Welke schroeven nodig?

26-08-2019 16:01 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

We willen een plank in een harde muur bevestigen. De plank moet ca 20kg kunnen dragen. Wat voor schroeven (en pluggen) hebben we dan nodig?
Soms zijn de aanduidingen zo vaag. Op klussites vind ik het antwoord ook niet direct.
Dank voor jullie hulp!
Alle reacties Link kopieren
Wat is een harde muur, beton? Hoeveel bevestigingspunten aan de plank, zichtbaar of verborgen? Wat weegt de plank zelf?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Doe je er beugels onder?
Betonschroeven met gewone doorsnee pluggen. Zorg er voor dat de pluggen dezelfde maat hebben als de schroeven, dan moet het goed gaan.

Houtschroeven zijn van zachter metaal en buigen dan ook eerder, vandaar dat je daar eventjes op let.
Alle reacties Link kopieren
Welk ophangsysteem, wat voor soort muur, dikte muur, afmeting plank, gewicht plank en ophangsysteem e.d..

Bij de bouwmarkt staat aangegeven welke schroeven voor welke materialen zijn, net als de pluggen. Je moet dan alleen bedenken welke lengte en dikte de schroef moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-08-2019 16:22
Betonschroeven met gewone doorsnee pluggen. Zorg er voor dat de pluggen dezelfde maat hebben als de schroeven, dan moet het goed gaan.
.
Je kunt toch nooit een 6 mm schroef in een 6 mm plug draaien ? Een 6 mm schroef krijg je zelfs bijna niet in een 8 mm plug. Bovendien kom je dan wel op erg grote (lees: lange) schroeven uit terwijl 6 (en 5) mm pluggen de meest gangbare zijn.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
26-08-2019 16:43
.
Je kunt toch nooit een 6 mm schroef in een 6 mm plug draaien ? Een 6 mm schroef krijg je zelfs bijna niet in een 8 mm plug. Bovendien kom je dan wel op erg grote (lees: lange) schroeven uit terwijl 6 (en 5) mm pluggen de meest gangbare zijn.
ik had het over doorsnee, niet over lengte.
Alle reacties Link kopieren
Even algemeen antwoord:
het zijn gasbetonblokken of iig een dragende nieuwbouwmuur, dus keihard.

De plank wordt dmv drie beugels aan de muur bevestigd. Deze zijn onzichtbaar, maar zitten er wel.

De constructie zelf weegt bij elkaar 7,5 kilo.
Cateautje schreef:
26-08-2019 16:54
ik had het over doorsnee, niet over lengte.
Ik denk dat bitje ook de doorsnee bedoelt. Maar als je bedoelt: 6mm schroeven met bijpassende pluggen, dan is iedereen het eens (die pluggen hebben een wat grotere diameter dan 6 mm).
Je kunt gewoon van die setjes kopen. Iets duurder, maar dan gaat het wel altijd goed. 6 mm is voor de meeste dingen dan idd prima
anoniem_648cb38ace69e wijzigde dit bericht op 26-08-2019 17:23
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-08-2019 16:43
.
Je kunt toch nooit een 6 mm schroef in een 6 mm plug draaien ? Een 6 mm schroef krijg je zelfs bijna niet in een 8 mm plug. Bovendien kom je dan wel op erg grote (lees: lange) schroeven uit terwijl 6 (en 5) mm pluggen de meest gangbare zijn.

Dat vind ik ook altijd een verwarrend iets. Welke maat boorkop voor welke maat plug en dan weer welke maat schroeven.

Ik begon mijn vraag in principe met het soort schroeven dat ik nodig heb, maar de juiste maten van het bovenstaande zou ook wel fijn zijn. Het stomme is dat dat niet aangegeven is bij de constructie alleen dat de soort schroeven afhankelijk zijn van de soort muur. Leek me al wel logisch, maar ze hadden het wat mij betreft wel wat concreter mogen maken🤪
Bonnieux schreef:
26-08-2019 17:19
Even algemeen antwoord:
het zijn gasbetonblokken of iig een dragende nieuwbouwmuur, dus keihard.

De plank wordt dmv drie beugels aan de muur bevestigd. Deze zijn onzichtbaar, maar zitten er wel.

De constructie zelf weegt bij elkaar 7,5 kilo.
Gasbeton is juist heel zacht en nooit dragend, dat zal het niet zijn als het keihard is
Alle reacties Link kopieren
MallePietje75 schreef:
26-08-2019 17:24
Gasbeton is juist heel zacht en nooit dragend, dat zal het niet zijn als het keihard is
Dan zijn dat de niet-dragende muren. Dan heb ik niet goed in de papieren van ons huis gekeken. Het gaat iig om een dragende écht harde muur!
MallePietje75 schreef:
26-08-2019 17:22
Ik denk dat bitje ook de doorsnee bedoelt. Maar als je bedoelt: 6mm schroeven met bijpassende pluggen, dan is iedereen het eens (die pluggen hebben een wat grotere diameter dan 6 mm).
Je kunt gewoon van die setjes kopen. Iets duurder, maar dan gaat het wel altijd goed. 6 mm is voor de meeste dingen dan idd prima
Zoals een bed ook groter is dan 140 bij 200 dan een matras, zo zijn ook de pluggen aangepast op de schroeven, dus als ze 6 mm pluggen koopt, dan zijn die automatisch wat ruimer dan 6mm schroeven.

Oei, wat wordt er moeilijk gedaan en dat met die hitte.
Alle reacties Link kopieren
MallePietje75 schreef:
26-08-2019 17:22
Ik denk dat bitje ook de doorsnee bedoelt. Maar als je bedoelt: 6mm schroeven met bijpassende pluggen, dan is iedereen het eens (die pluggen hebben een wat grotere diameter dan 6 mm).
Je kunt gewoon van die setjes kopen. Iets duurder, maar dan gaat het wel altijd goed. 6 mm is voor de meeste dingen dan idd prima

Heb je evt een linkje voor zo’n soort setje? Heb ik nog nooit gezien!
En staat op zo’n setje ook duidelijk aangegeven welke maat boorkop je nodig hebt? Want anders zijn we figuurlijk ‘screwed’ en letterlijk juist niet!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-08-2019 17:35
Zoals een bed ook groter is dan 140 bij 200 dan een matras, zo zijn ook de pluggen aangepast op de schroeven, dus als ze 6 mm pluggen koopt, dan zijn die automatisch wat ruimer dan 6mm schroeven.

Oei, wat wordt er moeilijk gedaan en dat met die hitte.

Dat is helaas niet mijn meest recente ervaring Cateautje...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-08-2019 16:54
ik had het over doorsnee, niet over lengte.
Ik had het ook over de doorsnede.
Maar vooruit, doe eens gek, probeer eens een schroef met een diameter van 6 mm in een 6 mm plug te draaien. Wel terwijl de plug in de muur zit uiteraard.

Kijk ondertussen ook even naar de lengte van de schoeven die je in een diameter van 6 mm kunt kopen.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
26-08-2019 17:54
Ik had het ook over de doorsnede.
Maar vooruit, doe eens gek, probeer eens een schroef met een diameter van 6 mm in een 6 mm plug te draaien. Wel terwijl de plug in de muur zit uiteraard.

Kijk ondertussen ook even naar de lengte van de schoeven die je in een diameter van 6 mm kunt kopen.
Je hebt helemaal gelijk, ik doe het mijn hele volwassen leven al verkeerd en alles dat hangt in mijn huis staat op instorten.

Fijne dag.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-08-2019 17:54
Ik had het ook over de doorsnede.
Maar vooruit, doe eens gek, probeer eens een schroef met een diameter van 6 mm in een 6 mm plug te draaien. Wel terwijl de plug in de muur zit uiteraard.

Kijk ondertussen ook even naar de lengte van de schoeven die je in een diameter van 6 mm kunt kopen.
Bitje, maar wat zou je mij dan wél adviseren? Als ik een passende schroef en plug wil?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-08-2019 17:35
zo zijn ook de pluggen aangepast op de schroeven, dus als ze 6 mm pluggen koopt, dan zijn die automatisch wat ruimer dan 6mm schroeven.
.
Fout.
Een 6 mm-plug heeft een diameter van 6 mm, hiervoor boor je ook een gaatje met een boor van 6 mm, de plug past dan precies.
De diameter van de plug is ook de diameter van de boor waarmee je het gaatje boort. (tenzij je holle wand pluggen hebt of iets dergelijks)

Een schroef van 6 mm heeft ook een doorsnede van 6 mm. Deze past ook precies in het geboorde gaatje van 6 mm maar niet meer wanneer je er eerst een plug in doet.
Ik denk dat je voor een schroef van 6 mm al snel een plug nodig hebt met een diameter van 10 mm maar toch minstens van 8 mm. Weinig gebruikte maten.

Het meest gebruikt zijn pluggen van 6 mm waar dan een schroef van 3,5 mm in gedraaid wordt, ik denk dat een 4 mm schroef al niet meer past.
.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het over 3 houders. Heeft elke houder dan één of meer schroeven ?

En is het zo'n plank met weggewerkt ophangsysteem waarbij de ophanging in de plank komt te zitten en dan niet meer te zien is ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-08-2019 17:59
Je hebt helemaal gelijk, ik doe het mijn hele volwassen leven al verkeerd en alles dat hangt in mijn huis staat op instorten.

Fijne dag.
Probeer nu gewoon eens om een schroef van 6 mm in een plug van 6 mm te draaien in plaats van zo sarcastisch te antwoorden.
Niet geschoten is altijd mis
Wat bitje zegt. Diameter schroef moet kleiner zijn dan diameter plug. Diameter boor moet gelijk zijn aan diameter plug.
En je kunt gewoon naar een bouwmarkt of ijzerwarenhandel gaan en daar helpen ze je dan prima hoor!
Een vrij bekend merk schroeven en pluggen is Fischer. Die hebben wel van die combi-setjes, maar zetten bovendien op de verpakking wat ‘erbij past’. 6 mm plug gaat prima houden, 8 ook, maar dan heb je zulke grote gaten in je muur.
https://www.fischer.nl/nl-nl/service/de ... ductfinder
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-08-2019 17:47
Heb je evt een linkje voor zo’n soort setje? Heb ik nog nooit gezien!
En staat op zo’n setje ook duidelijk aangegeven welke maat boorkop je nodig hebt? Want anders zijn we figuurlijk ‘screwed’ en letterlijk juist niet!
De maat van de boor is in principe de maat van de plug. Boor wel ff paar keer heen en weer raggen zodat gat iets groter wordt. Diep genoeg boren en dan plug met een hamer (hak van schoen kan ook weet ik uit ervaring 😉) erin timmeren
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-08-2019 17:47
Heb je evt een linkje voor zo’n soort setje? Heb ik nog nooit gezien!
En staat op zo’n setje ook duidelijk aangegeven welke maat boorkop je nodig hebt? Want anders zijn we figuurlijk ‘screwed’ en letterlijk juist niet!
Let ook even op of de schroeven door de gaten van de plankdragers passen. heb je straks alles bij en voor elkaar, passen je schroeven niet door het gat...
En wat is de draagkracht van de plank(houders)?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven