Beitel op boorhamer

17-08-2019 16:35 21 berichten
Ik ben wat gereedschap aan het verzamelen voor een komende sloopklus. En ik vroeg mij af of je voor wat tegeltjes in de hal en bakstenen open haard deze kan gebruiken: https://www.bol.com/nl/p/makita-boorham ... gJy7fD_BwE Icm een SDS plus beitelsetje. Of betekent dat hamertje naast het boortje niet dat je er beitels op kan zetten?


En voor wie denkt ‘vraagt dat op een klusforum’, dat kan maar er zijn hier vast ook handige Henriettes/Harry’s :idee:
Alle reacties Link kopieren
volgens mij niet:
dat is boren terwijl er door de machine ook op de boor getikt wordt.

Zie bijvoorbeeld het plaatje bij de Bosch 2100.
Die heeft 4 symbolen:

boren;
boren met hamer;
vrij draaien (met hand)
en hameren (met een beitel)
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan.

Maar de Lidl heeft het merk Parkside. En dan heb je een boorhamer voor minder dan de helft van dat bedrag.
Voor een paar tegeltjes en een paar bakstenen.

Makita is echt een topmerk, zwaar overdreven voor een paar tegeltjes.
Ik heb al jaren en jaren en jaren een boormachine van de Lidl. En ik zou best graag een mooi nieuw model willen. Maar ja... hij gaat maar niet kapot.

Zoiets:

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Klop- ... p100260989

Gaat jaren mee.
Ik heb er een badkamer en een keuken mee verbouwd.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Volgens mij kan dat gewoon. Je moet 'm dan wel op "hamertje naast boortje" zetten want dan hamert 'ie in plaats van alleen boren.

Geen idee of het heel goed is voor de levensduur van je boormachine maar goed, het is ervoor gemaakt dus het zal vast kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit tegels en stenen weggebeiteld:

1 met een pneumatisch systeem: compressor op de grond, en een licht 'pistool' in je hand. Ging heerlijk
2 met een zware boor-beitel-machine: zwaar in je hand, en vermoeiend.

Dus ik zou voor 1 gaan, dus huren
ivo70 schreef:
17-08-2019 16:48
volgens mij niet:
dat is boren terwijl er door de machine ook op de boor getikt wordt.

Zie bijvoorbeeld het plaatje bij de Bosch 2100.
Die heeft 4 symbolen:

boren;
boren met hamer;
vrij draaien (met hand)
en hameren (met een beitel)


Daar zat ik idd ook al naar te kijken. Dat beiteltje zit er niet bij.
SteunEndeToeverlaet schreef:
17-08-2019 17:05
Ja dat kan.

Maar de Lidl heeft het merk Parkside. En dan heb je een boorhamer voor minder dan de helft van dat bedrag.
Voor een paar tegeltjes en een paar bakstenen.

Makita is echt een topmerk, zwaar overdreven voor een paar tegeltjes.
Ik heb al jaren en jaren en jaren een boormachine van de Lidl. En ik zou best graag een mooi nieuw model willen. Maar ja... hij gaat maar niet kapot.

Zoiets:

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Klop- ... p100260989

Gaat jaren mee.
Ik heb er een badkamer en een keuken mee verbouwd.


Die makita heb ik al :)
evaq schreef:
17-08-2019 17:20
Ik heb ooit tegels en stenen weggebeiteld:

1 met een pneumatisch systeem: compressor op de grond, en een licht 'pistool' in je hand. Ging heerlijk
2 met een zware boor-beitel-machine: zwaar in je hand, en vermoeiend.

Dus ik zou voor 1 gaan, dus huren

Klinkt idd als lekker kunnen werken. Maar voor wat tegeltjes en een open haard en de makita heb ik al liggen, ga ik geen moeite doen om iets te huren.
RikM schreef:
17-08-2019 17:06
Volgens mij kan dat gewoon. Je moet 'm dan wel op "hamertje naast boortje" zetten want dan hamert 'ie in plaats van alleen boren.

Geen idee of het heel goed is voor de levensduur van je boormachine maar goed, het is ervoor gemaakt dus het zal vast kunnen.


Zo zat ik ook te denken.
GlitterCupcake schreef:
17-08-2019 17:52
Daar zat ik idd ook al naar te kijken. Dat beiteltje zit er niet bij.

O nu snap ik 'm, jij hebt natuurlijk alleen hameren nodig. Duh.

Misschien is de tip van SteunEndeToeverlaet dan een goeie, om zo'n apart ding te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Waneer kies ik niet voor een boorhamer?
Voor het boren in hout en metaal wordt een boorhamer in de regel niet gebruikt vanwege de lagere nauwkeurigheid. Moest het toch voorkomen dat u incidenteel in hout en metaal moet boren? Dan adviseren we een boorhamer met een vast op de as wisselbare kop te gebruiken. Deze machines zijn dan voorzien van de mogelijkheid voor het gebruik van een normale tandkransboorhouder of een SDS-Plus boorkop.
Voor boorhamers vanaf 4 kilo met een beitelfunctie kunt u wel zwaardere hake en breekwerkzaamheden verrichten, echter: De regel geldt: "Boort u 60% of meer? Koop een boorhamer."
Breekt u meer dan 40%, koop dan een afzonderlijke breekhamer zonder boorfunctie.
Beitelen met een boorhamer (van welke gewichtsklasse dan ook), zal altijd meer schade toebrengen aan een machine met draaimechaniek dan zonder!

https://www.toolnation.nl/blog/een-klop ... boorhamer/

Inventariseer alles waar je de beitel voor nodig hebt en huur er eentje.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
17-08-2019 18:25
Waneer kies ik niet voor een boorhamer?
Voor het boren in hout en metaal wordt een boorhamer in de regel niet gebruikt vanwege de lagere nauwkeurigheid. Moest het toch voorkomen dat u incidenteel in hout en metaal moet boren? Dan adviseren we een boorhamer met een vast op de as wisselbare kop te gebruiken. Deze machines zijn dan voorzien van de mogelijkheid voor het gebruik van een normale tandkransboorhouder of een SDS-Plus boorkop.
Voor boorhamers vanaf 4 kilo met een beitelfunctie kunt u wel zwaardere hake en breekwerkzaamheden verrichten, echter: De regel geldt: "Boort u 60% of meer? Koop een boorhamer."
Breekt u meer dan 40%, koop dan een afzonderlijke breekhamer zonder boorfunctie.
Beitelen met een boorhamer (van welke gewichtsklasse dan ook), zal altijd meer schade toebrengen aan een machine met draaimechaniek dan zonder!

https://www.toolnation.nl/blog/een-klop ... boorhamer/

Inventariseer alles waar je de beitel voor nodig hebt en huur er eentje.


Bedankt voor het opzoeken. Maar van zo’n bedrijf is het wel een beetje "Wij van WC-eend adviseren 2 verschillende soorten WC-eend, die in principe hetzelfde kúnnen maar dan koopt u maar één apparaat en wij adviseren twee".
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan, mits je boorhamer een stand heeft waarmee je beitel niet (heel hard) ronddraait.

Hier hetzelfde gedaan, en maar 1 van onze boren had de juiste stand. Beitel bij de toolstation gekocht en zo heel vlot de tegels van de wc muur afgehaald. Enige nadeel soms kan je niet bij bepaalde hoekjes omdat je apparaat te groot is (zoals het kozijn).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
17-08-2019 19:02
Bedankt voor het opzoeken. Maar van zo’n bedrijf is het wel een beetje "Wij van WC-eend adviseren 2 verschillende soorten WC-eend, die in principe hetzelfde kúnnen maar dan koopt u maar één apparaat en wij adviseren twee".
Nou, tegeltje van de muur zou ik wel doen, maar een bakstenen openhaard, neuh. Waarom ga je die niet te lijf met een moker?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Voor sloopwerk wil je dat je een platte beitel in de machine kan doen, en dat hij dan alleen hamert. Dat de beitel niet meedraait.

Dat kan ik niet uit de beschrijving halen. Met de term 'boorhamer' zou ik dat idd verwachten, maar tegelijk heb je een symbool waar de schroef (draaien) en de hamer bij elkaar staan.

Probeer het even uit. Zet er een beitel in, zet hem buiten op een baksteen en kijk of hij meedraait. Met een draaiende beitel kun je geen tegels weghalen. Dat gaat niet. Dan heb je echt iets anders nodig.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
18-08-2019 21:27
Voor sloopwerk wil je dat je een platte beitel in de machine kan doen, en dat hij dan alleen hamert. Dat de beitel niet meedraait.

Dat kan ik niet uit de beschrijving halen. Met de term 'boorhamer' zou ik dat idd verwachten, maar tegelijk heb je een symbool waar de schroef (draaien) en de hamer bij elkaar staan.

Probeer het even uit. Zet er een beitel in, zet hem buiten op een baksteen en kijk of hij meedraait. Met een draaiende beitel kun je geen tegels weghalen. Dat gaat niet. Dan heb je echt iets anders nodig.
Ik denk dat die Makita alleen (hamer)boort. En niet beitelen, want daar heeft hij geen symbooltje voor. Dus minder handig om tegels eraf te halen ;)
Alle reacties Link kopieren
Neen met deze machine kun je boren met en zonder hameren maar absoluut niet hakken, voor hakken heb je een machine nodig met drie symbolen bij de stelknop waarvan een met uitsluitend het hamertje.dus bijvoorbeeld deze Makita Combihamer HR2631FTJ - 230 V
Past niet. Er zit geen ‘bikken’ stand op. Alles draait er bij :flag:


We hebben een losse sloophamer gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Makita Combihamer HR2631FTJ - 230 V
Met deze machine kun je beitelen of hakken zoals ik al heb aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
Maar die is misschien een beetje een overkill als je, zoals TO, al een mooie Makita boorhamer hebt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt alles intussen al eruit waarschijnlijk, maar voor een volgende zou ik een breekhamer adviseren. Die heb je bijvoorbeeld van 3, 6 of 8 kg, afhankelijk van hoe zwaar je klus is. Voor de bakstenen zou ik een 6 of 8 kiezen en dan bij de verhuur even verschillende beitels meevragen.

Ze worden ook wel kango genoemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven