Glas in lood in dubbel glas

02-09-2019 21:04 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een jaren 30 huis met prachtige glas in lood ramen. We willen ons huis graag beter isoleren omdat we hoge stookkosten hebben en overwegen daarom de glas in lood ramen in dubbel glas te laten zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere interessante oplossingen?
flatverkopen schreef:
02-09-2019 21:04
We hebben een jaren 30 huis met prachtige glas in lood ramen. We willen ons huis graag beter isoleren omdat we hoge stookkosten hebben en overwegen daarom de glas in lood ramen in dubbel glas te laten zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere interessante oplossingen?

Gedaan, zo'n 25 jaar geleden. Was echt heel mooi geworden. Helaas daarna verhuist.

Was wel veel geld. Eerst nieuw lood, alle ruitjes opnieuw gezet. (Deden ze in een werkplaats dus tijdelijk houten platen in het kozijn) Daarna tussen het dubbel glas.
Alle reacties Link kopieren
Lees even mee
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-09-2019 21:09
Gedaan, zo'n 25 jaar geleden. Was echt heel mooi geworden. Helaas daarna verhuist.

Was wel veel geld. Eerst nieuw lood, alle ruitjes opnieuw gezet. (Deden ze in een werkplaats dus tijdelijk houten platen in het kozijn) Daarna tussen het dubbel glas.
Klinkt arbeidsintensief, dus duur ja. Ik vind het er niet mooier op worden, dat maakt het lastiger om er (veel) geld aan uit te geven.
flatverkopen schreef:
02-09-2019 21:11
Klinkt arbeidsintensief, dus duur ja. Ik vind het er niet mooier op worden, dat maakt het lastiger om er (veel) geld aan uit te geven.

Van buiten wordt het inderdaad erg glad. Maar van binnenuit zie je het eigenlijk niet. Je hebt dan gewoon de prachtige lichtinval van het glas in lood.

Neem nooit, dubbel glas en dan de ramen als voorzetraam aan de binnenkant. Daar moet je dan steeds ook tussen schoonmaken omdat er schimmel tussen komt enzo.

Dat hadden we en vonden we een ramp.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het. Hoe ze het gedaan hebben weet ik niet, want wij hebben het huis gekocht met de ramen erin.

Wij hebben bij 2 ramen nu vocht ertussen zitten helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het er vaak toch een beetje nep uitzien, vooral aan de buitenkant. Zelf heb ik in de bovenlichten kleine ruitjes met figuurglas, ook origineel. Omdat de voorgevel een monumentenstatus heeft mag ik de buitenkant niet veranderen. Ik heb dus wel voorzetramen en je ziet er ook van binnen niets van. Maar dat komt misschien omdat het onderste gedeelde uit schuiframen bestaat zodat er bovenin het kozijn ruimte voor was. Of het bij jou ook mooi staat hangt van je kozijn af.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
03-09-2019 13:25
Ik vind het er vaak toch een beetje nep uitzien, vooral aan de buitenkant. Zelf heb ik in de bovenlichten kleine ruitjes met figuurglas, ook origineel. Omdat de voorgevel een monumentenstatus heeft mag ik de buitenkant niet veranderen. Ik heb dus wel voorzetramen en je ziet er ook van binnen niets van. Maar dat komt misschien omdat het onderste gedeelde uit schuiframen bestaat zodat er bovenin het kozijn ruimte voor was. Of het bij jou ook mooi staat hangt van je kozijn af.
Bij ons is er wel ruimte voor voorzetramen, dat zou ook goedkoper zijn. Maar ik ben wel bang voor condensvorming en schimmel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel kijken of het qua stookkosten überhaupt wel zin heeft. Ik had in mijn vorige jaren '30 woning ook glas in lood en alles was enkel glas. Glas in lood isoleert gewoon niet en de buren hadden daar aan de buitenkant een glasplaat tegenaan laten zetten. Dat zag er goed uit en je zag daar niets van. Maar dat was meer om het glas in lood te beschermen en niet qua isolatie. We hebben wel eens gekeken voor dubbel glas en de conclusie was dat het weinig zin had vanwege de (originele) kozijnen. Dat zou je ook moeten isoleren omdat daar ook toch door kwam. Nieuwe kozijnen waren geen optie vanwege de prijs (ze zouden op maat gemaakt moeten worden plus het waren schuiframen). We hadden weinig zin om alle muren met ramen te strippen, isoleren en opnieuw te stucen. Dus uiteindelijk maar dikke gordijnen genomen die de kou goed tegenhouden :P
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige woning had ik dubbel glas met daartussen glas in lood. Het is prachtig aan de donkere kant. Dus overdag ziet het er binnen mooi uit, 's avonds buiten. Aan de lichte kant is het een beetje 'nep' inderdaad. Maar ik vond het wel echt de mooiste oplossing, onderhoudsvrij, en nooit problemen mee gehad. Was niet goedkoop, dat weet ik nog wel, maar in verhouding tot het vervangen van alle kozijnen en glaswerk vielen die paar bovenlichten met glas-in-lood nog wel mee.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Hier ook originele kozijnen en glas-in-lood uit 1880. Wel voorzetramen aan de buitenkant maar dat is verre van ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Mooi Pimpelmees!
In oude kozijnen is dubbel glas inderdaad vaak niet mogelijk. Wat wel kan is monumentenglas. Daarmee heb ik het enkelglas vervangen in de schuiframen. Het isoleert niet zo goed als HR++ glas, maar wel een stuk meer dan dubbel glas. Zelfs met je neus erboven op lijkt het net of er enkel glas in zit, en er zit zelfs een vertekening in waardoor je het 'lachspiegeleffect' krijgt van heel oud glas. Voor de bovenraampjes zitten voorzetramen aan de binnenkant met dezelfde profilering als het bestaande kozijn. Zo is het toch één geheel.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook glas-in-lood in dubbelglas. Was al zo toen ik het huis kocht. Echt prachtig, zowel aan binnenkant als aan buitenkant. Erg tevreden.
Alle reacties Link kopieren
flatverkopen schreef:
03-09-2019 18:44
Bij ons is er wel ruimte voor voorzetramen, dat zou ook goedkoper zijn. Maar ik ben wel bang voor condensvorming en schimmel.
Ik heb ze van plexiglas. Wel afneembaar want het glas in lood laat vuil door. Dus condens en schimmel heb ik hier geen last van.
Mocht je het toch tussen dubbelglas laten plaatsen; laat het lood patineren zodat het (mat donker)grijzig wordt. Ik zie hier in de buurt veel huizen waarbij het niet gedaan is en het lood verkleurt nooit meer als het tussen glas zit. De glans komt je tegemoet. Lijkt net zilver, vooral de laspunten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Een beetje wisselende ervaringen dus. Aangezien het om heel wat ramen gaat, zullen we in ieder geval flink moeten sparen. Wellicht is het dan beter om eerst alle andere maatregelen die mogelijk zijn om te isoleren te nemen en dit als laatste te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven