Zolder verbouwen

18-08-2019 14:19 13 berichten
Ergens (begin) volgend jaar willen we de zolder laten verbouwen. Zitten nu nog in de oriënterende fase van prijzen, mogelijkheden vergelijken etc. Wie heeft er ervaring mee en wat voor soort vragen zou ik bijv moeten denken om aan de aannemer/het bouwbedrijf te stellen? Of tegen welke dingen zijn jullie aangelopen en is het goed om van te voren over na te denken, zowel tijdens de verbouwing zelf als in de oriënterende fase. De (nu geheel open) zolderruimte moet een volwaardige slaapkamer worden.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt een beetje af van het type verbouwing, een dakkapel plaatsen is anders dan een muur verven.

Vraag na hoeveel van de voorbereiding en afwerking de doen. Denk aan mogelijke container voor afval, bescherming trap/wand tegen schade, opruimen aan het eind. Onze huidige aannemer heeft dit soort dingen duidelijk in de offerte staan, maar we hebben eerder aannemers gehad die goedkoop leken maar extra rekenden voor al dit soort dingen (of je moest het zelf doen)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Zet eens op een rij wat er moet gebeuren. zoals je het nu schrijft is het te algemeen .

Moet er daglicht bij komen in dr vorm van een dakkapel of dakraam. Of is het enkel een muurtje plaatsen

Moeten leidingen verlegd of aangelegd worden en hoe zit het met verwarming?

Moet je dingen gaan verplaatsen zoals de CV en wasmachine aansluiting of is dat niet nodig.

Hoe wil je het afgewerkt hebben. Casco zodat je daarna alles zelf doet of wil je totaal pakket inclusief vloer en wandafwerking?

Waar wil je de deuren hebben en kunnen deze goed geplaatst worden in relatie tot de trapopgang. Wil je nog een overloopje of is dat niet nodig?

Denk ook eens aan een vaste kastenwand. Aan de achterzijde van de ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, ik lees even mee want ben ook van plan de zolder aan te gaan pakken. Nog geen tips voor je... of nou ja eentje. Ik was naar dakkapellen aan het kijken en zag dat je die tegenwoordig ook met ingebouwde airco hebt, zag er best stylish uit.
Dank gordijn, dat zijn wel dingen waar ik wat mee kan. Ik vind het heel lastig om te bedenken wat er moet gebeuren. Enige dat ik nu weet is dat de ruimte ongeschikt is als volwaardige (slaap)kamer.

Dakkapel is niet nodig, vervangen van dakramen wel, verwarming is nu niet aanwezig. of leidingen verlegd zullen worden of de aansluitingen voor een wasmachine, geen flauw idee...

Muurtje(s) plaatsen lijkt me wel nodig (voor het crëeren van meerdere ruimtes) maar hoe/waar te beginnen? Mij lijkt dat een aannemer of klusbedrijf dat beter kan inschatten.

Kastenwand is goede tip, daar had ik al over nagedacht, evenals dat ik een totaalpakket wil (dus met afwerking van de vloer en wanden)

En wie kan ik voor zo'n klus het best benaderen? Aannemer? Klus/bouw/timmerbedrijven?
madamecannibale schreef:
18-08-2019 14:43
Leuk topic, ik lees even mee want ben ook van plan de zolder aan te gaan pakken. Nog geen tips voor je... of nou ja eentje. Ik was naar dakkapellen aan het kijken en zag dat je die tegenwoordig ook met ingebouwde airco hebt, zag er best stylish uit.
Airco vind ik inderdaad ook een goede tip. Zal bij ons niet i.c.m. dakkapel worden maar vind airco wel iets om over na te denken (en misschien wel over meerdere verdiepingen, als we dan toch een klusbedrijf gaan inhuren).
Alle reacties Link kopieren
https://www.verbouwkosten.com/zolder/



https://www.google.nl/search?q=zolder+v ... ent=safari
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dank je wel, hier staan inderdaad nog wel wat dingen om over na te denken in.

Op zich kun je veel al wel van internet afhalen, maar drie jaar geleden hadden we ook een verbouwing (op 2e etage) en liepen we toch (achteraf) tegen dingen aan waarvan ik zei: hee, dit had ik van te voren moeten bespreken/vragen/duidelijk maken. Vandaar een topic erover welke zaken echt van belang zijn om mee te nemen in onze stappen hier naartoe.
Bij ons moet ook de zolder verbouwt gaan worden. Het is nu kaal en het moet een slaapkamer worden.
Er moet een nieuw dakraam in, isoleren, leidingen vernieuwen en wegwerken. Laminaat leggen, verven
Kastenwand kan dan eventueel later
Alle reacties Link kopieren
In ons nieuwe huis komt er een slaapkamer, wasruimte en inloopkast. Boven de wasruimte, trapgat en kast komt een vliering met vlizotrap. Muren worden gestuct. Twee extra dakramen erbij genomen. Kosten zijn rond de 7.000 euro voor de hele verbouwing. Wij hebben een mobiele airco omdat ik buiten geen unit wil hebben hangen, opening voor de slang via een dakpan, dat zie je het minst.
Alle reacties Link kopieren
NYC: Welke regio zit je? Mag ook in pb.
Wij hebben onze hele (traditionele) flat gestript en alle niet dragende muren eruit gehaald en zijn opnieuw begonnen. Samen met een 'klusser'. Die meneer is echter van opleiding architect maar vindt het veel leuker om op de werf te werken. Wij hadden zelf een 3D tekening gemaakt van wat wij wilden maar sommige dingen kregen we niet ingevuld. Hij heeft heel erg meegedacht en kwam met materialen en oplossingen waar we zelf nooit opgekomen waren. Voor en tijdens de verbouwing hadden we wekelijks overleg en veranderden er nog dingen. We zijn heel blij met het resultaat en hebben nu een unieke woning.
Ik vond het ook fijn dat hij verantwoordelijk was om binnen het budget expertise zoals een elektricien enzo in te huren en in te plannen. Hij was eindverantwoordelijke. Dus toen er tot 4 keer toe een verkeerde maat glas geleverd werd (op maat gekocht) was het zijn pakkie an om dat zonder extra kosten opgelost te krijgen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Wat fijn, Oudblond! Ik woon in (Zuid-)Limburg. Als ik zelf een begin zou moeten maken met tekenen/indelen zou ik niet weten waar te moeten beginnen. Een complete verbouwing waarbij meerdere verdiepingen verbouwd gaan worden is hier niet de bedoeling. Maar denk dat er ook best veel mogelijk is wanneer we ons alleen op die ene ruimte richten. Ik kijk nu vooral veel plaatjes op Pinterest maar moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat wij met een andere en/of kleinere indeling niet alles kunnen krijgen wat we willen. We hebben wel al vaker een verbouwing gehad (dakkapel op 1e verdieping, keuken vervangen) maar heb het idee dat dit nog wel wat ingrijpender zal zijn. Of onze wens van meerdere ruimtes bijv niet hokkerig zal worden en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Begin met een lijstje:
- wat wil je graag op zolder kunnen doen? (Slapen, Bureau, douchen, alleen wastafel, CV, was ophangen end).
- maak een tekening op schaal (en markeer de eventuele regio's waar je niet kan staan).
- knip van een ander blad, op schaal, alle componenten uit die op zolder moeten.(knip eventueel ook een deur (lijn met draairichting)) en muurtjes (meestal 10cm dik). Dan kan je schuiven, voel wat er mogelijk is. Maak van alle mogelijkheden een foto en dan kan je alle foto's op volgorde leggen. Wat is er goed aan foto A en b. Kan je de goede componenten combineren?
- als je een idee hebt kan je opzoek naar een klusser of een aannemer, die kunnen het hele bouw proces begeleiden, maar vaak moet je wel sturen/duidelijk aangeven wat je wil.
- wil je daar assistentie bij dan kan je globale ideeën opdoen in de betere meubelwinkels (zo hebben mijn ouders de hele benedenverdieping opnieuw ingedeeld) of professionele begeleiding inschakelen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven