Lamp van electriciteit loskoppelen

11-08-2019 09:40 27 berichten
Hoi,

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Ik heb een kroonluchter in de woonkamer hangen, maar daar wil ik graag afscheid van nemen. Er komt geen nieuwe lamp in plaats daarvan. Nu heb ik gister de stroom eraf gehaald en ik zag het volgende:

De drie stroomdraden van de lamp zitten in een kroonblokje en aan de andere kant van dat blokje zitten de stroomdraden vanuit het plafond. Waarschijnlijk maken ze contact in dat blokje. Nu heb ik al wat zitten trekken, maar ik krijg beide draden niet uit dat blokje weg. De volgende vragen heb ik dus;

Doe ik iets verkeerd?
Kan ik de draden veilig afknippen? Zo,ja aan welke kant?
En hoe zorg ik er daarna voor dat de draden die achterblijven in het plafond (onafgedekt) niet voor een onveilige situatie zorgen?

Mijn dank is groot voor jullie hulp 😃
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is zitten er in het kroonsteentje kleine schroefjes. Als je die losschroeft, trek je de draadjes er zo uit. Ik zou ze niet afknippen..
Kroonsteentje open schroeven, draden van de lamp eruit halen, draden vanuit het plafond erin laten en schroefjes weer vastdraaien. Kroonsteentje in het plafond steken. Dan eindigen die draden dus veilig in het kroonsteentje.
Alle reacties Link kopieren
Wat cookieholic en Marana zeggen. En dan een afdekplaatje over het gat doen.

En schakel de groep even uit waar de lamp op zit. Als iemand in de tussentijd uit pure gewoonte de lichtknop heeft omgezet, kun je een opdonder krijgen.

Enneh, nooit zomaar gaan trekken aan iets waarvan je niet weet hoe het zit ;-D
moosey wijzigde dit bericht op 11-08-2019 09:46
4.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En dat kroonsteentje aan de draden uit het plafond laten zitten. Daar zo’n dop overheen plaatsen zodat je de aansluiting niet meer ziet.

Wel van te voren de stroom even uitschakelen in de meterkast.
Jullie zijn eensgezind ;-D
Ik ga het kroonblokje onderzoeken op schroefjes! Dank!
Je hebt een klein plat schroevendraaiertje nodig. Er zijn ook kroonsteentjes met een klemsysteem, die werken als een wasknijper. Indrukken en draadje eruit trekken.
Maar waarom ga je het kroonsteentje weg halen? Wat ga je dan met de draden doen? Je moet het kroonsteentje juist laten zitten onder het afdekplaatje, dat zorgt er voor dat de draden elkaar nooit kunnen raken.
Of lees ik het verkeerd en lukt het je niet de lamp weg te halen? De schroefjes of klemmetjes aan de kant van de lamp losmaken, dan de draadjes van de lamp er uit halen. De schroefjes/klemmetjes aan de kant van de draden die uit het plafond komen laten zitten.
Voordat je dit doet de groep uitzetten zodat nergens spanning op staat.
kindrebel schreef:
11-08-2019 10:03
Je hebt een klein plat schroevendraaiertje nodig. Er zijn ook kroonsteentjes met een klemsysteem, die werken als een wasknijper. Indrukken en draadje eruit trekken.
Yep daar kom ik nu ook achter. En ik heb veel schroevendraaiers, maar natuurlijk net geen kleine platte :facepalm:

Straks eerst maar langs de bouwmarkt dus ;-D
Alle reacties Link kopieren
Neem dan gelijk een afdekplaatje mee ;-)
TjunyS schreef:
11-08-2019 10:40
Neem dan gelijk een afdekplaatje mee ;-)
Die had ik al :D
Kissie30 schreef:
11-08-2019 11:01
Die had ik al :D
Maar snap je dat je het kroonsteentje wel moet laten zitten, voor de veiligheid?
ClumsyNinja schreef:
11-08-2019 11:07
Maar snap je dat je het kroonsteentje wel moet laten zitten, voor de veiligheid?
Ja dat snap ik. No worries. Daarom vroeg ik hier ook hulp ;)
Jaaaa het is gelukt! :cheer2:

Het afdekplaatje zit ook, weliswaar een beetje scheef, maar goed genoeg voor nu.

Thanks voor jullie hulp! :)
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
11-08-2019 14:35
Jaaaa het is gelukt! :cheer2:

Het afdekplaatje zit ook, weliswaar een beetje scheef, maar goed genoeg voor nu.

Thanks voor jullie hulp! :)
Goed gedaan! Zo ben ik ooit ook begonnen, nu maak ik ook stroomdraden op maat, boor gaten met de klopboormachine en leg laminaat!
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
SmoesDePoes schreef:
11-08-2019 16:10
Goed gedaan! Zo ben ik ooit ook begonnen, nu maak ik ook stroomdraden op maat, boor gaten met de klopboormachine en leg laminaat!
:kneel:

Dat wil ik allemaal ook nog! Ik zit erover te denken om een kluscursus te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
11-08-2019 17:45
:kneel:

Dat wil ik allemaal ook nog! Ik zit erover te denken om een kluscursus te gaan doen.
Helemaal geen cursus nodig, gewoon doen. Vaak ben je te bang, ik kan zelfs tegels zetten en een inbouwtoilet monteren. Vraag gewoon veel in de bouwmarkt. Loop naar een infobalie en vraag naar een medewerker die je van alles kan uitleggen. Vaak willen ze graag een ander wat leren (hier in de omgeving in ieder geval wel). En anders is er altijd nog internet of you tube
WIKIHOW heeft ook interessante stukjes erbij. Maar niet alles is goed.

Laatst nog twee kastjes getimmerd. De spijkertje die krom gingen moeten nog.
Maar eerst een klein deukje maken en dan pas slaan om minder kans op splijten te krijgen. Ik ga voor boeken met plaatjes. Youtube is vaak een 10 minuten kijken naar iemand die soms voor de camera gaat staan. Er zijn ook genoeg boeken.
Alle reacties Link kopieren
Die kleine schroevendraaiertjes voor kroonsteentjes heten spanningszoekers en zijn extra gecoat zodat je minder snel een schok krijgt. Als je je duim op het bronzen knopje op de top zet en een stroomdraad of een gaatje in het stopcontact aanraakt, dan gaat er bij spanning een lichtje aan in de spanningszoeker. Zo weet je meteen of de stroom eraf is!

En idd kroonsteentje in het plafond laten zitten, anders kun je kortsluiting krijgen en in het ergste geval brand.
Alle reacties Link kopieren
check daarbij ook even of het lampje wél aangaat als je het in een werkend, niet uitgeschakeld stopcontact steekt.

Zal de eerste spanningzoeker niet zijn die kapot is.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-08-2019 14:23
Als je je duim op het bronzen knopje op de top zet en een stroomdraad of een gaatje in het stopcontact aanraakt, dan gaat er bij spanning een lichtje aan in de spanningszoeker. Zo weet je meteen of de stroom eraf is!
Wanneer er geen spanning op staat haal je voor het zekere de lichtschakelaar nog een keer om ;)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
ivo70 schreef:
26-08-2019 14:40
check daarbij ook even of het lampje wél aangaat als je het in een werkend, niet uitgeschakeld stopcontact steekt.

Zal de eerste spanningzoeker niet zijn die kapot is.
Verstandig!!!
Maar als ik de stroom eraf heb gehaald en ik doe de lichtknop aan en er gebeurt niets, dan weet ik toch ook of de stroom eraf is 🤔
Nou, als je het niet zeker weet. Het er wel op zat.
Dan kan het zijn dat je een tijdje moet wachten voordat je weer in staat bent om het klusje af te maken.

De schok van een om vormer naar USB lader. Die is minder erg met 5V.
220 V is dus 220 gedeeld door 5 = X keer zo heftig.
Kan een belasting van 3600Watt aan?

V * A = Watt. Dus reken maar uit?

Nou, gewoon stroom er af halen. Dan ben je sneller klaar.

EDIT: :facepalm: Even vergeten dat hier altijd "Waarom" een standaard is.
Stroom is minder saai dan je denkt. :lightbulb:
Daar kan je heéél vééél over (af)vragen. O_O Schokjes variëren ook in sterkte dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven