Deurtjes keuken ikea verven

14-11-2019 08:28 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ga komende week mijn keuken bestellen bij IKEA. Mijn vriend en ik kunnen daar niet echt kastdeurtjes vinden die we allebei mooi vinden, dus wilden we bij een bedrijf die ze op maat maakt de kastdeurtjes bestellen. En deze dan zelf verven.

Gister bedacht dat we ook goedkope deurtjes bij IKEA kunnen kopen. Dan deze in de grondverf, licht opschuren en dan 1 of 2x verven. Er zijn ook filmpjes op YouTube waaruit blijkt dat dit kan. Een veel goedkopere oplossing natuurlijk!

Alleen wil ik dus wel dat die verf ook een beetje blijft zitten. Iemand ervaring met het oververven van keukendeurtjes/melamine?

Alvast bedankt voor de info!
Laat het overspuiten, wordt veel mooier.
Alle reacties Link kopieren
Realiseer je wel dat je dan dus je garantie kwijt bent
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch geen nieuwe keuken kopen om gelijk de kast deurtjes te gaan verven.

Koop dan een andere keuken die wel naar jullie smaak is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar ikea deurtjes van een tvmeubel geschilderd. Deurtje "lappviken". Heel licht geschuurd, heel goed schoongemaakt/ontvet, daarna met verf op terpentinebasis 2x gerold. Geen grondverf gebruikt. Ik vond het prima te doen en het resultaat goed.
Ik kan mij voorstellen dat een keukendeurtje wat intensiever wordt gebruikt en misschien nog een beschermlaag nodig heeft.
Ik zou het gewoon doen. Als het tegenvalt kun je er over een jaar altijd nog kastdeurtjes voor laten maken!
Alle reacties Link kopieren
Overspuiten ga ik nog even naar kijken, wellicht goed idee!

Garantie goed punt, maar maakt me voor die paar honderd euro niet uit.

Of je een keuken koopt die naar je smaak is, of dat je een keuken koopt die je naar de smaak maakt is wat mij betreft hetzelfde. We zijn allebei heel blij met de IKEA keuken die we nu hebben qua handigheidjes met indeling en willen hem graag zelf plaatsen, dus kwamen toch weer bij IKEA uit.
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
14-11-2019 08:41
Ik heb een paar ikea deurtjes van een tvmeubel geschilderd. Deurtje "lappviken". Heel licht geschuurd, heel goed schoongemaakt/ontvet, daarna met verf op terpentinebasis 2x gerold. Geen grondverf gebruikt. Ik vond het prima te doen en het resultaat goed.
Ik kan mij voorstellen dat een keukendeurtje wat intensiever wordt gebruikt en misschien nog een beschermlaag nodig heeft.
Ik zou het gewoon doen. Als het tegenvalt kun je er over een jaar altijd nog kastdeurtjes voor laten maken!
Bedankt voor je reactie! Dit geeft goede hoop. Ik zou iets van krasvaste verf kopen speciaal voor keukenkastjes en kan het natuurlijk altijd bijwerken of weer schuren en een andere kleur geven over een tijdje. Word steeds enthousiaster :)
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
14-11-2019 08:35
Je gaat toch geen nieuwe keuken kopen om gelijk de kast deurtjes te gaan verven.

Koop dan een andere keuken die wel naar jullie smaak is.
Dat was ook mijn gedachten en er zijn wel meer budget aanbieders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Om keukenkasten heen zit een gelamineerde laag plastic, als afwerklaag en ter verduurzaming van de kastjes. Keukenkasten hangen in de regel in een vochtige en vette omgeving, de kastjes zijn zo ontworpen dat er niets aan hecht. Die laag moet je dus eerst verwijderen om verven en coatings goed te laten hechten.

Na verwijdering zie je dat zo'n deurt niet meer is dan een grote plank met wat opgelijmde profiellatjes. Waarschijnlijk in verschillende kleuren en materialen. Je zal ze dan eerst moeten plamuren en gronden, pas daarna je afwerklaag/lak er op.

Doe je dat niet blijf je het verschil in ondergrond en kleur altijd terug zien. Afwerken/lakken ook 2 keer uitvoeren.

hiervoor heeft een groot Nederlands verfconcern een speciale keukenkastjes-coating ontwikkeld. Goed en blijvend hechtend in een vette (keuken!) omgeving. En afneembaar.

Verf is wel prijzig.

Al met al erg bewerkelijk en zeker niet goedkoper dan andere/nieuwe deuren kopen.

Ik begrijp je overweging maar ik denk toch dat je je nog eens af moet vragen wat je nu eigenlijk wil.

Ik Snap je keuze voor een Ikea keuken best wel, maar als prijs daarbij je belangrijkste overweging is, moet je toch ook even de meerkosten en tijd voor het schilderen van je deurtjes meenenem in je beslissing. Het kost veel tijd, is veel werk, het zijn grote, strakke oppervlaktes waar je het kleinste schilderfoutje, tot in lengte van dagen blijft zien, en het is erg duur. En succes is niet gegarandeerd.

Ben je ook bij andere keukenbouwers/verkopers geweest? Ikea is echt niet (meer) de enige die goedkoop keukens aanbied, en andere keukenbouwers kunnen (iets) duurder zijn, maar zijn daarentegen ook flexibeler in ontwerp, kleur en er is meer ruimte om te onderhandelen over kosten voor installatie en bezorging.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Hou inderdaad rekening met vocht. Ik woon in een (niet goedkoop) huurhuis waar duidelijk de goedkoopste keuken ingezet is. Je ziet nu, al na een paar jaar gebruik, dat de bovenste laag van de deurtjes onder de wastafel en op de vaatwasser los begint te bobbelen bij de bovenrand en de hoeken.

Ik vind je DIY idee wel tof, maar ik zou proberen de hoeveelheid tijd/geld die het kost in verhouding te houden met hoeveel (jaar) plezier het oplevert. Beiden even goed afwegen dus.
Alle reacties Link kopieren
Kijk Anders eens bij kvik. Zijn ook Ikea keukens. En er zijn ook bedrijven die frontjes aanbieden voor Ikea keukens. Is dat geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dan een nieuwe keuken krijgt die er uit ziet alsof je een oude keuken hebt gerenoveerd.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
groenbankstel schreef:
14-11-2019 09:20
Kijk Anders eens bij kvik. Zijn ook Ikea keukens. En er zijn ook bedrijven die frontjes aanbieden voor Ikea keukens. Is dat geen optie?
Die frontjes is inderdaad de duurdere optie die we overwegen. We gaan nu waarschijnlijk even 1 ikea deurtje kopen en proberen. Als het niks is gaan we alsnog voor die frontjesoptie.

Ik heb bij kvik gekeken, maar wij hebben een vrij specifieke (kleurrijke) smaak en bij geeneen keukenwinkel hebben we gevonden wat we zoeken. Kvik, keukenconcurrent, bruynzeel etc. Gewoon niet de goede kleur of niet mat verkrijgbaar. De IKEA keuken staat voor ons dus wel vast.

Voordeel aan het zelf verven lijkt me ook dat we eventuele krassen een beetje kunnen bijwerken en dat we over een paar jaar de keukenkasten kunnen schuren en in een andere kleur kunnen verven en dan een bijna nieuwe keuken hebben.

Zal zodra we er een half jaartje tegenaan hebben gekeken wel laten weten welke optie het uiteindelijk is geworden en of het goed bevalt.
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
14-11-2019 10:00
Ik denk dat je dan een nieuwe keuken krijgt die er uit ziet alsof je een oude keuken hebt gerenoveerd.
Haha dat hoop ik toch niet zeg! Als dat zo is kopen we gewoon alsnog onze tweede keuze deurtjes bij IKEA en is dat ook weer gefixt.

Het hoeft niet perse goedkoop, maar ik wil uiteindelijk de keuken precies zo hebben als ik wil. Als ze dat niet hebben dus maar zelf knutselen. Als dat niks wordt, dan maar op maat gemaakte deurtjes of nog een rondje IKEA.
Er is een bedrijf dat coatings over de deurtjes plaats in iedere denkbare kleur en daar zie je niets van.

http://www.deuren-hergebruiken.nl/Over%20ons.html
https://123keukendeurtjes.nl/
https://www.keukenatlas.nl/keuken-ontwe ... kwaliteit/

Deze doen het met die folie waar ik enthousiast over ben.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben bij ikea ook 2 varianten frontjes van echt hout. Een hele goedkope zwarte en een iets duurdere houtkleur.

Wij hebben de iets duurdere gekocht en zelf geverfd. Keuken was bij ikea 6500 inclusief apparatuur. Daar kom je zelfs bij de beste keukenstunter niet aan en geloof mij: we hebben gezocht.

Laten spuiten kwam op 2500 euro. Zowel bij offertes die we zelf hadden aangevraagd, als die de aannemer had aangevraagd.

Zelf geverfd voordat hij geplaatst werd. Was prima te doen, ziet er netjes uit. Ik ben er heel blij mee.

Wij hebben wel verf op terpentinebasis gedaan. In mijn ervaring blijft zelfs de beste waterbasisverf lang poreus. Een ingedroogde tomatensaus of wijnvlek, trek er dan licht in.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
14-11-2019 11:46
Ze hebben bij ikea ook 2 varianten frontjes van echt hout. Een hele goedkope zwarte en een iets duurdere houtkleur.

Wij hebben de iets duurdere gekocht en zelf geverfd. Keuken was bij ikea 6500 inclusief apparatuur. Daar kom je zelfs bij de beste keukenstunter niet aan en geloof mij: we hebben gezocht.

Laten spuiten kwam op 2500 euro. Zowel bij offertes die we zelf hadden aangevraagd, als die de aannemer had aangevraagd.

Zelf geverfd voordat hij geplaatst werd. Was prima te doen, ziet er netjes uit. Ik ben er heel blij mee.

Wij hebben wel verf op terpentinebasis gedaan. In mijn ervaring blijft zelfs de beste waterbasisverf lang poreus. Een ingedroogde tomatensaus of wijnvlek, trek er dan licht in.
Ja de verf die ik op het oog heb is ook op terpentinebasis. Dit klinkt goed! Weet je toevallig de IKEAnaam nog van het kastdeurtjes dat je hebt gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
14-11-2019 11:04
https://www.keukenatlas.nl/keuken-ontwe ... kwaliteit/

Deze doen het met die folie waar ik enthousiast over ben.
Dankje, ga ik even naar kijken!
Alle reacties Link kopieren
Perferator schreef:
14-11-2019 11:55
Weet je toevallig de IKEAnaam nog van het kastdeurtjes dat je hebt gebruikt?
Torhamn
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
14-11-2019 08:35
Je gaat toch geen nieuwe keuken kopen om gelijk de kast deurtjes te gaan verven.

Koop dan een andere keuken die wel naar jullie smaak is.
Wij konden dat ook niet vinden. Overal was wel wat mee: niet de juiste kleuren verkrijgbaar, dan niet de juiste frontjes. Bij 1 was de keuken mooi, maar hadden ze geen hoge kastjes tot aan het plafond. En allemaal: schreeuwend duur. Dan betaal je 20000 euro voor een keuken en heb je nog niet precies wat je wil.

Als ik dan toch concessies moet doen op mijn droomkeuken: dan wil ik in ieder geval niet teveel betalen.

Uiteindelijk zijn we met ikea en zelf verven, wel heel dichtbij mijn oorspronkelijke idee gekomen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
14-11-2019 08:35
Je gaat toch geen nieuwe keuken kopen om gelijk de kast deurtjes te gaan verven.

Koop dan een andere keuken die wel naar jullie smaak is.
Dit, wij waren bij een plaatselijke keukenboer net zo veel kwijt als bij Ikea inclusief plaatsen*. En de plaatselijke keukenboer heeft eerder meer mogelijkheden dan Ikea.

*als we de keuken bij Ikea kochten wilden we hem ook laten plaatsen en dat kostte 2000 euro voor onze keuken. Bij de keukenboer kostte dat 1000 euro. Kosten keuken + plaatsingskosten waren samen gelijk.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
14-11-2019 13:07
En de plaatselijke keukenboer heeft eerder meer mogelijkheden dan Ikea.
Als je niet teveel gekke dingen wil, kom je daar prima uit ja.

Ikea weet heel goed dat ze niet alle mogelijkheden hebben qua apparatuur enzo, maar daar houden ze gewoon rekening mee in de tekening. Wij hebben ook apparatuur los gekocht die ze niet hadden.

Zoals inductieplaat met ingebouwde afzuiging (lekker geen afzuigkap meer), quooker en een vriezer die in het kastje onder het aanrecht past (ze hebben alleen een vriezer van 87cm)
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
14-11-2019 13:26
Als je niet teveel gekke dingen wil, kom je daar prima uit ja.

Ikea weet heel goed dat ze niet alle mogelijkheden hebben qua apparatuur enzo, maar daar houden ze gewoon rekening mee in de tekening. Wij hebben ook apparatuur los gekocht die ze niet hadden.

Zoals inductieplaat met ingebouwde afzuiging (lekker geen afzuigkap meer), quooker en een vriezer die in het kastje onder het aanrecht past (ze hebben alleen een vriezer van 87cm)
Wij hebben 1 kastje die 50 cm diep is. Dat hebben ze bij Ikea niet, alleen 60 of 37. 60 was te groot en 37 wel heel klein. Ik heb 1 onderkast die 100 cm breed is, heeft Ikea ook niet, moet je 60+40 nemen, maar dan heb je minder effectieve ruimte als 1 grote kast (met lades in mijn geval)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven