Badkamertegels verven

13-10-2019 16:01 35 berichten
De badkamermuurtegels van ons koophuis hebben een gelige schijn. Niet zo zeer onze smaak, maar ook geen zin om alles uit te breken en opnieuw te betegelen. Nu zijn tegels wel te verven.

Wie heeft hier ervaring mee? En wát zijn jullie ervaringen hierbij? En gezien het om een vochtige ruimte gaat: houdt de verf dan ook goed? Gaat het niet schilferen ofzo?

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Doe het niet!
Na verloop van tijd wordt het lelijk, vooral bij het douche gedeelte!
valisa schreef:
13-10-2019 16:03
Doe het niet!
Na verloop van tijd wordt het lelijk, vooral bij het douche gedeelte!
Daar had ik schrik voor inderdaad..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het nu een jaar en ziet er nog prima uit. 1 kaal plekje, maar door mijn eigen schuld; ik was met te agressief spul aan het schoonmaken geweest.
Wat vind je er nou eigenlijk zelf van, dat je moeilijk doet over een kleine weerschijning? Is dat echt het grootste wereldprobleem dat je hebt?
Ik weet niet of de keten van schilderswinkels ook in Nederland bekend is, wij zijn gegaan naar Colora (België).

Ik raad u enkele dingen aan:

- Zie niet op tegen voorbereidend werk, je gaat nadien blij zijn.
- Bespaar niet op geld door goedkope verf te nemen. Kwaliteit heeft zijn prijs.
- Ga niet naar een grootwarenhuis of dergelijke, laat u goed informeren door een schilderswinkel, daar betaalt u misschien wat meer, maar op de informatie die hij u geeft, kunt ge dan ook verdergaan.


Veel succes!

Mamme-zel uit België
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 22-10-2019 20:17
41.64% gewijzigd
mammezel schreef:
13-10-2019 16:45
Ik woon in een jaren 30 huis. Misschien ben jij nog te jong om te weten wat ik bedoel, maar de tegels in keuken waren geglazuurd porselein, schreeuwend blauw. Degelijk gezet en we wilden ook een soort lambrizering omdat de keuken groot genoeg is. Toen hebben wij de tegels ook geschilderd. Niks van het glazuur weggedaan, alleen de tegels ingesmeerd met een basisbehandeling. Toen een speciale laag om geglazuurde tegels te bedekken. En dan uiteindelijk de bovenlaag: mat grijs. Na 10 jaar is er nog geen speldekop van gelost, ik mag er over wrijven met wat dan ook, niks komt los. Ik maak me sterk dat het ook voor tegels in de badkamer zou zijn gegaan, maar we hebben de hele badkamer platgeslagen en vernieuwd. Het was speciale tegelverf en tegels komen toch bijna het meest voor in de badkamer. Dus waarom zou dat niet mogelijk zijn, maar informeer u goed.

Ik weet niet of de keten van schilderswinkels ook in Nederland bekend is, wij zijn gegaan naar Colora (België).

Ik raad u enkele dingen aan:

- Zie niet op tegen voorbereidend werk, je gaat nadien blij zijn.
- Bespaar niet op geld door goedkope verf te nemen. Kwaliteit heeft zijn prijs.
- Ga niet naar een grootwarenhuis of dergelijke, laat u goed informeren door een schilderswinkel, daar betaalt u misschien wat meer, maar op de informatie die hij u geeft, kunt ge dan ook verdergaan.


Veel succes!

Mamme-zel uit België
Ik ben zelf ook uit België, dus Colora is me niet onbekend! Met deze reactie kan ik wel wat, dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er altijd heel goedkoop uit. Niet mijn ding.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb het gedaan en na 2 jaar ziet het er prima uit. Zorg van te voren dat je de tegels goed ontvet en schoonmaakt. En laat het daarna heel goed drogen voordat je begint. Dus niet 's avonds douchen en 's morgens verven.

Schoonmaken en daarna goed drogen is heel belangrijk voor een goede hechting. En zorg voor goede verf die tegen vocht kan.
Voor je de kleur erop schildert, zorg voor een goede, vochtbestendige primer.

Goedkoop vind ik het er zeker niet uit zien. Juist heel mooi, dus gewoon doen!
Madeliefjees schreef:
13-10-2019 17:06
Het ziet er altijd heel goedkoop uit. Niet mijn ding.
Is dat? Op voorbeelden online valt het me eigenlijk niet op dat het geverfd is. Ziet er natuurlijk uit. Al is online natuurlijk niet te vergelijken met irl. Ik ken ook niemand die het gedaan heeft, dus kan nergens effe gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
13-10-2019 17:13
Is dat? Op voorbeelden online valt het me eigenlijk niet op dat het geverfd is. Ziet er natuurlijk uit. Al is online natuurlijk niet te vergelijken met irl. Ik ken ook niemand die het gedaan heeft, dus kan nergens effe gaan kijken.
Ja omdat de voegen ook meegeverfd worden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dit heb ik gedaan op het toilet in ons vorige huis. Dat was basic wit (wand, vloer) met donkergrijze voegen. De badkamer hebben we zo gelaten en er zogenaamd een ‘industriële look’ aan gegeven alsof het zo hoorde uit te zien. Toilet onder durfde ik wel aan.

Op de vloer: na drie maanden de eerste krasjes. Op de wanden: rondom de toiletrolhouder krassen (denk van vingernagels op ‘de tast’ richting toiletrol). Het schilferde niet af maar het krast als een gek. Ondanks primer, twee lagen speciale grondverf en tegelverf (ook nog die dure epoxyzooi waarmee je zogenaamd zelfs een bad kunt verven).

Ik zou het niet doen in de badkamer.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2019 16:40
Wat vind je er nou eigenlijk zelf van, dat je moeilijk doet over een kleine weerschijning? Is dat echt het grootste wereldprobleem dat je hebt?
Goh, wat een vriendelijke reactie.

Wel of geen schilderijlijst is dan blijkbaar wel een groots wereldprobleem?/
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
13-10-2019 18:23
Dit heb ik gedaan op het toilet in ons vorige huis. Dat was basic wit (wand, vloer) met donkergrijze voegen. De badkamer hebben we zo gelaten en er zogenaamd een ‘industriële look’ aan gegeven alsof het zo hoorde uit te zien. Toilet onder durfde ik wel aan.

Op de vloer: na drie maanden de eerste krasjes. Op de wanden: rondom de toiletrolhouder krassen (denk van vingernagels op ‘de tast’ richting toiletrol). Het schilferde niet af maar het krast als een gek. Ondanks primer, twee lagen speciale grondverf en tegelverf (ook nog die dure epoxyzooi waarmee je zogenaamd zelfs een bad kunt verven).

Ik zou het niet doen in de badkamer.
Wat raar. Goede grondverf en een laag er over van parketlak doet wonderen. Daar kom je met een spijker nog niet doorheen, kwa krassen dan hé niet als je die met een hamer er in zou slaan :D
Wel erg tegenstrijdige reacties hier hoor :-D
niloe schreef:
13-10-2019 19:06
Wel erg tegenstrijdige reacties hier hoor :-D

Dat zeker. Maar je hebt niets te verliezen, je vind ze nu niet mooi, dus veel erger kan het niet worden.
Zorg voor een goede voorbereiding, en hele goede verf, dan moet het lukken .
Alle reacties Link kopieren
Dat is een beste klus; ontvetten, drogen, schuren, afdekken, primen, al die voegen verven. Waarschijnlijk nog een tweede of derde verfbeurt met tussendoor opnieuw licht opschuren. Zonder gegarandeerd resultaat.
Als je het geld er voor hebt, zou ik het uittikken en nieuwe tegels laten zetten.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
13-10-2019 19:02
Wat raar. Goede grondverf en een laag er over van parketlak doet wonderen. Daar kom je met een spijker nog niet doorheen, kwa krassen dan hé niet als je die met een hamer er in zou slaan :D
Je kunt niet met parketlak over epoxyverf. En die verf met epoxy is speciale tegelverf (sanitairverf).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heb je licht in de badkamer?
Ik heb ook tegels geverfd in de wc, het was wit en werd na een jaar gelig, alsof er flink gerookt wordt. Veel lakken verkleuren zonder daglicht.

Verven is een tijdelijke oplossing, voor de lange termijn zou ik gewoon opnieuw tegelen.
Alle reacties Link kopieren
De vorige bewoners hebben onze badkamer geverfd voor een betere verkoop. Ik had liever gehad dat ze het niet gedaan hadden.

De verf begon vrijwel meteen los te laten. Er springen regelmatig stukjes af en doordat het oppervlak onregelmatig is geworden hoopt vuil zich op plekken op.

Als je het zelf doet en niet alleen voor het oog, dan heb je misschien een beter resultaat, maar ik had liever een groene jaren 70 kleur gehad, als het vreemde geel/wit wat we nu hebben.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Je zou voor de douche zoiets kunnen overwegen: (gewoon over je tegelwerk heen plakken gaat prima) https://www.glazz.nl/producten/glazen-wanden

En dan de rest verven..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Zo'n glazen wand ziet er mooi uit, maar ook wel duur. Wandje van 95 x 240 cm is bijna €700. Dus uitgaande van twee douchewanden kom je op €1400. Dan nog wat speciale kit zit je op €1500 excl montage.

Ik heb een vloer gemaakt van ruw mozaïek. Dus moeilijk schoon maken van vooral de voegen. Ik heb de vloer afgedekt met een 2K blanke lak speciaal voor vochtige ruimtes. Deze lak kun je ook op kleur bestellen en is ook geschikt voor wanden.
Het zit er nu twee jaar op, nog absoluut geen beschadigingen of loslatende delen.
Het is 2K PU van Vista.
f1823 wijzigde dit bericht op 15-10-2019 09:26
45.98% gewijzigd
Als tijdelijke oplossing kan je het doen, maar je gaat beschadigingen zien.

Als was het door schoonmaakmiddel, er tegen aan tikken, veel water en warmte over de tegels ect.

Zou het alleen doen als je overweegt om over een jaar of 2 de hele boel te gaan verbouwen en opnieuw te laten tegelen.

Anders verf en geld in je zak houden.
F1823 schreef:
15-10-2019 09:20
Zo'n glazen wand ziet er mooi uit, maar ook wel duur. Wandje van 95 x 240 cm is bijna €700. Dus uitgaande van twee douchewanden kom je op €1400. Dan nog wat speciale kit zit je op €1500 excl montage.
Daarvoor kan je tegels kopen voor je hele badkamer INCL iemand inhuren om het te doen. Als je het zelf niet kan of wil.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren laatst in een vakantiehuisje. De tegels van de douche waren geen tegels. Het duurde even eer het me opviel, maar het leken me een soort kunststof platen. Geen idee of het een naam heeft en geschikt is om over bestaande tegels heen te gebruiken, maar het zag er wel goed uit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven