Tegelverf

07-08-2019 10:28 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim een half jaar klussen aan ons eerste koophuis zijn we bijna klaar. Er is nog één ruimte waar ik totaal niet blij mee ben namelijk de wc beneden. De vorige bewoners hebben deze ruimte betegeld in een nogal druk patroon qua kleuren, dit in combinatie met een vrij kleine ruimte maakt het nogal onrustig en daarom wil ik dit veranderen. Ons budget is redelijk opgeslurpt door de rest van de verbouwing en daarom kwam ik bij tegelverf terecht ipv nieuwe tegels.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met tegelverf?
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk, ik vind het niet vaak mooi worden. Vooral als de voeg wordt mee geverfd, staat het erg armoedig.

Maar goed, je kunt het proberen, zoveel tijd/geld kost het niet. Opnieuw tegelen, kan altijd nog.
Tegels verven wordt echt heel lelijk, is nooit een aanrader.
Wat je wel zou kunnen doen is eens kijken naar tegelstickers. Die hebben meestal wel een patroontje, maar ook heel rustige en in alle kleuren, dus zit er vast wel ietrs tussen dat je mooi vindt.
https://www.plakfoliewebshop.nl/tegelstickers
Alle reacties Link kopieren
en dan kun je ook een deel van de tegels doen, alleen de allerschreeuwerigste kleur??
Alle reacties Link kopieren
ik zeg ook stickers.... voorzichtig proberen door even alleen een paar aan te brengen bijvoorbeeld?

bij verf krijg je al snel dat je moet uitkijken met schoonmaken dat er niet wat afschilfert ofzo.
toegegeven; schoonmaken is met stickers ook niet echt ideaal maar daarom zou ik beginnen met een randje bovenaan...
Lorem Ipsum
Tegels kan je prima verven met alkydverf. Daar heb je eigenlijk geen speciale tegelverf voor nodig. Voor echt natte ruimtes kan je beter wel speciaalverf kopen. Met name voor de vloer is dat nodig.

De truc is goed ontvetten, meerdere dunne lagen en tussen de lagen oneffenheden wegschuren met een hele fijne korrel.

Bij een minimale voegbreedte zie je nauwelijks dat het geverfd is. Als de voeg heel breed is dan oogt het wel armoedig. Je zou in dat geval na het verven ook opnieuw kunnen voegen.

Voor stickers zou ik zelf nooit kiezen. Het is een heel gedoe om die netjes op te plakken, in verhouding vrij duur en volgens mij niet erg geschikt in natte ruimtes waar je veel schoonmaakt.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
07-08-2019 11:21
Tegels kan je prima verven met alkydverf. Daar heb je eigenlijk geen speciale tegelverf voor nodig. Voor echt natte ruimtes kan je beter wel speciaalverf kopen. Met name voor de vloer is dat nodig.

ja, het Kan, maar het wordt niet mooi
Cateautje schreef:
07-08-2019 10:31
Tegels verven wordt echt heel lelijk, is nooit een aanrader.
Wat je wel zou kunnen doen is eens kijken naar tegelstickers. Die hebben meestal wel een patroontje, maar ook heel rustige en in alle kleuren, dus zit er vast wel ietrs tussen dat je mooi vindt.
Kom je nog reageren in je eigen verf topic? :)
Alle reacties Link kopieren
Als je elke maand alles wilt afkrabben en opnieuw aanbrengen.. doen.
Ik zou zeggen stickers. Of kijken naar een restpartij die je mooi vindt. Of een jaartje ermee leven.
Hoe duur denk je dat het eigenlijk wordt?

Hier hebben we de wc voor 350 euro opnieuw betegeld. (Zelf pot en wasbak verwijderd, afgebikt, geverfd, nieuw roostertje, opnieuw betegeld, pot en wasbak teruggezet).
3m2 vloer. De muren tot 1m70cm hoog getegeld.
safrat schreef:
07-08-2019 11:39
Kom je nog reageren in je eigen verf topic? :)
Nee. :)
Hoezo, heb je erin geschreven?
Cateautje schreef:
07-08-2019 11:51
Nee. :)
Hoezo, heb je erin geschreven?
Nee, iemand vroeg hoe het was gegaan en ik ben ook wel benieuwd.
safrat schreef:
07-08-2019 12:20
Nee, iemand vroeg hoe het was gegaan en ik ben ook wel benieuwd.
Oh ja, zij die het bijna niet durfde te vragen.... :)
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is het heel armoedig, maar ik ben tevreden met mijn geverfde tegels. Het verven ging vrij makkelijk. Ik heb wel tegelverf gebruikt en had best veel nodig, omdat de voegen best veel verf opzogen. Ik heb de voegen met een kwast gedaan en de tegels met een roller, in totaal twee lagen.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn jaren ‘80 toilet geverfd met tegelverf en ben er echt wel tevreden mee. Enige waar ik niet tevreden mee ben is het wasbakje dat ik ook mee had geverfd :rofl: maar dat was omdat er een dot verf in was gevallen ik dat pas de volgende dag zag. En van de tegels die je verft moet het glazuur wel helemaal goed zijn anders ga je dat door de verf heen zien. De voegen heb ik niet geverfd maar daar voegenfris voor gebruikt. De vloertegels heb ik niet gedaan dus dat weet ik niet hoe dat uitpakt. Op de vloer heb ik vinyl gelegd en dat netjes uitgesneden en met witte kit overal gekit. Was nog wel even een klus trouwens.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb het wel eens gedaan, met echte tegelverf, en het is er heel erg van opgeknapt. Niet zo mooi als nieuwe tegels natuurlijk, maar echt 100 keer beter dan het bruin en oranje dat het was.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
07-08-2019 11:48

Hier hebben we de wc voor 350 euro opnieuw betegeld. (Zelf pot en wasbak verwijderd, afgebikt, geverfd, nieuw roostertje, opnieuw betegeld, pot en wasbak teruggezet).
3m2 vloer. De muren tot 1m70cm hoog getegeld.
Ik heb al wel bepaalde tegels op het oog, deze zijn echter nogal prijzig vandaar dat we het even moeten uitstellen. Als we de wc gaan renoveren dan gaat meteen alles mee, dus ook een nieuwe wc, fontein en de muren worden daar waar geen tegels zitten opnieuw gestuct.

Ik denk dat ik voor nu even beide opties ga bekijken op een plekje waar je het niet al te veel ziet en dan een keuze maak wat de tijdelijke oplossing gaat worden.

Bedankt iedereen voor het meedenken!
Ik heb zelf geen ervaring met dit soort tegelverf, maar je zou er evt. voor tijdelijk ook een stukje laminaat in kunnen leggen, gewoon over de tegels heen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven