Ervaring monteren Hemnes vitrinekast

08-09-2019 13:47 102 berichten
Hallo allen,

Ik sta op het punt twee Hemnes vitrinekasten te monteren, kwam alleen een plaatje tegen in de handleiding die me af doet vragen of dat wel alleen kan, daar ligt een deel van de kast op de grond, met planken omhoog gericht en daar moet ik dan een zijkant op monteren. Het is plaatje nummer 9 in de handleiding: https://www.ikea.com/nl/nl/assembly_ins ... -1_pub.pdf

Is er iemand die deze kast alleen in elkaar heeft gezet en zo ja, was het goed te doen of had je liever een tweede klusser bij je gehad?

Ik verneem het graag.
Alle reacties Link kopieren
Ikea zelf adviseert het om met twee mensen te doen, zie blz 8.
Jawel, dat staat in alle handleidingen, maar ik heb in de loop der jaren meerdere kasten en zaken alleen in elkaar gezet, dus vraag ik nu even om ervaringen.
Plaatje 9 zal wel lukken denk ik, maar ik denk dat je vooral bij het monteren van de deuren wel een paar extra handen kunt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet alleen doen. Wij hebben laatst andere kasten in elkaar gezet maar zelfde principe en dat moest wel echt met 2.
Maar ik zou zeggen probeer het gewoon, dan zie je vanzelf hoe ver je komt.
RikM schreef:
08-09-2019 13:52
Plaatje 9 zal wel lukken denk ik, maar ik denk dat je vooral bij het monteren van de deuren wel een paar extra handen kunt gebruiken.
Ja, daar heb je gelijk in. Vooral het stellen van de deuren ben ik geen held in, maar daar heb ik een you tube filmpje voor gevonden dat het helemaal uitlegt en voordoet.
Alle reacties Link kopieren
Hier is het met zijn tweeën gedaan, het is best een grote kast. Of ik het alleen had gekund, ja misschien wel.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan dat, gewoon proberen (wel met beleid en geduld). Ik heb tot nu toe al mijn Ikea meubels waarbij in de handleiding stond dat je met twee moet zijn waaronder een grote Hemnes ladenkast alleen in elkaar gezet, gaat prima.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
08-09-2019 13:59
Tuurlijk kan dat, gewoon proberen (wel met beleid en geduld). Ik heb tot nu toe al mijn Ikea meubels waarbij in de handleiding stond dat je met twee moet zijn waaronder een grote Hemnes ladenkast alleen in elkaar gezet, gaat prima.
Ja, zoals gezegd heb ik dat ook altijd gedaan, maar plaatje 9 zorgt voor mijn vraag.
Je kan dat best alleen. Het totale gewicht van die kast is 45kg, maar op plaatje 9 zit je waarschijnlijk pas op 15kg. Dat is niet zo zwaar dat je je armen niet meer kan strekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het met 2 mensen doen, en dan met name op de punten waar je de kast moet kantelen en rechtop moet zetten. Dat moet vaak met beleid gebeuren en is best zwaar, is mijn ervaring.
Wij zetten ze met ons tweeën liggend op de grond in elkaar en zetten hem later recht op.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-09-2019 14:00
Ja, zoals gezegd heb ik dat ook altijd gedaan, maar plaatje 9 zorgt voor mijn vraag.
Dat ziet er toch niet zo moeilijk uit? Iets zegt me dat je wel voor hetere vuren hebt gestaan ;-)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
08-09-2019 14:04
Dat ziet er toch niet zo moeilijk uit? Iets zegt me dat je wel voor hetere vuren hebt gestaan ;-)
Ik ben nooit ergens voor teruggedeinsd, snap ook niet waar nu ineens die onzekerheid vandaan komt.
Ik ben een ouwe muts aan het worden Katje en word daar vreselijk lamlendig van.
Was toch ook zo lamgeslagen met dat verven van de kamer, nou, was zo gebeurd.
Kortom, ik ben een gruwelijke zeikerd die het allemaal wel kan, maar eventjes niet durf, maf hè?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-09-2019 14:10
Ik ben nooit ergens voor teruggedeinsd, snap ook niet waar nu ineens die onzekerheid vandaan komt.
Ik ben een ouwe muts aan het worden Katje en word daar vreselijk lamlendig van.
Was toch ook zo lamgeslagen met dat verven van de kamer, nou, was zo gebeurd.
Kortom, ik ben een gruwelijke zeikerd die het allemaal wel kan, maar eventjes niet durf, maf hè?
Nee hoor, niet maf, wel vervelend. Ik herken het wel hoor. Bij mij is het die stomme overgang die maakt dat ik veel vaker twijfel, veel minder vertrouwen in mezelf heb dan vroeger en minder durf. Ik kan ook uren, dagen, weken of maanden tegen een bepaalde klus aanhikken en als ik dan eenmaal aan de slag ga is het inderdaad zo gepiept.

En het grappige is, als het klaar en gelukt is, is dat zo'n onwijs fijn gevoel! Dan is het vertrouwen in één keer terug. Ik sluit me daarom aan bij het advies van Rik, gewoon proberen en dan zie je vanzelf hoe ver je komt (en dat is vaak veel verder dan je zelf denkt).
Probeer in gedachten te houden dat je straks als het gelukt is zo'n heerlijk trots gevoel hebt en kan genieten van je mooie zelf in elkaar gezette kasten. Succes :bigkiss: Als je niet zo'n eind weg zou wonen dan kwam ik je helpen, nu moet je het helaas met virtuele ondersteuning doen :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Die virtuele ondersteuning doet me meer goed dan je zou verwachten Katje. :)
Ik doe net alsof je bij me bent. :D
Zet je 'm wel vast in de muur, Cateautje? (stap 24)
Die IKEA-kasten willen nog weleens voorover kukelen namelijk. Zeker als je de deuren gaat ophangen.
RikM schreef:
08-09-2019 14:29
Zet je 'm wel vast in de muur, Cateautje? (stap 24)
Die IKEA-kasten willen nog weleens voorover kukelen namelijk. Zeker als je de deuren gaat ophangen.
Ja Rik, dat was ik inderdaad van plan.

De eerste schroeven zitten erin.

Ik hoop dat jullie bij me blijven. :D
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-09-2019 14:25
Die virtuele ondersteuning doet me meer goed dan je zou verwachten Katje. :)
Ik doe net alsof je bij me bent. :D
Top. Zet een kop koffie, neem er wat lekkers bij en dan gaan met die zijkant. Je kan het!
Na plaatje 9 nog maar 25 plaatjes te gaan ;-D
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
08-09-2019 14:32
Top. Zet een kop koffie, neem er wat lekkers bij en dan gaan met die zijkant. Je kan het!
Na plaatje 9 nog maar 25 plaatjes te gaan ;-D
@( keer 2!

Ja, je hebt gelijk, eerst mezelf verwennen voor tijdens het werk. :)
Ik ben bij plaatje 9 aanbeland! @(
Geen ervaring met deze kast, maar wel andere ikea kasten alleen in elkaar gezet. Denk dat ik m een kwart slag zou draaien voordat ik de zijkant zou monteren. Dan rust er geen gewicht op, dat werkt vast een stuk makkelijker.

Edit, zoals ie ligt op plaatje 11
Jazeker, het is gelukt! :-D
Nou, dan moet de rest een eitje zijn. :D
Alle reacties Link kopieren
Ikea adviseert bij alle kasten om het met z'n tweeën te doen.
En vaak is dat voor een deel ook zeker handig, maar meestal is het niet onmogelijk om het in je eentje te doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven