&gclid=EAIaIQobChMIquea0oa14wIVl-F3Ch3V5gBoEAAYAiAAEgJswPD_BwE)
Zo niet ga kijken of je het bij je eigen woonverzekering kunt claimen. Anders kan de bouwaannemer de CAR hierop aanspreken.

Een goede aannemer zal eigenlijk altijd een CAR opnemen maar goed... dat is wel een kostenpost die soms ook geschrapt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Daffodil-- schreef:
14-07-2019 20:28
Geen afgesproken einddatum omdat de klus naar voren is gehaald en vervolgens heel erg uitloopt.
Ja zijn aangesloten bij alle erkende organisaties.
Aanklagen wil ik niet want zo ver wil ik het niet laten komen.
En ik kan nooit bewijzen dat de schade door hun is ontstaan natuurlijk. Bovendien ben ik nog afhankelijk van ze ook want de klus is nog niet af.
Ik ben niet zo assertief.
Als ze aangesloten zijn bij alle erkende branche organisatie dan zou ik daar mijn verhaal gaan doen.
En vragen of dit volgens de branche organisatie de norm is of dat ze zich niet aan de regels van die branche houden.

Als ze zich namelijk niet aan die opgestelde regels houden, verliezen ze hun "erkenning" en zijn ze voor veel klanten niet meer aantrekkelijk.

Dit kun je ook zo naar de baas mailen, misschien dat hij dan wel reageerd.
Zo niet, heb je weer een poot meer om op te staan.

Het gaat wel om jouw geld en jouw prive domein, daar mag je best voor knokken.
Je hebt er immers zelf hard voor gewerkt om dit nu te kunnen bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij geen fatsoenlijke reactie krijgt dan zou ik zo'n branchevereniging benaderen waar ze bij aangesloten zijn.
Dit is toch gewoon verzekeringswerk lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een keer schade gehad die door een monteur veroorzaakt was. Moersleutel laten vallen dus grote deuk in de vloer. Bedrijf gebeld en die gaven aan dat dat via onze eigen woonverzekering liep. Verzekering gebeld en meteen schade vergoed gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf redelijk wat klussen laten doen in de afgelopen tijd, dus heb wel enige ervaring.
(Ver)bouwen levert gewoon rommel/overlast op. Dingen echt grofweg beschadigen hoort uiteraard niet. Een verfspat of cementspat hier en daar herken ik wel. Ook al dekken ze het nog zo goed af. Vaak kan je het zo weer wegpoetsen, maar dan moet dat wel zo snel mogelijk en moet je het niet dagen/weken laten zitten. Meeste krijg ik hier weg met een schuursponsje of doekje met beetje water of Jif. Of het nu op de vloer is, de gestuucte muren of op geverfde dingen zoals deuren / kozijnen.
En zulke vieze handen dat je opnieuw moet verven? Dat herken ik totaal niet. Lijkt me wel heel extreem. Wat heb je zelf al geprobeerd om het schoon te krijgen?
Tip; ga gewoon elke dag als ze weg zijn, even kijken hoe de boel erbij ligt. Uiteraard geen complete schoonmaaksessie houden hoor, maar als je 5 minuten met een doekje rond wappert dan kan je de ‘ergste’ dingen alvast even wegpoetsen.

En dat klussen uitlopen; heel herkenbaar. Onderdeel X is niet geleverd, of past niet op onderdeel Z, kleurverschil, het stucwerk is lelijk opgedroogd ivm de warmte, etc. Ik heb het allemaal meegemaakt, en daardoor duurden klussen bij ons soms ook langer. Maar wat kan je daar aan doen? Kunnen ze klussers er iets aan doen? Ik laat het altijd maar zo, maar misschien heb ik op dat gebied al té veel dingen meegemaakt, dat ik me niet meer op de kast laat jagen.
piepp schreef:
14-07-2019 21:02
Heb zelf redelijk wat klussen laten doen in de afgelopen tijd, dus heb wel enige ervaring.
(Ver)bouwen levert gewoon rommel/overlast op. Dingen echt grofweg beschadigen hoort uiteraard niet. Een verfspat of cementspat hier en daar herken ik wel. Ook al dekken ze het nog zo goed af. Vaak kan je het zo weer wegpoetsen, maar dan moet dat wel zo snel mogelijk en moet je het niet dagen/weken laten zitten. Meeste krijg ik hier weg met een schuursponsje of doekje met beetje water of Jif. Of het nu op de vloer is, de gestuucte muren of op geverfde dingen zoals deuren / kozijnen.
En zulke vieze handen dat je opnieuw moet verven? Dat herken ik totaal niet. Lijkt me wel heel extreem. Wat heb je zelf al geprobeerd om het schoon te krijgen?
Tip; ga gewoon elke dag als ze weg zijn, even kijken hoe de boel erbij ligt. Uiteraard geen complete schoonmaaksessie houden hoor, maar als je 5 minuten met een doekje rond wappert dan kan je de ‘ergste’ dingen alvast even wegpoetsen.

En dat klussen uitlopen; heel herkenbaar. Onderdeel X is niet geleverd, of past niet op onderdeel Z, kleurverschil, het stucwerk is lelijk opgedroogd ivm de warmte, etc. Ik heb het allemaal meegemaakt, en daardoor duurden klussen bij ons soms ook langer. Maar wat kan je daar aan doen? Kunnen ze klussers er iets aan doen? Ik laat het altijd maar zo, maar misschien heb ik op dat gebied al té veel dingen meegemaakt, dat ik me niet meer op de kast laat jagen.
Dit herken ik ook.
Hun doel is niet je huis netjes houden, maar hun klus te doen.
Dat bijt.
Wat to beschrijft had ik de eerste dag al wat van gezegd, inclusief aanwijzen.
Wij hadden een man ingehuurd en de rest werkte voor hem. Dus we konden die man aanspreken.
Dan nog vond hij wat van mijn huishoudelijke kunsten en dus ook van hoe schoon hij zelf hoefde te zijn (hoeveel hints ik wel niet heb gehad op een dag dat ik thuis moest studeren over klusjes die die man vond dat ik wel ven kon doen en dat zijn vrouw nou nooit zo relaxed op de bank zat)
, heel irritant maar wat piepp zegt: zelf elke avond even opruimen hielp een hoop.
Die mensen komen toch in je huis en ik vond het niet waard om erg ruzie over te maken, maar dat zou ik butsen in de trap dan wel vinden.
Net als binnen roken, eentje had dat gedaan, wasna mijn klacht door de baas aangesproken.
Er moest nog een dingetje door hun worden hersteld en de roker kwam speciaal op een zondag terug.
En ging dus uit het raam hangend roken.
Nou die liet ik maar gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso laatste deel nog even niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Na elke dag klussen was ik minstens 2 uur zoet met het opkuisen. Je moet ook beredeneerd werken. Schilderen en behangen is altijd het laatste wat er moet gebeuren. Ik kan daar uren over schrijven over hoe je moet nadenken. Natuurlijk zijn er onverwachte herstellingen maar veel zaken die stielmannen hebben gedaan doe ik zelfs opnieuw. Zo stopt het nooit maar leer je steeds bij.
Alle reacties Link kopieren
Een fatsoenlijk klussenbedrijf is aangesloten bij VLOK.
In dat geval hebben zij automatisch ook een aansprakelijkheidsverzekering en zijn zij gehouden aan de uitspraken van een onafhankelijke klachtencommissie.

Aangezien je aangeeft dat ze aangesloten zijn bij alle erkende organisaties zou ik daar eens mijn licht opsteken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
14-07-2019 21:39
Sowieso laatste deel nog even niet betalen.
precies
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze inderdaad aansprakelijk stellen, laat hun verzekering het maar afhandelen. Als jij kunt onderbouwen en aantonen wat ze hebben beschadigd zouden ze dat moeten vergoeden.

Als ze niet reageren op mails maar eens bellen met de vraag waar ze verzekerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Okay ze zijn boos. Er is nog een groot deel onafgemaakt. Ze zeggen nu dat een en ander niet in de offerte stond en dat wij behoorlijk onredelijk zijn.
Vandaag waren ze zomaar de halve dag weg, kwamen onaangekondigd een uur te laat waardoor ik te laat op mijn werk kwam. Echt waanzin.
En nu vinden ze dat trapleuningen terughangen en de deurbel opnieuw aansluiten en de muren sauzen niet op hun lijstje stond en ze lopen al uit en moeten bij een andere klus beginnen. Het is hard tegen hard momenteel. En ik heb hier echt de kracht nu even niet voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven