Klinkers terras omdraaien maar onderkant zit grijze waas op.

18-08-2019 13:04 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de tuin een beetje aan het renoveren en daarom worden de stenen/klinkers omgedraaid zodat het terras er weer uitziet als nieuw. Maar de onderkant van de stenen zit een grijze waas op. Dus het gedeelte dat altijd op het zand heeft gelegen en nu bovenop komt. Iemand een idee wat het is en hoe en of die grijze waas nog weg gaat? Uiteraard heb ik zelf eerst gegoogeld maar niets gevonden wat er op lijkt. Cementsluier kan het ook niet zijn want het terras is nooit gevoegd.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle klinkers zijn dubbelzijdig zeg maar. Sommige klinkers hebben maar één ‘goede’ kant en die kun je dus niet keren. Zou het dat kunnen zijn?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ligt idd aan het type klinkers, sommige hebben maar 1 goede kant. Wat voor type stenen zijn het?
Heb je de stenen al eens goed afgespoeld of schoon gemaakt met een hoge druk reiniger?
Alle reacties Link kopieren
Het zijn 7-duimers volgens mij. En betonklinkers (lijkt het in ieder geval, heb er ook niet echt verstand van). De bovenkant is inderdaad anders dan de onderkant. De bovenkant zat nog een soort van randje en aan de onderkant niet en daarom komen ze ook wat anders naast elkaar te liggen. Maar we gaan het wel proberen want het gaat nogal om een groot oppervlak en scheelt daarom enorm in de kosten.
We hebben de stenen inderdaad als een goed afgespoeld en als ze nat zijn zien ze er prima uit maar als ze droog zijn komt de grijze waas weer tevoorschijn.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me typisch een gevalletje hogedrukspuit. Daar moet het er zeker mee af gaan.
Bedoel je dit model?
https://cdn.markanda.nl/images/a/250x25 ... 1/DSC_1125
Die zijn niet geschikt om om te draaien. Het deel met de afgeronde zijkanten is de bovenkant, de vlakke kant is de onderkant.
Alle reacties Link kopieren
wittegeit schreef:
18-08-2019 14:40
Bedoel je dit model?
https://cdn.markanda.nl/images/a/250x25 ... 1/DSC_1125
Die zijn niet geschikt om om te draaien. Het deel met de afgeronde zijkanten is de bovenkant, de vlakke kant is de onderkant.
Ja dat zijn ze. En we gaan ze toch omdraaien. :rolling:
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet gewoon de goede kant schoonmaken met een hogedrukspuit? Dan zien ze er ook weer uit als nieuw.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
18-08-2019 18:45
Waarom niet gewoon de goede kant schoonmaken met een hogedrukspuit? Dan zien ze er ook weer uit als nieuw.
Dit zou ik ook doen. Zijn ze echt weer als nieuw.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat helpt niet want ze zijn echt versleten, verweerd en lelijk. Ze liggen er al bijna 40 jaar blijkbaar en de kleur is weg en de kiezels komen er door heen. De onderkant daar in tegen is nog wel mooi gaaf en goed van kleur (behalve dus die grijze waas).
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
't Is natuurlijk jullie eigen keuze. Maar zulke stenen hebben niet voor niets een boven- en onderkant. De bovenkant heeft een slijtlaag en de onderkant heeft dat niet. Bovendien is de onderkant poreus (want niet bewerkt) en niet afgewerkt, vandaar ook de 'cementsluier' (het zijn eigenlijk restanten die tijdens de afwerking niet weggehaald zijn). Die krijg je er helaas ook niet af (ook niet met een hogedrukspuit) tenzij je ze opnieuw van een slijtlaag gaat voorzien, maar dat is een stuk duurder dan nieuwe aanschaffen. Eigenlijk is elke bewerking die je zou moeten doen duurder dan nieuwe want dit is ongeveer het goedkoopste model betonklinkers. Je loopt ook nog een risico met het aantrillen: doordat de onderkant onbewerkt is, is het risico op breken/scheuren groot.
Alle reacties Link kopieren
wittegeit schreef:
18-08-2019 20:51
't Is natuurlijk jullie eigen keuze. Maar zulke stenen hebben niet voor niets een boven- en onderkant. De bovenkant heeft een slijtlaag en de onderkant heeft dat niet. Bovendien is de onderkant poreus (want niet bewerkt) en niet afgewerkt, vandaar ook de 'cementsluier' (het zijn eigenlijk restanten die tijdens de afwerking niet weggehaald zijn). Die krijg je er helaas ook niet af (ook niet met een hogedrukspuit) tenzij je ze opnieuw van een slijtlaag gaat voorzien, maar dat is een stuk duurder dan nieuwe aanschaffen. Eigenlijk is elke bewerking die je zou moeten doen duurder dan nieuwe want dit is ongeveer het goedkoopste model betonklinkers. Je loopt ook nog een risico met het aantrillen: doordat de onderkant onbewerkt is, is het risico op breken/scheuren groot.
Oké. Dank voor je advies. Misschien moeten we er dan toch nog eens over nadenken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op MP of facebook. Bestrating wordt nog wel eens aangeboden gratis af te halen. Omdraaien zou ik bij deze niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de onderkant ook verven. Dat slijt er wel weer vanaf, maar dan heb je in ieder geval tijdelijk een net terras.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag langs de steenhandel geweest omdat we hebben besloten dat we de klinkers willen gaan combineren met enkele grote tegels. Daarom de klinkers meegenomen en deze man zei dat ze gemakkelijk omgedraaid kunnen worden. Dat facetrandje zie je tegenwoordig ook bijna niet meer dus het is zelfs moderner. Verder is de grijze waas kalkuitbloei die je bij alle stenen en grote tegels op den duur aan de onderkant krijgt. Dit is binnen enkele maanden door de regen weer weggespoeld.
Verder hebben dure grote tegels wel duidelijk een boven- en onderkant met een afwerklaag, maar van de betonklinkers zoals wij hebben niet. Die zijn niet bewerkt of zo.
Dus ja, dit is wat de man van de steenhandel zei. Ik hoop dat hij het bij het juiste eind heeft.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
19-08-2019 19:19
Vanmiddag langs de steenhandel geweest omdat we hebben besloten dat we de klinkers willen gaan combineren met enkele grote tegels. Daarom de klinkers meegenomen en deze man zei dat ze gemakkelijk omgedraaid kunnen worden. Dat facetrandje zie je tegenwoordig ook bijna niet meer dus het is zelfs moderner. Verder is de grijze waas kalkuitbloei die je bij alle stenen en grote tegels op den duur aan de onderkant krijgt. Dit is binnen enkele maanden door de regen weer weggespoeld.
Verder hebben dure grote tegels wel duidelijk een boven- en onderkant met een afwerklaag, maar van de betonklinkers zoals wij hebben niet. Die zijn niet bewerkt of zo.
Dus ja, dit is wat de man van de steenhandel zei. Ik hoop dat hij het bij het juiste eind heeft.
Hij verdient niks aan dat advies ( jullie kunnen je eigen klinkers hergebruiken): dus t zal wel kloppen. ;-)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven