Eletrische kabels beschadigd bij boren in muur

05-11-2019 21:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik deze middag een kastje aan het monteren was aan de muur heb ik een elektrische kabel geraakt met mijn boor. De elektriciteit sprong direct af, maar na het opzetten van de zekering werkt alles opnieuw perfect.... ik heb tec7 in de opening gespoten om contact tussen de kabels ten alle tijde te vermijden. De kabels bevinden zich in een ytong muur.

Ik vraag mij af of het voldoende is om het zo te laten... iemand ervaring hiermee? Er kan volgens mij niet veel gebeuren, kortsluiting is uitgesloten aangezien de kabels vastgeplamuurd liggen in de muur. Uiteraard zit er ook nog een kortsluitbeveiliging in mijn installatie. Aangezien er ook TEC7 tussen de kabels zit liggen die kabels muurvast. Ik heb raad gevraagd aan mijn buur (die elektricien is), volgens hem is het oké, maar graag nog eens een tweede mening van iemand die hier wat ervaring in heeft?

Nieuwe kabels doortrekken is onmogelijk door de lange afstand. Dus het enige alternatief is muur ter plaatse openschijven, kabels herstellen mbv lusterklem of dergelijke...
aangezien ik pas gisteren de kamer heb geschilderd vermijd ik dit uiteraard liever.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou morgen toch voor de zekerheid wat informatie inwinnen bij een elektricien ofzo....
roosje1976 schreef:
05-11-2019 21:21
Ik zou morgen toch voor de zekerheid wat informatie inwinnen bij een elektricien ofzo....
Quote: ‘ Ik heb raad gevraagd aan mijn buur (die elektricien is), volgens hem is het oké,’
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker nieuwe kabels trekken. Zelf gaan rommelen kan je een hoop ellende opleveren, je weet niet wat voor schade er aangericht is. Als het isolatiemateriaal beschadigd is (weet niet wat voor boor je gebruikte, 5mm richt minder schade aan dan 10mm) kan de aardlek uitvallen. Neem morgen ff contact op met een andere elektromonteur voor een 2nd opinion.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe Kabels trekken , door n electriemonteur laten doen en nakijken.
Als je brand krijgt ben je niet verzekerd .
Nooit zelf gaan rommelen met electra.
Ik zou het niet zo laten, maar openbreken, repareren en afwerken. Ik heb ooit een schok gekregen van een zoldermuur. Bleek het koper van een oude beschadigde kabel contact te maken met de stenen muur. Die muur was blijkbaar vochtig genoeg om de stroom te geleiden.
Alle reacties Link kopieren
Er was kortsluiting.

Dus je weet zeker dat de isolatie van allebei de aders naar de filistijnen is.
Het is mogelijk dat de boor ook het koper heeft beschadigd. Er is geen enkele manier om daar zeker van te zijn, maar een beschadigde kabel kan warm worden bij hoge belasting.
Ik heb meer dan eens slechte electriciteitsverbindingen bij de hand gehad.
Het gaat lang goed. Maar heel langzaam gaat het kapot. En op een gegeven moment brandt het door.

Dat wil je niet in je muur.

Oplossen dus.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
05-11-2019 22:51
Er was kortsluiting.

Dus je weet zeker dat de isolatie van allebei de aders naar de filistijnen is.
Het is mogelijk dat de boor ook het koper heeft beschadigd. Er is geen enkele manier om daar zeker van te zijn, maar een beschadigde kabel kan warm worden bij hoge belasting.
Ik heb meer dan eens slechte electriciteitsverbindingen bij de hand gehad.
Het gaat lang goed. Maar heel langzaam gaat het kapot. En op een gegeven moment brandt het door.

Dat wil je niet in je muur.

Oplossen dus.
Eerste gedachte, lijkt mij dat je de expertise niet zo snel vindt op een Viva forum. Tweede, (als amateur) eens met bovenstaande post, je hebt door het boren de isolatie beschadigd en iig ook de koperdraad geraakt. Ik zou het risico niet nemen en dus niet met lapmiddelen oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Als de kabels wel van elkaar gescheiden maar niet genoeg geïsoleerd zijn zodat het koper in aanraking komt met de muurvulling zal die wel mogelijk lichtbruin kunnen worden (dus wat verbranden) door de verhitting. Maar vermoedelijk zal het materiaal niet genoeg geleiden om een brand of kortsluiting te veroorzaken. Iets anders zou het zijn als er metalen wapening in de muur zat gemetseld.

Ik zou de betreffende contactdoos niet zwaar gebruiken; misschien alleen wat ledlampen erop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Een leiding bevindt zich gewoonlijk recht boven de contactdoos (die plaats moet je dus altijd mijden met je boor) en er zijn apparaatjes die dat kunnen detecteren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Info vriend (die hier alles van weet): je hebt kortsluiting gemaakt tussen twee draden met je boor, of je hebt een aardlekstoring gemaakt toen je de fase met je boor raakte.

Boortje uit de muur betekent kortsluiting/aardlek weg, maar je hebt nog steeds wel beschadigde isolatie. Steen geleidt niet of nauwelijks, en daarom lijkt alles nu in orde, maar mocht er een beetje vocht in de muur zitten, dan kun je wel een soort kacheltje in de muur krijgen. Wat ook nog kan, is dat een ader (het koper dus) bijna is doorgeboord en nog maar een kleine diameter heeft. Dat wordt dan dus warm als er stroom gaat lopen - en je zekering werkt dan niet.

Toch maar openmaken dus: lasdoos plaatsen, slechter stuk eruit en verbinden met lasdoppen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-11-2019 08:44
Als de kabels wel van elkaar gescheiden maar niet genoeg geïsoleerd zijn zodat het koper in aanraking komt met de muurvulling zal die wel mogelijk lichtbruin kunnen worden (dus wat verbranden) door de verhitting.
Wat. Is dit serieus.
Smeulende leidingen (want dat is 'een beetje bruin') houden niet vanzelf op; isolatie wordt bruin, zwart en verkoolt. Het is juist een zichzelf versterkend effect.
Ik zou de betreffende contactdoos niet zwaar gebruiken; misschien alleen wat ledlampen erop.
Prachtig, als je weet je dat deze kabel om één contactdoos gaat? Is dit niet een leiding naar boven toe, met stopcontacten? Een complete groep erop? De wasmachine, droger, de föhn, een zonnebank, de stofzuiger, een vriezer, zonnepanelen?
Hoe zit het met grote stroomverbruikers die je over 5 jaar koopt en gedachtenloos inplugt op een stopcontact dat op die kabel zit?
Kabels in huis eindigen niet altijd bij één contactdoos.


Ja, je hebt Tec7 er in gespoten. Je krijgt geen kortsluiting meer (de kabels kunnen niet raken). Maar je weet niet zeker of je het koper hebt beschadigd.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe kabels doortrekken onmogelijk vanwege de afstand? Hoe zijn ze er dan ooit in gekomen?
Ja, je hebt het jezelf nu moeilijk gemaakt door die TEC7; je hebt de kabels vastgelijmd in de buis...

Wees verstandig en laat dit GOED oplossen; je kunt je gerepareerde muur altijd nog opnieuw schilderen. Als je huis afbrandt niet...
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
05-11-2019 22:42
Ik zou het niet zo laten, maar openbreken, repareren en afwerken. Ik heb ooit een schok gekregen van een zoldermuur. Bleek het koper van een oude beschadigde kabel contact te maken met de stenen muur. Die muur was blijkbaar vochtig genoeg om de stroom te geleiden.
Ik had zo’n knuffel muur in de keuken..vorige bewoner had van een dichte keuken een open keuken gemaakt en zodra het wandje een beetje vochtig werd stond het onder stroom. Kwam doordat hij de kabels die ie over had maar in dat halfhoge wandje had gepropt..die kwamen dus tegen de profielen aan waar de gipsplaten tegenaan zitten.

On topic: wel ff naar laten kijken en evt oplossen. Dat is prettiger voor jezelf en scheelt gedoe als je ooit verhuist met verborgen gebreken ed
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb gisterenavond de toch een gootje in de muur gemaakt en de kabels bekeken.. de kabels waren plaatselijk wat van hun isolatie verloren, het koper lag op 2 draadjes bloot ( je moet echt goed kijken, ongeveer 1/10 van een mm) maar was niet beschadigd... wat stom nu, ik heb het besproken met mijn buur en repareren is niet nodig, ik heb nu de 2 kabels vastgelijmd in de muur zodat ze elkaar zeker nooit kunnen raken.

Ik ben nu aan het twijfelen om het toch ter plaatse te herstellen met een herstelkit maar de beschadiging is zodanig klein dat het wat belachelijk lijkt. Mijn buur vond het wat grappig dat ik zo mee inzat. Geen probleem volgens hem aangezien je ook de draadjes van de isolatie ontdoet als je ze vastzet in een lamp of stopcontact. Ook beschadig je altijd het koper als je ze vastschroeft, dus het warm worden zal al zeker niet gebeuren... maar goed, gewoon ter info.
Bedankt allen om mee te denken.
Alle reacties Link kopieren
Nu maar hopen dat de buurman geen professioneel elektricien is - dat zou niet pleiten voor het niveau van installerend Nederland.
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma schreef:
07-11-2019 15:28
Nu maar hopen dat de buurman geen professioneel elektricien is - dat zou niet pleiten voor het niveau van installerend Nederland.
Waarom niet? Goed kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is, en je maatregelen daar op aanpassen.
Dat lijkt me een prima insteek voor elke vakman.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma schreef:
07-11-2019 15:28
Nu maar hopen dat de buurman geen professioneel elektricien is - dat zou niet pleiten voor het niveau van installerend Nederland.
Ja, hij is wel degelijk een professioneel elektricien, maar volgens hem was de kans bijna onbestaande dat die koperen kabels beschadigd waren aangezien ze los in de muur zitten en het koper gewoon langs de boor heen trilt... uiteindelijk heeft hij ook wel gelijk gekregen.
TO, denk hier nog eens over na. Als de kabels niet beschadigd zijn zoals jij opeens beweert, waarom zijn de stoppen dan gesprongen? Toeval?

Echt, als ik sommige antwoorden hier lees, dan vraag ik mezelf af of ik gek ben of dat de rest van de wereld het niet heeft begrepen...

(en dat met slechts VWO-natuurkunde en gezond verstand ;) )

Maar effe serieus TO. Denk hier nog even heel goed over na. Waarom open je eigenlijk een topic als je eigenlijk toch naar je buurman luistert? En wat is volgens jou de oorzaak van de kortsluiting tijdens het boren?
Alle reacties Link kopieren
lulletjerozenwater schreef:
06-11-2019 21:30
Nieuwe kabels doortrekken onmogelijk vanwege de afstand? Hoe zijn ze er dan ooit in gekomen?
Ja, je hebt het jezelf nu moeilijk gemaakt door die TEC7; je hebt de kabels vastgelijmd in de buis...

Wees verstandig en laat dit GOED oplossen; je kunt je gerepareerde muur altijd nog opnieuw schilderen. Als je huis afbrandt niet...
Ik neem aan de ze uit Belgie komt waat het gebruikelijk is bedrading zonder buis weg te 'stucken' in de muur zoder verdere bescherming en kan begrijpen dat het nu veel werk is om tot een ( veilige) oplossing te komen
Alle reacties Link kopieren
De reden waarom gewone lampen en stopcontacten niet meer mogen in de badkamer.
Zoals iemand al schreef, stuc kan vochtig worden en dus je hele muur onder stroom zetten. Jij maakt je maar druk om draadjes die elkaar raken maar ik zou me drukker maken om oma of klein kind dat aan de vochtige muur komt en een doodklap krijgt.
Maar ja, ieder zijn prioriteiten natuurlijk.
Gek trouwens dat TO met de eigen ogen ziet dat de kabels beschadigd zijn maar zich toch laat omhullen door de buurman die doodleuk zegt dat een boor de kabels niet kan beschadigen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven