Boeken laten herstellen

13-09-2019 06:48 20 berichten
Beste mensen, recentelijk heeft een kind dat bij mij op bezoek was thuis diverse boeken (7tal) beschadigd. Papieren dus uitgescheurd (soms een stuk) en bij een softcover zelf de rug gewoon in twee gescheurd zodat ik nu de trotse eigenaar ben van twee halve boeken :-( . Nu vroeg ik mij af of ik die boeken ergens kan laten herstellen bij een boekbinderij en hoeveel de prijs is van zo een herstel (hoe wordt dat trouwens berekend?). Niet alle boeken zijn namelijk nog opnieuw bestelbaar. Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Als het je puur om de inhoud gaat en het feit dat ze niet meer opnieuw te bestellen zijn, zou ik eerst zelf met boeklon aan de gang gaan. Ziet er dan niet als nieuw uit, maar als je ze daarmee bij elkaar houdt en kunt lezen ben je een heel eind. Ik heb dat ooit gedaan bij een boek van Elizabeth George;;dat was eigenlijk te dik om een paperback te kunnen zijn en scheurde dus tijdens het lezen gewoon doormidden. Ik heb de twee helften uitgelezen, toen met boeklon en aan de binnenkant met ducttape gerepareerd en in de kast gezet.

Ik denk dat boekbinden een prijzige aangelegenheid wordt en bij een paperback heb ik helemaal m'n twijfels..daar moet waarschijnlijk een nieuwe kaft omheen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me een heel duur grapje worden, want handwerk. Je zou bij de bibliotheek kunnen vragen of zij weten hoe/waar je dat kunt laten doen?

Zijn de boeken zo bijzonder voor je dat je ze hersteld wil hebben? Of is het voor een prijsopgave naar de ouders van het kind, voor vergoeding?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even bij de ouders van dat kind aankloppen met dit verhaal.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Er zijn boekbindcursussen, voor mensen als hobby. Je zou iemand die zo'n cursus geeft kunnen mailen om te kijken of zij kunnen helpen.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook nog eens op boekwinkeltjes.nl, en bol.com en zo.

Zijn die boeken daar ook niet meer tweedehands te vinden?
óu sont les neiges d'antan

Ik zou dat kind de handen afhakken/met terugwerkende kracht aborteren, verder geen suggesties voor de boeken.
Sommige zijn vervangbaar sommige niet. Bij sommigen is er gewoon een katern of papier helemaal los en is de kaft gewoon nog heel. Deze lijken mij eenvoudig te herstellen. Die doormidden al bij al ook nog. Ik vrees wel een beetje voor die waar echt bladzijden in twee zijn gescheurd, is nog van dat glanzend papier ook... wou gewoon weten tegen welke prijzen ik moet verwachten. Bedankt voor alle tips tot nu toe
Geen verstand van boeken, maar wat kosten betreft, zou ik idd even bij ouders informeren of ze een WA verzekering hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dan af hoe zoiets gebeurt. Kind alleen in een kamer en dan boeken mollen?
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
13-09-2019 19:44
Geen verstand van boeken, maar wat kosten betreft, zou ik idd even bij ouders informeren of ze een WA verzekering hebben
AVP verzekering.
Ik heb een kapot boek laten inbinden, maar het resultaat is niet mooi. Probleem is dat de rug vaak bedrukt is, en je nu een blanco witte rug hebt.
Het gaat wel nooit meer kapot!
Ik weet niet meer wat het kostte, maar zeker meer dan een nieuw boek. Dit was een antiek boek, dus dan moet je wel.
Gewoon gezocht op boekbinderij.
Alle reacties Link kopieren
Even gegoogled, mijn woonplaats heeft meerdere boekbinders
(nooit geweten)
Alle reacties Link kopieren
vivaratje schreef:
13-09-2019 22:39
Ik vraag me dan af hoe zoiets gebeurt. Kind alleen in een kamer en dan boeken mollen?
Dit idd. Verder een duur grapje lijkt me, maar ikzou idd offertes opvragen bij boekbinders en claim bij de ouders neerleggen (tenzij jij zelf aan t babysitten was)
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
13-09-2019 13:16
Ik zou dat kind de handen afhakken/met terugwerkende kracht aborteren, verder geen suggesties voor de boeken.
:O
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Humberto Tan heeft een nieuw programma: the repair shop. Daar werkte ook een restaurateur van boeken aan mee, weet niet meer welke aflevering. Maar het zou dus wel moeten kunnen lijkt me. Maar zo'n persoon kost vast minstens 50 euro per uur, en is er ook vast uren per boek mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt overwegen om een boekbindcursus te doen, en het zelf proberen. ZIjn het hele waardevolle boeken, dan zou ik er een proffesional op loslaten. Reken erop dat het een dure grap word.
Voor de gescheurde pagina's heb je speciaal (zuurvrij) plakband, ik meen dat het filmoplast of iets dergelijks heet. Gebruikt men in bibliotheken ook.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
47084 schreef:
15-09-2019 17:32
Ik heb een kapot boek laten inbinden, maar het resultaat is niet mooi. Probleem is dat de rug vaak bedrukt is, en je nu een blanco witte rug hebt.
Het gaat wel nooit meer kapot!
Ik weet niet meer wat het kostte, maar zeker meer dan een nieuw boek. Dit was een antiek boek, dus dan moet je wel.
Gewoon gezocht op boekbinderij.
Ik heb net ook eens op boekbinders gegoogled en de eerste die ik vond had juist een voorbeeld op de site waarbij de originele rug hergebruikt werd.

Ik zou het inderdaad laten doen voor de boeken waar je aan gehecht bent en die niet te vervangen zijn en de kosten verhalen op de verzekering van de ouders van het kind (mits ze er een hebben - eerst checken).

Wat zeiden de ouders hier sowiezo van?
Alle reacties Link kopieren
Reiwa schreef:
19-09-2019 20:29
Humberto Tan heeft een nieuw programma: the repair shop. Daar werkte ook een restaurateur van boeken aan mee, weet niet meer welke aflevering. Maar het zou dus wel moeten kunnen lijkt me. Maar zo'n persoon kost vast minstens 50 euro per uur, en is er ook vast uren per boek mee bezig.
Ja, die zal wel heel duur zijn inderdaad.

De boeken die je kunt vervangen zou ik vervangen en voor de echt hele bijzondere zou je inderdaad kunnen informeren wat zoiets kost.
Ik zou ook de ouders er op aanspreken en er eventueel een verzekeringskwestie van maken.
47084 schreef:
15-09-2019 17:32
Ik heb een kapot boek laten inbinden, maar het resultaat is niet mooi. Probleem is dat de rug vaak bedrukt is, en je nu een blanco witte rug hebt.
Het gaat wel nooit meer kapot!
Ik weet niet meer wat het kostte, maar zeker meer dan een nieuw boek. Dit was een antiek boek, dus dan moet je wel.
Gewoon gezocht op boekbinderij.
Alles kan wel nooit kapot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven