Vloerverwarming infrezen

27-08-2019 08:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,
Ik weet niet zeker of dit mag; zo niet dan kan dit topic verwijderd worden.

Mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht en wij kunnen er per januari/februari in. Wij willen graag vloerverwarming in laten frezen. Ik ben op zoek naar een goed, betrouwbaar bedrijf die dit kan. Heeft iemand ervaringen, tips e.d. ? Regio Zuid-Holland/Zeeland/West Brabant.

Alvast bedankt
anoniem_286585 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 08:45
5.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Best handig om dat de regio te vermelden. Het heeft weinig nu om iemand uit Limburg aan te bevelen terwijl jullie in Groningen wonen.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
27-08-2019 08:42
Best handig om dat de regio te vermelden. Het heeft weinig nu om iemand uit Limburg aan te bevelen terwijl jullie in Groningen wonen.
Slim ja..ik heb het aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Wij laten dit binnenkort doen. Bedrijf uit Leerdam, gekozen omdat zij door natuurstenen tegels heen kunnen. Dit in tegenstelling tot alle andere partijen die ik had benaderd.

Vragen:
-Waar in laten frezen? Betonvloer? In huidige tegelvloer? Iets anders?
-Weet je waar je leidingen allemaal lopen? Bij ons moeten we namelijk een waterleiding door de kruipruimte om laten leggen om te voorkomen dat de vloerverwarming de koudwater leiding opwarmt (met eventuele legionella risico's van dien).
-verwarm je nu gewoon met een HR/CV ketel?
-Heb je al nagedacht over de dikte van de verwarmingsbuizen en of het als bij- of hoofdverwarming is?
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een vloer gekocht?
Onze leverancier van de (tegel)vloer kon ook de vloerverwarming regelen, hij schakelde een extern bedrijf in, maar wij hadden alleen contact met de tegelboer. Zitten beiden niet in jouw regio maar zou daar eens beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten vast wel installatiebedrijven bij jou in de regio. Ik zou die eens benaderen. Veel loodgieters doen het, of verwarmingsmonteurs. Voordeel voor regionaal kiezen is dat ze de situatie ter plekke goed kennen. Met een beetje geluk hebben ze zo'n zelfde huis al eens gedaan en weten ze precies wat de knelpunten zijn, zodat ze efficient kunnen werken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
en is je vloer goed geïsoleerd? Van welke bouwjaar is je huis en is deze al eens na geïsoleerd?
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
27-08-2019 08:57
Wij laten dit binnenkort doen. Bedrijf uit Leerdam, gekozen omdat zij door natuurstenen tegels heen kunnen. Dit in tegenstelling tot alle andere partijen die ik had benaderd.

Vragen:
-Waar in laten frezen? Betonvloer? In huidige tegelvloer? Iets anders?
-Weet je waar je leidingen allemaal lopen? Bij ons moeten we namelijk een waterleiding door de kruipruimte om laten leggen om te voorkomen dat de vloerverwarming de koudwater leiding opwarmt (met eventuele legionella risico's van dien).
-verwarm je nu gewoon met een HR/CV ketel?
-Heb je al nagedacht over de dikte van de verwarmingsbuizen en of het als bij- of hoofdverwarming is?
Ik weet niet of het een zandcement- of betonvloer is. Dat ga ik navragen bij de huidige eigenaren.
Momenteel ligt er vinyl, dus dat gaan we er sowieso uit halen. Waar de leidingen allemaal lopen weet ik niet. (Hoe) is dit te achterhalen? (sorry ik heb er niet heel veel verstand van)
Nu wordt de woning verwarmd middels een CV ketel.
Wij willen de benedenverdieping (woonkamer, keuken en hal) laten infrezen en daar dus de vloerverwarming als hoofdverwarming.
Op de eerste en tweede verdieping houden we radiatoren.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
27-08-2019 08:59
Heb je al een vloer gekocht?
Onze leverancier van de (tegel)vloer kon ook de vloerverwarming regelen, hij schakelde een extern bedrijf in, maar wij hadden alleen contact met de tegelboer. Zitten beiden niet in jouw regio maar zou daar eens beginnen.
Nog niet gekocht, wel een bedrijf uitgezocht waar we de vloer gaan aanschaffen. Bij hen heb ik inderdaad gevraagd of ze een bedrijf konden adviseren, maar de medewerkster kon geen advies geven.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
27-08-2019 09:03
Er zitten vast wel installatiebedrijven bij jou in de regio. Ik zou die eens benaderen. Veel loodgieters doen het, of verwarmingsmonteurs. Voordeel voor regionaal kiezen is dat ze de situatie ter plekke goed kennen. Met een beetje geluk hebben ze zo'n zelfde huis al eens gedaan en weten ze precies wat de knelpunten zijn, zodat ze efficient kunnen werken.
Goeie tip, ik zal vandaag eens wat installatiebedrijven bellen. Ik heb al op verschillende sites gekeken maar daar staat nergens op dat ze vloerverwarming infrezen. Wellicht als ik het vraag dat het wel mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
27-08-2019 09:04
en is je vloer goed geïsoleerd? Van welke bouwjaar is je huis en is deze al eens na geïsoleerd?
Het huis is volledig na geïsoleerd (op de garage na). De vloer weet ik niet 100% zeker maar ik dacht van wel. De woning is van 1977.
Alle reacties Link kopieren
PDM274 schreef:
27-08-2019 09:12
Het huis is volledig na geïsoleerd (op de garage na). De vloer weet ik niet 100% zeker maar ik dacht van wel. De woning is van 1977.
Vloer is wel belangrijk dat deze goed geïsoleerd is. Zou sonde zijn om daar veel warmte te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, klopt. Dit ga ik zeker na laten kijken en mocht dat niet het geval zijn gaan we dat goed oplossen.

Ik heb zojuist een bij ons bekend installatiebedrijf gebeld en hij zei dat het mogelijk was en dat hij het kan regelen :biggrin:
En wat Nina zei, hij wist al meteen over welk huis het ging en hij kent de huidige eigenaren goed.

Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
PDM274 schreef:
27-08-2019 09:08
Ik weet niet of het een zandcement- of betonvloer is. Dat ga ik navragen bij de huidige eigenaren.
Momenteel ligt er vinyl, dus dat gaan we er sowieso uit halen. Waar de leidingen allemaal lopen weet ik niet. (Hoe) is dit te achterhalen? (sorry ik heb er niet heel veel verstand van)
Nu wordt de woning verwarmd middels een CV ketel.
Wij willen de benedenverdieping (woonkamer, keuken en hal) laten infrezen en daar dus de vloerverwarming als hoofdverwarming.
Op de eerste en tweede verdieping houden we radiatoren.
Leidingen kun je opsporen met een leidingzoeker (ook bij Boels te huur). Bij ons lag deze in de dekvloer dus heel ondiep, deze kunnen dan worden geraakt want men heeft pakweg 1.7/1.8 cm nodig om in te frezen.
Google maar is op checklist hotspots (leidingen), een verwarmde leiding mag niet dicht bij een koude leiding liggen (moet je ook niet willen mijn inziens) met kans op legionella (vooral als je een tijdje op vakantie bent bijvoorbeeld). Vloerverwarming zal iets van 40 graden worden en dat zijn ideale temperaturen voor legionella om te koloniseren.

Heb je er ook aan gedacht om het toilet beneden te voorzien van vloerverwarming? Bij ons lag er geen verwarming in en was het er erg fris in de winter.

Denk ook na over een goede plek voor de verdeler. Hier moet je goed bij kunnen en er moet een stopcontact bij zitten. Deze mag niet in de meterkast en moet in een aparte ruimte komen (denk aan een trapkast of in de hal (met een ombouw er omheen).
Alle reacties Link kopieren
PDM274 schreef:
27-08-2019 09:49
Ja, klopt. Dit ga ik zeker na laten kijken en mocht dat niet het geval zijn gaan we dat goed oplossen.

Ik heb zojuist een bij ons bekend installatiebedrijf gebeld en hij zei dat het mogelijk was en dat hij het kan regelen :biggrin:
En wat Nina zei, hij wist al meteen over welk huis het ging en hij kent de huidige eigenaren goed.

Bedankt voor alle tips!
Nou, top!
De opbouw van de vloer in je nieuwe huis is wrs een sandwichconstructie. De constructievloer is van beton en daaroverheen ligt een laag zandcement. Hierin worden de sleuven voor de vloerverwarming gefreesd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
27-08-2019 09:52
Leidingen kun je opsporen met een leidingzoeker (ook bij Boels te huur). Bij ons lag deze in de dekvloer dus heel ondiep, deze kunnen dan worden geraakt want men heeft pakweg 1.7/1.8 cm nodig om in te frezen.
Google maar is op checklist hotspots (leidingen), een verwarmde leiding mag niet dicht bij een koude leiding liggen (moet je ook niet willen mijn inziens) met kans op legionella (vooral als je een tijdje op vakantie bent bijvoorbeeld). Vloerverwarming zal iets van 40 graden worden en dat zijn ideale temperaturen voor legionella om te koloniseren.

Heb je er ook aan gedacht om het toilet beneden te voorzien van vloerverwarming? Bij ons lag er geen verwarming in en was het er erg fris in de winter.

Denk ook na over een goede plek voor de verdeler. Hier moet je goed bij kunnen en er moet een stopcontact bij zitten. Deze mag niet in de meterkast en moet in een aparte ruimte komen (denk aan een trapkast of in de hal (met een ombouw er omheen).
Oke! Dan zal het installatiebedrijf denk ik de leidingen moeten zoeken met zo'n apparaat.

Het toilet heb ik niet aan gedacht.. :roll: Zou dan het hele toilet verbouwd moeten worden?

Bedankt voor het advies van de verdeler. Ik zal daar alvast over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden oorspronkelijk ook een bedrijf uit leerdam en we wonen zelf in het zuiden.
Echter bleek toen wij onze houten (gelijmde) vloer eruit aan het beitelen waren, dat de waterleidingen bij ons in de vloer zo'n 5cm diep lagen. Dus frasen ging niet meer.
Toen hebben wij de vloerverwarming hier bovenop gelegd en een nieuwe betonvloer laten storten en hier meteen de tegels in laten leggen :)
Alle reacties Link kopieren
Baconstrip schreef:
27-08-2019 11:55
Wij hadden oorspronkelijk ook een bedrijf uit leerdam en we wonen zelf in het zuiden.
Echter bleek toen wij onze houten (gelijmde) vloer eruit aan het beitelen waren, dat de waterleidingen bij ons in de vloer zo'n 5cm diep lagen. Dus frasen ging niet meer.
Toen hebben wij de vloerverwarming hier bovenop gelegd en een nieuwe betonvloer laten storten en hier meteen de tegels in laten leggen :)
Dat zou wellicht ook nog een optie zijn als er leidingen 'dwars' liggen. Alleen ik weet niet of de vloer dan in verhouding met de recht van het huis zoals de keuken etc. te hoog uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Baconstrip schreef:
27-08-2019 11:55
Wij hadden oorspronkelijk ook een bedrijf uit leerdam en we wonen zelf in het zuiden.
Echter bleek toen wij onze houten (gelijmde) vloer eruit aan het beitelen waren, dat de waterleidingen bij ons in de vloer zo'n 5cm diep lagen. Dus frasen ging niet meer.
Toen hebben wij de vloerverwarming hier bovenop gelegd en een nieuwe betonvloer laten storten en hier meteen de tegels in laten leggen :)
waarom ging het dan niet? Kwam de vloerverwarming te dicht op je leidingen te liggen?
Had je de waterleidingen niet door kunnen boren de kruipruimte in en dan weer bij de watermeter omhoog? Dat was wellicht goedkoper dan een nieuwe betonvloer?
Alle reacties Link kopieren
PDM274 schreef:
27-08-2019 11:06
Oke! Dan zal het installatiebedrijf denk ik de leidingen moeten zoeken met zo'n apparaat.

Het toilet heb ik niet aan gedacht.. :roll: Zou dan het hele toilet verbouwd moeten worden?

Bedankt voor het advies van de verdeler. Ik zal daar alvast over nadenken.
ze moeten er goed bij kunnen dus de pot moet er af (hangtoilet?) + eventueel het fonteintje (beide is zo gedaan) en er moet een nieuw vloertje in (tegels, of wat je dan ook hebt). Verder hoef je niet persé iets aan te passen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Hm, dan zullen we daar even goed over na moeten denken... Het is/was niet de bedoeling iets aan het toilet te doen. Even overwegen dus of het het waard is.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wel heel erg zeker dat er geen gas, water, elektriciteit en verwarmingsleidingen in de vloer liggen ? dit is zeker in de wat nieuwere woningen niet ongebruikelijk.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
27-08-2019 17:39
Weet je wel heel erg zeker dat er geen gas, water, elektriciteit en verwarmingsleidingen in de vloer liggen ? dit is zeker in de wat nieuwere woningen niet ongebruikelijk.
Nee, dit weten we niet zeker.. Daarom zal er door middel van een leidingzoeker goed gezocht moeten worden naar eventuele leidingen. Op korte termijn zal een werknemer van het bedrijf komen kijken of het mogelijk is en met name in welke vorm (frezen of ophogen met nieuwe dekvloer).
Alle reacties Link kopieren
De kunststof verwarmingsleidingen van tegenwoordig vind je echt niet met een leidingzoeker.

Ik denk niet dat ik de foto's nog heb van mijn laatste nieuwbouwwoning maar wanneer je die ziet schrik je echt even.

De mensen die het van mij gekocht hebben hebben daar ook slechte ervaringen mee gehad :)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
In geval van kunststof leidingen zullen we het inderdaad op een andere manier op moeten lossen. Wellicht de desbetreffende radiator aan zetten, de vloer natmaken en kijken waar de leidingen lopen. Of met een speciale kunststofleidingszoeker (als dat bestaat). :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven